Dinozor Cinsiyetini Belirlemede Yeni Yöntem: Kuyruk Uzunluğu ve Kemik Sayısı

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Paleontologlar, lakapları "Romeo" ve "Juliet" olan, iç içe geçmiş, hindi büyüklüğündeki iki yumurta hırsızı dinozor türü incelerken cinsiyetleri ayırt etmek için bir yöntem keşfettiler! İşin sırrı, kuyruğun bazal kısmındaki iki kemiğin şekli ve boyutunda yatıyor.

Herkesin bildiği gibi dinozorların cinsiyetlerini tespit etmek çok zor bir işlem. Cinsiyet farkı yumuşak dokudan anlaşılabiliyor ve bu sayede günümüzde yaşayan hayvanların (ve hatta yakın zamanda ölmüş, dokuları çürümemiş canlıların) cinsiyetini tespit edebiliyoruz. Ne yazık ki yumuşak doku, canlı fosilleştikten sonra karbon döngüsüne karışıyor. Geriye sadece kemikleri ve bazen de tüyleri kalıyor.

Tüm bu kısıtlamalara rağmen, Kanada'daki Alberta Üniversitesi'nde Omurgalı Paleontologu olan Scott Persons, Romeo ve Juliet lakabındaki iki erişkin oviraptorosaurus cinsinin kemiklerini karşılaştırdı. Aradaki farklardan yola çıkarak ayırt edici özelliklerden hipotez üretmeyi başardı. Nature haberlerindeki röportajda şu şekilde konuştu:

''Bir türdeki 'şevron' adı verilen zikzak şeklindeki kemik sayısı ve bunların genişliği, diğer türe göre daha fazlaydı. Bu farklılığın hem herhangi bir travma, yaralanma ya da genetik bozukluktan kaynaklandığını, hem de fosilleşme sırasında oluşan bir farklılık olduğunu düşünmüyorum.

Araştırmacılar bu varyasyonun cinsiyet farkına dayanabileceğini ileri sürdüler. Dişiler daha kolay yumurtlayabilmek için kemiklerinin daha kısa olduğunu, erkeklerde ise cinsel bağlanma ve varsayılan penis geri çekme kasını daha iyi desteklemesi açısından daha geniş ve uzun chevronlarının olduğunu düşünüyorlar.

Ama en kışkırtıcı açıklama, erkeklerin kas esnekliğini ve tüylü kuyruklarının rotasyonunu dengelemek için daha fazla şevrona ihtiyaç duyması olabilir. Çünkü günümüz tavus kuşları gibi erkek oviraptorosauruslar da potansiyel eş seçme ve kur yapmak için kuyruklarını salladıkları ön görülüyor.''

Diğer paleontologların dikkatle yaklaşarak eleştirdiği nokta; bu çalışmanın sadece iki fosil üzerinde yapılmış olması. Belki de farklılıklar tür içi varyasyonu örnekliyor? Tıpkı günümüzde iki aynı tür içerisindeki iki farklı organizmanın anatomisi arasındaki farklılıklar gibi. Ayrıca aynı tekniğin sauropodlar gibi büyük cinslerde uygulanabileceğini de bilmiyoruz. Unutmayın bunlar sadece hindi boyutundaydı.

Eğer bu yöntem diğer dinozorlarda da işe yararsa, sadece iki kemiği analiz ederek dinozorun cinsiyetini, bilinmeyen potansiyel davranışlarını ve populasyon modelleri ile ilgili birçok önemli bilgi edinebiliriz. Tarih öncesi dünya anlayışımızı baştan aşağı değiştirebilir.

Kaynak: PBS