Tüm Reklamları Kapat

Dünya Dışı Akıllı Yaşam Formları, Kendilerini Çoktan Yok Etmiş Olabilir mi?

Samanyolu Galaksisi, Ölü Uygarlıklarla Dolu Olabilir!

Dünya Dışı Akıllı Yaşam Formları, Kendilerini Çoktan Yok Etmiş Olabilir mi? Equiliari
4 dakika
5,855
  • Astrobiyoloji
  • Astronomi
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 1 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Samanyolu Galaksisi'nde akıllı yaşamın ortaya çıkışını ve yok oluşunu haritalamak için modern astronomi ve istatistiksel modellemeden yararlanan ve Arxiv üzerinden yayınlanan bir önbaskı, galaksimizin ölü medeniyetlerle dolu olabileceğini ileri sürüyor.[1]

Üç NASA fizikçisi tarafından yazılan bu makalede, Samanyolu'nda yaşamın var olabileceği en olası zaman ve yer ile yaşamın yaygınlığını etkileyen en önemli olası etkenlerden biri olan teknolojik akıllı yaşamın kendini yok etme eğilimi ele alınıyor. Araştırmacılar, bunun önemini şöyle vurguluyor:

Tüm Reklamları Kapat

Galaktik akıllı yaşamın miktarını ve yaşını belirleyen en etkili parametrenin, karmaşık yaşamın kendini yok etmesi olduğunu bulduk.

Araştırmacılar, makalede şöyle yazıyor:

Dünya dışı zekanın varlığı, doğrudan yaşanabilirlik ve galaktik yaşanabilir bölge (GHZ) ile ilgilidir. GHZ, yaşanabilir gezegenlerin bulunduğu ve potansiyel olarak yaşamın oluşma olasılığının en yüksek olduğu yerlerdir.

Araştırmacılar, analizlerinin derinliğini artırarak tartışmaya nüans eklemek istediler ve herhangi bir yabancı medeniyetin muhtemelen ne kadar "yaşlı" olabileceğini ölçmek istediler. Bu, bir medeniyetin uzayda seyahat edip edemeyeceği ya da galaksiler arası yayın yapması konusunda kritik bir faktördür. Böylece bu araştırma, Dünya dışı akıllı yaşam hakkında devam eden tartışmaya göreceli yaş boyutunu da ekliyor. Araştırmacılar, makalede şöyle yazıyor:

Tüm Reklamları Kapat

Genel olarak, yaşanabilirlik ve akıllı yaşam olasılığı ile ilgili önceki çalışmalar, birçok değerli anlayış sağlamıştır; ancak, galaktik bir "akıllı yaşamın ortaya çıkma eğilimi" henüz uzamsal ve zamansal analizlerle araştırılmadı ve herhangi bir araştırma galaksi içindeki potansiyel yaşam için bir yaş dağılımını açık bir şekilde tahmin etmedi (...) Yüksek yok olma olasılığının önüne geçemeyeceğimiz için, sonuçlar, galaksideki potansiyel karmaşık yaşamın çoğunun çok genç olabileceğini gösteriyor.

NASA'nın Caltech'teki Jet İtim Laboratuvarı'ndan astrofizikçi ve makelenin ortak yazarı Jonathan H. Jiang, şöyle söylüyor:

Carl Sagan'dan bu yana pek çok araştırma yapıldı. Özellikle Hubble Uzay Teleskobu ve Kepler Uzay Teleskobu'ndan bu yana, Samanyolu Galaksisi'ndeki gaz ve yıldızların yoğunlukları, yıldız-ötegezegen oluşum ve süpernova patlaması oranları hakkında pek çok bilgiye sahibiz. Aslında (Drake denklemine dair) bazı hesapları artık biliyoruz.

Araştırmacılar, Dünya gibi gezegenleri barındıran Güneş benzeri yıldızların yaygınlığı gibi akıllı yaşamın evrimini etkilediği düşünülen bir dizi faktörü incelediler: radyasyon yayan ölümcül süpernovaların patlama sıklığı; abiyogenez; uygun koşullar altında, akıllı yaşamın evrimleşmesi için gereken süre ve olasılık; gelişmiş uygarlıkların kendilerini yok etme olasılıkları...

Bu faktörleri göz önünde bulundurarak yaptıkları araştırma sonrasında, bilinen faktörlere dayanarak yaşamın ortaya çıkma olasılığının, Samanyolu'nun oluşmasından 8 milyar yıl sonraki süreçte, galaktik merkezden yaklaşık 13.000 ışık yılı uzaklıkta konumlanan yıldız sistemlerinde zirveye ulaştığını buldular. Karşılaştırma olması için Dünya, galaktik merkezden yaklaşık 25.000 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor ve insan uygarlığı, Samanyolu'nun oluşmasından yaklaşık 13.5 milyar yıl sonra evrimleşti (Ayrıca, Dünya oluştuktan kısa bir süre sonra basit yaşam ortaya çıktı).

Araştırmacıların hazırladığı bu grafikte, galaktik merkezden uzaklığa (x ekseni) göre Samanyolu'nun yaşı milyarlarca yıl (y ekseni) olarak alınıyor. Galaksi oluştuktan 8 milyar yıl sonra ve galaktik merkezden 13.000 ışık yılı uzaklıktaki uygarlıkların yoğunluğu, sıcak noktalar ile gösteriliyor.
Cai et al.

Başka bir deyişle, muhtemelen, öz farkındalığa sahip Samanyolu sakinleri sahnesine görece geç gelenler olarak, galaktik coğrafya açısından bir sınır uygarlığıyız. Bununla birlikte, yaşamın oldukça sık bir şekilde ortaya çıktığını ve sonunda akıllı hale geldiğini varsayarsak, galaksimizde muhtemelen başka medeniyetler de vardır ve yine muhtemelen bu medeniyetlerin çoğu, oradaki Güneş benzeri yıldızların yaygınlığından dolayı, galaktik merkeze 13.000 ışık yılı uzaklık bandının etrafında konumlanıyor olmalıdır. Bu durumda yabancı medeniyetler, bizden 12.000 ışık yılı gibi çok büyük bir uzaklıkta yer alıyor olmalıdır.

Galakside, bizimle aynı zamanda varlığını sürdüren bu olası diğer uygarlıkların çoğu, akıllı yaşamın uzun zaman ölçeklerinde kendisini ortadan kaldırmasının oldukça muhtemel olmasından dolayı, insanlık gibi genç olmalıdır. Araştırmacılar, Samanyolu uygarlık sayısı zirvesine 5 milyar yıldan daha uzun bir süre önce ulaşmış olsa dahi, o zamanlar etrafta bulunan uygarlıkların çoğunun muhtemelen kendilerini yok ettiği sonucuna ulaştı.

Bununla birlikte, makaledeki en belirsiz değişken, medeniyetlerin ne sıklıkla kendilerini yok ettiği değişkenidir. Ancak, araştırmacılara göre aynı zamanda medeniyetlerin ne kadar yaygın olduğunu belirlemekte oldukça önemlidir. Herhangi bir yüzyılda belirli bir medeniyetin kendisini yok etmesi olağanüstü bir şekilde düşük bir olasılık olsa bile, galaksimizdeki medeniyetlerin - örnek olarak iklim değişikliği, nükleer facia veya düşman yapay zeka yoluyla - ezici çoğunluğunun yine de çoktan yok olmuş olması gerektiği sonucuna ulaşılmaktadır. Son olarak, araştırmacılar, çalışmalarının odak noktasını şöyle özetliyor:

Burada akıllı yaşamın tam sayısını tahmin etmek, çalışmamızın odak noktası değildir. Bunun yerine çalışmamızın odak noktası, yaklaşık 20 milyar yıl boyunca akıllı yaşamın potansiyel gelişme eğiliminin izini süren istatistiksel, kapsamlı bir galaktik çerçevenin ortaya konmasıdır.

Bu tarz bilimsel gelişmelere ilgi duyuyorsanız, "Aşma Hipotezi, Fermi Paradoksu'na İlginç Bir Çözüm Sunuyor: Sanal Gerçeklik!" başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.

1. Türev İçerik Kaynağı: Live Science | Arşiv Bağlantısı
  • ^ X. Cai, et al. (2021). A Statistical Estimation Of The Occurrence Of Extraterrestrial Intelligence In The Milky Way Galaxy. Galaxies, sf: 5. doi: 10.3390/galaxies9010005. | Arşiv Bağlantısı
  • C. Delbert. There Used To Be Aliens In Our Galaxy, But They Killed Themselves Off. (24 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 11 Nisan 2021. Alındığı Yer: Popular Mechanics | Arşiv Bağlantısı
  • E. Rayne. Dead Alien Civilizations Could Be Buried In The Depths Of Our Galaxy. (4 Ocak 2021). Alındığı Tarih: 11 Nisan 2021. Alındığı Yer: SYFYWire | Arşiv Bağlantısı
  • T. Siegfried. Self-Destructive Civilizations May Doom Our Search For Alien Intelligence. (6 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 11 Nisan 2021. Alındığı Yer: Science News | Arşiv Bağlantısı
  • G. Arancibia. Milky Way Possibly Riddled With Dead Alien Civilizations Who Annihilated Themselves - Study. (23 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 11 Nisan 2021. Alındığı Yer: Sputnik News | Arşiv Bağlantısı
  • C. Edwards. Milky Way Likely ‘Littered With Dead Alien Civilisations’ – And Scientists Know Where To Find Them. (21 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 11 Nisan 2021. Alındığı Yer: The Sun | Arşiv Bağlantısı
  • S. Shostak. Space Aliens Could Have Died Out Long Ago, Scientist Says. (11 Nisan 2018). Alındığı Tarih: 11 Nisan 2021. Alındığı Yer: NBC News | Arşiv Bağlantısı
  • C. Ciaccia. Milky Way May Be Full Of Aliens Who Annihilated Themselves, Study Says. (22 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 11 Nisan 2021. Alındığı Yer: Fox News | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/04/2023 19:25:36 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10347

Tüm Reklamları Kapat

R. Letzter, et al. Dünya Dışı Akıllı Yaşam Formları, Kendilerini Çoktan Yok Etmiş Olabilir mi?. (13 Nisan 2021). Alındığı Tarih: 1 Nisan 2023. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/10347
Letzter, R., Köse, M., Bakırcı, Ç. M. (2021, April 13). Dünya Dışı Akıllı Yaşam Formları, Kendilerini Çoktan Yok Etmiş Olabilir mi?. Evrim Ağacı. Retrieved April 01, 2023. from https://evrimagaci.org/s/10347
R. Letzter, et al. “Dünya Dışı Akıllı Yaşam Formları, Kendilerini Çoktan Yok Etmiş Olabilir mi?.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 13 Apr. 2021, https://evrimagaci.org/s/10347.
Letzter, Rafi. Köse, Mücahid. Bakırcı, Çağrı Mert. “Dünya Dışı Akıllı Yaşam Formları, Kendilerini Çoktan Yok Etmiş Olabilir mi?.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, April 13, 2021. https://evrimagaci.org/s/10347.

Bu platform; okuduğunuz kitaplara, izlediğiniz filmlere/belgesellere veya takip ettiğiniz YouTube kanallarına yönelik tavsiylerinizi ve/veya yapıcı eleştirel fikirlerinizi girebilmeniz içindir. Yapacağınız paylaşımlar Evrim Ağacı'nın kurallarına tabidir. Ayrıca bu komünitenin ek kurallarına da uymanız gerekmektedir.
Eğer tavsiyenizin ana tonu negatif olacaksa, tüm eleştirileriniz yapıcı nitelikte olmak zorundadır. Yapıcı bir tarafı olmayan veya tamamen yıkıcı içerikte olan eleştiriler silinebilir ve yazarlar geçici veya kalıcı olarak engellenebilirler.