Güneşin Dışı Kendisinden Sıcaktır!

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Cracked isimli kaynaktan alınmıştır; ancak anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş, içeriği zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Enerjinin akış yönünü hepimiz biliriz: yüksek enerjiden düşük enerjiye doğru... İşte bu yüzden termodinamiğin ikinci kanunu dediğimiz kanunu daha en başlarda öğreniriz. Bunu bilen herkes, enerjinin akış yönünü de rahatlıkla bilecektir. Eğer çok sıcak hissederseniz, kamp ateşinden uzaklaşırsınız, değil mi? Gidip de içerisine ya da dibine girmeye çalışmazsınız. Bunun yapmak için de bilimin enerjinin akış yönüyle ilgili söylediklerini pek düşünmezsiniz. Evren'in hemen her yerinde bu geçerlidir; ancak durum Güneş'imiz için biraz farklı gibi.

Bilimin bu konuda bizlere söylediğiyle, Güneş'te gözlediklerimiz biraz tezatlık oluşturuyor. Buna bilimde koronal ısınma problemi adı veriliyor. Temel olarak, enerji Güneş'ten ayrıldıktan sonra, birkaç yüz kilometre için fizik yasaları tamamen kırılıyor ve işlemez (ya da tersine işler) hale geliyor. Şimdiye kadar bunun nedenini tam olarak çözebilen kimse olmadı.

Veriler son derece net: Güneş'imizin yüzeyi, yaklaşık 5.500 santigrat derece sıcaklığında bulunuyor. Buraya kadar herhangi bir sorun yok. Ancak buradan sonra, fiziksel bir sıkıntı başlıyor: enerji, Güneş'imizin yüzeyinden birkaç yüz kilometre kadar uzaklaşıp bir katmana varıncaya kadar, ki bu bölgeye korona diyoruz, sıcaklığı 1.000.000 santigrat derece olacak kadar yükseliyor. Bu da, olması gerekenden 995.000 santigrat derece, veya 1.791.000 fahrenheit derece veya her bir çeyrek jigawatt saate karşılık 1 milyar gigawatt daha sıcak olması demektir.

Nükleer patlamaların ve plazmanın bulunduğu ısı kaynağı Güneş sınırları dahilindeki en sıcak yer olmalıdır; etrafını saran vakum bölgesi değil! Bu, Evren içerisinde, ısıttığı şeyden daha soğuk olduğunu bildiğimiz tek yerdir.

1939 yılında bu durumun keşfinden beridir bu sorun Güneş üzerine yoğunlaşan fizikçileri ciddi miktarda rahatsız etmekte ve meraklandırmaktadır. Nasıl olur da Güneş'in etrafı, kendisinden 200 kat daha sıcak olabilir? Temodinamiğin ikinci yasasına ve Evren'in çalışmasına dair bildiğimiz diğer her şeye göre bu böyle olmamalıdır.

Bu sırrı çözebilecek bilimin Kuantum Mekaniği olduğu düşünülmektedir. Konuyla ilgili günümüze kadar sayısız hipotez ve teori geliştirilmiştir; ancak tüm detaylarıyla bu sorunu açıklayabilen bir teori henüz geliştirilememiştir.