Bor

Bor Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Bor Materials Hub
Bor parçaları
3 dakika
5,537
  • Periyodik Cetvel
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 5. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Hidrojen" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

Bor, sembolü "B" ve atom numarası 5 olan kimyasal bir elementtir. Saf bor, koyu renkli amorf bir tozdur. Yıldız nükleosentezi ile değil, tamamen kozmik ışın parçalanması ve süpernovalar tarafından üretilen, güneş sisteminde ve yerkabuğunda az miktarda bulunan bir elementtir. Yer kabuğunun ağırlıkça yaklaşık %0.001'ini oluşturur.[1], [2] Saf bor, meteoritlerde küçük miktarlarda bulunan bir metaloiddir ve gezegenimizde doğal olarak bulunmaz.

Borun esas kullanım alanı kimyasal bileşiklerdir. Küresel olarak tüketilen tüm borun yaklaşık yarısı, yalıtım ve yapısal malzemelerdeki cam elyafının bir katkı maddesidir. Biyolojide boratlar, memeliler için zehirli değildir (sofra tuzuna benzer), ancak eklem bacaklılar için zehirlidir ve böcek öldürücü olarak da kullanılır. Saf bor nadirdir ve üzerinde yeterince çalışılmamıştır çünkü endüstriyel anlamda üretimi zordur.

Bor, başlıca ticari bor mineralleri olan boraks ve kernit ile birleşerek, özellikle Kaliforniya'nın kurak bölgelerinde yoğunlaşmıştır.[3] Dünyanın yüksek oksijene sahip ortamında, bor her zaman borat içerisinde tamamen oksitlenmiş olarak bulunur. Bu nedenle bor, Dünya'da temel formunda bulunmaz.[4]

Bor, yerkabuğu kütlesinin yalnızca %0.001'ini temsil eden, nispeten nadir bir element olmasına rağmen, içinde boratın çözünebildiği hareketli suların içinde yüksek oranda konsantre olabilir. Boraks ve borik asit gibi bileşiklerde doğal olarak bir arada bulunur. Bazen volkanik kaynak sularında da bulunabilir.

Tüm Reklamları Kapat

Ekonomik açıdan önemli bor kaynakları kolemanit, rasorit (kernit), üleksit ve tinkal mineralleridir. Bunlar mineraller, çıkarılan bor içerikli cevherin %90'ını oluşturmaktadır. Halen kullanılmayan bilinen en büyük küresel boraks yatakları, Eskişehir, Kütahya ve Balıkesir illeri dahil Orta ve Batı Türkiye'de bulunmaktadır.[5], [6], [7]

Yeryüzünden çıkarılan bor cevherinin neredeyse tamamı borik asit ve sodyum tetraborat pentahidrata dönüştürülmekte kullanılmaktadır. Amerika Birleşik Devletleri'nde borun %70'i cam ve seramik üretiminde kullanılmaktadır.[8]

Bor bileşiklerinin küresel endüstriyel ölçekte başlıca kullanımı, özellikle Asya'da bor içeren yalıtım ve yapısal fiberglaslar için cam elyaf üretimidir. Cam elyaflarının mukavemetini veya akışkanlık özelliklerini etkilemek için cama boraks pentahidrat veya boroksit olarak eklenir.[9] Küresel bor üretiminin bir diğer %10'u, yüksek mukavemetli cam eşyalarda kullanılan borosilikat cam içindir. Küresel borun yaklaşık %15'i bor seramiklerinde kullanılmaktadır. Tarım, küresel bor üretiminin %11'ini, ağartıcı ve deterjanları yaklaşık %6'sını tüketmektedir.[10]

"Tinkal" olarak da bilinen boraks, Çin'de MS. 300 yılından itibaren kullanıldı ve bir miktar ham boraks, simyacı Jābir ibn Hayyān'ın MS 700'de bahsettiği gibi Batı'ya ulaştı. Marco Polo, bazı sırları 13. yüzyılda İtalya'ya geri getirdi. Agricola, 1600 civarında boraksın metalürjide bir eritken olarak kullanıldığını bildirdi. Borik asit; 1777 yılında Floransa, İtalya yakınlarındaki kaplıcalarda, öncelikle tıbbi kullanımları ile "Sal Sedativum" olarak tanındı.

İtalya'nın Sasso kentinde bulunan nadir mineral ise "Sassolite" olarak da adlandırıldı. Sasso, 1827'den 1872'ye kadar, yani Amerikan kaynakları yerini aldığında, Avrupa boraksının ana kaynağıydı.[11] Bor bileşikleri, Francis Marion Smith'in Pacific Coast Borax Company'nin ilk kez popüler hale getirdiği ve düşük maliyetle ürettiği 1800'lerin sonlarına kadar nispeten nadiren kullanıldı.[12]

Elementin adı, "boraks"ın Arapça adı olan "Burak"tan türemiştir.[13] [14]

Bor elementi, boroksit, borik asit, boratlar ve birçok bor bileşiği, insanlar ve hayvanlar için nispeten zararsızdır. Hayvanlar için LD50 (%50 ölüm oranının olduğu doz) vücut ağırlığının kg'ı başına yaklaşık 6 g'dır. LD50'si 2 gramın üzerinde olan maddeler zehirli değildir. Ciddi bir etkisi olmadan günde 4 g borik asit alımı mümkündür, ancak birkaç dozdan daha fazlası zehirli olarak kabul edilmektedir.

50 gün boyunca günde 0.5 gramdan fazla alımı, küçük sindirim sorunları gibi sorunlara neden olur.[15] Borun beslenmede etkisi kemik büyümesi, yara iyileşmesi ve antioksidan aktivite için yararlı olabilir ancak vücuda yetersiz miktarda bor girmesi de bor eksikliğine neden olur.[16] Borik asit, böcekler için memelilere göre daha zehirlidir ve rutin olarak böcek ilacı olarak kullanılır.[17]

• Saf bor, koyu renkli amorf bir tozdur.
  • Bor metaloitlerin en yüksek erime noktasına sahiptir.
  • Bor metaloitlerin en yüksek kaynama noktasına sahiptir.
  • Bor-10 izotopu, nükleer reaktörlerde nötron emici olarak kullanılır ve acil durum kapatma sistemlerinin bir parçasıdır.
  • Bor, yarı iletken üretiminde p tipi yarı iletkenlerin yapımında katkı maddesi olarak kullanılır.
  • Bor, alev testlerinde parlak yeşil yanar.
  • Borun yeşil alev özellikleri havai fişeklerde kullanılır.
  • Isı şokuna karşı direncini artırmak için cama bor eklenir. Çoğu laboratuvar cam malzemesi borosilikat camdan yapılır.
  • Bor, süper güçlü neodim mıknatısların önemli bir bileşenidir. Nd2Fe14B, bu mıknatısların kimyasal formülüdür.
  • Bor, bitkiler için temel bir besin elementidir. İnsanlar için çok hafif zehirlidir ama eklembacaklılar için ölümcüldür.
  • Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye en büyük boraks yataklarına sahiptir.[18]

Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/12/2022 20:30:33 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9860

Tüm Reklamları Kapat

A. Anlayan, et al. Bor. (11 Şubat 2021). Alındığı Tarih: 6 Aralık 2022. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/9860
Anlayan, A., Emektar, D. (2021, February 11). Bor. Evrim Ağacı. Retrieved December 06, 2022. from https://evrimagaci.org/s/9860
A. Anlayan, et al. “Bor.” Edited by Dilan Emektar. Evrim Ağacı, 11 Feb. 2021, https://evrimagaci.org/s/9860.
Anlayan, Alican. Emektar, Dilan. “Bor.” Edited by Dilan Emektar. Evrim Ağacı, February 11, 2021. https://evrimagaci.org/s/9860.