Uranüs'ün Keşfi ve George

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Güneş Sistemi'nde, son gezegen Neptün'den bir önce gelen Uranüs'ün keşfi oldukça ilginç bir tarihe sahiptir.  En yakın olduğu noktada Dünya'dan 1.6 milyar, en uzak olduğu noktada Dünya'dan 1.98 milyar kilometre uzakta bulunan gezegenin ilk gözlemi tahminlere göre MÖ 128 yılında yaşayan Hipparchos'a kadar gitmektedir (her ne kadar o zamanlarda Uranüs'ün bir yıldız olduğu sanılmışsa da...). Ancak resmi keşfi, 13 Mart 1871 yılında İngiliz gökbilimci William Herschel tarafından yapıldı ve 26 Nisan 1871 yılında ilan edildi. Öncelikle bir yıldız, sonrasında bir kuyrukluyıldız olduğu sanıldı; nihayetindeyse bir gezegen olduğu anlaşıldı.

İşin ilginç tarafı ise şu: Herschel, Kraliyet Astronomu olan Nevil Maskelyne'i keşfinden haberdar ettikten sonra Maskelyne ondan keşfini Kral 3. George'un şerefine adlandırmasını istedi. Bunun üzerine boynu kıldan ince olan Herschel, keşfini Georgium Sidus, yani "George'un Yıldızı/Gezegeni" olarak isimlendirdi. Tabii bu isim İngiltere sınırları haricinde pek tutmadı ve umursanmadı.

Sonrasında İsveçli astronom Erik Prosperin, gezegenlere verilen Roma Tanrısı isimleri serisini devam ettirmek amacıyla Gök Tanrısı'na ithafen "Neptün" ismini önerdi. Dikkat ederseniz, Uranüs değil, Neptün. Çünkü en dış gezegen olan Neptün o zamanlarda henüz keşfedilmemişti. Ancak Alman astronom Johann Elert Bode, Neptün'ün Yunan mitolojisindeki karşılığı olan Ouranos, yani Uranüs ismini benimsedi ve o şekilde kullanmaya başladı. Bode'nin bu ismi savunma nedeni, Roma mitolojisinde Satürn'ün (Yunan mitolojisinde Kronos) Jüpiter'in (Yunan mitolojisinde Zeus'un) babası olmasıydı; dolayısıyla yeni gezegenin de Satürn'ün babası olması gerektiğiydi. Uranüs, mitolojiye göre Satürn'ün (daha yaygın adıyla Cronus'un) babasıdır. Meşhur Tanrı Zeus'un ise büyükbabasıdır.

Böylece Uranüs, Roma mitolojisinden değil de, Yunan mitolojisinden gelen bir isimle isimlendirilen tek gezegen oldu. George'dan iyi mi, kötü mü olduğunu size bırakıyoruz...

Kaynak: Physics Is Awesome

Elmas: Baskı Altındaki Karbon

Süperzeki Fareler: Beyninin Bir Kısmı İnsan Beyin Hücrelerinden Oluşan Fareler Üretildi!