Evrim Ağacı

Dinozorların Çiftleşme Gösterileri İçin Kuyruk Tüylerini Salladığı Tespit Edildi! Schleich

Bu yazı, ScienceDaily isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Alberta Üniversitesi araştırmacılarından birinin fosilleşmiş dinozor kuyruk kemikleri araştırması çığır açan bir bulguya neden oldu: Bazı tüylü dinozorlar, neredeyse modern tavus kuşu ve hindiler gibi, kuyruk türlerini eşlerini çekmek için kullanıyordu.

Alberta Üniversitesi Paleontoloji Bölümü araştırmacısı Scott Persons bir kısmı 45 milyon yıllık zaman ve evrimle ayrılmış 4 farklı dinozor türünün kuyruk ucundaki olağandışı omurga birleşmesiyle başlayan fosil kanıtlarını takip etti. Persons, Oviraptor denilen bir grup dinozorun kuyruklarındaki son omurun birbirine kaynayarak tırtıklı, bıçak benzeri bir yapı oluşturduğunu söylüyor.

"Bu yapıya pigostil denir. Modern hayvanlar arasında sadece kuşlarda bulunur."

Araştırmacılar ilk Oviraptor’lardan olan Similicaudipteryx fosillerinin kuyruk ucundaki birleşmiş kemiklerden tüyler çıktığını gösterdiğini söylüyor. Similicaudiptery uçan bir dinozor olarak bilinmiyordu ve Persons kuyruk tüylerinin tüylü bir kuyruk yelpazesi sallamaya yönelik evrim geçirdiğini iddia ediyor. Similicaudipteryx'i takip eden Oviraptor fosillerinde tüylere dair doğrudan fosil kanıtı bulunmadı, ama Persons hala tüylü kuyruğa sahip olduklarını gösteren güçlü kanıtlar olduğunu söylüyor.

Persons bu sonuca varıyor çünkü sonraki Oviraptor türleri de tüylü Similicaudiptery ile aynı kuyruk yapısına sahip, bu türlerin kuyrukları da aynı amaca, tüylü kuyruk yelpazeleri sallamaya, hizmet ediyor. Persons, Oviraptor kuyruk sallama hipotezinin kuyruğun hem kemik hem de kas yapısı tarafından desteklendiğini söylüyor.

Oviraptor’un kuyruğunun başlangıcındaki omurlar kısa ve sayıca çoktu, bu büyük esneklik gösterir. Modern sürüngen ve kuş kuyruğu diseksiyonlarına dayanarak, dinozor kuyruk kaslarının Persons yeniden yapılandırması Oviraptor’ların kuyruk tüylerini sallamak için gerekenlere sahip olduğunu gösterdi. Kuyruk boyunca geniş kaslar iniyordu ve omurgaya Oviraptor’un kuyruk tüylerini kuvvetli şekilde yanlara doğru veya yukarı aşağı sallamasını destekleyebilecek kadar noktada bağlantı noktaları vardı.

Oviraptor’lar ikonik et yiyen dinozor ailesinden büyük değişiklikler göstererek ayrılmış iki bacaklı dinozorlardı. Oviraptor’lar Kretase dönemi (dinozorların son çağı) boyunca Çin, Moğolistan ve Alberta’nın bölümlerini gezmiş bitki yiyicilerdi. Persons şöyle anlatıyor:

"Bu zamana kadar birçok dinozor tüyleri uçuş ve soğuktan yalıtım amacıyla kullanıyordu. Bu Geç Kretase dinozorlarının tüyleriyle modern kuşların yapabildiği her şeyi yaptığını gösterir."

Tüylü kuyruk sallamaya ek olarak, Oviraptor’lar bir de kafalarında kemikten, çıkıntılı bir sorguca sahipti, Persons bu sorgucun da kur yapma gösterilerinde kullanılmış olabileceğini söylüyor.

"Sorguçlu kafa ve tüylü kuyruk sallamalarıyla, Oviraptor’ların görsel teşhirciliğe meyilleri vardı."

1. Çeviri Kaynağı: ScienceDaily | Arşiv Bağlantısı
  • University of Alberta. Dinosaur Shook Tail Feathers For Mating Show. (20 Temmuz 2018). Alındığı Tarih: 20 Temmuz 2018. Alındığı Yer: ScienceDaily | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/09/2020 03:39:21 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3102

“Ulusal bilim diye bir şey yoktur; tıpkı ulusal periyodik cetvelin olmaması gibi. Ulusal olan şey, bilim olamaz.”
Anton Chekhov