Soru & Cevap

Evrim Ağacı Soru & Cevap Platformu, Evrim Ağacı'nın site üzerinde bağımsız okur etkileşimini gerçekleştirmeyi mümkün kılan ilk dijital projesidir. Birçok diğer projenin öncülüdür. Bu kılavuz, kullanıcılara yol göstermesi ve sık sorulan bazı soruları yanıtlaması için hazırlanmıştır.

Sık Sorulan Sorular ve Cevaplar

Bu fikir nereden çıktı?

Bu konuyla ilgili temel bilgileri buradaki Patreon yazımızdan görebilirsiniz.

Profilimde çıkan puanlar ne anlama geliyor?

Bu konuyla ilgili daha fazla bilgiyi buradan alabilirsiniz.

Uyum Puanı'mı gizleyebilir miyim?

Evet. Evrim Ağacı profilinizin gizlilik ayarlarına giderek "Profilimde UP Göster" seçeneğini değiştirebilirsiniz. Bu durumda siz hariç kimse Uyum Puanı'nızı göremeyecektir.

"Kabul Edilen Cevap" nedir?

Soruyu soran kişi, verilen cevaplar arasından bir tanesini en tatmin edici, doğru, isabetli, iyi araştırılmış bulursa, onu "Kabul Edilen Cevap" olarak seçebilir. Bu cevap, diğer cevaplara göre daha yukarıda gösterilecektir ve hem soruyu sorana, hem de cevabı verene UP verecektir. Soruyu soran, bir cevabı kabul edilen olarak işaretledikten sonra geri alamaz veya değiştiremez. Moderatörler veya yöneticiler, cevabın isabetli olmadığına kanaat getirecek olursa kabul edilen cevabı geri alabilirler.

"Öne Çıkarılan Cevap" nedir?

Moderatörler veya yöneticiler, verilen cevaplar arasından bir tanesini en tatmin edici, doğru, isabetli, iyi araştırılmış bulursa, onu "Öne Çıkarılan Cevap" olarak seçebilir. Bu cevap, diğer cevaplara en üstte gösterilecektir ve cevabı veren kişiye UP verecektir.

Sorular için pozitif ve negatif oylar nasıl sayılıyor?

Soruların oy puanı pozitif oy sayısından negatif oy sayısının çıkarılmasıyla hesaplanmaktadır.

Cevaplar için pozitif ve negatif oylar nasıl sayılıyor?

Cevapların oy puanı sadece pozitif oy sayısı üzerinden hesaplanmaktadır. Negatif oy vermek yerine beğendiğiniz diğer cevaplara pozitif oy verebilir veya kendi daha iyi olan cevabınızı girebilirsiniz.

Cevaplara yorum veya cevap girebilir miyim?

Hayır. Soru & Cevap Platformu'nun amacı, bir soruya gelen cevaplar arasında münakaşa veya fikir alışverişi yaratmak değil, soru sahibinin merak ettiği bir konuyu cevaba kavuşturmaktır. Bilimseverler arası daha aktif fikir alışverişlerinin yapılabileceği platformlar geliştirmekteyiz; takipte kalınız.

Sorularımı yeni cevaplara kapatabilir miyim?

Evet; ancak belirli koşulların sağlanması gerekiyor. Sorunuzu cevaplara kapatabilmeniz için:

• En az 5 cevap gelmiş olması, veya
  • Kabul edilen cevap seçmiş olmanız, veya
  • Öne çıkarılan bir cevap seçilmiş olması gerekmektedir.

Sorularımı veya cevaplarımı sonradan düzenleyebilir miyim?

Evet; ancak sorunuzu veya cevabınızı ilettikten sonraki ilk 30 dakika içinde düzenleyebilirsiniz. Bundan sonra herhangi bir düzenleme yapamazsınız. Eğer çok önemli bir değişiklik gerekiyorsa bize e-posta yoluyla ulaşabilirsiniz. Lütfen soru veya cevap göndermeden önce, içeriğinden tamamen tatmin olduğunuzdan emin olunuz.

Sorularımı silebilir miyim?

Evet; ancak sorunuzu sorduktan sonra hiç cevap girilmemiş olması gerekmektedir. Kimi zaman cevap göremeseniz de silemeyebilirsiniz; çünkü onaylanmayı bekleyen (moderasyon denetimine düşmüş) yanıtlar girilmiş olabilir. Ayrıca isim açık şekilde sorduğunuz sorunuzu silmeniz halinde 35 UP, anonim sorduğunuz bir soruyu silmeniz halinde 20 UP kaybedeceksiniz.

Bilimsever Kitleye Sor nedir?

Burası, Evrim Ağacı üyesi olup da cevap vermek konusunda engellenmemiş tüm Evrim Ağacı ailesi üyelerinin sorulara yanıt verebileceği kısımdır. Eğer sorunuzun herhangi bir bilimsever tarafından yanıtlanmasını istiyorsanız buradaki kategorileri kullanmalısınız.

Bir Bilene Sor nedir?

Burası, Evrim Ağacı'na ve Türkiye'deki bilim algısına katkı sağlamak isteyen uzmanların, akademisyenlerin, doktora veya yüksek lisansını almış, belli bir alanda yetkinliğini ispatlamış kişilerin kendilerine özel alanlarının olduğu kategoridir. Eğer bir uzmana spesifik bir soru sormak istiyorsanız bu kategoriyi kullanmalısınız. Unutmayın ki buraya sorulan sorulara, o uzmandan başka hiç kimse yanıt verememektedir. Bu konuda daha fazla bilgiyi bu videomuzun 36. saniyesinden itibaren alabilirsiniz.

2012 YGS Fen Soru-32'yi çözmeye çalışıyorum ama başaramadım. Yardım edebilir misiniz?

Cevap: E

Sorudaki hipotezin kanıtlanabilmesi için parçalanacak bir protein (I), proteini parçalayacak bir enzim (III) ve hipoteze göre parçalanma sonucu oluşacak aminoasitleri ayırt etmeye yarayacak bir ayraç (V) bulunması yeterlidir.

Protein ayracına ihtiyacımız yoktur, çünkü yukarıdaki hipotezin desteklenmesi için proteinin tipinin bir önemi yoktur. Elimizdeki proteini ayırt etmeye ihtiyaç duymayız.

Benzer şekilde, aminoaside de ihtiyacımız yoktur. Çünkü ortamda fazladan aminoasitlerin bulunması, deneye herhangi bir katkı sağlamaz.

Dolayısıyla cevap I, III ve V olacaktır.

2012 YGS Fen Soru-39'u çözmeye çalışıyorum, yardımcı olabilir misiniz?

Cevap: A

Canlılar, evrimsel süreçte birbirleriyle farklı şekillerde ilişkiler kurmuşlar ve karşılıklı evrim dediğimiz mekanizmayla birbirlerine bağlı olarak evrim geçirmişlerdir.

Bunlardan en net olan örneklerden biri, ayrıştırıcılar (saprofitler) ile bitkiler, yani birincil üreticiler arasındaki karşılıklı evrimdir. Saprofitler, bitkilerin azot ihtiyacını doğrudan karşılar. Bunun karşılığında bitkinin köklerinin aldığı minerallerden ve sudan yararlanırlar. Buna mutualist (karşılıklı faydacı) ilişki denir.

Dolayısıyla saprofitleri etkileyen olumsuz bir durum, birincil üreticileri doğrudan etkileyecektir. Birincil tüketiciler (otçullar) ve ikincil tüketiciler (etçiller) ise bu durumda dolaylı olarak etkileneceklerdir.

Yani cevap Yalnız I olacaktır.

Ufuk Can Yıldız
Elektronların saniyedeki hızı bir yerde 2000 km okudum, başka bir yerde ışık hızı kadar diye. Hangisi doğru?

Her ikisi de doğrudur. Çünkü e- hızı değişkendir.

Düşük Hız: Elektirik tellerinden geçen e- hızı yaklaşıl olarak sn 0.024 cm dir.( telin kalınlığı=0.2 cm/ akım=10)

Yüksek Hız: Bohr atom modeline göre ise e- hızı sn 2000 km dir.

Çok Yüksek Hız: Atom parçalanması sonucunda e- hızı 300 000 000 m/s ye (ışık hızı) çok yakındır.

Kaan Kösem
Aynı zamanda Özel Öğrenme Güçlüklerine (Disleksi,Diskalkuli,Disgrafi) sahip bir beyin ile normal beyin arasındaki yapısal farklar nelerdir?
Afrika'dan Asya kıt'asına göçten sonrasında karşılaşılan kıtlık dönemleri sonucunda Asya'ya göç eden toplumların elde ettikleri toplumsal düzen (grup lideri, ataerkillik, liderin toplumdaki kadınları sahiplenmesi vs.), şempanzelerin yaşadıkları kıtlık sonucu elde ettikleri düzen arasında bağ kurmaya çalışmak rasyonel midir?
Taha Uzun
Örneğin labaratuvar ortamında veya hipotezin temelinde olan su altı volkanik bacalarında su an bunu gözlemleyebiliriz miyiz? Günümüzde cansız maddelerden canlı maddeler sentezlenebilir mi?
Barış Önlü

Basitçe; Her bir hücremizin enerji ihtiyaçları ve gereksinimleriyle vücutta ki önemlilik dereceleri ve işlevleri farklıdır. Bu yüzden bazı hücreler zor yenilenirken diğerleri daha hızlı yenilenen ve buna göre vücutta sıklıkları artan diğer hücrelerdir. (Örneğin; Kök Hücreler azdır ama her hücreye dönüşebilirler.)

Bu yüzdendir ki beynimiz tasarruf yapmaya meyillidir. Yani olabildiğince az enerji harcayarak bizi hayatta tutmaya meyilli bir yapı gösterir. Bu yüzdendir ki aynı şekilde bazı hücrelerimiz daha hızlı yenilenirken bazıları daha geç veya uzun sürede yenilenir. Bunun sebepleri arasında; beynin verdiği öncelik, vücutta aldığı öncelik gibi birçok faktör eklenebilir. Yani bazı hücrelerimizin yenilenmesi 2. plana atılabilirken. Bazıları hep ön planda olmak zorundadır. Bu yüzdendir ki beyin enerji tasarrufu yapmaya gider. Ayrıca bazı organların hücreleri yenilenmeye müsait bir yapıda veya işlevde olabilir. Yani, bir hücrenin yenilenmesinin gecikmesi veya çok hızlı olması tamamen önceliğine, görevine, yapısına, türüne göre birçok faktör içermektedir.

1. Beyin
2012 YGS Fen Soru-30'un cevabı konusunda yardım edebilir misiniz?

Cevap: B

Bilimsel araştırmalarda geri kalan her değişken sabit tutularak, sadece etkisi gözlenmek istenen parametre değiştirilir. Bu deneyde bir kaba bira mayası ve besin (şeker) konulmuş, diğer kaba da sabit bir şeker çözeltisi konularak kontrol grubu oluşturulmuştur. Deneyde farklı sıcaklıklar uygulanarak bira mayasının şeker tüketimi gözlenecek, manometre üzerinden basınç değişimleri okunarak hangi sıcaklıkta en yüksek tüketimin yapıldığı görülecektir. Bu sebeple, bu deneyde araştırılan konu bira mayasının metabolik aktivitesi ile ortam sıcaklığı arasındaki ilişkidir.

Yıldıray Arsoy
Şöyle izah edeyim, Karadeliğin etrafından dolaşıp arkasına geçsek ne görürüz? Önünde ya da karşıdan baktığımızda olay ufku var sanırım. Ama ya arka tarafında ne var?
Helin Polat
Sağlak kişiler %91. bu kişilerde sol hemisfer baskın. Kalan %7lik ol el kullanan bireylerin de %71'inde sol hemisfer yine baskın olarak görülmüş. 4,97 lik bir oran daha eklediğimizde insanların %95,97 sinde sol hemisfer baskın oluyor. Bunun genetik, evrimsel ve nörofizyolojik açıklaması nedir?

Kanser, kontrolsüz hücre bölünmesidir. Dolayısıyla bölünen her hücrede hata olma olasılığı vardır. Böylece kanser oluşabilir.

Köpekbalıkları da aynı şekilde bölünen hücreye sahip oldukları için kanser olurlar. Hatta görüntülenmiş kayıtları da mevcuttur.

Meriç Mavisu
İnternette oksidatif stresi arattığımda çok bilimsel terimler ile karşılaştım bilmediğim moleküller radikaller vs. halk dilinden anlayabileceğim şekilde oksidatif stres ve sebep olduğu enflamasyon nedir ? teşekkürler :)

yaşamımızın temel kaynaklarından olan oksijen her durumda olumlu etki oluşturmaz. Bazı durumlarda oksidatif solunum sırasında oksijen gerektiğinden fazla oluşur ancak dokuları etkilemeden antioksidanlar tarafından durum düzeltilir. Düzeltmeye yeterli gelmediği durumlarda oksidatif stres durumu oluşur, hücreler ve dokular zarar görür. Hatta hücreler ölebilir, genetik bütünlük bozulabilir.

1. Sinirbilim.org
Tarık Sonmez
Dolly genetik ikizin meme hücresini çekirdeğini alıp üreme hücresinin çekirdeği yerine koyup tekrar aynı koyunun rahmine koymak varken meden 3 koyun kullandılar?
Samet Beşik
Robot gibi sadece çekirdek tarafından biyolojik olarak yönetilen bir canlımıdır yoksa bizim gibi bilinçli veya en azından tepki verebilen bir canlımıdır?

“Tek bir hücre, belirli şartlar sağlandığında sadece birkaç yılda yetişkin bir insana dönüşebiliyorsa, tek bir hücrenin belirli diğer şartlar sağlandığında yüz milyonlarca yıl içinde insan türüne dönüşebileceğini anlamakta hiçbir güçlük olmamalıdır.”