Sorulara Dön
Sahtebilim & Şüphecilik

Mendel yasaları evrime karşı kanıt mıdır?

Bu sitedeki bu yazı hakkında ne düşünüyorsun? Doğal seçilimden haberi olmayan ve evrimi lamarkçı zanneden birisi nasıl bu konu hakkında yazı yazabiliyor? Nasıl olur da bilim insanlarının çalışmalarını evrim karşıtı olarak kullanıyorlar(halbuki mendel yasaları evrim için bir kanıttır)

Mendel Genetiği evrime karşı diyen kişinin Modern Sentez'den haberi yok gibi gözüküyor.

1900 yılında Hugo de Vries tarafından Mendel Genetiği'nin yeniden keşfiyle bilim insanları kısa bir süreliğine Biyometriciler ve Mutasyoncular olarak ikiye bölündülerse de, kısa bir süre sonra Thomas Morgan Hunt, Sergei Chetverikov, Theodosius Dobzhansky, Ledyard Stebbins, George Gaylord Simpson, Ronald Fisher, JBS Haldane ve Ernst Mayr gibi büyük evrimsel biyologların araştırmaları sayesinde bu kutuplar ortak bir paydada bir araya getirilerek Modern Sentez inşa edildi. Bu sentez, Mendel Genetiği'nin, Darwin'in Evrim Teorisi'ni birebir desteklediğini ve bütünlediğini tüm Dünya'ya ispatlamış oldu. Bu birliktelikten doğan popülasyon genetiği, modern bilimin en güçlü sahalarından biri olarak çalışmalarını sürdürmekte ve biz de dahil olmak üzere tüm türlerin nereden geldiğini, nasıl geldiğini ve şu anda nasıl değiştiğini açıklamayı başarmaktadır.

Modern Sentez'in bir diğer faydası ise, Evrim Teorisi'nin Darwin'in ileri sürdüğünden ibaret olmadığını göstermiş olmasıdır. Teorinin gelişebileceğini, dallanıp budaklanabileceğini, hatalarından ayıklanıp yeni bilgilerle desteklenebileceğini, yani evrimsel biyolojinin tam bir bilim sahası olduğunu göstermiş olmasıdır. Darwin'in teorisini ileri sürmesinden 60 yıl sonrasından itibaren, yani 1920'lerden itibaren Dünya üzerinde evrimin bir doğa yasası olduğunu kabul etmeyen, yeni türlerin oluşumunu ve çeşitlenmesini sağlayan bir süreç olduğunu reddeden bir bilim insanı bulmak bile imkansıza yakın derecede zordu. Aynı durum günümüzde de bu şekilde devam etmektedir; çünkü evrime yönelik deliller ve açılar, o günden bugüne katlanarak artmış ve tartışmaya yer bırakmaz hale gelmiştir.[1]

Eklemeler: Yazıyı biraz daha incelediğimde doğal seçilim ile olan evrimi anlatıyorlar aslında. Yeni bir tür oluşmamış diyenlerin de türleşmenin nasıl olduğunu da anlamadıkları görülüyor. (Bkz:[2] ) Ayrıca evrim için türleşmenin şart olmadığını da söylemeye gerek yok bile.

Evrim, popülasyon içi gen ve özellik dağılımlarının nesiller geçtikçe değişmesidir. Mutasyonlar, crossing over gibi çeşitlilik mekanizmaları ile çeşitlilik oluşur. Örneğin büyük gaga, geniş gaga, küçük gaga, dar gaga. Doğal seçilim kısaca, daha uyumlu veya avantajlı olanın hayatta kalması ve genlerini gelecek nesillere aktarabilmesidir. Çevre şartlarında küçük gagalı olanlar daha rahat yiyebiliyor diyelim. Bu yüzden küçük gagalılar daha kolay hayatta kalıp daha kolay ürüyor. Kendilerini avantajlı kılan genleri gelecek nesillere daha çok aktarıyor. Uyumlu olanlar daha çok üreyip diğerleri elenince ispinoz popülasyonunda nesiller geçtikçe küçük gaga geninin frekansı artar. Yani evrim yaşanır. Bu evrimsel değişim sayesinde ortama uyumlu (adaptif) özellikler arttığı için doğal seçilim ile olan evrimsel değişimlere de adaptasyon denir. Peki türleşme nasıl olur? Evrimsel süreçte çeşitli izolasyon mekanizmaları (zamansal, coğrafi, gametik, mekanik ve davranışsal olmak üzere 5 kategoride incelenebilir), aynı türden bireylerden oluşan popülasyonları 2 veya daha fazla gruba bölebilir. Bu izolasyonlar, farklı seçilim baskıları ve iç melezlenmeler sonucunda birbirinden giderek farklılaşan 2 veya daha fazla grubun oluşması demektir. İşte türleşme, bu farklılıkların nesiller boyu birikmesiyle oluşur. Darwin ispinozlarınında da bu durumu ve türleşmeyi görebiliyoruz. En az 14 farklı "tür" türleşti.

Ayrıca "Yeni gen oluşma yok." gibi bir argüman da var. Sadece doğal seçilim mekanizmasına bakarsanız tabii ki oluşmaz. Ama diğer çeşitlilik mekanizmalarına bakılırsa görülebilir. Özellikle de de novo gen oluşumuna.

Öncelikle birkaç link:

Bunları beğenmediler ise:

https://evrimagaci.org/evrimde-de-novo-gen-olusumu-evrim-genleri-sifirdan-nasil-olusturur-8148 [3]

Yine ayrıca "Zaten yaratılışında var." denilmiş. Çeşitlilik mekanizmaları ile oluşan çeşitliliğe. O zaman doğal seçilim ile elenen yani çevresel şartlarda oluşan çeşitlilikte dezavantajlı olanlara da yaratılış hatası derler herhalde.

• Uyarlayan: Ç. M. Bakırcı. Modern Sentez Ve Evrimin Genetik Altyapısı: Modern Evrim Teorisi'nin 16 Temel İlkesi. (22 Aralık 2014). Alındığı Tarih: 02 Aralık 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı