Soru & Cevap

Evrim & Abiyogenez

Ozan Dogan
Merhaba kemosentez yapan canlılar fotosentez yapan canlilara nasil evrilmiştir?
Cevap
Puan Ver

Merhaba dostum, bu platformda yeniyim ve sana basit bir kaynak vererek maalesef bulamadığım diğer kaynaklardaki bilgileri aktarmaya çalışacağım...

Kemosentezden Fotosenteze geçiş, aslında tamamen bitkilerin temel yapısıyla alakalıdır. Bilim insanlarının yaptığı çalışmalara göre ilk bitkiler günümüzdeki çoğu yeşil bitki aksine mor bir yapıya sahipti çünkü Dünya'nın atmosferik yapısı gereği mor hem kendisini koruyabilen hem de güneşten gelen zararlı ışınları bir miktar koruyabilen bir yapıya sahipti. Ayrıca adı aklıma gelmeyen kloroplast aksine başka bir organele sahiptiler. Bu yüzdendir ki kemosentez ışık olmadan oksitleyerek bu yapıyı sağlar. Dünya'nın genç yıllarında atmosferinde bol bol CO2 ve O bulunmasından dolayıdır bu. Bu sayede bitki evrimin doğal yapısı gereği (?) veya başka bir sebepten ötürü bu doğal sistemi geliştirmiştir. Diğer bir tezde bunun ilk ağaç bitkilerinin verimli topraklardaki (magma ve yanardağ aktiviteleri yüzünden) elementleri, kemosentez için gereken, kullanmaya daha yatkın oldukları ve bu yüzden başlarda kemosentez ürettikleri yönündedir.

Zamanla bitki ve hayvan ilişkisi başladığında bu maddelerin kullanımının artması yüzünden bitkiler dışarıdan inorganik madde almak yerine kendi besinlerini artık daha az zarar veren Güneşten almaya başlamaları şuan ki en mantıklı açıklamadır. Bu da renklerinin kloroplast yüzünden zamanla genelde yeşile dönmesini açıklar.

Ayrıca, atacağım kaynaktaki ilk bitkilerin köklü ağaçlara göre daha büyük başarı sağlamasının temel sebebini de öğrenmiş olursun. Eğer yanlışım varsa veya eksiğim varsa eklenmesini arz ederim. Bir hatamız olduysa affola :)

Özgür Ceylan
Miller abiyogenez teorisini açıklamak için kendi yaptığı deneyin olayın özünü açıklamaktan uzak olduğunu söylemiş midir?

“Dünyanın en büyük problemi, aptallar ve fanatiklerin kendilerinden çok emin olması; bilgelerin ise fazlasıyla şüphe ile dolu olmasıdır.”