Keşfedin, Öğrenin ve Paylaşın
Evrim Ağacı'nda Aradığın Her Şeye Ulaşabilirsin!
Paylaşım Yap
Tüm Reklamları Kapat

Sandro Botticelli'nin "Venüs'ün Doğuşu" Tablosu Hakkında

4 dakika
64
Sandro Botticelli'nin "Venüs'ün Doğuşu" Tablosu Hakkında
  • Blog Yazısı
Blog Yazısı
Tüm Reklamları Kapat

Yeni bir sanat yazısına hoş geldiniz!

Bu yazıda "Venüs'ün Doğuşu" adlı tabloyu inceleyeceğiz. Dilerseniz başlayalım.

Eser toplam dört figürden oluşuyor. Tablonun tam ortasında, tüm güzelliğiyle çıplak bir şekilde ayakta duran bir kadın görüyoruz. Bu kadın Venüs. Devasa bir deniz kabuğuyla kıyıya gelmiş izlenimi yaratıyor. Venüs'ün hemen solunda çiçekleri görüyoruz, bu da mevsimin bahar olduğuna işaret ediyor. Ve bu çiçeklerin arasında birbirine sarılmış yarı çıplak iki kişiyi görüyoruz. Bunlardan biri ağzıyla rüzgar üfleyen Zefiris. Zefiris'in bedenini örten bir kumaş bulunmakta. Diğer kişi ise Chloris. Venüs'ün hemen sağında ise elinde çiçekli kumaşla Venüs'ün üzerini örtmeye çalışan uzun turuncu saçlı ve yeşil çiçek motifleriyle bürünmüş beyaz elbiseli birini görüyoruz. Bu kadının ismi Horai'dir. Horai'nin arkasında ise bütünlüğü sağlamak amacıyla eklenmiş olan simetrik ağaçlar bulunuyor.

Tüm Reklamları Kapat

Mitolojik olarak bakıldığında Venüs'ün doğuşu oldukça ilginçtir. Uranüs, Gaia'dan doğan çocuklarını doğar doğmaz toprağa gömüyordu. Bu durum toprak anaya inanılmaz acılar yaşatırdı. Bunun üzerine bir gün toprak ana oğlu Kronos'a onu kurtarması için bir tırpan verdi. Kronos, hem bu acıyı dindirmek hem de hükümdarlığı ele geçirmek istiyordu. Annesinin verdiği tırpanla babası Uranüs'ün cinsel organını kesti ve Akdeniz'e attı. Böylece Uranüs'ün denize düşen organından Aphrodithe (Venüs) doğdu.

Botticelli, "Venüs'ün Doğuşu" adlı eserini birçok kaynaktan ilham alarak yarattı. Yunan Mitolojisi, Latin Mitolojisi, Pagan dini... Ancak onu en çok etkileyen, Angelo Poliziano'nun güzellik ve aşk Tanrıçası Aphrodite için yazılmış eski bir Antik Yunan ilahisinden alıntıladığı şiiriydi. Şöyle anlatmıştı Angelo Poliziano şiirinde Venüs'ün doğuşunu:

“Dalgalı denize atar atmaz onları

Gittiler engine doğru uzun zaman.

Tüm Reklamları Kapat

Ak köpükler çıkıyordu tanrısal uzuvdan:

Bir kız türeyiverdi, bu ak köpükten.

Önce kutsal Kythera’ya uğradı bu kız,

Oradan da denizle çevrili Kıbrıs’a gitti

Evrim Ağacı'ndan Mesaj

Evrim Ağacı'nın çalışmalarına Kreosus, Patreon veya YouTube üzerinden maddi destekte bulunarak hem Türkiye'de bilim anlatıcılığının gelişmesine katkı sağlayabilirsiniz, hem de site ve uygulamamızı reklamsız olarak deneyimleyebilirsiniz. Reklamsız deneyim, sitemizin/uygulamamızın çeşitli kısımlarda gösterilen Google reklamlarını ve destek çağrılarını görmediğiniz, %100 reklamsız ve çok daha temiz bir site deneyimi sunmaktadır.

Kreosus

Kreosus'ta her 10₺'lik destek, 1 aylık reklamsız deneyime karşılık geliyor. Bu sayede, tek seferlik destekçilerimiz de, aylık destekçilerimiz de toplam destekleriyle doğru orantılı bir süre boyunca reklamsız deneyim elde edebiliyorlar.

Kreosus destekçilerimizin reklamsız deneyimi, destek olmaya başladıkları anda devreye girmektedir ve ek bir işleme gerek yoktur.

Patreon

Patreon destekçilerimiz, destek miktarından bağımsız olarak, Evrim Ağacı'na destek oldukları süre boyunca reklamsız deneyime erişmeyi sürdürebiliyorlar.

Patreon destekçilerimizin Patreon ile ilişkili e-posta hesapları, Evrim Ağacı'ndaki üyelik e-postaları ile birebir aynı olmalıdır. Patreon destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi 24 saat alabilmektedir.

YouTube

YouTube destekçilerimizin hepsi otomatik olarak reklamsız deneyime şimdilik erişemiyorlar ve şu anda, YouTube üzerinden her destek seviyesine reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. YouTube Destek Sistemi üzerinde sunulan farklı seviyelerin açıklamalarını okuyarak, hangi ayrıcalıklara erişebileceğinizi öğrenebilirsiniz.

Eğer seçtiğiniz seviye reklamsız deneyim ayrıcalığı sunuyorsa, destek olduktan sonra YouTube tarafından gösterilecek olan bağlantıdaki formu doldurarak reklamsız deneyime erişebilirsiniz. YouTube destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi, formu doldurduktan sonra 24-72 saat alabilmektedir.

Diğer Platformlar

Bu 3 platform haricinde destek olan destekçilerimize ne yazık ki reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. Destekleriniz sayesinde sistemlerimizi geliştirmeyi sürdürüyoruz ve umuyoruz bu ayrıcalıkları zamanla genişletebileceğiz.

Giriş yapmayı unutmayın!

Reklamsız deneyim için, maddi desteğiniz ile ilişkilendirilmiş olan Evrim Ağacı hesabınıza yapmanız gerekmektedir. Giriş yapmadığınız takdirde reklamları görmeye devam edeceksinizdir.

Orada karaya çıktı güzeller güzeli tanrıça,

Yürüdükçe yeşil çimenler fışkırıyordu

Narin ayaklarının bastığı yerden.

Aphrodite dediler ona tanrılar ve insanlar,

Bir köpükten doğmuş olduğu için”

Venüs, Yunan Mitolojisi'ndeki Aphrodite'in karşılığıydı, yani güzellik ve aşk tanrıçasıydı.

Tüm Reklamları Kapat

Venüs'ün Doğuşu'nun anlamı mitolojik olarak öne çıksa da Botticelli'nin izlenimler taşıdığı söylenmemek saçma olur. Venüs, ilk bakışta fark edildiği gibi orantısız vücut hatlarına sahiptir. Omuzları ise yine resmin geneline göre orantısızdır. Fakat bu oranlar Rönesans'ta henüz tam olarak oturmamış olan perspektif anlayışının sonucudur. Botticelli'ye göre aşkın saf ve duru olarak tasvir edilmesi çok daha önemli olduğundan, resmin genel kompozisyonuna bakmak gerekir.

Eserde Venüs'ün tam karaya çıkmak üzere resmedildiğini görürüz. Venüs'ün üzerinde durduğu deniz kabuğu ve denizden doğarken bu kabuğun içinden kıyıya çıktığı tabloda da deniz kabuğu kadın rahmini, yani doğurganlığı ve bereketi sembolize ediyor.

Eserdeki detaylar, Venüs'ün büyüleyici güzelliğini ve doğuşunu estetik bir şekilde yansıtıyor. Dönemin güzellik anlayışını yansıtan vücut hatları, güzellik tanrıçası oluşuna atfedilen masum cazibesi, duru güzelliği, elleriyle nazikçe kendini kapatmasının hissettirdiği ahlakıyla tüm görkemini sergiliyor.

Tüm Reklamları Kapat

Klasik heykelde bu Venüs duruşu "Venus pudica-Modest Venus" olarak adlandırılıyor.

Botticelli hiçbir ayrıntıyı atlamadan, hatta aksine her baktığınızda keşfettiğiniz yeni detaylarla sanki seyircisine o anı hissettirmek istiyor gibi.

Eserde, Zefiris ve Chloris adlı iki batı rüzgarı dikkat çekiyor. Zefiris'in nefesinin dölleme ve yeni yaşam yaratma gücüne sahip olduğuna inanılıyor. Peri ile kucaklaşması ise aşk eylemini sembolize ediyor. Zefiris'ın nefesi ile Kıbrıs adasındaki Baf kıyılarında kara üzerine çıkıyor ve rüzgârlarla birlikte çiçeklerin de savrulduğunu görüyoruz. Bu çiçekler, Venüs'ün üzerine saçılıyor ve Venüs'ün güzelliğini ve duruluğunu sembolize ediyor.

Tablonun sağ tarafında ise elinde çiçekli örtü tutan bir kadın görüyoruz. Bu kadın, mevsim tanrıçaları olan Horae'den biridir. Üzerindeki kıyafet ve Venüs'ü örtmeye çalıştığı çiçekli örtü ile mevsimin ilkbahar olduğunu anlaşılıyor.

Tüm Reklamları Kapat

Agora Bilim Pazarı

Rönesans dünyası söz konusu olduğunda sanatçıların eserlerine birtakım "gizli" sayılacak semboller sakladığı da bilinen bir gerçek. Bu eser ressam tarafından çok gizli semboller içermese de özellikle Pagan ile Hıristiyan düşüncesini bir araya getirme isteğinin izleri görülebiliyor. Venüs, aşk tanrıçasıdır ve doğuşuyla dünyaya da güzellik getirmektedir. Hıristiyanlık ya da İsa peygamber, dünyaya gelişiyle aynı şekilde gerçek ve duru sevginin dünyaya gelmesini sağlamıştır. Bu güzelliği takdir edip görenler ise kutsal sayılacak amaçların peşinden gitmelidir. Dönem Floransa'sında yaygın olan bu görüş sayesinde esere dini bir anlam da yüklemek mümkün oluyor.

Eserin sağ kenarındaki portakal ağaçlarının ve bitkilerin yapraklarına yansıyan, deniz kabuğunun çizgilerinde ve elbiselerin kıvrımlarından itibaren eserin geneline yayılmış olan ilahi altın rengi ışığın hakimiyetini fark etmemek mümkün değil.

Klasik sanatta fiziksel güzellik, manevi ve ahlaki niteliklerin bir aynası olarak görülüyordu. Ancak o zamanlar çıplak erkek bedenleri sanatsal çalışmalarda daha sık kullanılırken kadın bedenleri çok daha az kullanılırdı. Ancak "Venüs'ün Doğuşu" bu anlamda da farklılığını ortaya koyuyor.

Yüzyıllarca unutulan bu tablo, ancak 19. yüzyılda yeniden keşfedildi. Ömrünün son yıllarında Botticelli'nin eserleri görmezden gelindi. Sanatçının sanat dünyasında önemli rakipleri vardı. Michelangelo ve Leonardo gibi. Ve Botticelli o zamanlar bu karakterlerin gölgesinde kaldı.

Bir sonraki yazıda görüşmek üzere, sanatla kalın ;)

Okundu Olarak İşaretle
1
0
  • Paylaş
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
Paylaş
Sonra Oku
Notlarım
Yazdır / PDF Olarak Kaydet
Raporla
Mantık Hatası Bildir
Yukarı Zıpla
Bu İçerik Size Ne Hissettirdi?
  • Tebrikler! 1
  • İnanılmaz 1
  • Muhteşem! 0
  • Bilim Budur! 0
  • Mmm... Çok sapyoseksüel! 0
  • Güldürdü 0
  • Umut Verici! 0
  • Merak Uyandırıcı! 0
  • Üzücü! 0
  • Grrr... *@$# 0
  • İğrenç! 0
  • Korkutucu! 0
Tüm Reklamları Kapat

Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?

Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:

kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/01/2025 03:40:43 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/16552

İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.

Keşfet
Akış
İçerikler
Gündem
Evrimsel Psikoloji
Endokrin Sistemi Hastalıkları
Su Ayısı
Hasta
Modern
Risk
Bilim Felsefesi
Dışkı
Kütleçekimi
Ecza
Bağırsak
Epistemoloji
Çocuklar İçin Bilim
Tüy
Kalori
Kitlesel Yok Oluş
Obezite
Nöron Hücresi
Bilinç
Albert Einstein
Odontoloji
Etimoloji
Jeoloji
Gezegen
Doktor
Aklımdan Geçen
Komünite Seç
Aklımdan Geçen
Fark Ettim ki...
Bugün Öğrendim ki...
İşe Yarar İpucu
Bilim Haberleri
Hikaye Fikri
Video Konu Önerisi
Başlık
Bugün Türkiye'de bilime ve bilim okuryazarlığına neler katacaksın?
Gündem
Bağlantı
Ekle
Soru Sor
Stiller
Kurallar
Komünite Kuralları
Bu komünite, aklınızdan geçen düşünceleri Evrim Ağacı ailesiyle paylaşabilmeniz içindir. Yapacağınız paylaşımlar Evrim Ağacı'nın kurallarına tabidir. Ayrıca bu komünitenin ek kurallarına da uymanız gerekmektedir.
1
Bilim kimliğinizi önceleyin.
Evrim Ağacı bir bilim platformudur. Dolayısıyla aklınızdan geçen her şeyden ziyade, bilim veya yaşamla ilgili olabilecek düşüncelerinizle ilgileniyoruz.
2
Propaganda ve baskı amaçlı kullanmayın.
Herkesin aklından her şey geçebilir; fakat bu platformun amacı, insanların belli ideolojiler için propaganda yapmaları veya başkaları üzerinde baskı kurma amacıyla geliştirilmemiştir. Paylaştığınız fikirlerin değer kattığından emin olun.
3
Gerilim yaratmayın.
Gerilim, tersleme, tahrik, taciz, alay, dedikodu, trollük, vurdumduymazlık, duyarsızlık, ırkçılık, bağnazlık, nefret söylemi, azınlıklara saldırı, fanatizm, holiganlık, sloganlar yasaktır.
4
Değer katın; hassas konulardan ve öznel yoruma açık alanlardan uzak durun.
Bu komünitenin amacı okurlara hayatla ilgili keyifli farkındalıklar yaşatabilmektir. Din, politika, spor, aktüel konular gibi anlık tepkilere neden olabilecek konulardaki tespitlerden kaçının. Ayrıca aklınızdan geçenlerin Türkiye’deki bilim komünitesine değer katması beklenmektedir.
5
Cevap hakkı doğurmayın.
Aklınızdan geçenlerin bu platformda bulunmuyor olabilecek kişilere cevap hakkı doğurmadığından emin olun.
Sosyal
Yeniler
Daha Fazla İçerik Göster
Popüler Yazılar
30 gün
90 gün
1 yıl
Evrim Ağacı'na Destek Ol

Evrim Ağacı'nın %100 okur destekli bir bilim platformu olduğunu biliyor muydunuz? Evrim Ağacı'nın maddi destekçileri arasına katılarak Türkiye'de bilimin yayılmasına güç katın.

Evrim Ağacı'nı Takip Et!
Yazı Geçmişi
Okuma Geçmişi
Notlarım
İlerleme Durumunu Güncelle
Okudum
Sonra Oku
Not Ekle
Kaldığım Yeri İşaretle
Göz Attım

Evrim Ağacı tarafından otomatik olarak takip edilen işlemleri istediğin zaman durdurabilirsin.
[Site ayalarına git...]

Filtrele
Listele
Bu yazıdaki hareketlerin
Devamını Göster
Filtrele
Listele
Tüm Okuma Geçmişin
Devamını Göster
0/10000
ve seni takip ediyor

Göster

Şifremi unuttum Üyelik Aktivasyonu

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close