Puan Ver
Puan Ver

Evrim nedir?

Evrimi tanımlamakta zorlanıyorum. Biri sorduğunda evrimi onlara nasıl anlatabilirim? Ara türlerden falan bahsetmeli miyim?

Evrimi tanımlamak aslında çok basit: Evrim, popülasyon içi gen ve özellik dağılımlarının nesiller içerisindeki değişimidir. Bu kadar! Ama gene de açmanı isterlerse, bu tanımı aklında tutarak konuyu detaylandırabilirsin: Mesela, tanımda popülasyonlardan bahsediliyor çünkü elde bir popülasyon olmalı, tekil bireylerden bahsetmemeliyiz. Bu popülasyonların kalıtsal birimleri olmalı, özellikleri gelecek nesillere aktarabilmeliler. O nedenle genler veya gen-benzeri elemanlara ihtiyacımız var. Nesiller içindeki değişim vurgusu önemli çünkü ömür içinde yaşanan değişimler evrim değil, gelişim biyolojisinin alanı. Evrimi ancak nesiller boyu gözlemle görebiliyoruz.

Ama genel olarak görebileceğin gibi ara türler falan gibi konulardan bahsetmedik. Çünkü bunlar evrimin tanımıyla ilgili konular değil; evrimin biyolojik unsurlarda yarattığı sonuçlarla ilgili meseleler. Yani evrimde ara türler var, çünkü bir türün popülasyonları nesiller boyunca birikimli bir şekilde değişince nihayetinde bambaşka bir canlı türü ortaya çıkıyor. Bu süreçte birçok ara basamaktan geçiliyor ve her nesil, kendisinden önce gelen ile sonra gelen arasında bir ara popülasyon oluyor. Bu farklar yeterince büyük olduğunda bunlara ara tür diyoruz. Ama evrimin tanımının ara türlerle ya da fosillerle bir ilgisi yok. Bunlar, evrimin yaşandığından emin olmamızı sağlayan kanıtlardan bazıları. Ancak evrimi tanımlarken bence bunlardan söz etmeye gerek yok.

1. Strickberger's Evolution Evrimle ilgili çok faydalı ders kitaplarından birisi. Türkçeye çevrilmedi sanırım ama edinilmeli.
  2. Assembling the Tree of Life Bu kitap evrim tarihini anlamak için birebir. Hem ara türlerin ne anlama geldiğini ve neden o kadar da önemli olmadığını anlamanı sağlayacaktır.

“Deniz, deniz olduğu için dalgalanır; ama çöpe sor, hep onun içindir dalgalar.”
Ömer Hayyam