Sırada Hangi Yıldız Var? Hangisi Patlayacak?

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Fotoğrafta, Orion Takımyıldızı içerisinde bulunan ve bizden 643 ışık yılı uzaktaki Betelgeuse yıldızının süpernovaya patlaması canlandırılmaktadır. Bir sanatçı tarafından yapılan bu çizimde, Güneş'ten ortalama 14 kat büyük olan yıldızın patlaması sonucu etrafa saçılan maddeler görülmektedir. Eğer Betelgeuse bugün patlayacak olsa, gökyüzünde dolunaydan daha büyük bir şekilde gözükürdü ve gündüzleri bile görülür olurdu! Aşağıdaki videoda, böyle bir patlamanın gökyüzümüzde nasıl görüleceği gösterilmektedir, mutlaka izlemenizi tavsiye ederiz:

Bundan önceki son gözle görülür süpernova patlaması, 23 Şubat 1987 yılında gözlenmiş olan 1987A süpernovasıdır. Bu patlama Dünya'dan 168.000 ışık yılı uzakta gerçekleşmiştir. Bir diğer deyişle patlama, aslında 168.000 yıl önce yaşanmıştır! Günümüzden 168.000 yıl önce Homo sapiens türü olarak biz, daha yeni yeni atalarımız olan Homo heidelbergensis türünden evrimleşiyorduk. Samanyolu Galaksi'miz içerisinde meydana gelen son süpernova patlaması ise Chandra X-Işını Gözlemevi tarafından tespit edilen ve günümüzden 100 sene önce meydana gelen G1.9+0.3 süpernovasıdır. Ancak akıllara gelen asıl soru şudur: Evren'de bir sonraki yıldız ne zaman patlayacak? Bunu görebilecek miyiz?

İlk sorunun en kısa cevabı şudur: Patladı bile! Hatta 30 tane patladı bile. Siz bu cümlenin sonuna gelene kadar 2-3 o kadar daha patlamış olacak! Çünkü istatistiki olarak Evren'de her saniye 30 civarında yıldız süpernova patlamasıyla içindeki malzemeyi etrafa saçmaktadır.

Tabii ki Evren devasa bir yer. Dolayısıyla hepsi bizi ilgilendirmeyebilir. Eğer sadece Samanyolu Galaksisi'ne odaklanacak olursak, önümüzdeki 50 sene boyunca herhangi bir yıldızın süpernovaya dönüşmesini beklemiyoruz (iki sayı arasındaki farktan da, Evren'in yanında koskoca Samanyolu Galaksisi'nin bile ne kadar ufak kaldığını anlayabilirsiniz). Bu 50 yıl içerisinde bir süpernova yaşansa bile, bunu gökyüzümüzde göremeyebiliriz. Ola ki bu patlayan yıldızlardan birisi Betelgeuse veya Eta Carinae olursa, kozmos içerisinde görülebilecek en nefes kesici olaylardan birine çıplak gözle tanıklık etmeniz mümkün olabilir! Fakat bu pek muhtemel gözükmemektedir.

Ne yazık ki şu anda astronomi ve istatistik dahilinde süpernovaya dönüşmesi en muhtemel olan, patladığında net bir şekilde görebileceğimiz kadar bize yakın olan yıldız, bizden 240 ışık yılı uzaktaki Spica. Spica, Başak Takımyıldızı içerisindeki en parlak yıldızdır; gökyüzümüzdeki ise en parlak 15. yıldızdır. Fakat Spica'nın önümüzdeki birkaç milyon yılda patlaması beklenmemektedir.

Bu patlamalar oldukça ölümcüldür ve etrafa gama ışınları saçar. Ancak neyse ki bize zarar vermeleri için en az 75 ışık yılı uzağımızda olmaları gerekir ki böyle bir şey şu anda pek mümkün gözükmemektedir.

Kaynak: Universe Today