Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Bilindiği gibi evrimin halk arasındaki tartışmaları "ara tür göster"den öteye pek gidemez (ha bir de "aminoasitler nasıl bir araya geldi de proteinleri oluşturdu, hı, hııı?" var tabii). Bilim düşmanları oldukları yerde 150 yıldır debelenedursun, bilimde çok güzel gelişmeler olmayı sürdürmekte. Bunlardan birini 2004 senesinde, tam 10 sene önce yaşadık.

Evrimsel biyolojinin öngörü gücü sayesinde, denizden karaya geçişin bugünkü Kuzey Kanada civarlarında meydana gelmiş olması gerektiğini tespit ettik. Yani sudan karaya geçişte, hem denizel, hem karasal özellikleri bulacağımız canlıların bu bölgede bulunuyor olması gerektiğini hem evrimsel biyoloji, hem jeolojik kayıtlar açısından öngördük. Sonra ömrünü bu işe adamış bilim insanlarından olan Neil Shubin ve ekibi Arktik Kanada'ya giderek aylar süren incelemeler ve kazılar sonucunda tam 375 milyon öncesine ait bir fosil çıkarmayı başardılar. Bu fosil, günümüzde evrim tartışmalarında az çok bulunmuş herkesin tanıdığı "Tiktaalik roseae" fosilidir. Yani evrimin öngörüsü doğrultusunda yaptığımız kazı %100 başarılı sonuç verdi ve gerçekten de sudan karaya geçişe dair harika bir geçiş örneği tespit ettik. Hoş, Tiktaalik bu geçişteki tek tür değil: Eusthenopteron, Panderichtyis, Acanthostega, Ichtyostega, Tulerpeton gibi türler zaten bu geçişi temsil ediyordu. Ancak Tiktaalik, hepsinin tam ortasında, neredeyse yarı yarıya karasal ve denizel özellikleri barındırdığı için evrimin milyonlarca zaferinden en kıymetlilerinden biri haline geldi.

Sevgili bilim insanımız Bill Nye'ın da vurguladığı gibi, bilimin gücü, öngörü becerisinde gizlidir. Eğer ki bir bilim dalı, geçmişten edindiği bilgileri kullanarak geleceğe yönelik test edilebilir tahminlerde bulunamıyorsa, zayıftır, hatta bilim bile sayılması şaibelidir. Ancak evrim, bugüne kadar öngörü gücüyle ve matematiksel isabetliliğiyle bilim insanlarının başını döndürmüştür ve döndürmeye de devam etmektedir.

Bu yazının amacı Tiktaalik'i ya da evrimi tanıtmak değil. Bilimde güzel gelişmeler yaşanıyor demiştik: Tiktaalik'in keşfinden ve aynı bölgede türe ait başka kemiklerin de bulunması sonucu keşfin doğrulanmasından (2013 sonlarında oldu bu da) sonra, şimdi Neil Shubin "İçimizdeki Balık" olarak adlandırdığı bu türü evlerimize taşıyacak. ABD'nin PBS kanalında başlayacak olan "İçinizdeki Balık" belgeseli, 3.5 milyar yıllık evrim tarihini ele alarak, yüzgeçlerden insan kollarına kadar gelen sürecin nasıl olduğunu bizlere anlatacak. Tabii sadece bunu değil: fosillerin nasıl çıkarıldığını, analiz edildiğini, evrimdeki yerlerinin nasıl anlaşıldığını, uzuvların şekillerinin nasıl evrimleştiğini, embriyolarımızdaki evrim izlerini, üreme hücrelerinin bazılarının neden hareketsiz olduğunu ve evrimle ilgili daha nice konu belgeselin içerisinde yer alacak.

Belgesel sadece 3 bölümden oluşacak; ancak modern evrimin tanıtılması açısından son derece faydalı olacaktır. Uzun süredir kaliteli bir evrim belgeseli çıkmıyordu, Neil hocamızın bu işin üstesinden geleceğinden eminiz. Kendisiyle aralıklarla iletişim kurabildiğimiz Neil Shubin'e bu harika belgeseli için teşekkür ediyor ve başarılar diliyoruz.

Maymun muyuz değil miyiz tartışmayı aşın artık. Yeni konular yaratın kendinize: Balık mıyız değil miyiz, bunu tartışın mesela. Her birimiz, aşırı evrimleşmiş balıklarız aslında (ve evet, maymunuz da)... Bize inanmıyorsanız hocamıza kulak verin:

"Nihayetinde her birimiz alelacele organize edilmiş balıklarız."

Çıktıkça ve Türkçeye çevrildikçe sizlerle paylaşacağız.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/07/2019 22:40:52 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2127