Pervane Kuyruk ve Yapay Seçilim

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Bu bir güvercin. Evet, bildiğiniz, sokakta gördüğünüz güvercinler gibi. Öyle gururdan falan kabarmamış göğsü ve kuyruğu... Özelliği bu. Kuyruğunda fazladan, normalde kaya güvercinlerinde (sıradan güvercinlerde) bulunmayan, fazladan 18-26 tüy var. Vücut yapısı da oldukça farklı; ancak halen bir güvercin olduğu seçilebiliyor.

Doğal Seçilim'in böyle gereksiz süsler yaratmayacağı bariz. O zaman Cinsel Seçilim nedeniyle olmuş olmalı, değil mi? İşte büyük kuyruklar dişileri etkilemeye yarıyordur falan... Hayır. Biz bu konuları anlatırken, rastgele cevaplar vermemekteyiz. Her büyük kuyruk, her ihtişamlı özellik Cinsel Seçilim'in işi değil. Keza her adaptasyon uyum başarısını arttırdığı için evrimleşmiyor. Evrim, çok daha karmaşık bir süreç ve biz evrimsel biyologlar bu konuda bahsederken rastgele hikayeler anlatmıyoruz. Eğer ki belli bir özelliğin neden evrimleştiği deneysel, gözlemsel veya genetik olarak biliniyorsa anlatıyoruz. Kimi zaman da eğitimli tahminler ("educated guess") yapmak gerekebiliyor tabii.

Ancak bu ihtişamlı kuyruk Cinsel Seçilim nedeniyle var olmadı. İnsan istediği için var oldu. Özellikle Darwin'in de yaşadığı dönemde güvercin ehlileştirme işi çok yaygın bir hobiydi. Darwin'in evrim yasalarıyla ilgili gözlerini açan ana unsurlardan biri de, bu süs güvercinleriyle yaptığı deneyler oldu. Gerçekten de belli bir özellik seçilip, sürekli o özelliğe sahip olanlar çiftleştirildiğinde nesiller farklılaşıyordu! Dolayısıyla doğada da türler, çevre sürekli değiştiği ve sürekli tür içi çeşitlilik olduğu için nesiller içerisinde değişmek zorundaydı! İşte Darwin, buradan çıkarak evrim mekanizmalarını keşfetti ve binlerce örnekle tamamladı.

Süs güvercinlerinden sadece 1 tanesi olan bu "pervane kuyruk" da, Yapay Seçilim'in bir ürünü. Doğada var olmayan bir güvercin çeşidi. Halen kaya güvercini ile aynı tür sayılacak kadar genetik olarak yakın. Ancak Darwin ve birçok yetiştiricinin de tanımladığı gibi her nesilde bu kuşlar, atalarından giderek farklılaşıyorlar. Bu süreç devam ettikçe, türleşme kaçınılmaz olacak. Tıpkı Galapagos Adaları'ndaki ispinozların tek bir atadan farklı adalara dağılarak türleşmeleri ve bugün 14 farklı türe evrimleşmeleri gibi.

Yani Darwin'den önce de insanlar evrim yasalarını kullanıyorlardı; çünkü bu yasalar biz keşfettik diye var olmadılar, zaten varlardı. Bu yasaları farkında olmadan kullanarak yeni bitkiler ve hayvanlar ürettik. Şimdi ise, bunların neden ve nasıl evrimleştiğini, Darwin ve sonrasında gelen sayısız bilim insanı sayesinde çok daha iyi biliyor ve açıklayabiliyoruz.

Charles Bukowski: Farklılıklarımız Üzerine...