Evrim Ağacı Soru & Cevap

Astronomi & Kozmoloji

Erdal Balta
Takip
öyleyse elips şeklindeki yörüngede yakınken dünya neden güneşe düşmüyor. uzakken neden çekimden kurtulup gitmiyor.
Ali Aziz Derviş
Takip
Lütfen bildiğiniz bir soruya kitap tavsiyeleri ve soru ile ilgili eleştiriler eşliğinde cevap veriniz .
Takip
Gezegen uydularının kendi ekseninde dönen örnekleri var mıdır?
Puan Ver

Merhabalar. Bahsettiğiniz kavram Türkçe'de ''kütleçekim kilidi'', İngilizce'de ise ''tidal locking'' adı verilen bir durumdur. En basit şekilde anlatmak gerekirse bir gök cisminin kendi etrafındaki dönüş hızı ile, uydusu olduğu gezegen veya yıldızın çevresideki dönüş hızının eşit olması durumuna denir.

Güneş Sistemi'ndeki çoğu büyük ve küresel uydu kütleçekimsel olarak yörüngelerinde bulundukları gök cismine bağlıdırlar. Fakat gaz devlerinden oldukça uzakta bulunan uydulardan bazıları bu kilide uymamaktadır. Başka bir örnek olarak Pluton Sistemi verilebilir. Pluton'un bilinen beş adet uydusu bulunmaktadır. Bunlardan en büyüğü olan Charon kütleçekimsel olarak Pluton'la kilitlenmiş durumdadır fakat Pluton'un diğer uyduları Charon'un kütleçekiminin etkisinden dolayı kütleçekimsel olarak kilitlenmiş bulunmamaktadırlar.

Sorunuz için teşekkür ederim. İyi günler dilerim.

1. Wikipedia İngilizce detaylı bilgi için
Yunus Emre Karaca
Takip
Bildiğiniz üzere Dünya'nın manyetin kutupları yer değiştiriyor.Ve bu manyetik alan bizi Güneş patlamalarından koruyor.Bazı yüksek enerjili patlamalarda bazı parçacıklar iyonize olarak etrafa ışık saçıyorlar.Bu olayın oluştuğu yerler zamanla değişir mi?
Puan Ver

Üzerinde yaşadığımız gezegenin çekirdeği, sıvı haldeki metallerden oluşuyor. Bu da yerkürenin kuzey ve güney kutuplarıyla aslında devasa bir mıknatıs gibi çalışmasına neden oluyor.

Her iki kutup da coğrafi kutup noktalarına benzer yerlerde bulunuyor.

Manyetik alan aslında yerküre etrafındaki güçlerin oluşturduğu bir "katman".

Manyetosfer olarak bilinen bu alan, yerküredeki hayat açısından olağanüstü bir öneme sahip.

Sao Paulo Üniversitesi'nden yerbilimci Ricardo Ferreira Trindade, "Manyetik alan bizi, çok ciddi tehlikeler yaratma riski taşıyan güneş rüzgarına (elektron, proton ve alfa parçacıklarından oluşan plazma dalgaları) karşı bizi koruyor" dedi.

Manyetik alan büyük oranda, likit metallerin yerkürenin iç çekirdeğine doğru hareket etmesiyle ortaya çıkıyor.

Bu hareketin değişmesiyle birlikte manyetik alan da değişim gösteriyor.

Aurora:

Kutup ışıkları ya da Kutup aurorası, Kutup bölgelerinde gökyüzünde görülen, yeryüzünün manyetik alanı ile Güneş'ten gelen yüklü parçacıkların etkileşimi sonucu ortaya çıkan doğal ışımalardır. ... Aurora borealis sıklıkla gündönümlerinde oluşur.

Bu nedenle manyetik kutuplar yön değiştirmekte ve bunun sonucu olarak da Aurora olarak da bilinen utup ışınlarının merkezi noktası da değişmektedir.

1. Bbc Yok
Ahmet Yusuf Bilgin
Bildiğim kadarıyla cüce gezegen olarak kabul ediliyor Plüton ,ne kadar büyüklüğe ulaşırşa gezegen sayılır
Puan Ver

İnsanlar gezegenler için bazı kriterler belirlemiştir. Plüton bu kriterlere uymadığı için gezegen kategorisinden kaldırılmıştır.

Gezegen kategorisine uymayan bazı özellikleri.

Plüton’un diğer gezegenlere oranla belirgin derecede ufak olması

2005 yılı itibari ile Kuiper Kuşağı’nda keşfedilen binlerce gök cisminin Plüton’dan pek bir farklı olmadığının fark edilmesi Plüton’un da bu kuşağın bir üyesi olarak görülmesine neden olmuştur.

2000’li yıllardan itibaren Güneş Sistemi içerisinde cüce gezegen, uydu ve asterorit keşfi son derece hızlanmıştır. Bu durum sistemimizin yapısını anlamamıza ve Plüton’un gezegen kriterleri taşımadığı kanaatine varmamıza neden olmuştur. Çünkü o yıllarda keşfedilen bazı gök cisimleri Plüton kadar veya ondan daha büyük olmasına rağmen cüce gezegen olarak tanımlanmıştır. Bu durumda Plüton’un diğer cüce gezegenlerden bir ayrıcalığı olmadığı anlaşılmıştır.

Tüm Sorular

“Doğanın gizemleri ve tasarımlarını keşfetmeye başlayan, insanlığın erken dönem cehaletine korkusuzca karşı koyan insanlar, bizlerin övgüsüne layıktır.”
Giordano Bruno