Tüm Reklamları Kapat

Venomik: Zehrin Evrimi, Yapısı ve Kullanım Alanları!

Zehir Biyoteknolojisi Nedir? Zehirler Biyoteknolojide Nasıl Kullanılabilir?

31 dakika
Venomik: Zehrin Evrimi, Yapısı ve Kullanım Alanları! Bu görsel DALL-E 3 tarafından oluşturulmuştur.
Tüm Reklamları Kapat

2024 yılı itibarıyla dünyamız, büyük teknolojik ve bilimsel gelişmelerin gerçekleştiği bir evrededir. Yapay zeka, robotik, uzay çalışmaları, kişiselleştirilmiş gen tedavileri, türdiriltimi (İng: De-extinction) ve diğer bir çok alan adeta bilimkurgu filmlerini aratmayacak şekilde ilerlemektedir. Özellikle yapay zeka ve robotik teknolojileri, uzay araştırmaları ve biyoteknoloji gibi disiplinler, geleceğin en parlak alanları olarak öne çıkmaktadır.

Modern genetik biliminin ilerlemesiyle birlikte hayatımıza giren biyoteknoloji, günlük yaşamımıza pek çok kolaylık sağlamaktadır ve ilerisi için de epeyce potansiyel taşımaktadır. Örneğin, kişiselleştirilmiş tıp uygulamaları sayesinde, her bireyin genetik yapısına özel tedaviler geliştirilmekte ve böylece daha etkin ve hızlı iyileşme süreçleri mümkün hâle gelmektedir. Öte yandan tarım sektöründe, genetiği değiştirilmiş canlılar daha verimli ve hastalıklara karşı dirençli ürünler sunarken, gıda güvenliği ve sürdürülebilirlik konularında da biyoteknoloji sayesinde önemli adımlar atılmaktadır.

Çevre koruma alanında ise, biyoteknoloji sayesinde kirliliği azaltıcı mikroorganizmalar ve biyolojik arıtma teknolojileri geliştirilmektedir. Buna paralel bir biçimde ekosistem restoraysonu adına çeşitli uygulamalar geliştirilmekte ve türdiriltimi gibi inovatif fikirlerle bu durum daha da desteklenmektedir. Ayrıca, gen terapileri ve CRISPR gibi teknolojiler sayesinde, daha önce tedavi edilemez olarak kabul edilen genetik hastalıkların tedavisi için umut verici adımlar atılmaktadır. Örnekleri çoğaltmak elbette ki mümkündür. Tüm bu gelişmeler, biyoteknolojinin hayatımızdaki önemini ve etkisini artırmakta, sağlık, çevre ve gıda gibi temel alanlarda devrim yaratma potansiyeline sahip olduğunu göstermektedir.

Cleveland Clinic

Toksikolojinin Temeli: Zehir Nedir?

Zehirler, hayvanlar aleminde bağımsız olarak birçok kez evrimleşmiş toksinlerdir.[1] Buna ek olarak zehirler, birçok hayvanın evrimsel başarısına büyük katkıda bulunan önemli bir özellik olmaları ve tıbbi önemlerinin ilaç keşfi için değerli potansiyel sunmaları nedeniyle araştırmacıların ilgisini çekmiştir. Son on yılda, sistem biyolojisinin uygulanmasıyla zehir araştırmaları devrim niteliğinde bir dönüşüm geçirmiştir ve bu da venomik (İng: Venomics) olarak adlandırılan yeni bir alanın ortaya çıkmasına yol açmıştır.

Son zamanlarda, biyoteknoloji de zehir araştırmalarında giderek daha fazla etki göstermeye başlamıştır. Biyoteknolojik yöntemler, zehir sistemlerinin biyolojik organizasyonun her seviyesinde ayrıştırılmasını ve incelenmesini mümkün kılan araçlar sağlamaktadır. Yaşam bilimlerindeki bu büyük ilerlemeler göz önünde bulundurulduğunda, biyoteknolojinin sunduğu bu temel araçlar, zehir sistemlerinin yapılanmasını, evrimini, biyokimyasını ve tıbbi potansiyelini anlamamızı büyük ölçüde kolaylaştırmaktadır. Bu gelişmeler, zehirlerin ve onların bileşenlerinin daha derinlemesine anlaşılmasını ve potansiyel tıbbi uygulamalarının keşfedilmesine olanak

İki Farklı Zehir Tipi: Venom ve Poison

Makaleye giriş yapmadan evvel vurgulamak istediğimiz önemli bir nokta mevcuttur: İngilizcede "venom" ve "poison" olmak üzere iki farklı terim bulunmaktadır ancak Türkçeye her ikisi de "zehir" olarak tercüme edilir. Fakat bu iki kavram yadsınamaz derecede farklıdır. "Venom", genellikle hayvanlar tarafından ısırma veya sokma yoluyla hedef organizmaya aktif olarak zerk edilebilen toksinleri tanımlar. Bu tür zehirler genellikle yılanlar, akrepler ve bazı örümcekler gibi hayvanlar tarafından kullanılmaktadır. Toksinlerin tipine göre hedef organizmada birtakım spesifik patolojik etkiler yaratmak üzere seçilim göstermiştir.

Diğer yandan, "poison" ise, hayvanlar ya da bitkiler tarafından genellikle pasif bir koruma yöntemi olarak üretilen ve deri, sindirim ya da solunum yoluyla alındığında patolojik etkilere neden olan maddeleri tanımlar. Bu tip toksinler, zehirli amfibiler (kurbağa, semender) veya bazı zehirli bitkilerde bulunabilir.

Tüm Reklamları Kapat

Bu durumu basit bir şekilde ifade etmek gerekirse: Eğer bir canlıya dokunduğunuzda veya onu yediğinizde zarar görüyorsanız, bu canlı "poisonous" (zehirli) olarak tanımlanır. Öte yandan, eğer bir canlı sizi ısırdığında ya da soktuğunda zarar görüyorsanız, bu canlı "venomous" (zehirci) olarak adlandırılır. Bu ayrım, zehrin nasıl iletilip etki ettiğiyle ilgili temel bir farkı ortaya koymaktadır. Konu hakkında daha detaylı bir yazımız burada mevcuttur.

Bu makalede odak noktamız genellikle "venom" anlamındaki zehir olacaktır.

Bu makalenin amacı, venomik ve zehir biyoteknolojisi alanlarını tanıtmak, bu alanlarda yapılan güncel araştırmaları ve uygulamaları incelemek ve gelecekteki potansiyel kullanım alanlarını tartışmaktır. Makalemiz, zehirlerin biyoteknolojide nasıl kullanılabileceğini ve bu alandaki yenilikçi yaklaşımların sağlık, tarım ve çevre koruma gibi çeşitli sektörlerde nasıl devrim yaratabileceğini ele alacaktır. Özellikle zehirlerin tıbbi uygulamaları, tarım ve çevre biyoteknolojisi ve endüstriyel uygulamalar üzerindeki etkilerini inceleyeceğiz.

Venomik Nedir? Hangi Alanları Kapsar?

Venomik, canlıların zehir ve zehir bezleri (venom anlamındaki zehir) üzerine yapılan küresel çapta bir araştırma alanıdır. Bu disiplin, zehirli hayvanların toksin profillerinin bütünsel bir karakterizasyonunu gerçekleştirmek için proteomik (İng: "Proteomics", bir organizmanın, dokunun veya hücrenin tam protein setinin yapısını, fonksiyonlarını ve etkileşimlerini inceleyen bir bilim dalı), transkriptomik (İng: Transcriptomics), genomik ve biyoinformatik gibi çeşitli bilimsel alanları bir araya getirmektedir.[2]

Evrim Ağacı'nın çalışmalarına Kreosus, Patreon veya YouTube üzerinden maddi destekte bulunarak hem Türkiye'de bilim anlatıcılığının gelişmesine katkı sağlayabilirsiniz, hem de site ve uygulamamızı reklamsız olarak deneyimleyebilirsiniz. Reklamsız deneyim, sitemizin/uygulamamızın çeşitli kısımlarda gösterilen Google reklamlarını ve destek çağrılarını görmediğiniz, %100 reklamsız ve çok daha temiz bir site deneyimi sunmaktadır.

Venomik, protein, RNA ve DNA dizileme teknikleri gibi ileri yöntemlerin yanı sıra geniş çaplı veri tabanları, bilgi tabanları ve biyobilgisayar algoritmalarını içeren bütünleşik bir yaklaşımı temsil etmektedir. Bu alanın temel amacı, zehirli hayvanların ürettiği zehirlerin işlevlerini detaylı bir şekilde anlamak ve bu zehirlerin içerdiği bileşenlerden yola çıkarak yeni ilaç adayları keşfetmektir.[3]

Son on yıl içinde venomik, örnek toplama, veri işleme ve zehir işlevlerinin derinlemesine anlaşılmasına yönelik yeni metodolojiler geliştirmede önemli ilerlemeler kaydetmiştir.[4] Bu gelişmeler sayesinde, zehirlerin ve bileşenlerinin biyolojik ve kimyasal özellikleri çok daha iyi anlaşılmış, bu da zehirlerin tıbbi alanda nasıl kullanılabileceğine dair yeni olanaklar sunmuştur. Örneğin, bazı yılan zehirlerindeki spesifik bileşenler, kalp hastalıkları ve pıhtılaşma sorunları gibi sağlık problemlerine yönelik potansiyel tedavi yöntemlerinin geliştirilmesinde etkili olmuştur. Bu tür çalışmalar, zehirlerin sadece tehlikeli değil, aynı zamanda tıbbi tedavi değeri olan karmaşık biyolojik maddeler olduğunu göstermektedir.

Ayrıca, venomik alanındaki çalışmalar, zehirlerin evrimini ve bu zehirlerin hayvanların hayatta kalma stratejilerinde nasıl bir rol oynadığını anlamamıza yardımcı olmaktadır. Bu da, doğal dünyadaki ekolojik etkileşimler ve evrimsel süreçler hakkında daha derin bir anlayış kazanmamıza olanak tanır. Yani bu alan toksikoloji (zehir bilimi) ve farmakoloji (ilaç bilimi) alanlarının yanı sıra, ekoloji ve evrimsel biyoloji alanlarında da önemli katkılar sunma potansiyeline fazlasıyla sahiptir.

Tarihte Zehir Kullanımı!

Eski dönemlerde her çeşit zehir, savaş alanlarından saray entrikalarına kadar geniş bir yelpazede kullanılmıştır. Antik Yunan'da, suikast ve idamlar gibi kritik durumlar için sıkça başvurulan bir yöntemdir. Sokrates'in baldıran (Conium maculatum) zehri ile öldürülmesi, bu kullanımın en meşhur örneklerinden birini oluşturur. O dönemde Yunan hekimleri zehirlerin zararlı etkilerini azaltacak panzehirler geliştirmek için çaba sarf etmişlerdir.

Antik Roma'ya geldiğimizde ise zehir politik entrikaların ve gizli suikast girişimlerinin önemli bir aracı olarak sıkça kullanılmıştır. Bu dönemde özellikle de imparatorluk çağında birçok önemli kişiliğin zehirle öldürüldüğüne dair kayıtlar bulunmaktadır. Örneğin Julio-Claudian hanedanından dördüncü imparator Cladius'un da zehirle hayatını kaybettiği bilinmektedir.[5] Bununla birlikte Roma'da, zehir hazırlamanın ve panzehir üretmenin resmi bir meslek dalı olarak tanındığı, bu alanda uzmanlaşmış kişilerin bulunduğu kaydedilmiştir.

Jacques-Louis David tarafından çizilen "Sokrates'in Ölümü" isimli tablo.

Antik Mısır'da ise yılan zehirleri gibi zehirler tıbbi tedavilerde kullanıldığı kadar doğaüstü ritüellerde de önemli bir rol oynamıştır. Mısır hiyerogliflerinde yer alan bilgiler zehirli hayvanların ve zehirlerin kullanımına dair değerli ipuçları sunar.

Tüm Reklamları Kapat

Zehirlerin tarih boyunca kullanımı sadece savaş ve suikast gibi durumlarla sınırlı kalmamış aynı zamanda tıp ve eczacılıkta da önemli roller oynamıştır. Zehrin tıpta kullanılmasına dair ilk bilgiler Antik Yunan dönemine, özellikle M.Ö. 380 yılına dayanır. Aristoteles "Historia Animalium" isimli eserinde, zehirlerin panzehir üretiminde nasıl kullanılabileceği üzerine değerlendirmeler yapmıştır. Bu çalışmalar hem zehirlenme vakalarının tedavisi hem de zehirlerin potansiyel tedavi edici özelliklerinin keşfi açısından temel oluşturmuştur.[6]

Antik çağlardan beri, çeşitli medeniyetler zehirli bitkilerin ve hayvanların bazı hastalıkları tedavi edebilecek potansiyele sahip olduğunu keşfetmişlerdir. Bu durum zehrin küçük dozlar halinde kullanıldığı taktirde tedavi edici etkilere sahip olabileceği anlamına gelir ve bu kavram, modern farmakoloji ve toksikolojinin temsili temel bir prensibine dönüşmüştür: İlacı zehirden ayıran dozdur.

Bu prensip, "Sola dosis facit venenum" yani "Yalnızca doz maddeyi zehir yapar" ifadesi ile özetlenebilir. Bu, 16. yüzyılda yaşamış olan İsviçreli hekim ve filozof Paracelsus'a atfedilen bir görüştür.[7] Paracelsus, maddelerin küçük dozlarda tedavi edici olabileceğini, fakat yüksek dozlarda zararlı hatta ölümcül olabileceğini savunarak, zehirler ve diğer maddelerin kullanımına farklı bir yaklaşım getirmiştir.

Tüm Reklamları Kapat

Tıp tanrısı Asklepios (Asclepius) ve sağlık ile temizlik tanrıçası Higiyeya (Hygieia).
The Collector

Öte yandan tıp ve eczacılıkta kullanılan semboller de yılan temalıdır. Tıbbın bir simgesi olarak kabul edilen Asklepios değneği yani bir değneğin etrafına dolanmış bir yılanı içeren sembol, sağlık ve iyileşmeyi temsil eder. Bu sembol, Antik Yunan'da şifa tanrısı olarak bilinen Asklepios ile ilişkilidir.[8] Günümüzde Türkiye’de de dağılımı bulunan eskülap yılanı (Zamenis longissimus) türüne atfedilmiştir.

Bununla birlikte sapının etrafına dolanmış bir yılanın bulunduğu bir kâse olan Hygieia Kâsesi, yine Antik Yunan mitolojisine dayanır ve farmakolojinin sembolü olarak kabul edilir. Hygieia, sağlık, hijyen ve temizlik tanrıçası olarak bilinir ve şifa tanrısı Asclepius’un kızıdır. Bu sembol, özellikle 1796 yılında Parisian Society of Pharmacy için basılan bir para üzerinde kullanılmış ve daha sonra dünya çapında birçok farmasötik dernek tarafından benimsenmiştir.

Zehrin Evrimi ve Diğer Canlılardaki Karşılığı!

Hayvanlar âleminde avlanma ve savunma için geliştirilmiş çok çeşitli adaptasyonlar bulunmaktadır. Bu adaptasyonlar arasında fiziksel özellikler kadar kimyasal mekanizmalar da önemli bir yer tutar. Keskin pençeler, sivri dişler, boynuzlar ve dikenler gibi fiziksel araçlar, hayvanların avlarını yakalamalarına veya düşmanlarından korunmalarına yardımcı olur. Bununla birlikte kimyasal savunma ve saldırı mekanizmaları olan zehirler, evrim sürecinde çok özel ve etkili bir silah haline gelmiştir.

Zehirler hayvanlar tarafından üretilen ve çeşitli biyolojik hedeflere etki eden kompleks kimyasal karışımlardır. Bu kimyasal silahlar, evrim tarafından avcılık, savunma ve rakip caydırıcılığı gibi temel işlevleri yerine getirecek şekilde optimize edilmiştir. Avcılık bağlamında, zehir, hayvanların avlarını etkisiz hale getirmelerine veya öldürmelerine olanak tanır. Savunma açısından ise zehir potansiyel tehditlere karşı caydırıcı bir etki yaratır. Rakip caydırıcılığı ise, hayvanların kendi türleri içinde veya farklı türlerle olan rekabetlerinde bir avantaj sağlar.

Üzüm, Arı ve Zeytin Etkinliği

Evrim Ağacı Üzüm, Arı ve Zeytin etkinliği 29 Eylül 2024 tarihinde saat 15.00’da başlayacaktır. Etkinliğimiz 2.5 saat sürecektir.

Konuşmacılar:
Ayda Ecem Çele, MSc.
Lisans ve yüksek lisansını ODTÜ Moleküler Biyoloji ve Genetik bölümünde tamamlamıştır. Kaymakçı arkeolojik alanındaki seramikler üzerindeki üzüm bitkisi kalıntıları üzerinden geçmişteki bitki çeşitliliğini ortaya çıkarmak üzerine yüksek lisans tezini tamamlamıştır. ODTÜ Antik bitkisel DNA laboratuvarında uzun yıllar çalışmıştır.

Babür Erdem, Dr. Adayı ve Evrim Ağacı Ortak Kurucusu
Lisans ve yüksek lisansını Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Biyolojik Bilimler Bölümü’nde tamamlamıştır ve aynı bölümde doktor adayıdır. Araştırma alanları davranış biyolojisi, hesaplamalı biyoloji ve evrimsel biyolojidir ve bu konularda yayımlanan çeşitli makaleleri vardır. Ayrıca TÜBİTAK destekli projelerde yürütücülük yapmış ve birçok projede yer almıştır. Şu anda ODTÜ Robotik ve Yapay Zekâ Merkezi’nde arılar ve davranışları üzerine araştırmacı olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda Kültürel Miras ve Turizm bölümünden mezun olmuş ve sanat çalışmalarına devam etmektedir.

Timuçin Alp Aslan, MA.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Tarih bölümünden lisans derecesini aldı. Bologna Üniversitesi’nde Latince, Koç Üniversitesi’nde Kapadokya Okulu, Nümizmatik okulu ve Çevresel Arkeoloji programları gibi uluslararası etkinliklerde yer aldı. Çalışma alanları Geç Antik Roma’da ekonomi, nümizmatik ve mimaridir. Aynı zamanda, Tarım Teknolojileri bölümünden mezun olmuş ve Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesinde yüksek lisans eğitimine devam etmektedir. Butik zeytinyağı üretimi ve pazarlanması üzerine çalışmış ve çeşitli tarım firmalarında yöneticilik yapmıştır.

Etkinliğimiz, 60 kişilik kontenjan ile sınırlıdır. 60 kişiye ulaşılması durumunda kayıtlar kapanacaktır. Kontenjan dolduktan sonra yatırılan ücretler iade edilecektir.

Fiyatlandırma Bilgisi
Etkinliğimiz tek fiyat uygulamasına tabiidir.
Etkinlik katılım ücreti: 250 ₺

Etkinlik sonunda katılımcılara zeytinyağı tadımı yaptırılacaktır. Zeytinyağı tadımı etkinlik ücretine dahildir.
Zeytinyağı tadımının aromatik ve duyusal özelliklerinin tam anlaşılması için etkinlik öncesi tütün ve alkol ürünlerinin tüketilmemesi önerilmektedir.
Aç olarak ve tam tok olarak gelinmemesi önerilmektedir.

Konum Bilgisi
Panel, Ankara Hideout Coffee Inn konumunda yapılacaktır.

Adres: İşçi Blokları mahallesi, 1516. Cad., 06530 Çankaya/Ankara

Evrim Ağacı bilim severlerin destekleri ile faaliyetlerini sürdürmektedir.
Etkinlik gelirlerinin %20’si ile ihtiyaç sahibi öğrencilere burs desteği sağlanmaktadır.

Üzüm, Arı ve Zeytin Etkinliği

Örneğin, örümcekler, akrepler, çıyanlar ve yılanlar gibi hayvanlar avlarını yakalamak için zehirlerini kullanırken, kurbağalar, denizkestaneleri ve bazı balık türleri ise kendilerini korumak amacıyla zehre başvururlar. Her bir hayvan grubunda, zehir bileşenleri sürekli olarak gelişir ve iyileştirilir; bu süreç genellikle aralarındaki silahlanma yarışları sonucunda gerçekleşir ve zehirleri canlıların fizyolojik işleyişini bozacak şekilde son derece etkili hâle getirir.

Zehrin Evrimine Yönelik Baskı: Silahlanma Yarışı

"Silahlanma yarışı" (İng: The arms race) kavramında anlatılmak istenen iki tarafın birbirleriyle sürekli bir üstünlük mücadelesine girmesi durumudur. Bu durum iki komşu ülkenin birbiri ardına daha gelişmiş silahlar geliştirmesi gibi askeri bir senaryoda olduğu kadar, doğanın kendine has dengesinde de karşımıza çıkar.[9], [10]

Doğada bu yarış, örneğin bir av ve onu avlamaya çalışan yırtıcı arasında gerçekleşebilir. Yırtıcı evrimsel süreçte avını daha kolay yakalayabilmek için örneğin daha hızlı koşma, daha güçlü ısırma gibi yeni yetenekler kazanırken; av da kendini korumak için daha hızlı refleksler, daha iyi saklanma teknikleri gibi savunma stratejileri geliştirir ve bu türler yok olmadıkça böyle devam eder. Eğer seçilim baskını devam ederse bir özellik aşırı bir gelişim gösterebilir.

Bu durum, adeta bir satranç oyununa benzer; her hamle, karşı tarafın bir sonraki adımını etkileyecek bir strateji gerektirir. Zamanla, bu dinamik mücadele, her iki tarafın da birbirine karşı daha da sofistike ve özelleşmiş taktikler geliştirmesine yol açar, doğanın karmaşık ağı içinde sürekli bir yenilik yarışı yaratır.

Örneğin bitki yiyen böcekler ve bitkiler arasındaki ilişkilerde de benzer bir silahlanma yarışı gözlemlenir. Bir bitki, böcekleri uzaklaştıran veya onlara zarar veren bir kimyasal geliştirdiğinde, bu özellik bitkiye avantaj sağlar. Ancak bu genin yayılması, böcek popülasyonu üzerinde baskı oluşturur ve bu savunmayı aşabilen herhangi bir böceğin seçilimi teşvik edilir. Bu, bitki popülasyonu üzerinde daha güçlü kimyasal savunmalar geliştiren bitkilerin seçilimini teşvik eder ve bu süreç böyle devam eder.

Zehirlerin çeşitliliği ve belirli hedeflere olan özgüllüğünü şekillendiren birlikte-evrimsel süreçlerle ilgili çalışmalar sürmekte, fakat bu alanda kapsamlı karşılaştırmalı araştırmalara büyük bir ihtiyaç bulunmaktadır. Özellikle, çıngıraklı yılanların avlarının zehirlere karşı direnç kazanma süreci üzerine yapılan sınırlı sayıdaki araştırma, doğadaki "silahlanma yarışı" teorisini destekler niteliktedir.[11]

Zehirlerin işlevselliği, sadece bu üç olguyla (avcılık, koruma, rakip caydırıcılığı) sınırlı değildir. Zehirler aynı zamanda immünomodülasyon gibi yan işlevlere de sahiptir. Yani zehir ev sahibi organizmanın bağışıklık sistemini etkileyerek, enfeksiyonlara karşı koruma sağlayabilir veya zehre sahip olan hayvanın kendi bağışıklık sistemini güçlendirebilir. Ek olarak, zehirler cinsel iletişimde de rol oynayabilmektedir. Örneğin, bazı türlerde zehirli erkeklerin, dişiler tarafından tercih edildiği görülmüştür. Bu da zehrin üreme başarısını artırabileceğini göstermektedir.

Zehirler, güçlü biyoaktif moleküllerin karmaşık ve çeşitli karışımlarından oluşur. Zehirlerin nasıl geliştiği, zehir genlerinin kökeni, zehirli türlerin yaşamda kalmasına nasıl katkı sağladığı ve zehirlerin genom, transkriptom ve protein düzeyindeki evrimini neyin tetiklediği gibi konularda birçok önemli soru bulunmaktadır. Bu sorular, özellikle yılanlar, koni deniz salyangozları, örümcekler ve akrepler dışındaki canlılar üzerinde pek incelenmemiştir.[12] Öte yandan bu karışımların moleküler düzeydeki olağanüstü çeşitliliği, biyolojik etkileri ve tıbbi potansiyeli, bahsettiğimiz üzere onları bilim dünyasında erken dönemlerden itibaren ilgi odağı yapmıştır. Bu ilgi, günümüze kadar kesintisiz bir şekilde devam etmektedir.

Bu ilgi sayesinde, koni deniz salyangozları, yılanlar, örümcekler ve akrepler gibi belli hayvan gruplarından elde edilen moleküller üzerine yapılan detaylı araştırmalar, onlarca yıl boyunca bu bileşenlerin biyoaktivitelerini (canlı organizmalar üzerindeki etkilerini) keşfetmemizi sağladı. Bu araştırmaların sonucunda, zehir bileşenleri artık tıbbi tedavilerden (terapötikler), tarımsal kimyada kullanılan çevre dostu böcek ilaçlarına (sürdürülebilir biyoinsektisitler) ve hatta hastalık tanısında kullanılan biyolojik göstergelere (klinik belirteçler) kadar geniş bir kullanım alanı buldu. Bu ilerlemeler, zehir bileşenlerinin doğru şekilde anlaşılması ve kullanılmasının, hem bilim alanına hem de çeşitli endüstriyel sektörlere önemli katkılar sağlayabileceğini gösteriyor.[13]

Venomik Biliminin Kökenleri ve Günümüzdeki Durumu Nedir?

Zehir araştırmalarının bilimsel bir disiplin olarak gelişimi, çeşitli evrelerden geçerek kendini yenilemiş ve evrimleşmiştir. Bu süreç, temel teknolojilerin zamanla yeni ve daha gelişmiş yöntemlerle değiştirilmesi veya bu yeni yöntemlere ek olarak geliştirilmesiyle belirginleşmiştir. Başlangıçta, 19. yüzyılın son çeyreğinde, zootoksikoloji (hayvan zehir bilimi) adı verilen bu alanın ilk günlerinde, araştırmacılar çoğunlukla ham örnek materyaller üzerinde çalışıyor ve bu örneklerden tekil bileşenleri izole etmeye çalışıyorlardı. Bu işlemler, büyük ölçüde zahmetli ve zaman alıcı manuel saflaştırma (ekstraksiyon) tekniklerine dayanıyordu.

Tüm Reklamları Kapat

Bu ilk yöntemler, özellikle amfibi toksinleri gibi belirli alanlarda yapılan çalışmalarda tartışıldığı üzere, zamanla preparatif kromatografi (İng: Preparative chromatography) gibi daha karmaşık yöntemlerle değiştirilmiştir.[14] Preparatif kromatografi zehir bileşenlerini ayırmada ve saflaştırmada çok daha etkili ve verimli bir tekniktir, bu da araştırmacıların zehirlerin karmaşık yapısını daha iyi anlamalarını sağlamıştır.

Teknoloji geliştikçe, özellikle kütle spektrometrisi, yapısal biyoloji ve in vitro testler gibi alanlarda büyük ilerlemeler kaydedildi. Bu ileri teknikler sayesinde, zehirlerin ayrıştırılması ve incelenmesi daha kolay ve daha etkili hale geldi. Araştırmacılar artık zehirlerin içindeki maddeleri daha önce hiç olmadığı kadar detaylı bir şekilde inceleyebiliyorlar. Bu durum zehir bileşenlerinin yeni tedavilerde kullanılma potansiyelini ortaya çıkarıyor ve zehirlerin nasıl çalıştığını daha iyi anlamamıza yardımcı oluyor.

Öte yandan zehir araştırmalarının en yeni dönemi, biyoinformatik, yeni nesil dizileme ve proteomik alanlarındaki büyük ilerlemelerle başlamıştır. Biyoinformatik, biyolojik verilerin depolanması, işlenmesi ve analizi için bilgi teknolojisi ve bilgisayar bilimlerinin kullanıldığı bir alandır.[15] Genetik verilerin analizine odaklanarak, biyolojik süreçlerin daha iyi anlaşılmasını sağlar. Bu alanda geliştirilen yazılım araçları ve algoritmalar, gen dizileme, protein yapılarının tahmini, gen ifadesi analizi ve biyolojik ağların modellemesi gibi konularda büyük kolaylıklar sağlar. Venomik terimi, bu yeni teknolojilerin zehir sistemlerine uygulanmasını tanımlamak için kullanılmış ve zehir araştırmalarını hızla ileriye taşımış, önceki birçok engelin aşılmasını sağlamıştır. Örneğin modern yöntemlerin yüksek hassasiyeti sayesinde, artık çok az miktarda örnek materyal kullanılarak zehir bileşenleri analiz edilebilmektedir. Bu durum, önceden ya anlamlı miktarda zehir toplamak için çok nadir bulunan ya da yeterli miktarda zehir üretemeyecek kadar küçük olan türlerin araştırmalara dahil edilmesini mümkün kılmıştır.

Bununla birlikte zehir araştırmaları, zehir fonksiyonu ve evrimini analiz etmek için sentetik biyolojinin kullanılmasıyla bir kez daha büyük bir ilerleme yaşamaktadır. Sentetik biyoloji, biyolojik sistemlerin tasarımı veya yeniden tasarımıyla ilgilenen önemli bir biyoteknoloji dalıdır. Biyotıp, farmakoloji ve endüstriyel üretimde yeni ilerlemeleri teşvik eder. Ancak sentetik biyoloji uçsuz bucaksızdır.[16] Nesli tükenmiş canlıların benzerlerinin yeniden oluşturulmasını amaçlayan türdiriltimi gibi alanlardan biyoloji ile ilgili neredeyse her alanda görülmeye başlanmıştır.

Tüm Reklamları Kapat

Sentetik biyolojinin zehir araştırmalarına uygulanması, anlatılan nedenlerle zehirlerin anlaşılması ve kullanılması konusunda büyük ilerlemeler sağlayabilir. Bu nedenle bilim insanları diğer disiplinlerde olduğu gibi sentetik biyolojinin gelecekte zehir araştırmalarında, dönüştürücü olmasını beklemektedir.

Zehirlerin Kimyasal Yapısı: Kanama mı Felç mi?

Zehir, yapısal karmaşıklığı farklılık gösteren birçok protein bileşeninden oluşur. Bu bileşenler arasında, basit peptitler bulunur. Peptitler amino asitlerin birbirine bağlanmasıyla oluşan kısa zincirlerdir ve birkaç amino asit içerdikleri için basit yapıdadırlar. Zehirde ayrıca α-helezonlar ve β-tabakalar gibi ikincil yapılı proteinler de bulunabilir. İkincil yapılı proteinler ise amino asit zincirlerinin belirli düzenlerde katlanmasıyla oluşan protein yapılarıdır. Bunun yanı sıra, zehirde üçüncül yapılı proteinler de yer alabilir. Üçüncül yapılar, protein zincirlerinin üç boyutlu olarak katlanmasıyla oluşur ve bu sayede proteinler daha stabil ve işlevsel hale gelir.[17] Fakat organizmalara bağlı olarak zehir içeriğinde temel farklılıklar olabilir. En büyük fark omurgasızlar ve omurgalılar arasındadır.

Örneğin, huni ağ örümceğinin (Atrax robustus) zehrinin çoğunluğu (%75) 3-5 kilodalton (kDa) arasında değişen küçük peptitlerden oluşur. Kilodalton (kDa), atomların ve moleküllerin kütlesini ölçmek için kullanılan bir birimdir. Yani, bir omurgasız olan huni ağ örümceğinin zehri, genel olarak daha basit yapılı peptitler içerir.[18]

Huni ağ örümceği
University of Melbourne

Buna karşılık, yılan zehri daha karmaşık proteinlerden oluşur. Örneğin, yılan zehrinde modifiye tükürük proteinleri (CRISP'ler ve kallikrein gibi) ve farklı doku gruplarından gelen genlerle oluşmuş protein aileleri (asetilkolinesteraz, crotasin, defensin ve sistein gibi) bulunur. CRISP'ler yılan zehrinde bulunan ve iyon kanallarını etkileyen proteinlerdir. Kallikrein kan pıhtılaşmasını düzenleyen bir enzimdir. Asetilkolinesteraz, sinir sinyallerini durduran bir enzimdir. Crotasin, kasları felç eden bir toksindir. Defensinler, bağışıklık sistemini destekleyen antimikrobiyal proteinlerdir. Sistein ise proteinlerin yapısını stabilize eden bir amino asittir.[19]

Tüm Reklamları Kapat

Zehir bileşimi, yılanlar arasında bile tüm taksonomik seviyelerde büyük bir değişkenlik gösterir.[20] Ayrıca aynı tür içindeki zehir bileşenlerinin, popülasyonlar arasında ve coğrafi bölgeler boyunca önemli ölçüde farklılık gösterdiği bilinmektedir. Zehirler, çeşitli hücreler ve dokular üzerinde belirgin fizyolojik tepkilerle etki eder. Zehir bileşenlerinin bazı etkileri arasında hücrelerin ve hücre zarlarının sindirimi, kanın pıhtılaşma ve pıhtılaşmayı önleme aktivitelerinin bozulması, oksitleyici ajanların üretimi, kollajen ve hücreler arasındaki hücre dışı matrisin parçalanması ve sinir dokusunun bozulması yer alır. Yılan toksinlerinin belirlenmiş etkileri arasında nörotoksinler (sinir hücrelerini etkileyen), hemotoksinler (kan hücrelerini ve damarları etkileyen), kardiyotoksinler (kalp hücrelerini etkileyen), sitotoksinler (hücreleri genel olarak tahrip eden) ve miyotoksinler (kas hücrelerini etkileyen) bulunur.

Görüldüğü üzere zehirler çok karmaşık olabilirler. İşte tam olarak bu nedenle, zehri oluşturan bileşenlerdeki bu olağanüstü çeşitlilik nedeniyle, zehirde bulunan milyonlarca biyoaktif molekülü tanımlamak ve kategorize etmek için yeni bir alana ihtiyaç duyulmuştur. Dolayısıyla, genomik (genlerin yapısı ve işlevi üzerine çalışmalar), transkriptomik (gen ifadesi analizi), proteomik (proteinlerin yapısı ve işlevi üzerine çalışmalar) ve biyoinformatik (biyolojik verilerin analizi için bilgisayar bilimlerinin kullanılması) gibi çeşitli alanların yöntemlerini birleştirerek, venomik adı verilen yeni bir alan ortaya çıkmıştır.

Venomik Araştırmalarında Kullanılan Teknikler ve Teknolojiler Nelerdir?

Çoğu bilimsel alanın kendine özgü işleyiş biçimleri, teknikleri ve prosedürleri vardır. Venomik bilimi söz konusu olduğunda, araştırmaların temelinde zehirci canlılardan elde edilen zehir yatar. Venomik araştırmaların başlangıç noktası, vahşi doğada veya esaret altındaki canlılardan toplanan zehir örnekleridir. Bu zehirler olmadan, venomik bilimi icra etmek pek mümkün olmaz. Elbette bu zehirlerin bir şekilde, etik çerçeveler içerisinde, elde edilmesi gerekmektedir. Daha sonra ise analizler başlar.

Zehir Elde Etme Yöntemleri Hangileridir?

Şu ana kadar, farklı türlerden zehir toplamak için birçok yöntem geliştirilmiştir. Bu yöntemler arasında manuel ekstraksiyon, elektriksel uyarım ve özel bir takım aletlerin kullanımı bulunur.[21], [22] Yüksek kaliteli zehir elde etmek için, kullanılan sağma tekniği oldukça önemlidir. Ancak, zehir sağım sürecinin tehlikesi ve adımlarının karmaşıklığı nedeniyle birçok araştırmacı için operasyonel zorluk mevcuttur.

Tüm Reklamları Kapat

Yılan zehri çıkarma işlemi iki ana yöntemle gerçekleştirilir: "ölü sağım" ve "canlı sağım". Ölü sağım, yılanın anestezi altında öldürüldükten sonra zehir bezlerinin cerrahi olarak çıkarılmasıyla yapılır. Bu yıkıcı yöntem, türlerin yok olmasına yol açabileceği için yalnızca özel durumlarda nadiren kullanılır. Yılan popülasyonlarını korumak için genellikle canlı toplama yöntemi tercih edilir. Canlı sağma yöntemleri arasında elektriksel uyarım, ısırma zarı kullanımı ve sıkma yöntemleri bulunur. Zehir örneği toplamanın en basit yolu, zehir sağma yöntemidir.

Elektriksel uyarım yönteminde, yılanın ağzının iç duvarı zayıf bir elektriksel uyarım aleti ile uyarılır, bu da yılanın hemen zehir salgılamasına neden olur; ancak, uyarım çok güçlü olursa yılanın sağlığı olumsuz etkilenebilir. Isırma zarı yönteminde, bir cam huni kullanılarak huninin ağzına bir kat film sabitlenir ve huninin ucu bir lastik tıpa ile kapatılır. Yılanın boynu sabitlenir ve yılan huniyi ısırarak zehrini boşaltır. Az miktarda ve yoğun zehir üreten yılanlar için, huninin altına bir kanal bağlanarak hava çıkarılır ve toplama için negatif basınç oluşturulur. Sıkma (İng: Extrusion) yönteminde ise, yılanın boynu sabitlenir ve manuel olarak arka taraftan öne doğru itilir, böylece her iki yandaki zehir bezleri sıkılarak zehrin yılanın ağzından akması sağlanır. Zehir akışı durana kadar sıkma işlemi devam eder.

Yılan sağımı.
Kentucky Reptile Zoo

Başka canlılarda farklı yöntemler izlenir. Örneğin akrepleri ele alalım. Akrep zehri, sinir sistemi, sindirim sistemi, kardiyovasküler sistem, kanser, cilt hastalıkları ve insanlara son derece zararlı olan çeşitli virüsler gibi hastalıklar üzerinde önleyici ve engelleyici etkilere sahiptir. Uzun süre boyunca, akrep zehrini incelemek için akrepler feda edilip iğneleri (telson) çıkarılır veya telson kesilip ezilirdi. Bu durum, akreplerin hayatını kaybetmesine yol açardı.[23] Ancak teknolojimizin ve bilgimizin gelişmesiyle birlikte bu durum artık ölümcül olmaktan çıktı.

Yukarıda görülen kesim ve ezme işlemi akrep zehrinin sağılmasına kullanılan geleneksel yöntemdir. Artık bir çok modern enstitü bu şekilde sağım yapmamaktadır.
Technology Networks

Akrep zehri toplamanın iki ana yöntemi vardır: manuel zehir toplama ve elektrik şoku ile zehir toplama. Manuel zehir toplama yönteminde, akrebin karnı elle uyarılarak zehir salgılaması sağlanır. Toplamadan sonra, zehir liyofilize edilir (dondurarak kurutma) ve -20°C'de saklanır. Elektrik şoku ile zehir toplama yönteminde ise, akrebin vücudu tuzlu su çözeltisine batırılarak daha iyi iletkenlik sağlanır. Elektrotlar kullanılarak akrebe elektrik şoku verilir ve akrep bu uyarı sonucu zehir salgılar. Elde edilen zehir, liyofilize edilip -20°C'de saklanır.

Tüm Reklamları Kapat

Modern yöntemlerle akrepler artık eskide olduğu gibi ölmüyor.
Yabiladi

Zehir sağma işlemleri, örümcekler, kırkayaklar, kurbağalar, denizanası ve diğer yaygın zehirli canlılarda farklılık gösterebilir. Her tür zehrin toplanması, kullanılan yöntemin doğru seçilmesine ve güvenli bir şekilde uygulanmasına bağlıdır. Etik ve hayvan refahı gözetilmelidir.

Zehir Ayrıştırma ve Ölçüm Yöntemleri Nelerdir?

Zehir örneklerinin ayrıştırılması ve ölçümü, zehrin karmaşıklığını azaltmak için kullanılan ilk adımdır. Yaygın bir yöntem olan ters faz yüksek performans sıvı kromatografisi (RP-HPLC), hemen hemen tüm zehirlerde kullanılabilir ve peptit bağlarını tespit eder. RP-HPLC, zehirdeki çeşitli bileşenleri ayırarak analiz edilmesini sağlar. Daha az yaygın olan 1D/2D jel elektroforezi ise, özellikle ağır ve karmaşık peptitler içeren zehirler için kullanılır. Bu yöntemler, büyük molekülleri, örneğin enzimleri tanımlamada ve zehri daha ileri analizler için saflaştırmada yardımcı olur.

Bir sonraki adımda, fraksiyonlanmış proteinlerin veya peptitlerin amino asit sırasını belirlemek için N-terminal dizileme kullanılır. Bu dizileme yöntemi, proteinlerin başlangıç noktalarındaki amino asitleri tanımlayarak protein yapılarını daha iyi anlamamıza yardımcı olur. Ayrıca, RP-HPLC ile izole edilen proteinler üzerinde SDS-PAGE (sodyum dodesil sülfat-poliakrilamid jel elektroforezi) uygulanarak, hangi proteinlerin ilgi çekici olduğunu belirleyebiliriz. SDS-PAGE, proteinleri moleküler ağırlıklarına göre ayırarak görselleştirir, bu sayede daha ileri analizler için doğru proteinler seçilebilir.

Bu süreçlerin ardından tanımlama yöntemleri gelir. Bu aşamada, zehir örneklerindeki farklı bileşenlerin tespit edilmesi sağlanır. Tanımlama yöntemleri, zehirdeki peptit ve proteinlerin detaylı analizini yaparak, hangi bileşenlerin biyolojik olarak aktif olduğunu ve potansiyel olarak toksik etkilerinin neler olduğunu belirlememize yardımcı olur. Bu şekilde, zehirin yapısını ve işleyişini daha iyi anlayarak, antivenom geliştirme ve diğer tıbbi uygulamalarda kullanılabilir bilgiler elde edebiliriz.

Fonksiyonel Genomik ile Zehirlerin Genetik Yapısının İncelenmesi

İlginçtir toksinler içerisinde genetik materyal tespit etmek mümkündür. Zehir bezindeki ölü hücreler zehri zerk ederken dışarı atılabilmektedir. Zehir araştırmalarında bazı uzun süreli gizemler, zehrin nasıl üretildiği, düzenlendiği, geliştiği ve bileşenlerinin nasıl etkileştiği gibi konularla ilgilidir. Bu gizemler, zehrin genetik yapısını değiştirerek veya RNA seviyesinde gen ifadesini manipüle ederek incelenebilir. Bu yöntemler, zehir üreten hücre kültürleri veya laboratuvar hayvanları üzerinde uygulandığında, zehir sistemlerinin genetik mekanizmalarını ortaya çıkarabilir, zehirlerin biyokimyası hakkında bilgi verebilir ve yeni tedavi yöntemlerinin keşfine yol açabilir.

Zehir Araştırmalarında RNA İnterferaz (RNAi) ve CRISPR/Cas9 Teknolojisi

RNA İnterferaz (RNAi), genetik bilgiyi manipüle etmek için kullanılan bir yöntemdir. Bu yöntemle, belirli bir gene karşı çift sarmallı RNA (dsRNA) kullanılarak, o genin geçici olarak susturulması sağlanır. Bu teknik, genellikle istilacı patojenlerin genlerini susturmak için evrimleşmiş eski bir savunma mekanizmasına dayanır. Son zamanlarda, RNAi, zehir sistemlerini incelemek ve belirli bileşenleri etkisiz hale getirmek için kullanılmıştır.[4], [24]

RNAi ilk olarak nematod bir solucan olan Caenorhabditis elegans'ta kullanılmıştır ve zehir araştırmalarında da bu türde öncülük edilmiştir. Bahsi geçen araştırmada, karadul örümceği (Latrodectus spp.) zehrine karşı latrophilin bağımlı direnci incelemiştir. Ancak, RNAi daha çok, avlarını felç eden ve metabolizmalarını modüle eden parazitoid yabanarıları üzerinde kullanılmıştır. Bu yabanarıları, yumurtalarını bırakmadan önce konaklarını felç etmek için zehir kullanırlar, bu yüzden zehrin işlevsel yönlerini incelemek için idealdirler. RNAi, yaban arısı yaşam döngüsü boyunca zehir fonksiyonunu analiz etmekte önemli bir rol oynamıştır ve bu süreçte glikosidlerin evrimsel tarihini anlamaya yardımcı olmuştur.

Karadul örümceği.
Action Pest Control

Öte yandan CRISPR/Cas9, çok meşhur bir gen düzenleme teknolojisidir. Bu teknoloji, zehir bileşenlerinin genetik temelini anlamak ve yeni terapötik uygulamaları keşfetmek için güçlü bir araçtır. CRISPR/Cas9, belirli bir genin işlevini kalıcı olarak ortadan kaldırarak, zehir bileşenlerinin biyokimyasal yollarını ve etkilerini detaylı bir şekilde incelemeye olanak tanır.

Tüm Reklamları Kapat

Örneğin, kutu denizanası (Chironex fleckeri) zehrinin hücrelere zarar verme kabiliyetini incelemek için CRISPR/Cas9 teknolojisi kullanılmıştır. Bu araştırma, zehrin kurbanlarının hücrelerinde hücre ölümü ile ilgili yolları hedeflediğini göstermiştir. CRISPR/Cas9 mutagenezi ve ilaçların birlikte kullanılması, kolesterol ve sfingolipid adı verilen yağ moleküllerinin zehirlenme sürecinde önemli bir rol oynadığını ortaya koymuştur. Ayrıca, hücre zarlarından kolesterolü çıkarmak için kullanılan maddelerin, kutu denizanası zehrine karşı direnç sağladığı bulunmuştur. Bu maddelerin koruyucu etkisi, zehirlenme gerçekleştikten sonra bile gözlemlenmiş ve bu durum önemli bir tedavi potansiyeli sunmuştur.

Kutu denizanası.
Life in The Fastlane

Elbette bu teknolojiler, sadece zehir araştırmalarında değil, aynı zamanda tıbbi ve biyoteknolojik uygulamalarda da geniş bir kullanım alanı bulmaktadır. Öte yandan venomik alanında bile örnek verilebilecek bir çok çalışma bulunmaktadır. Ancak elbette bu çalışmaların hepsini burada anlatmak mümkün değildir. Özetle RNAi ve CRISPR/Cas9, zehir bileşenlerinin tıbbi potansiyelini ortaya çıkarmada, yeni ilaçlar ve tedavi yöntemleri geliştirmede kritik öneme sahiptir. Bu yenilikçi yöntemler, zehrin biyolojik etkilerini anlamamıza ve bu bilgiyi insan sağlığına fayda sağlayacak şekilde kullanmamıza olanak tanır.

Zehirli Hayvanlardan Üretilen İlaçlar!

Yazımızın başlarında sıkça bahsettiğimiz üzere, venomik alanı, zehire özgü moleküllerin özel ilaçlara dönüştürülmesi potansiyeline sahiptir. Bu, zehir bileşenlerinin, hastalıkların tedavisinde kullanılabilecek ilaçlar haline getirilmesi anlamına gelir. Bu tür ilaçların ilk örneklerinden biri, 1970'lerin başında keşfedilen Captopril'dir. Captopril, Güney Amerika'ya özgü oldukça zehirli bir çukur engereği olan Bothrops jararaca zehrinden türetilmiş ve anjiyotensin dönüştürücü enzimlerin (ACE) inhibitörü olarak işlev görür. ACE inhibitörleri, bu enzimlerin aktivitesini engelleyerek kan basıncını düşürür ve böylece hipertansiyon (yüksek tansiyon) tedavisinde kullanılır.

Bothrops jararaca.
SciTechDaily

Captopril'in ardından, kimyasal yapısında potansiyel olarak sorun yaratabilecek merkaptan grubunun yerine alkil grubu koyulan Enalapril geliştirilmiştir. Captopril'deki merkaptan grubu, bazı hastalarda hoş olmayan yan etkilere neden olabileceği için değiştirilmiştir. Enalapril, daha iyi tolere edilen bir seçenek olarak piyasaya sürülmüştür.

Tüm Reklamları Kapat

Bu ilaçlar, özellikle hipertansiyon (yüksek tansiyon) tedavisinde kullanılmasının yanı sıra kalp krizi sonrası kalp yetmezliği gelişen hastalarda kalp işlevini iyileştirmek için de reçete edilir. Diyabet hastalarında böbrek hastalığı (diyabetik nefropati) tedavisinde de etkili olup, böbreklerin korunmasına yardımcı olur.

Yılan zehirlerinden geliştirilmiş iki önemli anti-trombosit ilaç bulunmaktadır: Tirofiban ve Eptifibatide. Anti-trombosit ilaçlar, kan trombositlerinin birbirine yapışmasını (agregasyonunu) engelleyerek kan pıhtılaşmasını önler ve bu sayede kalp krizi ve inme riskini azaltır.

Tirofiban, testerepullu engerek (Echis carinatus) zehrinden elde edilen bir glikoprotein GP IIb/IIIa integrin inhibitörüdür. Integrinler, hücrelerin yüzeyinde bulunan ve hücrelerin birbirine yapışmasını sağlayan proteinlerdir. GP IIb/IIIa integrinleri, trombositlerin birbirine yapışmasını ve kan pıhtısı oluşumunu sağlamaktadır. Tirofiban, bu integrinlerin işlevini engelleyerek trombositlerin bir araya gelmesini önler. Eptifibatide ise benzer bir aktiviteye sahip olup, bir cüce çıngıraklı yılanı (Sistrurus miliarus) türünün zehrinden izole edilmiştir. Eptifibatide, trombosit agregasyonunu engelleyerek kan pıhtılaşmasını önlemektedir. Bu ilaçlar, bol miktarda sistein içeren ve integrin bağlanma motifleri (RGD/KGD) içeren disintegrin moleküllerine dayanmaktadır. Sistein, proteinlerin yapısında bulunan bir amino asittir ve disülfid bağları oluşturarak proteinlerin stabilitesini sağlamaktadır. Motifler ise proteinlerin belirli işlevsel bölgeleridir; burada RGD/KGD motifleri, integrinlerin bağlanmasını sağlayan kısa amino asit dizileridir.

Başka bir ilaç olan Defibrase veya Reptilase, ABD dışında ticari olarak onaylanmış bir ilaçtır. Defibrase Bothrops türlerinden izole edilen serin benzeri proteazdır. Bu ilaç, trombin benzeri bir aktivite gösterir ve fibrinojeni fibrine dönüştürerek kan pıhtılaşmasını sağlar. Felç, pulmoner emboli, miyokard enfarktüsü ve ameliyat sırasında veya sonrasında kanamayı tedavi etmek için kullanılır.

Gila canavarı.
National Park Service

Yılanlar dışında, diğer hayvan zehirlerinden de çeşitli ilaçlar geliştirilmektedir. Örneğin, bir kertenkele olan Gila canavarı (Heloderma suspectum) zehrinden elde edilmiş Exenatide insülin salgısını düzenlemek ve glukagonu baskılamak için kullanılır. Bu ilaçlar, vücut ağırlığını azaltır ve kardiyovasküler risk faktörlerini düzenler. Sülük toksininden elde edilen Bivalirudin ve Desirudin ise, artrit semptomlarını, mikroskopi cerrahisi bölgelerini, enfeksiyonları ve diğer birçok durumu tedavi etmek için kullanılır. Bivalirudin sentetik, Desirudin ise rekombinant bir moleküldür. Arı zehri, osteoartrit gibi kronik koşullarda ağrıyı hafifletmek için çeşitli bileşiklerde kullanılır. Kurbağa zehrinden elde edilen Bombesin (Bombina bombina), Huachansu (Bufo gargarizans) ve Epibatidine (Epipedobatus tricolor) gibi bileşikler, kanser tedavisi ve morfinden daha güçlü ağrı kesiciler olarak geliştirilmektedir.

Günümüzde, zehir kaynaklı ilaçlar alanında önemli ilerlemeler kaydedilmiştir. Zehirden türetilmiş altı ilaç, ABD Gıda ve İlaç Dairesi (FDA) tarafından onaylanmıştır ve on tanesi daha klinik denemeler aşamasındadır. Bu ilaçlar, çeşitli hastalıkların tedavisinde kullanılmakta ve zehir bileşenlerinin tıbbi potansiyelini göstermektedir.

Çeşitli toksinler, bilimsel araştırmalarda önemli araçlar olarak kullanılır. Burada kullandığımız "Araştırma aracı" ifadesi, bu toksinlerin biyolojik süreçleri incelemek ve anlamak için kullanıldığı anlamına gelir. Örneğin, α-Bungarotoksin, Bungarus multicinctus yılanından izole edilen bir toksindir. Bu toksin, α7 ve kas tipi nikotinik asetilkolin reseptörlerinin "karakterizasyonu" için kullanılır. "Karakterizasyon" ifadesi, bu reseptörlerin yapısını, işlevini ve özelliklerini detaylı bir şekilde anlamak demektir. Nikotinik asetilkolin reseptörleri, sinir hücreleri arasında sinyal iletiminde önemli rol oynayan proteinlerdir ve α-Bungarotoksin, bu reseptörlerin nasıl çalıştığını incelemek için çok etkili ve seçici bir araçtır.

Bungarus multicinctus .
Hong Kong Snake ID

Zehirden ilaç geliştirme süreci genellikle maliyetli, riskli ve çoğu zaman kârlı olmayan bir girişimdir. Bu alandaki araştırmalar yüksek maliyetler gerektirir ve geliştirilen ilaçların başarı şansı düşük olabilir. Bu nedenle, zehirden ilaç geliştirme üzerine çalışan birçok biyoteknoloji firması finansal zorluklar nedeniyle kapanmıştır.[25] Ancak, bazı başarılı örnekler de mevcuttur. Örneğin, arı zehrine dayalı kırışıklık önleyici kozmetikler geliştirilmiştir. Bu ürünler, arı zehrindeki melittin gibi bileşiklerin cilt üzerindeki etkilerinden yararlanarak kırışıklıkları azaltmayı hedefler. Ayrıca, cilt bronzluğunu baskılamak için Argiotoksin bazlı bileşikler geliştirilmiştir. Bu ürünler, cilt hücrelerinin pigment üretimini düzenleyerek bronzluğu azaltmayı amaçlar.

Tüm Reklamları Kapat

Panzehir Üretimindeki Zorluklar Hangileridir?

Anti-venomlar, zehirlenmelere karşı kullanılan panzehirlerdir ve özellikle yılan, akrep, örümcek gibi zehirli hayvanların ısırıkları veya sokmaları sonucu oluşan envenomasyonların tedavisinde kullanılır. Anti-venomlar, gelişmekte olan ülkelerdeki birçok zehirli hayvanla karşılaşılan sorunlar nedeniyle iyileştirilmesi gereken önemli bir daldır. Güney/Güneydoğu Asya ve Sahra Altı Afrika gibi bölgeler, hem morbidite (uzuv kaybı) hem de mortalite (ölüm) vakalarının yaygın olduğu yerlerdir. Dünya genelinde her yıl en az 1,8 ila 2,7 milyon yılan ısırığı vakası bildirilmekte ve bu vakaların sonucunda 81.410 ila 137.880 arasında ölüm meydana gelmektedir.[26] Yılanlar, özellikle Elapidae (kobra gibi) ve Viperidae (çıngıraklı yılanlar gibi) ailelerinden olanlar, envenomasyonların başlıca nedenleridir. "Envenomasyon" (İng: Envenomation), zehirli bir hayvanın ısırması veya sokması sonucu zehrin vücuda enjekte edilmesi olayıdır. Bahsi geçen yüksek riskli bölgelerde anti-venomlar sürekli olarak yetersiz kalmaktadır.

Bu yetersizliğin nedenlerinden biri, anti-venom üretim yöntemlerinin zorluğudur. İmmünize edilmiş hayvanlardan elde edilen serumlar kullanılarak üretilen anti-venomlar, katı depolama gereksinimlerine sahiptir; bu ilaçlar sürekli olarak 0°C'nin altında saklanmalıdır. Ayrıca, anti-venomların lokal doku üzerindeki sınırlı etkileri ve çoğu hastada akut (anafilaktik veya pirojenik) ve gecikmiş (serum hastalığı tipi) reaksiyonlara neden olabilmesi de büyük bir sorundur.

Ancak, farklı 'omik' teknolojiler kullanılarak, antivenomik (İng: Antivenomics) adı verilen yöntemlerle, çeşitli toksik organizmalar için daha güvenli, daha maliyet etkin ve daha az zaman alıcı anti-venom üretim yöntemleri geliştirilebilir.

Tarımda Zehirden Elde Edilen Biyopestisitler

Son olarak, tarım, zehirden elde edilen teknikler ile geliştirilebilir. Zehirden yaratılan böceklere özgü biyopestisitler, tarım ve bahçecilik zararlıları ile mücadelede büyük bir potansiyele sahiptir. Böcekler, hem tarım/hortikültür zararlılarıdır hem de birçok parazit ve hastalığın taşıyıcısı olarak hareket ederler. Bu nedenle, birçok böcek türünün yıkıcı etkilerini kontrol etmek için etkili böcek ilaçlarına her zaman ihtiyaç vardır.

Tüm Reklamları Kapat

Ancak, geçmişte kullanılan birçok böcek ilacı, mevcut düzenlemelere uymadığı için yasaklanmıştır. Örneğin, DDT gibi bazı böcek ilaçları hedef dışı türler üzerinde zararlı etkilere sahipken, Neonicotinoidler memeliler üzerinde yüksek toksisite seviyeleri gösterdiği için yasaklanmıştır. Bazı araştırmacılar örümcek zehrinin, zehirlerinde bulunan nörotoksik bileşiklerin bolluğu (10 milyon biyoaktif peptidin öngörülmektedir) ve zehirlerinin böceklere özgü olması nedeniyle bu soruna potansiyel bir çözüm olduğunu önermektedir.[27]

Venomik, birçok bilim dalının ortaklaşa çalıştığı kapsamlı ve disiplinlerarası bir alandır. Ancak, bu alanın bazı eksiklikleri ve beraberinde getirdiği etik sorunlar da göz ardı edilmemelidir. İnsan kaynaklı iklim değişikliği nedeniyle hızlanan biyoçeşitlilik kaybı, günümüzde önemli bir sorun haline gelmiştir. Bu durum canlılara karşı daha dikkatli ve hassas yaklaşmamızı gerektirmektedir.

Venomik ve sentetik biyoloji, ana kaygıları bu olmasa da, canlıları koruma konusunda bize önemli katkılar sağlayabilirler. Özellikle türdiriltimi gibi alanlar, sentetik biyolojinin kapsamı içinde yer alır ve biyoçeşitlilik kaybına odaklanırlar. Zehirli ve yanı zamanda nesli tükenen canlıların korunması bu alanları kesiştirebilir.

Öyle ki bilim, tarih boyunca insanlık sorunlarına çözüm bulmak için çalışmıştır ve günümüzün en önemli sorunlarından biri olan biyoçeşitlilik kaybına da çeşitli alanların desteği ile çözüm bulunabilir, bulunmalıdır. Biyoçeşitliliğin korunması, sadece ekosistemlerin sürdürülebilirliği için değil, aynı zamanda insan sağlığı ve refahı için de hayati öneme sahiptir. Venomik araştırmalar, zehirlerin potansiyel tıbbi uygulamalarını ortaya çıkarırken, aynı zamanda doğal kaynakları koruma bilincini de artırabilir.

Özetini Oku

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 08/09/2024 02:36:21 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/16627

Tüm Reklamları Kapat

A. K. Selçukoğlu, et al. Venomik: Zehrin Evrimi, Yapısı ve Kullanım Alanları!. (16 Temmuz 2024). Alındığı Tarih: 8 Eylül 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/16627 doi: 10.47023/ea.bilim.16627
Selçukoğlu, A. K., Türkoğlu, P. (2024, July 16). Venomik: Zehrin Evrimi, Yapısı ve Kullanım Alanları!. Evrim Ağacı. Retrieved September 08, 2024. from https://doi.org/10.47023/ea.bilim.16627
A. K. Selçukoğlu, et al. “Venomik: Zehrin Evrimi, Yapısı ve Kullanım Alanları!.” Edited by Pedram Türkoğlu. Evrim Ağacı, 16 Jul. 2024, https://doi.org/10.47023/ea.bilim.16627.
Selçukoğlu, Alper Kaan. Türkoğlu, Pedram. “Venomik: Zehrin Evrimi, Yapısı ve Kullanım Alanları!.” Edited by Pedram Türkoğlu. Evrim Ağacı, July 16, 2024. https://doi.org/10.47023/ea.bilim.16627.