Tüm Reklamları Kapat
Hikaye Fikri
Video Konu Önerisi
Başlık
Gündem
Bugün Türkiye'de bilime ve bilim okuryazarlığına neler katacaksın?
Bağlantı
Kurallar
Komünite Kuralları
Bu komünite, aklınızdan geçen düşünceleri Evrim Ağacı ailesiyle paylaşabilmeniz içindir. Yapacağınız paylaşımlar Evrim Ağacı'nın kurallarına tabidir. Ayrıca bu komünitenin ek kurallarına da uymanız gerekmektedir.

Hayvanların ölüme nasıl tepki verdikleri uzun bir süredir insanların ilgisini çekmektedir.[9] Ancak bu konudaki sistematik çalışmalar oldukça yenidir; öyle ki, bu alandaki bilimsel sahaların tanımlanması bile sadece birkaç sene öncesine dayanmaktadır.[10] Buna rağmen, özellikle de yas tutma, matem tutma, keder sergileme gibi davranışlar, hayvan davranış bilimcilerin (etologların) giderek yükselen ilgi alanları arasında bulunmaktadır.[11]

Bu yazımızda, hayvanların ölüm sonrasında sergiledikleri bazı tepkilerden yola çıkarak, bilimsel araştırmaların bu konuda neler söylediğine bakış atacağız. Bunu yapmadan önce, bazı kavramları netleştirmekte fayda görüyoruz:

Tüm Reklamları Kapat
Sabri Küsüroğlu

Sonokimya, ses dalgalarının kimyasal reaksiyonları tetikleme veya hızlandırma kabiliyetiyle ilgilenen bir bilim dalıdır. Bu disiplin, ultrasonik dalgaların sıvılar üzerindeki etkilerini inceleyerek kimyasal dönüşümleri nasıl etkileyebileceğini araştırır. Sonokimyanın temel prensipleri, akustik kavitasyon fenomenine dayanır; bu süreçte ultrasonik dalgalar sıvılarda mikro kabarcıklar oluşturur ve bu kabarcıkların çökmesiyle oluşan yüksek enerji bölgeleri kimyasal reaksiyonları tetikler.

Ses dalgalarının kimyasal reaksiyonlar üzerindeki etkisi, özellikle ultrasonik dalgaların (20 kHz ve üzeri) sıvılarla etkileşimi sonucu ortaya çıkan kavitasyon fenomeni ile ilgilidir. Kavitasyon, sıvıda oluşan ve aniden çöken mikro kabarcıkların yüksek sıcaklık ve basınç bölgeleri yaratmasıdır. Bu bölgelerde oluşan aşırı şartlar, kimyasal bağların kırılmasını ve yeni bağların oluşmasını tetikleyebilir. Sonokimya, bu aşırı koşullardan yararlanarak çeşitli kimyasal reaksiyonları hızlandırma, iyileştirme veya tamamen yeni reaksiyon yolları geliştirme potansiyeline sahiptir.

Eser
Ece Müker
Eseri Ekleyen
Sonra İzleyeceklerime Ekle
İnceleme
Üzeyir Yazıcı
İnceleyen9
Bilinmeyenlerin kölesi olmayı tercih ediyorum.
Kitabın başında aslında sıkıldığımı itiraf etmeliyim çünkü kitabı öneren insanlar genelde her seviyeden okuyucuya hitap ettiğini söylüyorlar ama maalesef öyle değil. Anlatılan konulardan hakkında birazda olsa bilgili olmanız bence kesinlikle şart.

Kitabın görsel olarak çok zengin olması beni gerçekten sevindirdi. Çünkü böyle kitaplarda anlatılan konuları zihinde canlandırmaya çalışırken vakit kaybetmek benim canımı sıkıyordu ve soğuyordum kitaptan. Fakat bu kitapta anlatılan konunun üstü altı yanı modellemeler ile dolu ve olayları anlama konusunda çok etkili oluyor.

Ayrıca kitap 7 bölümden oluşuyor. Ben en çok altıncı bölümü (Geleceğimiz nedir? Uzay Yolu Mu, Yoksa Değil Mi?) sevdim. Bu bölümde Stephen Hawking 2001 yapımı Uzay Yolu dizisi ile geleceği karşılaştırıyor ve nasıl olabileceği hakkında tahminler yürütüyor. Bu bölümün her bir satırının altını çizdim çünkü gerçekten çok mantıklı, akla uygun tahminler. Bu bölümde anlatılan aslında neden dünya nüfusunun hızlı artışının kontrol altına alınması gerektiğini de bence bir ufak sezdiriyor. Ayrıca ülkemizde ne kadar yatırım yapılıyor bilmiyorum ama geleceğin bilgisayar ve genetik mühendisliği alanında gelişen ülkeler tarafından yön bulacağını gayet güzelce aktarıyor.

*Not: Maalesef ülkemizdeki gerek ekonomik gerekse diğer sıkıntılar yüzünden halkımızın çoğu aslında dünyanın gündeminde olan şeylerden uzak ve kendini geliştiremiyor bu konuda çok üzgünüm. Teknolojiye ulaşıp kendini tiktok gibi sosyal meydanlarda kolay para kazanma yolunda harcayanlara da üzülüyorum. Maalesef geleceğimizi bilim belirleyecek kazanılacak paralar değil... Bu arada aklıma gelmişken kitapta ABD'nin ekonomik kaygı yüzünden bir laboratuvarı yarıda bıraktığı bu yüzden 50-60 yıl bazı araştırmalarda kayıp yaşandığından da bahsediliyor. Tıpkı bizim aşıyı geç üretme nedenimiz gibi.
10.0/10
(37 Kişi)
Orjinal Adı : The Universe in a Nutshell
Sonra Okuyacaklarıma Ekle
Gürhan Öztürk

Dünyada en çok tür barındıran böcekler eklembacaklılar şubesi içinde altı bacaklılar olarak da bilinen bir alt şubede yer alır. Böcekler neredeyse her çeşit karasal ortamda, tatlı sularda karşımıza çıkabilir ve kanatları vasıtasıyla atmosferi de işgal ederler. Tuzlu sulara gelirsek ise böcekler daha nadir bulunurlar, bu ortamların esas eklembacaklı grubu tahmin de edebileceğiniz gibi kabuklulardır; yani yengeçler ve karideslerdir.

416 milyon yıl öncesine kadar uzayan geçmişleriyle böceklerin çeşitliliğinde kanatların da ortaya çıkmasıyla bir patlama olmuştur. Çiçekli bitkilerin gelişimine paralel olarak böceklerde de artış olduğu fosiller üzerinden yapılan araştırmalar da belirlenmiştir. Birlikte evrimin en güzel örneklerinden olan böcek ve bitki çeşitliliği aynı anda kitlesel yok oluşları ve ani sıçrayışları da beraberinde getirmiştir.

Yaşam Ağacı Türü
Cihan Yıldız
Türü Ekleyen
Geolycosa vultuosa, Lycosidae familyasına ait bir türdür ve genellikle "burrowing wolf spider" olarak bilinir. Bu örümcek, yeraltında dikey tüneller şeklinde yuvalar yapar ve avlarını pusu kurarak yakalar. Orta büyüklükte olup, koyu kahverengi veya gri renkte olabilir ve sekiz göze sahiptir, bu da gece görüşünü artırır.
Ege Can Karanfil
Çeviren
Cassiopeia’daki bu yeni ışık noktası da nedir? Bir nova. Her ne kadar novalar evrende sıklıkla gerçekleşiyor olsa da, Nova Cas 2021 veya V1405 Cas olarak bilinen bu nova, geçen ay Dünya’nın semalarında öylesine olağandışı boyutta parlak hale geldi ki, çıplak gözle bile görülmesi mümkündü. Nova Cas 2021, ilk olarak Mart ayının ortalarında parladı. Lakin daha sonra, beklenmedik bir şekilde Mayıs ayının ortalarında daha parlak hale geldi ve yaklaşık bir hafta boyunca oldukça parlak şekilde kendini gösterdi. Nova daha sonra Mayıs ayı başındaki parlaklık seviyesine geri döndü. Ancak şimdi tekrar parlaklaşan nova, dürbünle görülebilmekte. Okla gösterilen nova, Kabarcık bulutsusundan fazla uzakta olmayan Cassiopeia takımyıldızı yönünde oluştu. Bir novaya, tipik olarak ikili yıldız sistemini oluşturan arkadaşından maddde toplayan beyaz cüce yıldızın yüzeyindeki termonükleer patlamalar neden olur. Lakin bu patlamaların detayları şu an bilinmemektedir. Novalar oluştukları yıldızları yok etmezler. Bazen tekrarlandıkları da gözlemlenmiştir. Paylaşılan görüntü, Detroit, Michigan, ABD’deki 14 saatlik görüntülemeyle oluşturuldu. Hem profesyonel hem de amatör gözlemciler, Nova Cas 2021’i gözlemlemeye muhtemelen devam edecek ve oluşma sebebi hakkında varsayımlarda bulunacaklar.
İnceleme
Fateh Esgerli
İnceleyen10
Nihilist bir bilim insanı olan Rickin, torunuyla birlikte çıktığı maceraları anlatan komedi dizisi diye biliriz. Tabii sadece komedi değil, felsefe, bilim, ve siyaset gibi ciddi konulara da değiniyor. Mesela hayatın anlamsızlığına karşı ana karakterimiz Rick aktif nihilist bir tavır sergilese de zaman zaman tanrı kompleksini bırakarak oldukça duygusal birine dönüşüyor.
9.7/10
(246 Kişi)
Orjinal Adı : Rick and Morty
Yönetmen: Wesley Archer
Sonra İzleyeceklerime Ekle
Tuğçe Barut

Çevre, organizmaların ya da ekolojik toplulukların doğrudan etkileşim içinde oldukları fiziksel, kimyasal, biyolojik, sosyal ortamların ve şartların bütünüdür. İnsanlar için bütün bu faktörlerin yanında kültürel ve ekonomik etkiler de çevre tanımına katkı sağlamaktadır.

Kelime anlamı olarak çevre kirliliği; canlı ve cansız varlıklara zararlı maddelerin engellenemez boyutta çevreye yayılmalarına denir. Kirleticiler, orman yangınları ya da volkanik küller gibi doğal olaylar olabilir ancak kirlilik olarak bahsettiğimiz terim daha çok antropojenik kaynakların, yani insan yapımı kirletici kaynaklarının yol açtığı sorunları temsil etmektedir.

Evrim Ağacı'nı sosyal medya hesaplarından takip etmeyi unutmayın! Yeni paylaşımlarımızı görmek için bizi aşağıdaki sosyal medya hesaplarımızdan takip edebilirsiniz.

1 dk.
Bertuğ Akkaya
Blog Yazarı

Star Trek evreninde Vulcan ırkı genel olarak duygulardan arınmış ve saf mantık ile hareket eden bir ırktır. Her zaman mantığın olması gerektiğini savunurlar ve duygu onlar için olmaması gereken bir olgudur. Bu amaçla Kolinahr denilen bir metot uygularlar. Kolinahr, tüm duygusal etkilerden arınmayı ve saf mantık ile hareket etmeyi amaçlar. Bu süreç, Vulcan rahipleri tarafından yönetilir. Kolinahr’ın yaşı kesin olarak belirtilmemiştir, ancak genel olarak olgunluğa erişildiği zaman başlar.

Başvuru:

Evrim Ağacı üyeliği tamamen ücretsiz ve sitemizi çok daha etkili, interaktif ve keyifli bir şekilde kullanmanızı sağlayacak. Üye değilseniz, birkaç saniyede üyelik oluşturabilirsiniz! Üyeyseniz de giriş yapmanızı tavsiye ederiz.

Ezgi Ersoy

Kenevir (veya "kendir"), Cannabis sativa bitkisinin Türkçe ismidir. Bu bitkinin çeşitli kısımlarının toz edilip sarılarak tüketildiği hali ise "esrar" (veya "marihuana") olarak bilinmektedir. Aslen Orta ve Güney Asya'da yetiştirilen kenevir, asırlar boyunca hem keyfî hem de tedavi edici amaçlarla kullanılmıştır. Cannabis içerisindeki ana psikoaktif madde, tetrahidrokannabinol (kısaca "THC") olarak bilinen bir moleküldür. Kenevir; dumanı içe çekilerek, buharlaştırılarak, besin maddeleri içine katılarak veya ekstrakt olarak kullanılarak tüketilebilir.

Kenevir kullanımından bahsederken temel olarak iki amaçla kullanımı esas alınmaktadır: Keyif verici amaçla kullanım ve tıbbi amaçla kullanım. Bu yazımızda da özellikle bu iki tip kullanım üzerinde duracağız. Fakat kenevir bitkisi, bunların dışında birçok farklı sanayi kolunda da yaygın olarak kullanılan bir bitkidir. Örneğin bitkiden üretilen lif, yüzyıllardır hem tekstil sektöründe hem de kağıt yapımında yaygın olarak kullanılmıştır. Sentetik liflerin geliştirilmesinden önceki süreçte halat yapımında en çok tercih edilen kenevir lifleri olmuştur. Ayrıca kenevir tohumları (akenleri), kuş yemi olarak kullanılmıştır. Kenevir tohumları insanlar tarafından da besin olarak tüketilmektedir. Ayrıca tohumlarından elde edilen yağ; cila, boya, sabun yapımında kullanılır. Ülkemizde de şile bezi ve Rize bezi gibi özgün dokuma teknikleri ile beraber, geleneksel kültürümüzde yer edinmiştir.

Araştırmacılar, 694 tatlı su ve deniz balığı türünün ısı toleransını analiz ettiler.

Bu çalışma ile balıkların iklim değişikliğinden sanıldığından çok daha fazla etkileneceği anlaşılmış oldu.

Yaşamlarının farklı dönemleri göz önünde bulundurulduğunda, öngörülen en kötü senaryoya göre 2100 yılı itibariyle 5°C’lik bir küresel ısı artışıyla birlikte, balık türlerinin %60’ı, kendi yaşam alanlarındaki sıcaklıklarla baş edemeyecek.

Araştırmaya göre; özellikle balık embriyoları ve kuluçkadaki yetişkin balıklar, ısınan okyanuslara karşı çok daha savunmasızlar.

Isınmaya karşı balıklar daha soğuk yerlere göçebilseler de yeni kuluçka bölgeleri yumurtlama için pek müsait olmuyor.

Bu sebeple, en az iklim değişikliği için mümkün olan en fazla çabayı sarf etmemiz gerekiyor.
Emre Emen
İngiliz Dili ve Edebiyatı mezunuyum Türk mitolojisi çalışmak istiyorum genel mitoloji okumayı ve araştırmayı seviyorum; Türk mitolojisi çalışmak için Türk Dili ve Edebiyatı programından yüksek lisans yapmam gerektiğini okudum. Alan dışı yüksek lisans yapabilir miyim?
Buğra Ünal
Kâinat güzeli Yapay Zeka seçildi - Samsung yeni ürünlerini tanıttı - Wifi ile evinizi koruyun
Üzeyir Yazıcı
Bildiğim kadarıyla...

Kaynak girmiş olsan daha iyi olurdu tabi ki ama kaynak girmemende bir platform için bir problem oluşturmaz bence, çünkü kaynak zorunluğu bulunan yerler zaten belirlenmiş ve kaynak eklenmeden paylaşım yapamıyorsunuz o kısımlarda.

“Her ne kadar birçok emperyalist ülke anayasasına dahi ‘ırkçılık insanlık suçudur’ maddeleri eklense de, ırkçı ideolojinin gerçek sahipleri yine kendileridir. Bu denli teşhir olmuş bir ideolojiyi açıktan sahiplenemezken; aynı zamanda ırkçılığın, ‘halktan gelen’ bir  ideoloji olduğunu da kanıksattırmaya çalışmaktadırlar.”
Discord
Alıntı & Aforizma
Alıntıyı Ekleyen
Günümüzde biyologların ilgilendiği en heyecan verici ve merkezi soruların neredeyse tamamı, onların hangi evrim mekanizmalarıyla gerçekleştiği ile ilgilidir.
Bu alıntı Evrim Ağacı tarafından öne çıkarılmıştır.
Yaşam Ağacı Gözlemi
Türkiye, İstanbul
Meryem Solak
Gözlemi Yapan
İstanbul'un Arnavutköy ilçesinde bir köyde gözlemledim.