Astronomi & Kozmoloji

Sonuçları Filtrele Seçki
1,648
Yusuf 266
Takip
Şu anda dünyaya bir asteroit yaklaşıyor olsa ve dünyaya çarptığında insanlığı yok edicek kadar büyükse bu asteroitin dünyaya çarpmasını nasıl engelleyebiliriz şu anki teknoloji ile bunu yapabilir miyiz?
Mehmet Şenol
Ögetay Kayalı, Astrofizikçi | NASA/APOD | Rasyonalist

Çünkü bu ışınlar atmosferin doğasından ötürü Rayleigh saçılımına uğruyor (tek saçılım bu değil ama maviliğin nedeni bu). Bu saçılmada da dalga boyu düşük olan mavi fotonlar, dalga boyu yüksek olan diğerlerine göre daha fazla saçılıyor ( ). Bu da mavi ışığın daha baskın olmasına, gökyüzünün de mavi görünmesine neden oluyor. Bir diğer baskın saçılmalardan biri de Mie saçılması. Güneş'in etrafında görünen o beyaz hüzmenin nedeni bu. Malum Güneş aslında fotoğrafta o kadar büyük değil ama büyük bir alanı beyaz aydınlattığı sonra mavi tonların baskın göründüğü görülüyor.

Rayleigh saçılması genellikle ortamdaki parçacıklar (moleküller) onlarla etkileşen ışığın dalga boyunun 10'da 1'i kadar olduğunda baskın olur. Mie saçılması ise partiküllerin boyutu dalga boyuyla kıyaslanabilir olduğunda baskın oluyor. Rayleigh biraz daha etrafa saçarken, Mie biraz daha yönlendirilmiş bir saçılma oluyor. Dolayısıyla hüzme gibi Güneş etrafında görüyoruz ama her yerde görmüyor, çünkü o yönlere gitmiyor.

Rayleigh ve Mie Saçılmaları
Hyperphysics
Teşekkür (2)
4,350
Anonim .
Takip
Dünyayı bilye boyutuna getirirsek karadelik olucağını duymuştum. Böyle bi durumda dünyayla aynı kütlede bilye boyutunda bi karadelik olmuş oluyorsa bu karadelik dünyayla aynı kütleçekimine sahip olmalı değil mi? Eğer öyle olursa da karadelik olmamış olmuyor mu?
Mustafa Kara
Takip
Başıboş bir gezegenin güneşe çarpması durumunda güneşin bütünlüğü bozulur mu? Bozulması için en az hangi boyutta bir nesne çarpmalı... Örneğin sanıyorum, Merkürün güneşe düşmesini güneş hissetmeyecektir ama, Jüpiter büyüklüğünde bir kayalık gezegeni hisseder sanırım.
Ögetay Kayalı, Astrofizikçi | NASA/APOD | Rasyonalist

Muhtemelen kendisiyle kıyaslanabilir bir kütleye sahip olmalı ve hızla gelmeli. Fakat bu pek rastlanan türden bir karşılaşma değil. Daha ziyade çift yıldız sistemlerinde bir yıldızın diğerine göre önce evrilmesine bağlı olarak benzer senaryolar görünüyor. Örneğin Tip Ia süpernovalarda erken evrimleşip beyaz cüceye evrilen yıldız, çiftinden kendi üzerine madde aktarmaya başlıyor. Burada yıldızın yapısı bozuluyor, bazen Roche lobu dediğimiz geometriler ortaya çıkabiliyor. Fakat iki arabanın çarpışması gibi fantastik saçılmaları bu kadar büyük ölçekteki kararlı yapılarda görmek oldukça zor. Kütleleri çok büyük olduğu için kolayca birbirleri etrafında bir yörüngeye oturup, birbirlerine madde aktarıyorlar genelde.

Muharrem Engin
Takip
Bazı gözlemlere dayanılarak (kozmik mikrodalga artalan ışıması gibi) evrenin şeklinin düz yada düze çok yakın olduğu tespit edilmiş. Düz bir şeyin yüzeyinde olsak sadece iki boyutta galaksiler görmemiz gerekmez mi? Oysa biz galaksimizden hangi yöne bakarsak bakalım milyarlarca ışık yılı mesafede yıldızlar gürüyoruz.
Gülce Korkut
Takip
Daha önce ışık hızının sınrlı olduğunu söylemiştiniz. Ve bu durumda her şeye geçmişteki haliyle bakıyorduk. Bir uzay fotoğrafında yer alan iki ayrı cisim biri diğerinden çok daha uzaksa çekilmiş bir fotoğraftaki iki ayrı cisim farklı zamanlarda fotoğraftaki konumda bulunuyor olmaz mı? Bu durumda yapılan gözlemler ne kadar güvenilir?
Caner Kara
Takip
Değerli Evrim Ağacı Üyeleri, Kütle çekim yasasının sahibi olan Isaac Newton, kütle çekim yasasını dünya için uyarlayıp hesaplamalar yaparken elementlerin ve dünyadaki yüzdelerinin bilinmediği bu sebeple de dünyanın kütlesinin hesaplanamadığı bir dönemde (1643-1727) dünya kütlesini nasıl hesaplamıştır ?
Faik Yıldız
Takip
Kara deliklerin trilyonlarca ömrü olmasına nitekim everin ömrü kara deliklere kıyasla çok daha kısa. O zaman evren öldüğünde kara deliklere ne olacak? Okuduğunuz için teşekkürler.