Tüm Reklamları Kapat

Endocrine Society's Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM) dergisinde yayınlanan bir araştırmaya göre Ftalat'lara (plastik ve bazı kişisel bakım ürünlerinde bulunan endokrin bozucu kimyasallar) yüksek düzeyde maruz kalan erkekler, kadınlar ve çocukların düşük düzeylere maruz kalanlara kıyasla kanlarındaki testosteron seviyesinin daha düşük olabileceği görülmüştür.

Testosteron erkeklerde ana cinsiyet hormonudur. Testosteron, fiziksel büyüme ve dayanıklılık, beyin fonksiyonu, kemik yoğunluğu ve kalp-damar sağlığı da dahil olmak üzere her iki cinsin çeşitli fonksiyonlarına katkıda bulunur. Araştırma son 50 yılda erkeklerin testosteron seviyesinde azalan oranlarda bir eğilim ve ilgili sağlık koşullarında, düşük sperm kalitesi dahil olmak üzere, yeni doğan erkeklerde genital kusurlarda bir artış tespit etti.

Tüm Reklamları Kapat

Hayvanlar üzerinde ve hücresel çalışmalar sonucunda bazı Ftalat’ların vücudun organ ve dokularda testosteronun etkilerini bloke ettikleri gözlemlendi. Araştırmacılar yaygın olarak esnek PVC, plastik ve kişisel bakım ürünlerinde kullanılan bu kimyasalların, insanlarda da benzer etkilerinin olup olmadığını incelemek için yola çıktı. Çalışmanın yazarlarından, Ann Arbor’da bulunan Michigan Üniversitesi Halk Sağlığı Okulu’nda yüksek lisans yapmış John D. Meeker şöyle söylüyor:

Erkeklerde 6-12 yaş ve kadınlarda 40-60 yaş aralığındaki gözlem grubunda, dolaşımdaki düşük seviyelerdeki testosteron oranlarının, yüksek oranda Ftalat'a maruz kalma ile ilişkili olduğuna dair kanıtlar bulduk. Genç erkeklerde testosteron düzeyinin düşük olması üreme gelişimini negatif etkileyebilir, orta yaş erkek ve kadınlarda ise cinsel istek, fonksiyon ve enerji düzeylerinde azalmaya neden olabilir, ayrıca bilişsel işlev ve kemik sağlıklarını bozabilir.

Kesitsel çalışmada, ABD Ulusal Sağlık ve Beslenme İnceleme Anketi’ne 2011-2012 yılları arasında katılan, 2.208 kişiden alınan örneklerin Ftalat’a maruz kalma ve testosteron seviyeleri incelendi. Araştırmacılar vücudun Ftalatları metabolize ettikten sonra bıraktığı 13 maddenin yoğunluğunu ölçmek için idrar örneklerini analiz etiler. Her katılımcının testosteron seviyesi, kan örneği alınarak ölçüldü.

Tüm Reklamları Kapat

Araştırmacılar çeşitli yaşam evrelerinde, Ftalat'a maruz kalma ve testosteron düzeyleri arasındaki ters ilişkiyi buldu. Örneğin, 40-60 yaş arası kadınların, artan Ftalat yoğunluğu testosteron düzeylerinde 10.8-24% oranında düşüş ile ilişkili olduğu, 6-12 yaş arasında erkeklerde, bir tür Ftalat’ın (di-(2-etilheksil) ftalat, ya da DEHP) yoğunluk artışının testosteron düzeylerinde 24-34.1% oranında düşüş ile ilişkili olduğu görüldü. Meeker şöyle söylüyor:

Yapılan kesitsel çalışmalar her ne kadar kesin sonuç kapsamını sınırlasa da, elde edilen sonuçlar, Ftalatlar gibi endokrin bozucu çevresel kimyasallara maruz kalmanın azalan testosteron oranına ve ilişkili bozuklukların artmasına neden olabileceği hipotezini desteklemektedir. Bireyler ve yasa koyucular elde edilen kanıtlar neticesinde olumsuz sağlık etkileri bulunan bu kimyasallara maruz kalmayı mümkün derecede sınırlamak için adım atmayı isteyebilirler.

Teşekkür: Bu yazıyı çeviren Ferruh Bilgiç'e teşekkür ederiz.

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 02/03/2024 02:18:37 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3972

Pediatri
Nötron Yıldızı
Uzayda
Uzayda "Aşağı" Yön Ne Tarafta?
Hediye Almanın Gerçek Amacı Gerdek mi?!
Ay'daki Bayrağı Teleskopla Görebilir miyiz?

E. Society, et al. Testosteron Düşüklüğü; PVC, Plastik ve Kişisel Bakım Ürünlerine Maruz Kalmaktan Kaynaklanıyor Olabilir!. (13 Aralık 2015). Alındığı Tarih: 2 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/3972
Society, E., Ağacı, E., Bakırcı, Ç. M. (2015, December 13). Testosteron Düşüklüğü; PVC, Plastik ve Kişisel Bakım Ürünlerine Maruz Kalmaktan Kaynaklanıyor Olabilir!. Evrim Ağacı. Retrieved March 02, 2024. from https://evrimagaci.org/s/3972
E. Society, et al. “Testosteron Düşüklüğü; PVC, Plastik ve Kişisel Bakım Ürünlerine Maruz Kalmaktan Kaynaklanıyor Olabilir!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Evrim Ağacı, Evrim Ağacı, 13 Dec. 2015, https://evrimagaci.org/s/3972.
Society, Endocrine. Ağacı, Evrim. Bakırcı, Çağrı Mert. “Testosteron Düşüklüğü; PVC, Plastik ve Kişisel Bakım Ürünlerine Maruz Kalmaktan Kaynaklanıyor Olabilir!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Evrim Ağacı. Evrim Ağacı, December 13, 2015. https://evrimagaci.org/s/3972.