Sorulara Dön
Efe Gerenli
14K UP
Üye

Evrim neden genellikle bu kadar yavaştır?

548 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Ufuk Derin
Öğrenci-Okur

Soru, "Neden genellikle yavaş?" olduğu için evrimin hızlı olduğu örneklerden değil yavaş olduğu örneklerden gidip neden yavaş olduğunu anlamaya çalışalım. "Evrimin hızını ne etkiler?" olarak da bakabiliriz soruya.

Evrimin iki çeşit mekanizması var. Çeşitlilik ve seçilim mekanizmaları. Çeşitlilik mekanizmaları gayet normal bir şekilde işliyor zaten. Seçilim mekanizmaları ne kadar az etki ediyorsa yani bir türün üzerindeki çevresel baskı ne kadar azsa evrim hızı da o kadar yavaştır.[1] Evrim mekanizmaları ne kadar az etki ediyorsa evrim de o kadar yavaştır diyebiliriz.[2]

Tüm Reklamları Kapat

Sayamayacak kadar özellik var değişim ufak ufak oluyor. Bunu kıyasla bunu doğrudan görmek için çok az zamanımız var. Hele yukarıda bahsettiğim çevresel baskı da çok azsa. Değişimler ufak ufak olduğu için baskı da azsa bu evrim çok yavaş ve uzun sürecektir ve anlamak zor olacaktır.[3]

Daha fazla bilgi için kaynakları inceleyebilirsiniz.

311 görüntülenme

1. Ç. M. Bakırcı. Türleşme - 7: Evrim Hızı Tüm Canlılarda Aynı Mıdır, Farklı Mıdır? Neden?. (28 Nisan 2011). Alındığı Tarih: 16 Kasım 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
  2. Ç. M. Bakırcı. Evrimin Boş Hipotez Matematiği: Hardy-Weinberg Dengesi. (21 Mart 2014). Alındığı Tarih: 16 Kasım 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
  3. Ç. M. Bakırcı. Yavaş Ve Uzun Süreçleri Anlamakta Neden Zorlanıyoruz?. (22 Şubat 2015). Alındığı Tarih: 16 Kasım 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
Utku Derin
Okur
Orijinal Soru: Evrim neden çok yavaş ve uzun bir sürede gerçekleşiyor?

İlk önce şunu anlamalıyız. Evrim bir türün diğerine dönüşümü değildir. Bu, evrim devam ettikçe meydana gelen türleşmedir. Evrim için popülasyon, kalıtsal çeşitlilik ve nesil geçmesi yeterlidir.[1][2]

Örneğin popülasyon içerisindeki [mutasyonlar, crossing over, transpozonlar gibi evrimin çeşitlilik mekanizmaları ile oluşan][3] çeşitlilik, ortama uyum sağlama ve üreme başarısına bağlı olarak çeşitli yönlere doğru değişir. Bazı özellikler avantaj sağladığı için seçilirken, bazı diğerleri dezavantajlı olduğu için popülasyondan elenir. Avantajlılar üreyerek bir sonraki nesli oluştururlar ve kendi genlerini bu popülasyona daha çok aktaracakları için kendilerindeki özelliklerin o canlı türünde görülme sıklığı artar.[2] İşte bu evrimin ta kendisidir. Çünkü evrim, popülasyon içi gen ve özellik dağılımlarının nesiller içerisindeki değişimidir. Dikkat ederseniz türleşmede bu olayın yaşandığını görebilirsiniz. Çünkü türleşme evrimin sonucudur. Ancak evrimin yaşanması için (evrimin tanımından da anlaşıldığı üzere) türleşmenin yaşanması şart değildir.

Tüm Reklamları Kapat

Ancak bu değişimler, küçük ölçekli yani mikro düzeyde olan değişimlerdir. Yani mikroevrimdir.

Burada kaçırılmaması gereken bir nokta; evrim için bir popülasyondaki bir kalıtsal özelliğin, bir nesilde değişmesi yettiği için sadece bunlara baktığımızdır. Ancak doğada sadece bir özellik, o özelliğin seçilmesini sağlayacak bir faktör, sınırlı bir etkileşim ve sınırlı bir zaman yoktur.[3] Her canlı her nesilde birden fazla özelliğine göre doğada sınanmaktadır.

Tüm Reklamları Kapat

Kısa vadede olan değişimler, sonraki nesillerde önceki haline dönmediği için küçük değişimler birikerek büyük değişimler oluşur. Yani mikroevrimin makroevrimi yaratması, sürerlilik ilkesinin (üniformateryanizm) kaçınılmaz bir sonucudur.[4]

Örnekler için kaynakçadaki içeriklere bakabilirsiniz.

116 görüntülenme

1. Ç. M. Bakırcı. Evrim Nedir?. (11 Kasım 2012). Alındığı Yer: Evrim Ağacı doi: 10.47023/ea.bilim.5509. | Arşiv Bağlantısı
  2. Ç. M. Bakırcı. "Şu Olursa Evrim Olur Mu?" Veya "Bu, Evrime Örnek Midir?": Evrim, Hangi Şartlarda Yaşanır?. (10 Kasım 2019). Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
  3. Evrim Ağacı. Makroevrim: Damlaya Damlaya Göl Olur!. (7 Ağustos 2017). Alındığı Tarih: 14 Haziran 2022. Alındığı Yer: Youtube | Arşiv Bağlantısı
  4. Ç. M. Bakırcı. Mikroevrim Ve Makroevrim: Yumuşak Ama İstikrarlı Bir Değişim.... (25 Ocak 2015). Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
Kayra Özdemir
Orijinal Soru: Evrim neden çok yavaş ve uzun bir sürede gerçekleşiyor?

Merhaba.

Öncelikle, hayatta kalma ve üreme şansı en yüksek olan canlının, kısaca doğaya en iyi adapte olan türün hayatta kalması, adapte olamayan türün ise yok olması sonucu canlıların doğaya daha uyumlu olacak şekilde evrildiğini görüyoruz.

Tüm Reklamları Kapat