MATEMATİK BİLMEK NEDEN ÖNEMLİ?
Oyun Teorisi ve Olasılık Üzerinden Basit Bir Örnek
Matematik, en azından PISA sonuçlarına baktığımızda, ülkece aramızın pek de iyi olmadığı bir konu. Oysa toplumların gelişmişliği üzerine yapılan her araştırmanın sonu matematiğin kritik önemine çıkıyor.
Bu blog yazısında matematik bilmek neden önemlidir sorusunu yine matematik kullanarak, çok basit bir senaryo ile cevap arayacağız.
Basit Bir Olasılık Hesabı
Küçük bir senaryo yazalım beraberce. Bir çiftimiz olsun. Bu çiftin iki çocuğu olduğunu biliyoruz diyelim. Liseden hatırladığımız basit bir permütasyon hesabıyla bu aile için dört seçenek olduğunu hesaplayabiliriz. Seçenekler :
- Kız-Kız,
- Erkek-Erkek,
- Erkek-Kız,
- Kız-Erkek olacaktır.
Elimizde şöyle bir çocuklar kümesi olsun. A={(Zehra,Ayşe),(Ahmet,Mehmet),(Ali,Sevda),(Selin,Ahmet)} . Her bir çift yukarıdaki ihtimalleri temsil ediyor. Matematiğin bir alt dalı olan Olasılık'ta içinden seçimi yaptığımız kümeler Örnek Uzay(Veya "Örneklem Uzayı") olarak adlandırılır.
Şimdi sorumuz şu: "Elimizdeki bilgiler ışığında seçtiğimiz herhangi bir ikilinin, örneğin Ahmet ve Mehmet kardeşlerin bu ailenin çocuğu olma ihtimali nedir?"
Yine geçmiş derslerimizden rahatlıkla hatırlayacağımız üzere olasılık 1/4'tür. Çünkü çiftin sadece iki çocuğu olduğunu biliyoruz.
Peki şimdi senaryomuza eklemeler yapalım. Diyelim ki bu çiftin çocukları ile ilgili iki yeni bilgi edindik. Buna göre :
Her iki çocuğunun da cinsiyeti aynı
Ve büyük çocuk erkek
Bu durumda elimizdeki seçenekler (ve bir anlamda örnek uzay) daralacaktır değil mi. Şu an itibari ile bu iki yeni bilgiye (ve bir anlamda koşula) uyan tek bir çift var : Ahmet,Mehmet kardeşler. Çünkü ikisi de aynı cins ve büyük kardeş Ahmet erkek olduğuna göre Mehmet de erkek olacaktır.
Dolayısı ile Ahmet ve Mehmet'in çiftin çocukları olma ihtimali %100 oldu diyebiliriz. Bu tür durumlar Olasılık disiplininde Koşullu Olasılık olarak adlandırılır.
Evrim Ağacı'nın çalışmalarına Kreosus, Patreon veya YouTube üzerinden maddi destekte bulunarak hem Türkiye'de bilim anlatıcılığının gelişmesine katkı sağlayabilirsiniz, hem de site ve uygulamamızı reklamsız olarak deneyimleyebilirsiniz. Reklamsız deneyim, sitemizin/uygulamamızın çeşitli kısımlarda gösterilen Google reklamlarını ve destek çağrılarını görmediğiniz, %100 reklamsız ve çok daha temiz bir site deneyimi sunmaktadır.
KreosusKreosus'ta her 10₺'lik destek, 1 aylık reklamsız deneyime karşılık geliyor. Bu sayede, tek seferlik destekçilerimiz de, aylık destekçilerimiz de toplam destekleriyle doğru orantılı bir süre boyunca reklamsız deneyim elde edebiliyorlar.
Kreosus destekçilerimizin reklamsız deneyimi, destek olmaya başladıkları anda devreye girmektedir ve ek bir işleme gerek yoktur.
PatreonPatreon destekçilerimiz, destek miktarından bağımsız olarak, Evrim Ağacı'na destek oldukları süre boyunca reklamsız deneyime erişmeyi sürdürebiliyorlar.
Patreon destekçilerimizin Patreon ile ilişkili e-posta hesapları, Evrim Ağacı'ndaki üyelik e-postaları ile birebir aynı olmalıdır. Patreon destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi 24 saat alabilmektedir.
YouTubeYouTube destekçilerimizin hepsi otomatik olarak reklamsız deneyime şimdilik erişemiyorlar ve şu anda, YouTube üzerinden her destek seviyesine reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. YouTube Destek Sistemi üzerinde sunulan farklı seviyelerin açıklamalarını okuyarak, hangi ayrıcalıklara erişebileceğinizi öğrenebilirsiniz.
Eğer seçtiğiniz seviye reklamsız deneyim ayrıcalığı sunuyorsa, destek olduktan sonra YouTube tarafından gösterilecek olan bağlantıdaki formu doldurarak reklamsız deneyime erişebilirsiniz. YouTube destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi, formu doldurduktan sonra 24-72 saat alabilmektedir.
Diğer PlatformlarBu 3 platform haricinde destek olan destekçilerimize ne yazık ki reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. Destekleriniz sayesinde sistemlerimizi geliştirmeyi sürdürüyoruz ve umuyoruz bu ayrıcalıkları zamanla genişletebileceğiz.
Giriş yapmayı unutmayın!Reklamsız deneyim için, maddi desteğiniz ile ilişkilendirilmiş olan Evrim Ağacı hesabınıza üye girişi yapmanız gerekmektedir. Giriş yapmadığınız takdirde reklamları görmeye devam edeceksinizdir.
Bu durum aslında bize iki tane önemli şey anlatıyor :
- Bir olay hakkında doğru ve efektif bilgi sayısı ne kadar artarsa, o olay ile ilgili hesaplama yapmak, tahminde bulunmak gibi çözümlerin doğru olma ihtimali o kadar artar. Hatta bazen %100 olur.
- Bu bilgilere sahip olmak yetmez, bunları uygun bir metodoloji kullanarak bir araya getirmek ve formüle etmek gerekir. Örneğin biz Olasılık konusu altında incelenen matematiksel hesaplamaları yaparak doğru sonucu bulduk. Elbette bu basit örnekte sezgisel çözümlerimiz de kesinlikle çalışırdı ama daha karmaşık örneklerle karşılaştığımızda, belli bir metot tutturabilmek hayati olur. İşte bunu bize matematik sağlıyor.
Bir Oyun Teorisi Çözümü
Şimdi ulaştığımız bu sonucu oyunlaştırarak daha da pekiştirelim. Bundan sonrası için, bir altyapıya sahip olmayan okuyucunun bu platformdaki Oyun Teorisi Yazı Dizisi'ne göz atması faydalı olacaktır. Biz sadece bu teorinin bir Uygulamalı Matematik alt dalı olduğunu hatırlatalım.
Elimizde şöyle bir senaryo var.
- A ve B isminde iki firmamız mevcut.
- Bu firmalar gofret ve çikolata üretebilme kapasitesine sahip.
- A firması yaptığı fizibilite çalışmaları sonucu şu sonuçlara ulaşmış durumda :
- Eğer hem kendisi hem B firması gofret üretirse 40 birim
- Hem kendisi hem B firması çikolata üretirse 80 birim
- B gofret üretirken kendisi çikolata üretirse 100 birim
- B çikolata üretirken kendisi gofret üretirse 60 birim
kar elde edecek. Şu an için B'nin rakamları elimizde yok (Bunun sebebini birazdan anlayacağız).
Şimdi bu durumu aşağıdaki gibi bir tablo üzerinden görselleştirelim.
Yukarıdaki tablo bize A firması için çikolata üretmenin, rakibi ne üretirse üretsin daha kazançlı olacağını gösteriyor. Dolayısı ile A rasyonel bir oyuncu olarak %100 ihtimalle çikolata üretmeyi tercih edecektir.
Daha önce de yazdığımız gibi A'nın bu tercihi doğru yapmasını sağlayan şey hem gerekli bilgiyi toplayabilme, hem de bunu belli bir metotlar hesaba dökebilme, veya genel bir ifade ile matematik becerisidir.
Peki ya B firması? Varsayalım ki B şu veya bu sebeple bu tür hesapları yapabilme becerisine sahip değil. Bu durumda gofret mi çikolata mı üretmenin daha karlı olduğu konusunda bir fikri olmayacaktır. Bu durumda her iki ihtimalden birini tamamen şansa bağlı olarak rastgele seçecektir. Yani bir başka değişle doğru seçeneği bulma ihtimali tamamen %50'dir.
Sonuç
Bu yazıda matematik bilmenin neden önemli olduğunu fazlasıyla basit bir örnek ile açıklamaya çalıştık. Ancak örneğin basit olması doğruyu anlatmasına engel değil.
Hangi saik için olursa olsun matematik biliyor ve onu kullanabiliyor olmak, doğruyu bulmak konusunda bizi bilmeyenlere göre daha şanslı kılacak. Unutmayalım ki evren daima daha büyük ihtimale oynar.
- 3
- 3
- 1
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/01/2025 04:44:30 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/13051
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.