Evrim & Abiyogenez

Yaşamın başlangıcı (abiyogenez) ve canlı çeşitliliğin oluşumu (evrim) ile ilgili sorularınızı bu kısımda sorabilirsiniz. Yaşamın Evren'de yayılışı ile ilgili teoriler (örneğin panspermia) ile ilgili sorularınızı da buraya girebilirsiniz.

Sonuçları Filtrele Seçki
Işık Topçuoğlu
Evrimsel süreci göz önüne aldığımızda insanların diğer canlılara göre daha çok geliştiğini tartışmasız ki gözlemleyebiliriz. Gelişmişlik olarak ortak atadan geldiğimiz şempanzelerle bile aramızda dağlar kadar fark var. Peki evrimsel süreçte insanların diğer canlılara göre bu denli fazla gelişmesinde etkili olan şey neydi?
Gamze A
Canlılığın temel amacı hayatta kalmak olduğuna göre bu ona ters değil mi, nasıl evrimleşti, nasıl intihar edebiliyoruz?
Anıl Burak Burak
Örneğin göz sinirlerinin ters bağlanması. Bunun gibi kusurları merak ettim.
Bunlar bir işe yarıyor mu erkek vücudunda?
Baran Çelik

Bitkiler kendi savunma sistemlerinin bir parçası olarak organik kimyasallar geliştirirler. Burda amaç kendi parazit ve avlarına karşı bir savunma oluşturmaktır. Bu kimyasallar farmakoloji alanında incelenerek insanlar için yararlı olanları uygun dozlarda tespit edilebilir.

Bir başka örnek, bitkilerin yayılma mekanizması olarak dışkı ile atılmayı kolaylaştıran acı biberde gördüğümüz kapsaisin gibi bir molekül, insanda mukus salgısını arttıran etkilerinin olması mukus salgısını tetiklemek gereken semptomlarda tedavi için kullanılmaktadır.

Ayrıca bitkiler yine savunma sistemlerinin gereği topraktaki ağır metalleri hücre duvarına yığarak avcı ve parazitlerinde ağır metal zehirlenmesi oluşturabilirler. Insanlarda ise çeşitli eksikliklere karşı ilaç preparatları oluşturmakta bu bitkilerden yararlanılabilir.

Hüseyin Türk
Hayvan ve insanların uzak atalarını vb tesbit edebiliyoruz. Bitkilerde ne durumdayız.? Mesela dinazorlar gibi büyük türleri var mi?

Ana hatlarıyla bitkilerin evrimi şöyle özetlenebilir:

- denizlerde siyanobakteriler ile endosimbiyotik bir yaşama geçen klorofil ile ilk bitkilerin oluşumu

- denizlerde bitkilerin çeşitlenmesi

- ilk denizlerden karaya geçen canlılardan olan bitkilerin karasal evrimi olarak da: ilk sporlu bitkiler (ormanlarda gördüğümüz eğrelti otları, evlerimizde baktığımız aşk merdiveni bu ilk bitkilerdendir), daha sonra tohumlu bitkiler ve günümüzde bitkilerin çoğunluğunu oluşturan çiçekli bitkiler olarak evrimleşmişlerdir.

Hatta sporlu bitkilerin uzaklara yayılamadıkları için tohumlu bitkilere evrimleştiğini; tohumlu bitkilerin çeşitli böceklerin evrimleşmesine olanak sağladığını; daha çok yayılabilmek için daha çok hayvanı çekebilme stratejisi olarak çiçek ve meyve gibi yapılar geliştirerek sisteme uyum sağladıkları da açıklanmaktadır.

Nyaniki S
Balık Pullululğu(Denizden geldiğimiz), Kulak Kıllılığı(Maymunla kuzen olmamız), Yapışık parmaklık(Balıkların süzgeçleri) bu hastalıkların evrimle ilgisi var mıdır? Varsa X'in Y ile homolog olmayan bölgesindeki hastalıkların atalardan değil de modern (Hemofili, Kırmızı-Yeşil Renk körlüğü, Kas distorifisi) gibi gözükmesinin sebebi nedir?
Mehmet Hakan Öztürk
Helin Özsel, Biyomühendislik öğrencisiyim

Kılların beyazlaması hemen hemen kıllı olan tüm hayvanlarda olan bir gerçek. Maymunlarda da beyaz kıl olur, kedilerde de köpeklerde de insanlarda da. Bu yüzden atalarımızda da yaşlanmayla beraber kıllarda beyazlaşma olur. Çünkü bu hayvan kıl hücrelerinde yaşlanmayla ve stresle beraber melanin hücrelerinin azalmasının bir sonucudur.

Yaşlanmış bir şempanze
Allahveran Nasirli
Evrimi anlama konusunda daha yeniyim o yüzden cevap verecek olan arkadaş olursa çok yönlü anlata bilirse sevinirim. Palamut ağaçlarını örnek alırsak daha çok palamut üretirken sincapların çok olması nedeniyle onları bulduöunu bu yüzden üreyemediğini anlayıp daha az palamut üretip soncapları öldürüyor. İşte bunu ağaç nereden biliyor üremediğini

Bahsettiğiniz şey besin döngüsü sanırım. Burada bir bilinç yok. Örneğin av-avcı veya canlı-besin gibi ilişkilerde bunu görebilirsiniz. Bir popülasyonda canlı sayısı arttığında haliyle besin kaynakları hızlı bir şekilde tükenecektir. Bu yüzden canlı sayısı çok olan popülasyon, bir süre sonra besin kıtlığına girecek bu yüzden canlılar ölecektir. Canlılar öldüğü için besini tüketen çok sayıda canlı olmayacağından artık tükenmez. Dikkat edin burada besin kaynağı açısından bir değişiklik yok aslında. Önceden de çoğalıyordu o besin canlı sayısı çok olduğu için besin hemen tükeniyordu. Besin tükendiği için canlılar öldü. Canlılar öldüğü için artık besin hemen tükenmiyor. Böyle bir "bilinçsiz doğal denge" oluşuyor.

Önceden 5 birim çoğalıyorsa canlılar çok olduğunda anında tüketip 1 birim bırakıyorlar. O 1 birim de haliyle 1-2-4 şeklinde çoğalıyor. Besin azaldığı için besini yiyen canlılar ölüyor. Canlılar azaldığı için 5 birim çoğalan besinden daha az besleniyorlar. Atıyorum besin yiyenler azaldığı için artık 3 birim besin kaldı. O 3 birim besin de 3-9-18 diye daha çok çoğalacak. Besin arttığı için canlılar daha iyi beslenecek ve böyle devam edecek.

Aynı şey av-avcı ilişkilerinde de var. Avcı konumunda olan canlı çok artarsa o çok sayıda avcı, av olan canlıları kısa sürede bitirir, av tükendiği için avcılar besin bulamaz ve ölür. Avcıların çoğu öldüğü için av konumunda olan canlı çok avlanmaz, çok avlanmadığı için avlanmayan daha çok av ürer ve avların sayısı artar. Avların sayısı arttığı için avcılar daha kolay besin bulur ve doğal denge böyle devam eder.

Furkan Biçer
Evrim sürecinde insanlarda ve diğer hayvanlarda cinsiyet diye birşey neden var? Cinsiyet nediğimiz şeyi tarihte ilk nerede ve hangi canlıda gözlemledik? Cinsiyet diye birşey insanlarda veya tüm canlılarda hiç var olmasaydı ne gibi farklılık/eksiklik gözlemlenirdi?