Puan Ver
Puan Ver

Evrimi hızlandırmanın bir yolu var mı?

Evrim nasıl hızlandırılabilir? Diyelim ki insanları, daha da hızlı koşabilen bir türe evrimleştirmek isteseydim önümde ne gibi engeller olurdu?

Evet, var. Aslında bu, aynı zamanda evrimin mekanizmalarından birisi de: yapay seçilim. Evrim, en basit anlatımıyla, bulunulan çevre için, genlerin ve özelliklerin en uyumlu olan kombinasyonlarının seçilmesi yoluyla olmakta. Ama eğer ki türlerin nesil atlama hızını hormon terapisi gibi yöntemlerle (mesela büyüme hormonları vererek) arttırırsak, popülasyona daha geniş bir çeşitlilik sunmak adına mutasyon oranlarını arttırırsak, kendi istediğimiz yöndeki özellikleri ve özellik kombinasyonlarını kendi elimizle seçersek, birbirine daha benzer ve istediğimiz özelliklere daha çok sahip olanları birbiriyle çiftleşmeye zorlarsak (ensest veya iç çaprazlanma yoluyla), istediğimiz özelliklerin ortaya çıkma hızını da arttırmış oluruz. Bu, evrimin hızlanması demektir.

Ama burada iki şeye dikkat etmek lazım:

1. Etik: Bu anlattığımı bitkilere ve hayvanlara uygularsan, buna ehlileştirme ya da kültürleme deniyor. Ama bunu spesifik bir hayvan türüne, yani Homo sapiens türüne (biz insanlara) uygulayacak olursan buna öjeni deniyor. Bu tarz bir uygulama, insanların kendi içsel değerlerinin kendi gözlerinde çok yüksek olmasından ötürü "faşistik bir uygulama" olacaktır.
  2. Çeşitlilik Kaybı: Çok güçlü seçilim baskıları çeşitliliği daha hızlı eler. Mutasyonlar kimi zaman bu kadar hızlı işlevsel çeşitlilik yaratamayabilir. Bu da türün problemlerle karşılaşmasına neden olur: daha kolay ölürler, doğurganlıklarını yitirirler, vs. Yani bunu yapacak kişinin genetiğin, evrimin, iç çaprazlanmanın karmaşık dinamiklerini gözetmesi gerekir.

Sanırım şunu çok iyi anlamak gerekiyor: Bir şeyi yapabilecek olmak, o şeyi yapmamız gerektiği ya da yapmanın iyi olacağı anlamına gelmiyor. Bizler sadece biyolojik organizmalar değiliz, aynı zamanda sosyal organizmalarız da... Dolayısıyla bu tarz uygulamaların tüm etkilerini etraflıca değerlendirmek gerekiyor.

1. Annals of Botany Meksika'daki bir kaktüs türünün yapay seçilim etkisi altında nasıl evrimleştiğini anlatan hoş bir makale.
  2. Understanding Evolution Yapay seçilimin neler yapabileceğini gösteren basit bir anlatım.

“Yarım bilgi, cehaletten kötüdür.”
Thomas B. Macaulay