Tüm Reklamları Kapat

Evrim, Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminde yer almıyor. Nedenleri Nelerdir?

Evrimin, insanlığın kökenini ve çevremizdeki dünyayı anlamak için çok önemli bir konu olmasına rağmen, Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminde yer almaması dikkat çekicidir.

Evrim, Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminde yer almıyor. Nedenleri Nelerdir? T.C Milli Eğitim Bakanlığı
Bakan Yılmaz, güncellenen öğretim programları taslağını tanıttı
Tüm Reklamları Kapat

Öncelikle, "evrim" kesinlikle ortaokul veya lisede biyolojinin alt başlığı olarak öğretilmeli; isteyen öğrenciler evrimi seçmeli ders olarak detaylıca öğrenebilmelidir. Ülkemizde ne yazık ki evrim eğitim sisteminin herhangi aşamasına dahil edilmemiş; bunun sebepleri başlıca şunlar:

1-Evrim, bazı dinler ve inançlarla çelişmektedir.

2-Evrimin ülkemizde kabul görmüşlük azlığı.

Tüm Reklamları Kapat

3-T.C. Eğitim sisteminin yoğunluğu.

4-İdeolojik sebep ve çıkarlar.

5-Tepki korkusu.

6-Eğitim eksikliği.

Tüm Reklamları Kapat

7-T.C. Eğitim sisteminin yetersizliği.

Bu başlıkları sırasıyla ele alalım:

Evrimin bazı din ve inançlarla olan çelişkisi: Ülkemizdeki insanların dini inanç dağılımına göre 2019'da İslam dini %89.5 ile ilk sırada yer alıyor. İslam ve benzeri dinler evrim ile çelişiri veya bu konuda eksik kaldığı gerekçesiyle (evrimi kabul eden dini reddeder) kalıbı sağlam bir şekilde insanların zihnine yerleşmiş durumda. T.C. laik bir devlet olsa dahi din ve inançlar ile çelişmesi ve benzeri gerekçeler ile koskoca evrimi biyoloji ve fen derslerinden silip atıyor. Bilim din, ideoloji veya menfaat gibi gerekçeler ile değiştirilmez ve eksiltilerek öğretilmez; olduğu gibi gerçekleriyle doğru bir yöntemle anlatılmalı.

Evrimi ülkemizde reddetmeye çalışan insan fazlalığı sebebiyle T.C. eğitim sistemine dahil etmemekte büyük bir hata. Halkın görüşü göz ardı edilemez olsa dahi “büyük bir çoğunluk bilimsel bir gerçeği reddediyor” gerekçesi ile de evrim eğitim sisteminden dışlanmamalı.

T.C. eğitim sisteminin henüz yeterince gelişmemiş olması ve siyasi, ideolojik, ekonomik ve benzeri sebepler ile maalesef ki T.C. eğitim sistemi aşırı bir yoğunluğa sahiptir. Bizzat bölümünü okuduğum “Makine Tasarımı ve Teknolojileri” öğretmenlerimizin de geçmiş ve günümüzdeki müfredat dosyalarını göstermesi ve bize anlatmasıyla, önceden haftada 24 saat olan meslek dersinin şu an 8 saat ile neredeyse aynı bilgilerin uygulamalı olarak verilmesi isteniyor ve bunu yapabilmek için hem öğrenciler hem de öğretmenler aşırı yoğun bir tempo ile çabalıyor ve bu sebepten doğal olarak eksiklikler oluşuyor. Bu örnekte anlattığım gibi aşırı yoğun ve gereksiz şeyler ile içi doldurulmuş olan T.C. eğitim sistemi şu an buna bir de evrim gibi geniş bir konuyu dahil etmeye hazır değil.

Ülkemizdeki çalkantılı siyaset ve ideolojik çıkarlar sebebiyle halkı etkilemek için yapılan radikal şovlar nedeniyle evrim eğitim sistemine dahil edilmeyerek sanki Türk kültür ve yapısını, İslam inanç ve inananlarının eğitim koşullarını bozacakmış gibi göstererek gene bir siyasi şov ile evrim T.C. eğitim sisteminden dışlanıyor.

Gene çok yanlış seçimler ile ülkemizde bilim ve eğitim gibi objektif olması gereken şeyler işin içinde siyaset, din, ideoloji ve kişisel yorum katılarak bozuluyor. Müslüman topluluktan gelecek tepkiden korkulduğu içinde evrim eğitim sistemine alınmıyor. Yukarıda 3. maddede bahsettiğim gibi bu bir bilimsel gerçeğin eğitimden atılması için gerekçe değildir. Zaten herhangi gerekçe bilimsel gerçekleri reddetmek için mantıklı olmamalı.

T.C. eğitim sisteminde görev alan öğretmen ve öğretmen adayları evrim konusunu öğrencilere işletmek üzere müfredat veya eğitimi daha önce almadıkları ve bu gerekçeyle ilk yıllarda evrimin anlatılmasındaki zorluklar. Ayrıca ülkemizde evrim büyük ölçekte bir nefret gördüğü ve yeterince bilimsel yatırım almayan bir ülkede olduğumuz için evrim hakkında yerel kaynak ve araştırmalarımız Avrupa ve benzeri gelişmiş yerlere göre geridedir.

T.C. eğitim sistemi şu anki haliyle evrim gibi bir konuyu anlatacak kaynak ve materyallere sahip değildir.

Yazının büyük çoğunluğunda fark edeceğiniz üzere en büyük sebep siyaset ve din. Bu gibi sebepler bilimsel gerçeklerin eğitim sistemlerinden ve hayatlarımızdan atılması/uzaklaştırılması için sebep olamaz. Evrim vb. bilimsel gerçeklerin eğitim sisteminden çıkarılması bir son bulmalıdır.

Tüm Reklamları Kapat