Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Evrim & Abiyogenez

Yaşamın başlangıcı (abiyogenez) ve canlı çeşitliliğin oluşumu (evrim) ile ilgili sorularınızı bu kısımda sorabilirsiniz. Yaşamın Evren'de yayılışı ile ilgili teoriler (örneğin panspermia) ile ilgili sorularınızı da buraya girebilirsiniz.

Sonuçları Filtrele Seçki
Samet Kaya
Bu daha akıllı bir formdan geldiğimizi mi yoksa geçmişte atalarımızın teknolojide ilerlerdiğini ama çevresel faktörler yüzünden bunların yok olması ama bize genetikle aktarılması olabilir. Sadece kurguluyorum.
Ensar Yıldırım
Muhammed Musab Akdağ , Öğrenci,Okur,Bilim Sever

Aslında burada önemli olan baykuşların eklem yapısı değil,eklem esnekliğidir .Bu sadece baykuşa değil, diğer kuşlara da özgü bir durum. Ama baykuşu diğerlerinden ayıran şey ana atar damarın daha geniş bir alana sahip olmasından ötürü boynun daha rahat hareket ediyor olmasıdır

Nesib Nesiboğlu
Çünkü gördüğümüz kadarıyla at sürmek ve at üstünde çeşitli hareketler yapabilmek eski türkler için önemliydi. Bunu yapamayanlar savaşda ölür, zayıf olduğu için kız verilmez. Yani seçilim için bir ortam var. Bu yüzden küçük de olsa herhangi bir değişiklik oluşdumu?

ilk olarak öyle bir sey soyleyemeyiz cünkü bu bir evrimsel değisimdir degildir ama bu düz omurğaların bu hale gelmesine neden olmuş olabilir bu gelenek moğolarda vadır sadece türklerde yoktur sonuc olarak bu anotomik olarak evrimsel bir değisim değildir ha ama bu omurğa seklini ve duruşunu etileyebilir.

Zahir Erol
Bu soruyu araştırdım ama pek bilgi bulamadım. Evrim sürecinde herhangi bir canlının bilinçli, dış etkilerden bağımsız olarak kendi evrimine fayda sağladığı bir örnek var mıdır? Bir süredir merak ediyordum da sormaya cesaret edemedim. teşekkürler şimdiden.
Görkem Öge , Kozmoloji meraklısı.

Bahsettiğiniz bilinç ya da kasıt içeren evrimleşme, evrimin temel dinamiklerine aykırıdır. Bu sorunun birden çok cevabı var.

1- Evrim, bilinç sahibi olmayan canlılar için de geçerli bir yaşam dinamiği. Bitkilerde de evrim var. Bitkiler, bahsettiğiniz anlamda bilinç sahibi canlılar değil.

2- Bilinçli bireyler için de bu söz konusu olabilir gibi görünmez çünkü evrim, binlerce nesil, binlerce yıl gibi süreler ile ortaya çıkan bir değişim. Bir ya da birkaç bireyin kasıtlı davranması söz konusu değil.

3- Evrim rastgeledir. Rastgele değişen, dönüşen çevre şartlarına uyum dediğimiz temel gereklilik bilinçle, kasıtla gösterilen bir davranış değil. Evrimde tüm canlıların hayatta kalmayı istedikleri ve bunun için çabaladıkları varsayılır ve bu görüşün aksine bir bulguya sahip değiliz. Göktaşı çarptı, devasa miktarda toz atmosfere yayıldı, yeryüzüne güneş ışınları ulaşamadı, fotosentez yapan bitkiler öldü ve bitkilerle beslenen hayvanlar da öldü. Dinozorların tükenişi kabaca bu şekilde. Burada hiç bir dinozorun, bilinçle "uçayım bari de hayatta kalayım" demesin beklenemez. Bu olaydan önce başka sebeplerle uçma yeterliliği geliştiren dinozorlar rastgele biçimde hayatta kalmışlardır.

4- Evrim, temel yaşam dinamikleri ile biçimlenir. Canlılar sadece hayatta kalmaya, bunun için de beslenmeye, doğal düşmanlardan korunmaya, üremeye çalışır. Bu yaklaşımı bir tür bilinç ya da kasıt olarak isimlendirebilirsiniz ama temel dinamik değişen çevre şartlarına uyumdur. Dış etkilerden bağımsız olarak canlıların evrimleştiğini gösteren bir örnek ben hiç duymadım, görmedim. Yüz milyonlarca yıllık canlılık tarihinde yaşanan tüm evrimler de hep çevre şartlarına paralel biçimde araştırılmıştır ve temel dinamik çevreye uyum olduğu için bu çerçevere tutarlı bulgulara ulaşılmıştır. Buna istisna teşkil eden bir örneğe rastlanmadı.

Melih Tuzla
Az önce tiktaalikten çok daha öncesine ait bir fosilin bulunduğuna dair bir yazı okudum. Başta ön yargılı yaklaştım ama Nature ve National Geographic gibi bazı sitelerde de yayınlanmış aynı konuda yazılar. Biraz araştırdım ama, haber yıllar öncesinden olmasına rağmen, haberi ne doğrulayan ne de yalanlayan bir yazı bulamadım. Nedir bu?
Süleyman Gök
Evrim hakkındaki kavram yanılgıları ile ilgili yapılan bilimsel bir nitelik taşıyan araştırmalar nelerdir ve bu araştırmalar hangi bilim insanlarına aittir?

“En güçlü veya en zeki olan değil, değişime en çok uyum sağlayabilen hayatta kalır.”
Leon C. Megginson