Keşfet
Göç
Plastik
Hasta
Tercih
Bugün Türkiye'de bilime ve bilim okuryazarlığına neler katacaksın?
Aklımdan Geçen
Komünite Seç
Aklımdan Geçen
Fark Ettim ki...
Bugün Öğrendim ki...
İşe Yarar İpucu
Bilim Haberleri
Hikaye Fikri
Video Konu Önerisi
Başlık
Kafana takılan neler var?
Gündem
Bağlantı
Ekle
Soru Sor
Stiller
Kurallar
Komünite Kuralları
Bu komünite, aklınızdan geçen düşünceleri Evrim Ağacı ailesiyle paylaşabilmeniz içindir. Yapacağınız paylaşımlar Evrim Ağacı'nın kurallarına tabidir. Ayrıca bu komünitenin ek kurallarına da uymanız gerekmektedir.
Burak Albayrak
Ekleyen

Uyuşturucu Bağımlılığı olarak da anılan Madde Kullanım Bozukluğu, hastaların kullanımıyla ilgili önemli sorunlar yaşamasına rağmen bir maddeyi kullanmaya devam ettiği patolojik bir davranış kalıbını içeren maddeye bağlı bir bozukluk türüdür. Madde Kullanım Bozuklukları, sosyal, akademik ve mesleki bozulmaya yol açan nikotin, alkol ve diğer yasa dışı maddelerin kullanımını içerir. Görülen en yaygın yasa dışı maddeler arasında kenevir, opioidler, sedatifler (yatıştırıcılar, depresanlar), hipnotikler (uyku ilaçları), inhalanlar (tiner gibi uçucu maddeler), halüsinojenler (LSD, mantar) ve uyarıcılar bulunur.

Maddeler, merkezi sinir sistemi üzerindeki etkilerine göre farklı şekilde sınıflandırılabilir. Bu etkiler maddeye göre değişir ve artan enerji ile öforiden, derin sedasyona ve halüsinasyonlara kadar çok çeşitli etkiler üretebilir. Genel olarak, etkiler önemli ölçüde farklılık gösterse de, Madde Kullanım Bozukluklarının ilk aşamaları, bireylerin kullanımla birlikte bir esenlik duygusu veya öfori yaşadığı, olumlu pekiştirme ile karakterize edilir. Fizyolojik ve psikolojik bağımlılık ilerledikçe, birey, maddelerin öncelikle disforiyi ve hoş olmayan yoksunluk semptomlarını giderdiği olumsuz pekiştirme yaşar.

Seçkin Kayım
Okumayı seven bir hekim
Bu soru, Mehmet Atcı tarafından sorulmuştur.

Gözlemlenebilir evren sınırlıdır, çünkü ışık hızı sınırlıdır ve evrenin belli bir yaşı vardır. Mesela kapalı bir evren modelini doğru kabul edersek eninde sonunda evrenin bir son noktası olması gerekmekteyken, düz geometride evren sonsuza kadar genişlemeye devam edebilir. Kapalı bir geometri ve çoklu evren hipotezini kabul edersek evet evrenimiz sonsuz değildir ve hiçbir zaman da olamaz. Ancak tek bir evrenin var olduğunu ve kapalı bir geometri içinde yer almadığını varsayıyorsak evren sonsuza kadar genişleyecektir. Zaman kavramının kapalı bir sistem olmasından dolayı sonsuza gitmesi mümkündür. Bu durumda da bazı akıllarda evrenin en ucunun ötesinde ne var sorusu belirebilir ki, bu bir yanılsamadan başka bir şey değildir. Evrendeki en uzak noktaya ulaşan fotona yetişebilsek ve o fotonun ötesine geçmeyi denesek, kendimizle birlikte evreni de bir adım öteye taşımış olurduk. Yani evrenin en uzak noktasının ötesi diye bir kavram olmadığı için evren için de bir "son"dan bahsedilemez. Bu açıdan bakarsak evren hem 'son'suzdur, hem de sonsuza kadar genişlemeye devam edecektir. Kulağa ilginç gelse de kapalı olmayan evren modelleri için bu öneri geçerlidir diyebiliriz.

Yaşam Ağacı Türü
Ali Efe Bağcı
Türü Ekleyen
Yakın Dünya Manyeto Kuyruğunda Manyetik Yeniden Bağlanma ile Üretilen Doğal Plazmoid
Bir plazmoid, plazma ve manyetik alanların bir araya geldiği tutarlı bir yapıdır. Plazmoidler, doğa olaylarını açıklamak için öne sürülmüştür. Bunlar arasında küre yıldırımı,[1][2] manyetosferdeki manyetik kabarcıklar,[3] kuyruklu yıldızların kuyruklarındaki cisimler,[4] güneş rüzgarı,[5][6] güneş atmosferi[7] ve heliosferik akım tabakası yer alır. Laboratuvarda üretilen plazmoidler, ters alan konfigürasyonları, sferomaklar ve yoğun plazma odaklarındaki yapılar gibi çeşitli örnekler içerir.

"Plazmoid" terimi 1956'da Winston H. Bostick (1916-1991) tarafından "plazma-manyetik varlık" anlamında türetilmiştir:[8]

“Plazma amorf bir kütle olarak değil, bir torus (halka) formunda yayılır. Bu toroidal yapıyı plazmoid olarak adlandırma özgürlüğünü kullanacağız, bu kelime plazma-manyetik varlık anlamına gelir. 'Plazmoid' terimi, tüm plazma-manyetik varlıklar için genel bir terim olarak kullanılacaktır.”

Plazmoid Özellikleri
Bostick şunları yazmıştır:[8]

“Plazmoidler, manyetik alan yönünde uzamış plazma silindirleri gibi görünmektedir. Plazmoidler ölçülebilir bir manyetik moment, ölçülebilir bir hız, enine bir elektrik alanı ve ölçülebilir bir boyuta sahiptir. Plazmoidler birbirleriyle etkileşime girebilir, görünüşe göre birbirlerinden yansırlar. Yörüngeleri birbirine doğru eğilmeye zorlanabilir. Plazmoidler, yaklaşık 10−3 mm Hg basıncında bir gaz içine fırlatıldığında durana kadar spiral yapabilir. Ayrıca plazmoidler birbirlerine çarptıklarında parçalara ayrılabilirler. Bunların bölünme geçirdiği ve dönme hareketine sahip oldukları hipotezini destekleyen bazı sınırlı kanıtlar vardır.”

Bir plazmoid, hem plazmanın gaz basıncından hem de manyetik alanın basıncından kaynaklanan bir iç basınca sahiptir. Yaklaşık statik bir plazmoid yarıçapını korumak için bu basıncın dış bir sıkıştırma basıncıyla dengelenmesi gerekir. Örneğin, manyetik alanın olmadığı bir vakumda, bir plazmoid hızla genişler ve dağılır.

Plazmoidler, yerel manyetik alan şiddetlerinin 16.000 Tesla seviyesinde olduğu deşarjlarda oluşturulmuştur.[9]

Kozmik Uygulamalar
Bostick, plazmoid teorisini astrofiziksel fenomenlere uygulamaya devam etmiştir. 1958'deki makalesinde,[10] plazma benzerliği dönüşümlerini, plazma tabancasından (yoğun plazma odak cihazı) ateşlenen ve galaksi oluşumunun erken bir modelini simüle edecek şekilde etkileşen plazmoid çiftlerine uygulamıştır.[11][12]
Kuyrukluyıldız Tsuchinshan-ATLAS Uzaklaşıyor

Bu altı panel, kuyrukluyıldız C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS’ın geçtiğimiz hafta boyunca gezegenimizden uzaklaşırken günlük olarak çekilen görüntülerini gösteriyor. Görüntüler, belirtilen tarihlerde ve konumlarda, Kaliforniya'dan aynı kamera ve lens ile çekildi. En sağda, 12 Ekim'de, uzak Oort bulutundan gelen bu ziyaretçi, Dünya'ya en yakın noktadaydı ve yaklaşık 70 milyon kilometre (yaklaşık 4 ışık dakikası) mesafedeydi. Parlak koması ve uzun toz kuyruğu, batmakta olan Güneş'e yakın bir konumdaydı ancak yine de batı ufku boyunca kolayca görülebiliyordu. Sonraki günlerde dışa doğru ilerleyen kuyrukluyıldız, tutulma düzleminin üzerinde yükselerek kuzeye, batıdaki daha karanlık akşam gökyüzüne doğru yol alırken yavaş yavaş görünürlüğünü yitirmeye başladı. Tsuchinshan-ATLAS, yaklaşık 14 Ekim'de Dünya'nın yörünge düzleminden geçerken batı ufkuna doğru uzanan belirgin bir antikuyruk sergiledi. 17 Ekim’de (en solda), akşam gökyüzünde daha yüksek bir konumdayken kuyrukluyıldızın parlaklığı solmuş ve Dünya'dan yaklaşık 77 milyon kilometre uzaklığa ulaşmıştı. Umarız ki, Tsuchinshan-ATLAS’ın 2024'ün en iyi kuyrukluyıldızı olma çabasını izlemekten keyif almışsınızdır. Bu kuyrukluyıldızın başlangıçta tahmin edilen yörünge periyodu yalnızca 80.000 yıl gibi görünse de Güneş Sistemimize bir daha asla dönmeyebilir.

19 Ekim 2024 Günün Astronomi Fotoğrafı (NASA APOD)

📸 Kaynaklar ve Katkıda Bulunanlar:
Görsel Kaynağı & Telif Hakkı: Xingyang Cai
Çeviren: Mehmet Emre Demir
Çeviri Editörü: Ufuk Derin

🔗 Tüm APOD içeriklerini görmek için:

Günümüzde tıp doktorluğunun en saygın dallarından birisi kuşkusuz cerrahlıktır. Öte yandan klasik halk zanaatinin en önemli parçalarından birisi berberliktir. Peki bundan birkaç asır önce, bu ikisinin aynı meslek olduğunu biliyor muydunuz?

Berber-cerrahlık, kökenleri 13. yüzyıla kadar takip edilebilen bir meslektir. Bu dönemde şehirler henüz oldukça küçüktü ve birçok "popülasyon merkezi"nin kendisine ait bir hekimi ve hamamı ("banyo evi") bulunuyordu. İşte berber-cerrahlar, bu mini-şehirlerde görevlerini icra eden, hem saç ve sakal kesip, peruk takımı gibi kozmetik prosedürleri uygulayan, hem de kırık-çıkık düzeltme, ot-temelli tedaviler uygulama, kanama durdurma, diş çekimi, katarakt temizleme, kangrenli uzuvlara ampütasyon gibi çeşitli cerrahi operasyonları gerçekleştiren uzmanlardı. Ayrıca kupalama ve sülük tedavisi gibi sahtebilim uygulamaları da bu dönemde berber-cerrahlar tarafından uygulanıyordu. Bu kişilere "uzman" diyoruz; çünkü berber-cerrah olmak için bir kişinin 7 yılı bulabilen süreler boyunca çıraklık yapması gerekiyordu. Bu, birçok diğer meslekten daha uzun bir eğitim dönemi demektir.

Eser
Dizi
Hamdi Gülle
Eseri Ekleyen
Sonra İzleyeceklerime Ekle

Giderek artan bir endişe: Büyük İstanbul Depremi. Tarihin en yıkıcı depremlerinden birisinin İstanbul'da yaşanması bekleniyor. Büyük sayılabilecek bir ülkenin neredeyse bütün ekonomisinin kalbine bir hançer gibi saplanacak, belki de hiçbir şeyin eskisi gibi olamayacağını garantileyecek bir deprem bekleniyor.

Televizyon kanalları deprem konusunun reyting kaymağından yiyedursun, işin bilimsel yanı her zamanki gibi göz ardı ediliyor. Bir deprem, muhtemelen bir "mega deprem", bir magazin haberiymiş gibi sunuluyor. Biz bu yazımızda size işin bilimsel taraflarını göstermeye ve uzmanların neden İstanbul'da büyük bir deprem beklediğini anlatmaya çalışacağız.

Mert Canipek
İnceleyen10
Kendisi Eskişehir Osmangazi Üniversitesinde bir bilim insanıdır kendisiyle aynı mahallede oturmanın yanı başında kendisi oturup susmak yerine konuşmayı tercih etmiş cesaret etmiş birisidir kendisi liyakat adalet ve ülke sorunları hakkında her defasında haklı ve doğru konuşması dışında sürekli davalar ve mahkeme paraları vermediği süreçte cebine YouTube kanalından 1 kuruş cebine sokmadan sürekli o parayla destek yapmaktadır gerekli kurumlara bizim de Behçat hoca gibi profesörlere ihtiyacımız vardır kesinlikle kendisi ego ve küçük görmeden herkese samimi ve doğru yaklaşan birisi bu yüzden dolayı kendisine şükranlarımı sunuyorum saygılarımla ve sevgilerimle sizin gibi değerli hocalar yetişmesi dileğiyle Yolumuz bir çift mavi göz yoludur.
Youtube Kanalı
Sonra Okuyacaklarıma Ekle
ÇevrimiçiÜcretsiz27 Ekim
Sezai Berat Ünal
Etkinliği Ekleyen
Flaps Münazaraları - Devletin ekonomiye müdahalesi ne ölçüde olmalıdır?
27 Ekim 2024 12:45 tarihinden 27 Ekim 2024 15:30 tarihine kadar.

Flaps Münazaraları, Ankara'da devletin ekonomi ile ilişkisini masaya yatırıyor.

27 Ekim Pazar günü saat 12.45'te başlayacak etkinliğimizde Kült Kavaklıdere'de "Devletin Ekonomiye Müdahalesi Ne Ölçüde Olmalıdır? Serbest piyasa ekonomisi mi, devletçi ekonomi mi?" sorusunu ele alacağız.

Konuya dair farklı fikirleri temsil eden iki konuşmacı, özgür bir tartışma ortamında kendi tezlerini sunarak tartışacaklar. Klasik münazaralardan farklı olarak takımlar değil, bireyler tartışacak.

Konuşmacı başvuruları için son tarih: 18 Ekim Cuma

Çınar Civan
Çeviren
NGC 4632 gökadası, optik teleskoplardan bir sır saklıyor. Spiral diskine 90 derecelik açıyla dönen ve soğuk hidrojen gazından oluşan bir halka ile çevrelenmiştir. Bu tür kutup halkalı gökadalar daha önce yıldız ışığı kullanılarak keşfedilmişti. Ancak NGC 4632, kutup halkasının bir radyo teleskop araştırması sonucunda ortaya çıkarıldığı ilk gökadaların arasında yer alıyor. Öne çıkan istiflenmiş görüntü, son derece hassas ASKAP teleskopu ile gözlemlenen bu gaz halkasını Subaru teleskopundan alınan optik verilerle birleştiriyor. Astronomlar, sanal gerçekliği kullanarak galaksinin ana diskindeki gazı halkadan ayırdı ve ince renk gradyanı onun yörüngesel hareketini takip etti. Kutup halkaları neden var? Bunlar, bir gökadanın bir yoldaşı ile kütleçekimsel olarak etkileşime girmesi nedeniyle galaksiden çekilen materyal olabilir. Ya da hidrojen gazı, kozmik ağın filamentleri boyunca akar ve bir gökadanın etrafında bir halka halinde toplanır; bu halkalardan bazıları kütleçekimsel olarak yıldızlara dönüşür.

Evrim Ağacı'nın çalışmalarına Kreosus, Patreon veya YouTube üzerinden maddi destekte bulunarak hem Türkiye'de bilim anlatıcılığının gelişmesine katkı sağlayabilirsiniz, hem de site ve uygulamamızı reklamsız olarak deneyimleyebilirsiniz. Reklamsız deneyim, sitemizin/uygulamamızın çeşitli kısımlarda gösterilen Google reklamlarını ve destek çağrılarını görmediğiniz, %100 reklamsız ve çok daha temiz bir site deneyimi sunmaktadır.

Monash Üniversitesi, COVID-19 karantinalarının Kuzey Çin'deki üniversite öğrencilerinin davranışlarına etkisini inceledi. Karantinaya alınan öğrencilerde güven ve dürüstlük artarken, yaratıcılıkta düşüş gözlemlendi. Erkek öğrencilerin davranışlarının daha fazla etkilendiği ve akademik performanslarının düştüğü görüldü. Bulgular, karantinaların sosyoekonomik gelişim üzerindeki geniş kapsamlı etkilerini vurguluyor.
Bu gönderi Evrim Ağacı tarafından öne çıkarılmıştır.
Itamar Shatz

Yeni bir dil öğrenirken o dile olabildiğince fazla maruz kalmak önemlidir. Bunu sağlamanın en iyi yollarından biri, öğrenmek istediğiniz dilde film ya da diziler izlemektir.

Yabancı bir dildeki bir videoyu izlerken altyazı olması, olmamasından genellikle daha iyidir.[1] Ancak bu noktada aklımıza şu soru gelebilir: Acaba kullanılacak en iyi altyazı şekli hangisi? Bu soru çok önemlidir; çünkü kullandığımız altyazı şekliyle ilgili ufak bir değişiklik, dil öğrenme sürecimizin verimliliği üzerinde oldukça büyük bir etkiye sahiptir.

Ne eksik ne fazla, hatta az bile.

"Yapay zeka kimseye zarar vermeyecek. Bana güvenebilirsiniz. Ben bilim insanıyım *

* Büyük teknoloji şirketleri tarafından fonlanıyorum ama bu tamamen önemsiz, yemin billah."
Mert Canipek
İnceleyen
Canım Abim hiçbir şey olmasa bile ders çalışma veya çalışma yapmakla ilgili odaklanma süremi yükseltmekle alakalı videolarıyla bir babadır bizim için
Youtube Kanalı
9.5/10
(733 Kişi)
@BarisOzcan
2 dk.
Kardelen Uçar
Blog Yazarı

A) OKB’NİN TANIMI

Obsesyon diğer adıyla takıntı, insanın zihnine sızan ve aşırı derecede endişeye neden olan ısrarcı istenmeyen düşünceler, imgelerdir. Kompulsiyonlar diğer adıyla zorlantılar, obsesyonların yarattığı endişeyi geçici önleme ve rahatlama sağlayan sürekli yapılan dışarıdan gözlemlenebilen davranışlar (el yıkama, düzenleme vs) ya da zihinsel eylemlerdir (sayı sayma, sözleri yineleme vs). OKB ise sadece obsesyonun olması ya da her ikisinin birden var olmasıyla oluşur. Ancak şunu da unutmamak gerekir; hepimizde takıntılı düşünceler ve tekrarlı davranışlar olabilir önemli olan bunların manasız olması, kaygıdan kurtulmak için gerçekleşmesi ve gündelik yaşamın seyrini bozuyor olması gerekir. OKB’nin düzeyi arttıkça duygu düzenleme stratejilerinde zorluk yaşandığı saptanmıştır[2]

Aslında maddi destek istememizin nedeni çok basit: Çünkü Evrim Ağacı, bizim tek mesleğimiz, tek gelir kaynağımız. Birçoklarının aksine bizler, sosyal medyada gördüğünüz makale ve videolarımızı hobi olarak, mesleğimizden arta kalan zamanlarda yapmıyoruz. Dolayısıyla bu işi sürdürebilmek için gelir elde etmemiz gerekiyor.

Bunda elbette ki hiçbir sakınca yok; kimin, ne şartlar altında yayın yapmayı seçtiği büyük oranda bir tercih meselesi. Ne var ki biz, eğer ana mesleklerimizi icra edecek olursak (yani kendi mesleğimiz doğrultusunda bir iş sahibi olursak) Evrim Ağacı'na zaman ayıramayacağımızı, ayakta tutamayacağımızı biliyoruz. Çünkü az sonra detaylarını vereceğimiz üzere, Evrim Ağacı sosyal medyada denk geldiğiniz makale ve videolardan çok daha büyük, kapsamlı ve aşırı zaman alan bir bilim platformu projesi. Bu nedenle bizler, meslek olarak Evrim Ağacı'nı seçtik.

Eğer hem Evrim Ağacı'ndan hayatımızı idame ettirecek, mesleklerimizi bırakmayı en azından kısmen meşrulaştıracak ve mantıklı kılacak kadar bir gelir kaynağı elde edemezsek, mecburen Evrim Ağacı'nı bırakıp, kendi mesleklerimize döneceğiz. Ama bunu istemiyoruz ve bu nedenle didiniyoruz.

Alevini Kaybeden Ejderha

Ateş Kusan Ejderha ateşini kaybetti.
Belki de SORUN yedikleri.

Neyse ki Şövalye’nin aklına bir tarif geldi!

Ama Ejderha GERÇEKTEN hapşırıkla fırlamış bir sümük kadar yeşil küflü peyniri yiyecek mi…?

Böylesine mükemmel bir planda ne ters gidebilir ki?

Ünlü yazar ve çizer Beach’ten dünyayı yakıp kavuran –ve kahkahalara boğan– bir hikâye. Onuncu okuyuşunuzda bile kahkahanıza engel olamayacaksınız.

Alevini Kaybeden Ejderha