Sırayla Silme Yöntemi Nedir? Zayıf Seçenekleri Eleyerek En İyi Seçeneğe Ulaşabilir misiniz?
Stratejinin özü ne yapmayacağına karar vermektir." sözü, Stratejik Yönetim disiplininin en önemli isimlerinden Michael Porter'a ithaf edilir. Stratejik yönetimde en ideal seçeneğe ulaşmak hayati bir konudur. Bu nedenle tüm stratejik süreçler, mümkün olan en iyi kazancı elde etmek üzerine kurgulanır.
Ancak Porter'in da belirttiği gibi en iyi seçeneğe tüm seçenekleri elemeye tabi tutarak da ulaşmak mümkündür. Oyun Teorisi'nde bu yönteme "Sırayla Silme" (İng: "Iterated Elimination") Metodu denir.[1]
Oyunlarda Domine Edilme Kavramı
Oyun Teorisinde bir hamlenin diğerlerine üstünlüğü stratejik dominasyon olarak adlandırılır ve teorinin bel kemiğini oluşturur. Eğer bir hamle diğer hamlelere göre daha yüksek bir kazanç (İng: "Payoff") sağlıyorsa o hamle diğerlerine göre "Baskın" (veya "Dominant") olarak kabul edilir. Oysa dominasyona tersten bakmak da mümkündür.
Bir strateji diğer tüm strateji veya stratejilerden zayıf ise Domine (Edilmiş) Strateji (İng: "Dominated Strategy") adını alır.[2]
Domine stratejileri şiddetine göre Tam Domine (Ing: "Strictly Dominated") ve Kısmi Domine (Ing: "Weak Dominated") olarak ikiye ayırmak mümkündür. Tam domine edilmiş stratejiler diğer stratejilerin tamamından daha düşük bir kazanç sağlarlar. Kısmi (bazı kaynaklarda "Zayıf") domine edilenler ise diğer stratejilerin çoğunluğundan düşük, az bir kısmından iyi kazanç sağlarlar.[3]
Basit bir örnekle iki strateji türünü açıklayalım: Elimizde A ve B isminde yarışmacılar olsun. Yarışmacı A Kuzey veya Güney; B ise Kuzey, Güney veya Doğuya gidecek. Seçtikleri yöne göre bitiş çizgisinde alacakları ödüller şu şekilde olsun :
Bu tabloyu Oyuncu A açısından incelersek Güney hamlesi Kuzey tarafından tam olarak domine edilmektedir. (20>16, 10>8 ve 16>12)
Oyuncu B açısındansa durum farklıdır. Doğu seçimi, A'nın Kuzey hamlesini yapması durumunda diğer iki seçenek tarafından domine edilirken (5<10<15), eğer A Güney'e giderse sadece Kuzey tarafından domine ediliyor(14<18). Oysa kendisi Güney seçeneğini domine ediyor (14>12). Böylece Doğu seçiminin kısmı bir dominasyona sahip olduğu söylenebilir.
Sıra İle Silme Pratiği
Bir oyunu oyunculardan herhangi birinin penceresinden çözmek mümkündür. Ancak bu metodu uygulamak istiyorsak basit bir iki noktaya dikkat etmek gerekir:
- Eğer taraflardan ikisinin de tam domine edilmiş stratejileri var ise problem herhangi bir oyuncunun yönünden çözülebilir.
- Taraflardan birinin tam, diğerinin kısmi domine edilmiş stratejileri varsa tam domine edilen stratejilere sahip oyuncu penceresinden çözmek gerekir.
- İki tarafın da tam domine edilmiş stratejisi yok ise bu metodu uygulamak çok pratik değildir. Bu durumda doğrudan dominant stratejilere odaklanmak daha doğru olacaktır.
Bu ön koşulları belirttikten sonra örneğimize geri dönelim. Bir önceki tabloda Oyuncu A açısından Güney seçeneğinin tam domine edildiğini, Oyuncu B açısından ise kısmi dominasyondan bahsedilebileceğini görmüştük. Bu durumda biz oyunu A açısından çözmeliyiz.
Güney seçeneği tam olarak domine edildiyse, tablodan da elenmesinde bir mahsur yoktur. Haliyle oyunumuzun yeni hali şu şekilde olacaktır:
Evrim Ağacı'nın çalışmalarına Kreosus, Patreon veya YouTube üzerinden maddi destekte bulunarak hem Türkiye'de bilim anlatıcılığının gelişmesine katkı sağlayabilirsiniz, hem de site ve uygulamamızı reklamsız olarak deneyimleyebilirsiniz. Reklamsız deneyim, sitemizin/uygulamamızın çeşitli kısımlarda gösterilen Google reklamlarını ve destek çağrılarını görmediğiniz, %100 reklamsız ve çok daha temiz bir site deneyimi sunmaktadır.
KreosusKreosus'ta her 10₺'lik destek, 1 aylık reklamsız deneyime karşılık geliyor. Bu sayede, tek seferlik destekçilerimiz de, aylık destekçilerimiz de toplam destekleriyle doğru orantılı bir süre boyunca reklamsız deneyim elde edebiliyorlar.
Kreosus destekçilerimizin reklamsız deneyimi, destek olmaya başladıkları anda devreye girmektedir ve ek bir işleme gerek yoktur.
PatreonPatreon destekçilerimiz, destek miktarından bağımsız olarak, Evrim Ağacı'na destek oldukları süre boyunca reklamsız deneyime erişmeyi sürdürebiliyorlar.
Patreon destekçilerimizin Patreon ile ilişkili e-posta hesapları, Evrim Ağacı'ndaki üyelik e-postaları ile birebir aynı olmalıdır. Patreon destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi 24 saat alabilmektedir.
YouTubeYouTube destekçilerimizin hepsi otomatik olarak reklamsız deneyime şimdilik erişemiyorlar ve şu anda, YouTube üzerinden her destek seviyesine reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. YouTube Destek Sistemi üzerinde sunulan farklı seviyelerin açıklamalarını okuyarak, hangi ayrıcalıklara erişebileceğinizi öğrenebilirsiniz.
Eğer seçtiğiniz seviye reklamsız deneyim ayrıcalığı sunuyorsa, destek olduktan sonra YouTube tarafından gösterilecek olan bağlantıdaki formu doldurarak reklamsız deneyime erişebilirsiniz. YouTube destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi, formu doldurduktan sonra 24-72 saat alabilmektedir.
Diğer PlatformlarBu 3 platform haricinde destek olan destekçilerimize ne yazık ki reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. Destekleriniz sayesinde sistemlerimizi geliştirmeyi sürdürüyoruz ve umuyoruz bu ayrıcalıkları zamanla genişletebileceğiz.
Giriş yapmayı unutmayın!Reklamsız deneyim için, maddi desteğiniz ile ilişkilendirilmiş olan Evrim Ağacı hesabınıza üye girişi yapmanız gerekmektedir. Giriş yapmadığınız takdirde reklamları görmeye devam edeceksinizdir.
A'nın Kuzey oynayacağı kesinleşmiş durumdadır. Bu noktada bir şeyi hatırlatalım. Eğer A için 2'den fazla hamle olsaydı her seferinde bu elemeyi yapacaktık. Bu yönteme "Sıralı" veya "Yinelemeli" denmesinin sebebi de budur. Çözümleme yapılan oyuncu için tek bir hamle yapana kadar işlem tekrar edilir.
Peki Oyuncu B açısından hangi hamle daha makbul? Aslında tek bir satır kaldığı için sıra ile silmeye gerek yok, ama isterseniz burada da şöyle bir gidişat uygulayabilirsiniz :
- Önce Doğu elenir (5<10<15)
- Sonra Güney Elenir (10<15)
Dolayısı ile aslında B için sıralı silme yapmış olunacaktır. Kısacası oyunumuzun çözümü her iki oyuncu için Kuzey seçeneğini seçmektir.
Sonuç
Seçenekleri en zayıftan başlayarak silmek en iyiye ulaşmak için kullanabileceğimiz bir teorik çözümdür. Bu yöntem gerçek hayatta da sıklıkla kullanılabilir. Özelikle iş dünyasında yatırım kararları alınırken en zayıf çıktı verenlerin elenmesi, elde en güçlü seçeneğin kalmasını sağlar. Bununla beraber birkaç şeye dikkat etmek önemlidir.
Bilindiği gibi Oyun Teorisi kazançların nasıl hesaplandığı ile değil, kazançlar önümüzde iken oyunun nasıl çözümlenmesi gerektiği ile ilgilenir. Ancak pratikte organizasyonlar neden bazı seçeneklerin zayıf çıktı ürettiğini de analiz ederler. Bu şekilde bundan sonraki oyunlar için ellerinde teorik bir birikim oluşur.
Eğer oyunumuz tek seferlik değil de tekrar eden bir oyun ise her seferinde kazançların farklı farklı olacağını unutmamak gerekir. Bu elde elediğiniz hamle diğer elde kazandıran olabilir. Özellikle tekrarlanan oyunlarda "İndirim Faktörü" (İng: "Discount Factor") denen kavram her seferinde farklı kazançlar oluşmasında oldukça etkilidir.[4]
- 1
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- W. Spaniel. Iterated Elimination Of Strictly Dominated Strategies – Game Theory 101. Alındığı Tarih: 28 Haziran 2023. Alındığı Yer: gametheory101 | Arşiv Bağlantısı
- M. Kingston. Dominated Strategy In Game Theory Explained. Alındığı Tarih: 28 Haziran 2023. Alındığı Yer: Built In | Arşiv Bağlantısı
- Anonim. Strictly And Weakly Dominated Stategies. Alındığı Tarih: 28 Haziran 2023. Alındığı Yer: blitznotes | Arşiv Bağlantısı
- C. Team. Dominant Strategy. (16 Mart 2023). Alındığı Tarih: 28 Haziran 2023. Alındığı Yer: Corporate Finance Institute | Arşiv Bağlantısı
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/12/2024 13:24:00 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/14993
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.