Biyoloji & Genetik

Yaşamın ve biyoçeşitliliğin bütün özelliklerine, özellikle de genetik özelliklerine yönelik sorularınızı buradan sorabilirsiniz.

Sonuçları Filtrele Seçki
Civan İrencin
Arkadaşlarımdan öğrendiğim kadarıyla bu durum sadece bana olmuyor ve bu konuda tek cevabım babamın söylediği ve doğruluğundan hiç emin olmadığım "Bakteriler gece ağzında ürüyor" cevabı. Bu sorunun bilimsel bir cevabı olup olmadığını merak ediyorum

Bu durumun iki sebebi vardır. Birincisi tükürük salgısı uyku esnasında en az seviyeye indiği için tükürüğün ağız ortamını yeterince dezenfekte edememesi ve bunun sonucunda artan mikroorganizma popülasyonunun fermante ürünlerinin koku oluşturmasıdır. İkinci sebebiyse gece uyurken vücudun enerji için yağ yakımına yönelmesi ve yağların yanması ile açığa çıkan keton gazının kokuya sebep olmasıdır.[1]

Kadir Temizay
Duyduğum bir bilgiye göre zeki insanların saçında normal insanlara göre daha fazla kalay ve bakır varmış. Bunun doğruluk derecesi nedir?
İsa Aydın
Merak ettiğim birşey var neden hoşlanıyoruz? Karşı cins birisini gördüğümde istemsizce etkileniyorum insanlarda bir hayvan ve diğer hayvanları görünce neden onlardan hoşlanmak yerine her hayvan kendi eşinden hoşlanıyor?
Eyyüb Özcan
8 yıldır sebebi bilinmeyen sadece baskılanarak hayat kalitem arttırılmaya çalışılan sersem sapalak bir rahatsızlık içerisindeyim. Normal olmayı özledim 8 sene, çok uzun ve yorucu. Tıp bu noktada çaresiz mi? Deneysel tedavilerle crispr bana iyi gelebilir mi sizce? Bu işin arkasını bırakmayıp bir şekilde denek olmalı mıyım? Çaresizim.
Irmak Fırıncı
Demek istediğim neden mavi göz çekinik, kahverengi göz baskın? Ya da baskın aleller daha mı avantajlı? Tamam anneden ve babadan birer alel geliyor. Peki bunlar farklı olduğunda hangisinin fenotipe yansıyacağını belirleyen nedir? Mesela kıvırcık saç neden çekinik değil?
B Polat , Bilim Meraklısı

Hücre protein üretirken bu iki alelin ikisinide kullanıyor. Göz rengi örneğinden gidelim. Diyelimki babadan kahverengi, anneden yeşil geldi. Hücre bu iki gen dizilimden protein üretir bunların bir tanesi içinde bolca melanin pigmenti bulunan proteini üretir ve kahverengi rengi oluşturur (diğer alel çok az melanin üretir). Yeşil gözlü insanların irislerinde az miktarda melanin bulunur ve bu irisin kahverengi görünmesi için yeterli değildir, bu nedenle ışık dalgalarının iris içinde kırılma (etrafta sıçrama) yolu yeşil bir renk tonu oluşturur. Yeşil renkte pigment üretilmiyor çok az melanin var ise otomatik yeşil görünüyor göz. Mavi gözde yeşildende az melanin bulunur iriste.

Yani toparlasak ortalada seçilen bir şey yok. Aynı genin iki alelide protein üretimi için kullanılır ama genelde çekinik olan genler bozuktur (ortaya protein çıkartamaz yada alelin özelliğini hücrede gösterecek kadar üretemez) öyle olunca diğer alel özelliği ortaya çıkar bizde ona baskın deriz.[1]

Bu Reklamı Kapat

Umarım anlaşılmıştır. Güzel soru.

Yahya Özsöz
Yavru bakımı gözlenmeyen hayvanlara dışarıdan oksitosin , prolaktin gibi annelik içgüdüsü sağlayan hormonlar verilirse ; o hayvanlarda bu tür "annelik ve yavru bakımı" davranışları gözlemlenebilir mi ? Mesela bir su kaplumbağası yumurtladıktan sonra yumurtalarının başından ayrılmama davranışı gösterebilir mi ?
Fuad Mamedoff
Ve nasıl doğal önlem alabiliriz?
B Polat , Bilim Meraklısı

Normalde insan teri neredeyse hiç koku molekülü içermez. İnsanda iki çeşit ter bezi vardır bunlardan bir tanesinin ürettiği terin içinde protein bulunur, koku bu proteinleri yıkan bakteriler tarafından üretilir.[1] Yani terlediğimizde etrafımıza yaydığımız ter kokusunun kaynağı bakterilerdir.

Normalden fazla terleyen bir vücut yapın varsa, doğal olarak kötü kokma ihtimalin daha yüksek olur. Ter kokusunu basit önlemler alarak engellemen mümkündür. Günlük duş almak, koltuk altı etek altı kıllarını kazımak, sarımsak, soğan tarzı yogun koku molekülleri üreten besinlerden kaçınarak, doğal fiberler içeren, mümkünse günlük temiz giysiler giymek.

Uygar Işık
Bildiğim kadarıyla yediğimiz tüm gıdalar (sebze, meyve, kırmızı et, beyaz et) canlılık özelliği gösteren "şey" lerden sağlanıyor. Acaba bunun istisnası var mı? Yoksa da bunu bilimsel olarak nasıl yorumlayabiliriz?
B Polat , Bilim Meraklısı

Yağ, protein, nişasta en temel 3 besin kaynağıdır ve belirttiğin gibi canlılar (organik kaynaklıdır) tarafından üretilir. Bunun dışında insan vücudunun kullandığı bir çok element ve mineral vardır. Bunlar cansızdır. Tuz, demir (kahvaltılık mısır gevreklerinin içine demir tozu konulur), potasyum, iyot vs. İnsan vücudunun yaklaşık yüzde 60 sadece sudur ve oda cansız bir kaynaktan gelir.

İbrahim Metin
Örneğin x savaşını kazanmasaydık bizler y milletinin çocukları olurduk cümlesini sık sık duyarız. Bu cümle doğru mudur? Yoksa o savaşı kaybettiğimiz zaman zaten bizim bilimsel olarak olaylar zinciri sapmaya uğrayacağı için doğmama ihtimalimiz var mıydı?
Emir Taha Sezer , Bilim için Yaşayan bir Primat

Kelebek etkisi, bir sistemin başlangıç verilerindeki küçük değişikliklerin büyük ve öngörülemez sonuçlar doğurabilmesine verilen addır.[1] Dışarıda dolaşan bir kelebeğin kanat çırpışı dünyanın diğer ucunda fırtınaya sebep olabilir. Bu popüler örneği duymuşsunuzdur. Her ne kadar abartılı gibi gözükse de kaotik sistemlerde bu geçerli bir örnektir. Savaşlar gibi doğrudan büyük etkileri olan olaylarda yaşanacak değişikliklerin gelecekte ne denli sapmalar oluşturabileceğini tahmin etmek ise olanaksızdır.

Paralel evrenler teorisine göre evrenin başlangıcından itibaren olası her ihtimalin gerçekleştiği zaman çizgileri de oluşur, birnevi kuantumun süperpozisyon durumu bu alternatif gerçekliklerle açıklanır.[2] Yani halihazırda x savaşını kazanamadığımız sonsuz (sayılamaz miktarda fazla) alternatif gelecek vardır ve tabii ki bu ihtimaller içerisinde bizim hiç doğmadığımız da.

Bu Reklamı Kapat

Paralel evrenler gerçekten heyecan verici ve birçok olguyu anlamamıza yardımcı olabilecek niteliktedirler, şahsen ben de paralel evrenlerin deterministik olasılıkçılığı ile evreni açıklama stiline bayılıyorum fakat ne yazık ki şu anlık bilimsel bir geçerlilikleri bulunmamakta.

Dolayısıyla bu sorunun da kesin bir cevabı olmadığını söyleyebilirim.

Bi Karbonat
Arı orkideleri tıpkı üzerinde arı varmış gibi bir biçime sahip. Bu çiçek nasıl oluyor da arının şeklini bilip de kendini o biçime sokuyor? Gözleri olmayan bu canlılar nasıl bilebiliyor bu görüntüyü? Optik ile açıklanacakmış gibi duruyor. Bizleri aydınlatın sayın evrim ağacı ailesi.
B Polat , Bilim Meraklısı

Taklit etme doğada en yaygın olan avlanma ve üreme yöntemlerinden birisidir. Bitkilerin yaptıklarının benzerlerini bir çok havyan türüde yapar.

Soruda verdiğin örnekte böceğin şeklini taklit etmiş ama bir çok bitki kokuları, hormonlarıda taklit eder. Doğada sinekleri çekmek için leş kokunu taklit eden bitkilerde bulabilirsin. Dıştan bu sistemler bir dizayn ürünüymüş gibi görünsede, aslında içinde hiç bir zeka barındırmaz sadece basit evrimler kurallarla oluşurlar. Milyarlarca rastlantısal oluşan şekillerden dişi böceklere benzeyenlerin erkek böcekler tarafından ziyaret edilme ihtimali daha yüksek olduğu için onların polenleri daha fazla yayılıyor etrafa ve doğal olarak böceği andıran şekli olan bitkilerin daha yoğun çıkıyor (hayatta kalıyor) ve diğerleri yok olup gidiyor yada böcek çekebileceği başka yöne evriliyor.[1] Bu tarz niş adaptasyonlar doğada sıkla rastlanır ama biyolojik olarak avantaj olduğu kadar dezavantajıda vardır. Eğer o bitkiyi polenleyen böcek yok olursa, bitkininde yok olması anlamına gelir. O yüzden doğada hayatta kalma şansı yüksek olan calılar genelde çok niş olarak evrimleşmezler, daha çok genelcidirler. Örnek rüzgarla polenleşen bir bitkinin soyunun tükenmesi çok güçtür.

Şeyhmus Yakut
kedilerin dışkılarını yaptıktan sonra toprak atmalarını içgüdü olarak tanımlıyoruz fakat bazen betona pisleyen kedilerinde toprak atmaya çalıştığını görüyorum evet bu bir içgüdüsel davranış açıklaması yok fakat evrimsel süreçte evrim betona yapılan dışkının üzerini betonu kazıyarak örtemeyeceğini fark edemedi mi?
B Polat , Bilim Meraklısı

Evrim, milyonlarca yıl sürebilen her nesilde ortaya çıkan çok küçük değişimlerin toplamından oluşur. Eğer canlının yaşam döngüsü kısa ise (bakteri gibi her 20 dk bölünür) çok daha kısadır evrimsel bir özelliğin ortaya çıkması. Yaşam döngüsü yıllarla ölçülen canlılar için bir özelliğin ortaya çıkması yada yok olması için çok uzun süreler gerekebilir. Bizim bildiğimiz anlamda betonun geçmişi 6 bin yıldan fazla değildir. Binli yıllar evrim için çok kısa sürelerdir.

Evrimde bir özelliğin ortaya çıkması yada yok olması için onun evrimsel süreçte canlılının ya hayatta kalmasını yada daha fazla üremesini sağlayacak bir avantajı olması gerekir. Yani zaman geçmesi ile her özellik değişecek diye bir durum yoktur.

Tuba Aydoğdu
Testosteron ve eritropoietin arası ilişki nasıl? Testosteron, eritropoietini neden tetikler? Çok merak ediyorum bunuu
Yusuf Ali Tekin
Bir insanın bir bitki gibi ışık ve su kullanarak kendi besinini kendisi üretebilir mi ?

Hayvanların fotosentez gerçekleştirmesi mümkün değildir. Fotosentez için Klorofil mutlaka gereklidir. Işık emilip fotosentez işleminin gerçekleşmesi için klorofil ve yolaklarına ihtiyaç vardır. Günümüzde henüz klorofil barındıran bir hayvanla karşılaşılmamıştır.

Pınar Öger
Şimdi bir yerli dizide “maktulün teninde parmak izi çıktı” cümlesine takıldım. Bildiğim kadarıyla pürüzsüz yüzeylerde parmak izi çıkar. Bildiğim kadarıyla dna falan bulduk derler hep filmlerde. o kadar film seyrettim ilk kez bu cümleyi duydum . Güldüm ama merak da ettim . Şu parmak izi konusunu bir irdelesen aydınlansak :)
İmran Abakay , Adli tıp ile ilgili bir çok kitap okudum.

Olay yeri inceleme çalışmalarında parmak izi tespit yöntemi olarak en çok kullanılan yöntem parmak izi tozlarıdır. Özellikle olay yerinde taşınamaz eşyalar üzerindeki (kapı, pencere, dolap vs.) çalışmalarda yapılan parmak izi incelemelerinde kullanılan tozdan dolayı kirlenme meydana gelmektedir.[1] Sonuç olarak yeni temizlenmemiş her yerde parmak izi aranabilir.

Efsun Art
bu soruya benzer bir soru sormuştum ama net bir soru olmadığı için yenilemek istedim evet kadınlar cinsel ilişki olmaksızın hamile kalabilirler ama ya bir erkeğe tamamen ihtiyaç olmadan bir lezbiyen çiftin hamile kalabilmesi dersek? bu sadece bi bilim kurgu mu yoksa önümüzdeki 20 yılda olağan bir seçenek mi?