Evrim Ağacı Soru & Cevap

Evrim & Abiyogenez

Yaşamın başlangıcı (abiyogenez) ve canlı çeşitliliğin oluşumu (evrim) ile ilgili sorularınızı bu kısımda sorabilirsiniz. Yaşamın Evren'de yayılışı ile ilgili teoriler (örneğin panspermia) ile ilgili sorularınızı da buraya girebilirsiniz.

Sonuçları Filtrele Seçki
Ahmet Ürün
İnsanın evriminde bağışıklığa dair ne tür değişimler bulunmakta? Doğal yaşamdan gittikçe uzaklaşmamız bağışıklık sistemimizi zayıflattı mı? Yoksa bağışıklığımız diğer yakın akrabalarımıza göre daha güçlü olduğu için mi hayatta kalabildik ?
Afrodit Veronica

Lisede öğrendiğimiz tür kavramı biraz hatalı bu yüzden daha farklı tanımlar kullanılıyor artık. Birbiriyle çiftleşemeyen canlılara aynı tür değildir diyebiliriz ama birbiriyle çiftleşebilen canlılara kesinlikle aynı türdür diyemiyoruz artık. Evrim ağacının tür konusuyla ilgili bir yazısı mevcut kaynaklara ekliyorum.

1. Tür tanımı
Kadir Durmuş
Dna nın uzantısı bu genler sadece bir hayvan grubunda özel bulundukları başka diğer gruplarda bulunmadıkları söyleniyor. Evrimsel bakış açısına göre bu genlerin olması beklenmiyordu çünkü tüm genler geçmişteki ortak bir atadan türemişti. Ne kadar organizma incelendiyse o kadar orphan gen bulunduğunu ve bir ortak atanın olmadığı söyleniyor sizce bu doğrumu?
Kenan Yildirim
Demek istediğim doğal seçilim yararlı mutasyonları uzun bir sürećte biriktirmesi sayesinde evrim oluyorsa peki kısa dönemli ne yararı var?
Arda Aymergen

Kaplumbağalar hakkında detaylı bir bilgim yok ancak kuşların ve timsahların dinozorlardan evrimleştiğini kanıtlayan çok sayıda fosil kaydı bulundu ve çok kuvvetli kanıtlar elde edildi. Bu iki türün evrimi hakkında evrim ağacının da hazırladığı içerikler bulunmakta. Kaynaklara ekliyorum

1. kuşlar
  2. timsahlar
Serdal Coşgun

"Şimdiki başka maymunlar ve şempanzeler insan olmuyorlar çünkü insanın rastlantısal olarak içinde bulundukları doğal şartlara ve insanın 6 MY’lık kalıtımsal birikimine sahip değiller. Belki milyonlarca yıl sonra onlardan da insana daha çok benzer dallar ortaya çıkacaktır."

Aytunc Demir
Av olan canlılar kendilerini gizlemek yerine neden kendilerini daha güçlü olmak için evrilmiyor ? Bir tavşan kamufle olmak açısından evriliceğine saldırı açısından evrilirse kendisini koruması daha mümkün gözüküyor. Benim sorum, tavşan neden saldırmak yerine her zaman kaçmak veya saklanmk içn evrlyr

Evrim tabiki kusursuz değildir. Ve bir bilinç dahilinde gerçekleşmez. Yani canlılar şöyle evrilirsem daha avantajlı olurum demedikleri için söylediğin özellikleri kendileri seçmezler. Ekosistemde hayatta kalabilen canlılar kendi türünden yine hayatta kalabilen canlılarla yeni bireyler oluşturur. Bu da o özelliklerin kalıtılmasını sağlar. Örneğin yırtıcıların olduğu bir ekosistemde savaşarak ölen değil de kaçıp hayatta kalan canlıların genlerini yeni nesillere aktarması bir seçilimdir.

Mehmet Saraç

Merhabalar Mehmet,

bitkilerin evrimi de, ihtiva ettiği türlerin sayı ve çeşitliliği düşünülecek olursa, fazlasıyla geniş bir cevabı hak etmektedir; "Bitkiler nasıl evrimleşti?" diye sorulduğunda, gelmiş geçmiş en büyük taksonomik alemlerden birinini genel evrimi sorulmaktadır. Dünya'da sadece damarlı bitki türlerinin sayısının 391.000 civarında olduğu düşünülecek olursa, ne kadar geniş bir çeşitlilikten bahsettiğimiz daha iyi anlaşılabilir. Bu canlıların her biri, ortak ataları paylaşmakla beraber, kendi bağımsız evrimsel yolaklarından geçerek bugünkü hallerine ulaşmışlardır. Yüz binlerce diğer tür ise, günümüze ulaşamayarak yok olmuştur. Bu türlerin varlıkları hakkındaki bilgileri fosiller aracılığıyla alabilmekteyiz. Dolayısıyla sadece "Çam ağaçlarının evrimi nasıldır?" diye bir soru bile upuzun ve detaylı bir analizi hak etmektedir. Buna rağmen, bitkilerin evrimine dair genel bir harita vermeye çalışacak olursak:

Bitkileri var edecek ilk canlılar, diğer canlılara göre gerçekten çok eskilerde yaşamıştır. Fotosentez yapabilen ilk tek hücreli bakteriler olan siyanobakteriler ilk defa yaklaşık 3.5 milyar yıl önce evrimleşmiştir ve 2.8 milyar yıl öncesine kadar sayılarını iyice arttırarak bizlere trilyonlarca fosil bırakmıştır. Bu bakteriler, daha sonradan oksijen üretimleri sayesinde Dünya'daki oksijen miktarını hızla arttırmışlar, böylece oksijensiz solunumdan oksijenli solunuma evrimi tetiklemişlerdir (oksijenin en başlarda tüm hayvanlara bir zehir etkisi yaptığını ve pek çok türün oksijen sebebiyle yok olduğunu belirtmek gerekir).

Daha sonradan, ökaryotların evrimleşmeye başlamasıyla (Bkz: Endosimbiyotik Teori), siyanobakteriler serbest olarak işlev görmekten çok, diğer hücrelerin içerisinde bir organel olarak işlev görmeye başlamışlardır. Bu sayede ökaryotlar da, daha aktif ve organize bir şekilde fotosentez yapabilmeye başlamışlar, milyonlarca yıllık evrim sonucunda da siyanobakteriler, diğer hücre bünyesinde kloroplastlara evrimleşmişlerdir.

Bundan sonra, ökaryotik hücreler de evrimlerini sürdürmüş, kloroplastların da evrimi sayesinde çok daha etkinleşmişlerdir. Bu ökaryotların bitkiler açısından en önemli adımlarından biri, 3 milyar ila 1.2 milyar yıl öncesi arasında evrimleşen tek hücreli ökaryotik yeşil alglerdir. İlk dönemlerine bu algler tabakalar halinde oluşmuş ve okyanus içi ve yüzeylerinde birikmişlerdir.

Daha sonraları, Kambriyen Patlaması dediğimiz dönem öncesi, sırası ve sonrasında, çok hücrelilik gelişmeye başlamıştır. Bundan 450 milyon yıl önce, Ordovisyen Dönemi'nde ilk defa bitkiler karaya çıkmaya başlarlar ve buldukları engin, boş alanlarda hızla yayılmaya ve evrimleşmeye başlarlar. 420 milyon yıl önce Silüryen Dönem'de ise evrim hızlarının doruğuna ulaşırlar ve inanılmaz bir hızla çeşitlenirler. Bu çeşitlenme, İskoçya'da bulunan Rhynie Silisi denen fosil yatağında çok net bir şekilde görülmektedir.

Günümüzden 370 milyon yıl kadar önce, Orta Devonyen Dönem'de ise günümüzdeki bitkilerin çoğu ve ataları evrimleşerek ortaya çıkmıştır. Bu dönemde kökler ve yapraklar oluşmaya başlamıştır. 350 milyon yıl öncesindeyse tohumlar ve tohumlu bitkiler evrimleşmeye başlamıştır. Tohumların evrimi ve karmaşıklaşma sayesinde uzun ağaçlar evrimleşmeyi başarmış ve ayakta kalabilmeye başlamıştır.

Bitkilerin evrimini, Permiyen-Triyasik Kitlesel Yok Oluşu dahi durduramamıştır. Günümüzden 251.4 milyon yıl önce gerçekleşen ve denizlerdeki türlerin %96'sını, karasal omurgalı hayvanların (bu dönemde karaya çıkış çoktan gerçekleşmiştir, bitkilerin evrimini ele aldığımız için bahsetmedik) %70'ini, böcek türlerinin bir kısmını yok eden bu kitlesel yok oluş (Bkz: Kitlesel Yok Oluşlar ile ilgili yazımız), bitkileri göreceli olarak az etkilemiştir. En büyük etkisi, bitkilerin organizasyonlarının değişmesi üzerinde olmuştur.

Günümüzden 200 milyon yıl öncesinde, Triyasik Dönem'de ise ilk defa çiçekli bitkiler evrimleşmeye başlamıştır. Bu evrimleri günümüzden 140 milyon yıl öncesi ile 65 milyon yıl öncesi arasını kapsayan Kretase Dönem'de ve 65 milyon yıl öncesiyle 2 milyon yıl öncesine kadar süren Tersiyer Dönem'de tavan yapmış, son derece hızlanmış ve çeşitlenmiştir. Erken Kretase Dönem'de, günümüzden 130 milyon yıl öncesinde, ilk defa günümüzdeki çiçeklere benzeyen yapılar fosilleşmiştir.

İyi çalışmalar dilerim.

1. Evrim Ağacı Bitkilerin Evriminin Kısa ve Dar Bir Özeti
  2. Evrim Ağacı Evrimsel Süreç - 14: Algler, Bitkiler ve Evrimsel Tarihleri (500 Milyon Yıl Önce - Günümüz)
  3. Evrim Ağacı Çiçeklerin Kökeni Üzerine: Çiçekli Bitkiler Nasıl Evrimleşti?
Merd Bil
Anadoluda yaşayan Türklerin gen kodu grubu ile Azerbaycan gen kodu grubu arasındaki fark bir Almanların gen kodu grubu ile farklılıkları aynı deniyor ?
Doğukan Güçlü
Örneğin; Evrim Ağacı'nın derslerinin birinde Gazel cinsi geyiğin bacaklarını uzun mesafelere sıçrayacak şekilde geliştirdiğinden bahsediyordu. Bu nasıl mümkün oluyor? Bu özellik bir mutasyon sonucu birden kazanılıp sonraki nesillere mi aktarılıyor? Eğer öyle değilse nasıl mümkün oluyor?
Arda Tuna Baykan
Çeşitli televizyon programlarında kullanılan bazı ifadelerde koronavirüsün mutasyon sonucu etkisizleşebileceği belirtiliyor. Mutasyonun diğer kuşaklara aktarılıp kalıcı olabilmesi için faydalı olması gerekmez mi ? Canlı(?) için olumsuz etki yaratan bir mutasyonun seçilebilmesi mümkün mü?
Yağız Kral Aksoy
Evrim hakkındaki bilgilerimin çok yüzeysel kaldığını farkettim. Türlerin Kökenini okumadan önce okuyabileceğim ön bilgilendirme niteliğinde kitaplar, yazılar önerebilir misiniz? Yoksa direk Türlerin Kökenini okusam net olarak anlayabilir miyim?

Ernst Mayr'ın What Evolution Is? kitabı çok güzeldir tavsiye ederim. Richard Dawkins ve Stephen Jay Gould'un kitapları da güzel ve akıcıdır. Türkçe kaynak olarak bu sitenin de kurucusu olan Çağrı Mert Bakırcı'nın Evrim Kuramı ve Mekanizmaları kitabı ve Evrim Ağacı'nın kolektif ürünü olan Evrenin Karanlığında Evrimin Işığı kitapları yararlıdır.

“Bilgi, bir şeyleri parçalarına ayırıp, analiz etmekle gelir. Bilgelik ise parçaları birleştirmekle...”