Soru & Cevap

Evrim Ağacı Soru & Cevap Platformu, Evrim Ağacı'nın site üzerinde bağımsız okur etkileşimini gerçekleştirmeyi mümkün kılan ilk dijital projesidir. Birçok diğer projenin öncülüdür. Bu kılavuz, kullanıcılara yol göstermesi ve sık sorulan bazı soruları yanıtlaması için hazırlanmıştır.

Sık Sorulan Sorular ve Cevaplar

Bu fikir nereden çıktı?

Bu konuyla ilgili temel bilgileri buradaki Patreon yazımızdan görebilirsiniz.

Profilimde çıkan puanlar ne anlama geliyor?

Bu konuyla ilgili daha fazla bilgiyi buradan alabilirsiniz.

Uyum Puanı'mı gizleyebilir miyim?

Evet. Evrim Ağacı profilinizin gizlilik ayarlarına giderek "Profilimde UP Göster" seçeneğini değiştirebilirsiniz. Bu durumda siz hariç kimse Uyum Puanı'nızı göremeyecektir.

"Kabul Edilen Cevap" nedir?

Soruyu soran kişi, verilen cevaplar arasından bir tanesini en tatmin edici, doğru, isabetli, iyi araştırılmış bulursa, onu "Kabul Edilen Cevap" olarak seçebilir. Bu cevap, diğer cevaplara göre daha yukarıda gösterilecektir ve hem soruyu sorana, hem de cevabı verene UP verecektir. Soruyu soran, bir cevabı kabul edilen olarak işaretledikten sonra geri alamaz veya değiştiremez. Moderatörler veya yöneticiler, cevabın isabetli olmadığına kanaat getirecek olursa kabul edilen cevabı geri alabilirler.

"Öne Çıkarılan Cevap" nedir?

Moderatörler veya yöneticiler, verilen cevaplar arasından bir tanesini en tatmin edici, doğru, isabetli, iyi araştırılmış bulursa, onu "Öne Çıkarılan Cevap" olarak seçebilir. Bu cevap, diğer cevaplara en üstte gösterilecektir ve cevabı veren kişiye UP verecektir.

Sorular için pozitif ve negatif oylar nasıl sayılıyor?

Soruların oy puanı pozitif oy sayısından negatif oy sayısının çıkarılmasıyla hesaplanmaktadır.

Cevaplar için pozitif ve negatif oylar nasıl sayılıyor?

Cevapların oy puanı sadece pozitif oy sayısı üzerinden hesaplanmaktadır. Negatif oy vermek yerine beğendiğiniz diğer cevaplara pozitif oy verebilir veya kendi daha iyi olan cevabınızı girebilirsiniz.

Cevaplara yorum veya cevap girebilir miyim?

Hayır. Soru & Cevap Platformu'nun amacı, bir soruya gelen cevaplar arasında münakaşa veya fikir alışverişi yaratmak değil, soru sahibinin merak ettiği bir konuyu cevaba kavuşturmaktır. Bilimseverler arası daha aktif fikir alışverişlerinin yapılabileceği platformlar geliştirmekteyiz; takipte kalınız.

Sorularımı yeni cevaplara kapatabilir miyim?

Evet; ancak belirli koşulların sağlanması gerekiyor. Sorunuzu cevaplara kapatabilmeniz için:

• En az 5 cevap gelmiş olması, veya
  • Kabul edilen cevap seçmiş olmanız, veya
  • Öne çıkarılan bir cevap seçilmiş olması gerekmektedir.

Sorularımı veya cevaplarımı sonradan düzenleyebilir miyim?

Evet; ancak sorunuzu veya cevabınızı ilettikten sonraki ilk 30 dakika içinde düzenleyebilirsiniz. Bundan sonra herhangi bir düzenleme yapamazsınız. Eğer çok önemli bir değişiklik gerekiyorsa bize e-posta yoluyla ulaşabilirsiniz. Lütfen soru veya cevap göndermeden önce, içeriğinden tamamen tatmin olduğunuzdan emin olunuz.

Sorularımı silebilir miyim?

Evet; ancak sorunuzu sorduktan sonra hiç cevap girilmemiş olması gerekmektedir. Kimi zaman cevap göremeseniz de silemeyebilirsiniz; çünkü onaylanmayı bekleyen (moderasyon denetimine düşmüş) yanıtlar girilmiş olabilir. Ayrıca isim açık şekilde sorduğunuz sorunuzu silmeniz halinde 35 UP, anonim sorduğunuz bir soruyu silmeniz halinde 20 UP kaybedeceksiniz.

Bilimsever Kitleye Sor nedir?

Burası, Evrim Ağacı üyesi olup da cevap vermek konusunda engellenmemiş tüm Evrim Ağacı ailesi üyelerinin sorulara yanıt verebileceği kısımdır. Eğer sorunuzun herhangi bir bilimsever tarafından yanıtlanmasını istiyorsanız buradaki kategorileri kullanmalısınız.

Bir Bilene Sor nedir?

Burası, Evrim Ağacı'na ve Türkiye'deki bilim algısına katkı sağlamak isteyen uzmanların, akademisyenlerin, doktora veya yüksek lisansını almış, belli bir alanda yetkinliğini ispatlamış kişilerin kendilerine özel alanlarının olduğu kategoridir. Eğer bir uzmana spesifik bir soru sormak istiyorsanız bu kategoriyi kullanmalısınız. Unutmayın ki buraya sorulan sorulara, o uzmandan başka hiç kimse yanıt verememektedir. Bu konuda daha fazla bilgiyi bu videomuzun 36. saniyesinden itibaren alabilirsiniz.

Tahmin:

Akla, sezgiye veya bazı verilere dayanarak olabilecek bir şeyi, bir olayı önceden kestirme, kestirim

Örneğin; yarın yağmur yağabilir.

Ön yargı:

Bir kimse veya bir şeyle ilgili olarak belirli şart, olay ve görüntülere dayanarak önceden edinilmiş olumlu veya olumsuz yargı, peşin yargı, peşin hüküm, peşin fikir

Örneğin; O bu işi yapamaz.

Tahmin verilere dayalıdır. Ön yargı geçmişte yaşanmış tecrübelere dayanır.

Tarık Sonmez
Telefonların yaydığı radyosyanın zararlı olmadığını bir yerden duymuştum bu doğru mu? Doğruysa neden zararlı değildir?

Tek başına elektromanyetik dalganın etkileri ele alındığında, uzun vadeli sonuçlara ulaşılamaz bu 1.

İkincisi, bir çok elektromanyetik alan, vücut tarafından IŞIK olarak algılanmakta. Bu da, gece- akşam, melatonin miktarını düşürmektedir. Hatta kortizol vs stres hormonlarının salınımını uyarabilir bu yolla.

Yani ne açıdan baktığına bağlı oluyor zarar - fayda durumu.

Bir çok otör, akıllı telefon KULLANMIYOR. Acaba niye?

Biz zararsızdır diyerek onlardan daha iyi biliyor olmuyoruz kısaca.

1. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/196632 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/196632
  2. https://www.researchgate.net/profile/Alpaslan_Turkkan/publication/312628249_Elektromanyetik_Alan_ve_Saglik_Etkileri/links/588735f84585150dde4d31c0/Elektromanyetik-Alan-ve-Saglik-Etkileri.pdf https://www.researchgate.net/profile/Alpaslan_Turkkan/publication/312628249_Elektromanyetik_Alan_ve_Saglik_Etkileri/links/588735f84585150dde4d31c0/Elektromanyetik-Alan-ve-Saglik-Etkileri.pdf
Meriç Mavisu
İnternette oksidatif stresi arattığımda çok bilimsel terimler ile karşılaştım bilmediğim moleküller radikaller vs. halk dilinden anlayabileceğim şekilde oksidatif stres ve sebep olduğu enflamasyon nedir ? teşekkürler :)

yaşamımızın temel kaynaklarından olan oksijen her durumda olumlu etki oluşturmaz. Bazı durumlarda oksidatif solunum sırasında oksijen gerektiğinden fazla oluşur ancak dokuları etkilemeden antioksidanlar tarafından durum düzeltilir. Düzeltmeye yeterli gelmediği durumlarda oksidatif stres durumu oluşur, hücreler ve dokular zarar görür. Hatta hücreler ölebilir, genetik bütünlük bozulabilir.

1. Sinirbilim.org
Tarık Sonmez
Güneş sistemi dışına çıkmak için tasarlanan uzay araçlarını insanlara göre tasarlamak yerine yapay zekalı robotlar için tasarlasak onlar da insan dna sını yaşanılabilir bir gezegen bulup orada klonlasa daha mantıklı olmaz mı?
Onurcan Aslan
bir objenin var olabilmesi için hacmi ve kütlesi olmak zorundadır. Evren'in de hacmi ve kütlesi var bu hacmin nereye koyulduğunu veya nerede var olduğunu merak ediyorum.

Evren ya da kâinat, uzay ve uzayda bulunan tüm madde ve enerji biçimlerini içeren bütünün adıdır. Pozitif bilimler açısından evren, gök cisimlerini barındıran uzay ve uzayda yer alan her şeyin toplamıdır. Yani evren her şeyi içine alan bir yapıdır. Bu nedenle evrenin dışında hiçbir şey yoktur. Evren genişlerkende herhangi bir şeyin içinde genişlemez.

Evrenin dışında hiçbir şey yoktur. Yani "evren neyin içinde? " sorusunun cevabı "büyük patlamadan önce ne vardı?" sorusunun cevabıyla aynı: Hiçbirşey

Göktuğ İğneli
Soruyu açmak gerekirse: en önemli organımızın diğerlerinden bu denli uzakta evrimleşmesi nasıl bi avantaj sağlamıştır? Beyin de diğer organlar gibi gövdede yer almış olsaydı başa veya boyna alınan darbelerde hayatta kalma şansımız çok daha yüksek olurdu. Buna rağmen neden beyin kafamızda yer alır?
İnternette bulabildiğim Türkçe kaynakların hemen hemen tamami kriminal bir kalemden çıkıp bilimsel sosa bulanmış , korkutma-caydırma amaçlı yazılardi.Sinir sisteminin gördüğü hasarın geri dönülmez olduğu, reseptörlerin kalıcı hasar gördüğü ve beyin kimyasallarinin eski düzeyine dönmediğine dair bilgilerin gerçekliği nedir?
Fizik evreni anlama, ona anlam yükleme çabası, kognisyon-metakognisyonla alakalı olabilir. Ancak bunlarla açıklanabilir mi, ya da psikolojik gerekçeler, sofistike ihtiyaçlar olarak ele alınabilir mi, Bizim rasyonel bilgiye anlam yükleme ihtiyacımızın nedeni üzerine neler söylenebilir?
Furkan Kaya
Pembe ile siyahı karşılaştırdığımızda siyah psikolojik açıdan daha baskın bir renk olarak algılanır bunun psikolojik sebebi nedir?
Arda Erşen
oksitleyici olarak potasyum nitrat olmadan nasıl bir roket yakıtı yapabilirim?
Sorum saçma olabilir ama sadece merak ediyorum şimdiden teşekkürler
Oğuz, Yazılım mühendisi

Evet sayılır. Evrim ağacının bunun hakkında çok güzel bir yazısı ve videosu var. Özellikle ve özellikle videoyu izlemenizi tavsiye ediyorum. Bizim anlamadığımız kısım ise ara türün tanımı. Onu da şöyle alıntılayayim:

Büyük canlı grupları arasındaki geçişler. Yani spesifik olarak evrimi gözlememizi sağlayacak, evrimle ilgili kısmen daha fazla bilgi verebilen fosiller. Sudan karalara geçiş, amfibilerden sürüngenlere geçiş, maymunlardan insana geçiş, köpek boyundaki atlardan bildiğimiz atlara geçiş, dinozorlardan kuşlara geçiş gibi... Bu evrimsel geçişlerin her birine ve yüzlerce kat fazlasına yönelik binlerce fosile sahibiz. Bu konuda evrimi gözlemek konusunda hiçbir eksik bulunmuyor, ihtiyacımız olan hepsine sahibiz.

1. Evrim Ağacı - makale Ara Türler ve Geçiş Formları: İhtiyacımız Olan Hepsine Sahibiz!
  2. Evrim Ağacı - Video Ara türler hakkında yalanlar ve gerçekler
Ufuk Can Yıldız
Yılanları öldürünce farelerin çoğalmasında denge bozuluyor mesela. Bu ekolojk dengenin korunması sadece hayvanlar alemine has bir durum mudur yoksa bitkiler, ağaçlar, çiçekler için de geçerli midir? Şart değil ama bir örnek de verebilirseniz sevinirim.

Bitkiler dışındaki canlılar ekosistemde üretici bir canlıya ihtiyaç duyar. Bir bitki soyunu yok etmemiz ondan enerjisini karşılayan 1. tüketicinin de aleyhine olacaktır ve bununla birlikte onu tüketen 2. tüketicinin de aleyhine olur ve bu ekosistemin son basamağındaki canlıya kadar devam eder.Mesela buğday-çekirge-kertenkele-yılan beslenme zincirinde çekirgenin soyunu tüketirsek bitki sayısında artış olur diğer tüketicilerin sayısı da kötü etkilenir,eğer buğdayın soyunu tüketirsek bu tüm tüketicileri etkileyecektir.Toparlamak gerekirse ekosistem bir bütündür hangi parçasını çıkartırsan diğerleri etkilenir.Ekosistemin parçalarını bozmamamız gerekir.

1. Impact of Ecosystem Destruction ingilizce kaynaktan özetleyerek ve örneklendirerek yazdım umarım faydalı olmuşumdur

“Bilgisayarlardan nefret edenlerle ilgili sorun şudur: Gerçekte bilgisayarlardan değil, üşengeç bilgisayar programcılarından nefret ederler.”