Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Yünlü mamutların, ya da bilimsel adıyla Mammuthus primigenius türünün diş fosillerini ve kalıntılarını günümüzde halen yaygın bulmak mümkündür. Ne yazık ki bu buluntular, her zaman müzelere ve bilim insanlarına ulaşamamaktadır. Çoğu zaman amatör fosil avcıları bu dişlere bilim insanlarından daha önce ulaşarak ele geçirmekte ve onları satarak para kazanmaktadırlar. Günümüzde bu dişlerin kilosu yaklaşık 550 dolardan satılabilmektedir!

İnsanların, yünlü mamutların dişlerine olan ilgisi antik zamanlara dayanmaktadır. Atalarımız, bu hayvanların dişlerini kullanarak silahlar ve takılar üretmiştir. Günümüzde genellikle silah için kullanılmasa da, takı ve süs eşyaları için bu soyu tükenmiş hayvanların dişleri halen kullanılmaktadır.

Günümüzden sadece 4000 yıl kadar önce soyları tükenmiş olan bu devasa canlıların erkeklerinin dişleri, 4.2 metreye kadar uzayabilmekte ve 91 kilograma kadar erişebilmektedir! Fakat ortalamada bu dişlerin boyları 2.5 metre civarındadır. Dişilerinki ise biraz daha ufak ve hafiftir: ortalamada 1.7 metre ve yaklaşık 9 kilogram ağırlıkta...

Bu dişlerin çeyreği kadarı kafatası içerisindeki boşlukta yer alır. Geri kalanı ise vücuttan dışarı çıkarak kıvrılır. Bu dişlerin evrimleşme nedeni savunma ve cinsel seçilim olduğu gibi, dişlerin kıvrımının evrimleşme nedeni ağırlığın daha düzgün dağıtılabilmesi ve ağırlık merkezinin kafatasına yakın olabilmesidir. Bu hayvanların evrimi incelendiğinde, diş yapılarının çok farklı olduğu birçok ara tür bulmak mümkündür. Hayvanların dişleri her yıl 2.5 ila 15 santimetre arasında uzamaktadır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/11/2019 21:36:34 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3371

“İnsanlığın sadece tahminlerde bulunabileceği ve ancak nesiller boyu süren çaba sonucu kısmen çözebileceği gizemler mevcuttur.”
Bram Stoker