Yünlü Mamutlar ve Dişleri: Amatör Fosil Avcıları Bu Değerli Dişleri Ucuza Satıyor!

1 dakika
1,738 Okunma Sayısı
Notlarım

Yünlü mamutların, ya da bilimsel adıyla Mammuthus primigenius türünün diş fosillerini ve kalıntılarını günümüzde halen yaygın bulmak mümkündür. Ne yazık ki bu buluntular, her zaman müzelere ve bilim insanlarına ulaşamamaktadır. Çoğu zaman amatör fosil avcıları bu dişlere bilim insanlarından daha önce ulaşarak ele geçirmekte ve onları satarak para kazanmaktadırlar. Günümüzde bu dişlerin kilosu yaklaşık 550 dolardan satılabilmektedir!

İnsanların, yünlü mamutların dişlerine olan ilgisi antik zamanlara dayanmaktadır. Atalarımız, bu hayvanların dişlerini kullanarak silahlar ve takılar üretmiştir. Günümüzde genellikle silah için kullanılmasa da, takı ve süs eşyaları için bu soyu tükenmiş hayvanların dişleri halen kullanılmaktadır.

Günümüzden sadece 4000 yıl kadar önce soyları tükenmiş olan bu devasa canlıların erkeklerinin dişleri, 4.2 metreye kadar uzayabilmekte ve 91 kilograma kadar erişebilmektedir! Fakat ortalamada bu dişlerin boyları 2.5 metre civarındadır. Dişilerinki ise biraz daha ufak ve hafiftir: ortalamada 1.7 metre ve yaklaşık 9 kilogram ağırlıkta...

Bu dişlerin çeyreği kadarı kafatası içerisindeki boşlukta yer alır. Geri kalanı ise vücuttan dışarı çıkarak kıvrılır. Bu dişlerin evrimleşme nedeni savunma ve cinsel seçilim olduğu gibi, dişlerin kıvrımının evrimleşme nedeni ağırlığın daha düzgün dağıtılabilmesi ve ağırlık merkezinin kafatasına yakın olabilmesidir. Bu hayvanların evrimi incelendiğinde, diş yapılarının çok farklı olduğu birçok ara tür bulmak mümkündür. Hayvanların dişleri her yıl 2.5 ila 15 santimetre arasında uzamaktadır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 31/07/2021 18:15:06 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3371