Evrim Ağacı
Reklamı Kapat

Eğer İnsanlar, Diğer Hayvanların İskeletlerine Sahip Olsalardı Nasıl Görünürlerdi?

Eğer İnsanlar, Diğer Hayvanların İskeletlerine Sahip Olsalardı Nasıl Görünürlerdi?
Tavsiye Makale
Reklamı Kapat

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İnsan evrimi uzun, karmaşık ve halen aydınlatılması gereken detaylara sahip olan, muhteşem bir bilimsel bilmecedir. Bu yolculuğa çıkan bilim insanları, insanların doğadaki kökenlerine yönelik inanılmaz bilgilere erişmişlerdir ve erişmeyi sürdürmektedirler. Ancak insan kas-iskelet sisteminden dikkate değer miktarda farklı yapılara ulaşmak isterseniz, en azından birkaç on milyon yıl öncesine gitmeniz gerekir; çünkü son birkaç milyon yılda yaşamış ortak ataları paylaştığımız kuzenlerimiz ile iskeletlerimiz çok benzerdir.

Ancak evrim, var olan iki türün birbirine dönüşümü de değildir. Dolayısıyla zamanda geriye gittikçe, diğer hayvanlarla "karma" türleri bulmazsınız. Örneğin tüm primatların atası, iri bir sıçan benzeri kemirgenlerdir; aslan-ayı karması ya da maymun-köpek karması bir form değil. Bu konuda detaylı bilgiyi buradan alabilirsiniz.

Buna rağmen insanın hayal gücü evrimsel sürecin sınırlarıyla kısıtlı kalacak değildir! Mitoloji ve antik anlatılar, farklı hayvanlar ile insan kırması/karması çok sayıda canlı ile doludur! Örneğin "harpy" adı verilen kuş-insan karışımı hayvanlara mitolojik anlatımlarda sıkça rastlamak mümkündür. Bu tür canlıların yaşadığına dair hiçbir bilimsel veri bulunmasa da, bu anlatılar, insanların "diğer hayvanların özelliklerine sahip olma" arzusunun bariz bir yansıması olarak görülebilir.

İşte bu konu üzerine çocukluğundan beri kafa yoran Japon sanatçı Satoshi Kawasaki, insanların genel dış görünüşünü, farklı hayvanların iskeletlerine oturtarak, insanların bu tür bir iskelete sahip olsalardı nasıl gözükeceklerini çizdi. Sadece iskelet yapısı bakımından değil, aynı zamanda insanların kendi (normal) iskeletlerine sahip olup da, birebir o hayvanlar gibi poz vermeleri gerekseydi ne tür bir şekle gireceklerini de yansıtmaya çalıştı.

Örneğin aşağıdaki fotoğrafta, eğer insanların kemikleri, oldukça özel ve fazlasıyla evrimleşmiş bir iskelete sahip olan kaplumbağalarınkiyle aynı olsaydı neye benzeyeceğimizi görüyoruz.

İş, atlara geldiğinde biraz daha tuhaflaşmaktadır. Çünkü tek toynaklı hayvanlar olan atlar, evrimsel süreçte diğer tüm parmaklarını yitirmişlerdir ve teknik olarak tek bir parmaklarının tırnağı üzerinde durmaktadırlar. Dolayısıyla eğer insanlar böyle davranacak olsaydı, kabaca şöyle gözükürlerdi:

Flamingolar, aslında güvercinler veya martılar gibi diğer birçok kuşun da yaptığı gibi, tek bacaklarını dinlendirirken diğer bacakları üzerinde durur ve hatta uyurlar. Eğer insan, bir flamingo gibi poz verecek olsaydı soldaki gibi, bir flamingonun iskelet yapısına sahip olsaydı sağdaki gibi gözükürdü:

Burada dikkat edilmesi gereken, en tepedeki görselde de gördüğümüz gibi, kuşların göğüs kemiklerinin insanlardan çok daha belirgin ve yekpare olduğudur. Bu durum, Kawasaki'nin çizimlerinde de öne çıkmaktadır. Bir diğer örneğini penguen iskeletinden görebiliriz:

Aynı durum, güvercin iskeletinde de görülüyor:

Evrim Ağacı'ndan Mesaj

Çoğu zaman paleontoloji ve evrimsel biyoloji üzerinde çalışmalar yapan Kawasaki, çizimleriyle ilgili şöyle diyor:

Çizmeyi çok seviyorum ve hep de bu tarz bir çalışma yapmak istemiştim. Çizimlerim için bolca kitap okuyorum ve bunlar etrafında fikirler geliştiriyorum. Bu çizimlerin her biri farklı miktarlarda süre alıyor; çünkü bağlamına ve içeriğine bağlı olarak zorluk seviyesi çok değişiyor. Seçeneğim yok; bu çizimlere devam edeceğim.

Bu ilginç çalışmanın önemi, insan hayal gücünün sınırlarını zorlayarak, bazı önemli kavramların akılda kalıcılığını arttırmak olabilir. Örneğin insanlar, hayvanların bileklerini, çoğu zaman hayvanların dizleri ile karıştırırlar. Bu nedenle aşağıdaki çizimde, eğer insanların ayağı bazı diğer hayvanlarınki gibi şekillenmiş olsaydı neye benzeyeceği görülüyor:

Kawasaki bazen keyifli eklemeler de yapıyor. Örneğin tavşan iskeletini takip edecek olsaydık ne kadar büyük sırt sorunları çekeceğimizi gösterirken, tavşan kulakları da eklemeyi unutmamış:

Tabii ki bu çizimler üzerine düşünürken şu iyi anlaşılmalı: Evrimsel süreçte tüm özellikler bir bütün olarak evrimleşir (bazı istisnalar haricinde). Özellikle de uzun vadede bakıldığında, türlerin özellikleri birbirleriyle karşılıklı olarak evrimleşir; bu nedenle tavşan örneğinde "sırta çok yük bineceğini" söylemiş olsak da, seçilim süreci sonucunda elbette diğer yapılar da buna uygun bir şekilde değişerek en uyumlu (optimum) hale geleceklerdir.

Bunun bir örneğini, daha önceden oldukça detaylı bir şekilde anlattığımız homoloji konusunda görmekteyiz. Kısaca hatırlamak gerekirse homoloji, yakın akraba olan türlerin çeşitli organ ve özelliklerini doğrudan ortak atalardan alması; ancak bu özelliklerin zaman içinde bir miktar değişerek farklı görünümlere kavuşmasıdır. Örneğin bir yarasanın kanatları ile bir insanın elleri homolog organlardır. Eğer insanlar, yakın akrabalarının uzuvlarını birebir korumuş olsaydı, kemiklerimizin nasıl dönüşeceğini bu çizimlerde görebilmekteyiz:

Bundan yola çıkarak, evrimsel sürecin detaylarına ait daha fazla bilgi de alabiliyoruz. Örneğin, yarasalardan söz açmışken, onların el yapısına odaklanalım: Yarasa kanatları, adeta insan parmaklarının fazlasıyla uzamış bir versiyonudur. Kemik düzenleri birebir aynıdır (çünkü bu kemik düzeni ortak atalardan gelir); ancak boyutları farklılaşmıştır.

Örneğin uçan sürüngelerin (mesela pterosaurların) evriminde de benzer bir kemik farklılaşması görülür; ancak onlarda kanadı destekleyen parmak tektir; bütün parmaklar uzayarak kanadı destekler bir halde evrimleşmemiştir:

Kawasaki'nin çizimlerinde gördüğümüz bir diğer önemli nokta, çeşitli hayvanların ne kadar sıra dışı özellikleri olduğu. Örneğin aşağıda, devasa hayvanlar olan fillerin parmakları üzerinde yükselebildiklerini ve develerin adeta balerinler gibi hareket ettiğini görüyoruz; ancak bunu mümkün kılan bir unsur, ayak tabanlarında yer alan etli ve daha yumuşak olan dokular.

Benzer şekilde, bir deniz kabuklusunun sıcaklık nedeniyle nasıl açıldığını, yani bu sürecin mekanizmasını da oldukça "eğlenceli" bir şekilde bu çizimlerden öğrenmek mümkün:

Kawasaki'nin çizimlerine yansıyan bir diğer mekanizma, yunuslarda görülen kemik kondüksiyon sesi olgusu. Ses, hava gibi bir ortamda iletilildiği gibi, kemikler boyunca da iletilir ve yunuslar gibi hayvanlar bu kemik boyunca iletilen sesleri algılayarak çeşitli cisimlerin (örneğin avlarının) yerlerini tespit edebilirler.

Kawasaki bunu, işitme sorunları olduğu için kafasını piyanosuna dayayarak sesleri daha iyi duymaya çalışan Beethoven'a benzetiyor.

Görülebileceği gibi çok disiplinli bir şekilde yapılan çalışmalar, ne kadar tuhaf olurlarsa olsunlar, doğa ve bilim konusunda bize birçok şey öğretebiliyorlar. Kawasaki'nin çizimleri, bunun en absürt ama bir o kadar da keyifli örneklerinden birisi!

Bu İçerik Size Ne Hissettirdi?
  • Tebrikler! 25
  • Muhteşem! 15
  • Güldürdü 14
  • İnanılmaz 13
  • Merak Uyandırıcı! 11
  • Bilim Budur! 6
  • Mmm... Çok sapyoseksüel! 5
  • Korkutucu! 2
  • Umut Verici! 1
  • Üzücü! 0
  • Grrr... *@$# 0
  • İğrenç! 0
Kaynaklar ve İleri Okuma
  • J. Grinevicius, et al. Japanese Illustrator Shows How Humans Would Look If We Had Various Animals’ Bone Structures (14 Pics). (12 Eylül 2019). Alındığı Tarih: 23 Nisan 2020. Alındığı Yer: Bored Panda | Arşiv Bağlantısı
  • Sakura. Sakura. (23 Nisan 2020). Alındığı Tarih: 23 Nisan 2020. Alındığı Yer: Sakura | Arşiv Bağlantısı

Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?

Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:

kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/10/2020 07:14:55 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8594

İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.

Reklamı Kapat
Güncel
Karma
Agora
Instagram
Kafatası
Gazetecilik
Toplum
Renk
Astrofotoğrafçılık
Deri
Uçma
Böcek
Anne
Yaşam
Primatlar
Sars Virüsü
Madde
Kedigiller
Mantık
Kedi
Hematoloji
Goril
Tüy
Yavru
Fare
Popülasyon
Sinaps
Eğilim
İnsan Evrimi
Daha Fazla İçerik Göster
Daha Fazla İçerik Göster
Reklamı Kapat
Reklamsız Deneyim

Evrim Ağacı'nın çalışmalarına Kreosus, Patreon veya YouTube üzerinden maddi destekte bulunarak hem Türkiye'de bilim anlatıcılığının gelişmesine katkı sağlayabilirsiniz, hem de site ve uygulamamızı reklamsız olarak deneyimleyebilirsiniz. Reklamsız deneyim, Evrim Ağacı'nda çeşitli kısımlarda gösterilen Google reklamlarını ve destek çağrılarını görmediğiniz, daha temiz bir site deneyimi sunmaktadır.

Kreosus

Kreosus'ta her 10₺'lik destek, 1 aylık reklamsız deneyime karşılık geliyor. Bu sayede, tek seferlik destekçilerimiz de, aylık destekçilerimiz de toplam destekleriyle doğru orantılı bir süre boyunca reklamsız deneyim elde edebiliyorlar.

Kreosus destekçilerimizin reklamsız deneyimi, destek olmaya başladıkları anda devreye girmektedir ve ek bir işleme gerek yoktur.

Patreon

Patreon destekçilerimiz, destek miktarından bağımsız olarak, Evrim Ağacı'na destek oldukları süre boyunca reklamsız deneyime erişmeyi sürdürebiliyorlar.

Patreon destekçilerimizin Patreon ile ilişkili e-posta hesapları, Evrim Ağacı'ndaki üyelik e-postaları ile birebir aynı olmalıdır. Patreon destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi 24 saat alabilmektedir.

YouTube

YouTube destekçilerimizin hepsi otomatik olarak reklamsız deneyime şimdilik erişemiyorlar ve şu anda, YouTube üzerinden her destek seviyesine reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. YouTube Destek Sistemi üzerinde sunulan farklı seviyelerin açıklamalarını okuyarak, hangi ayrıcalıklara erişebileceğinizi öğrenebilirsiniz.

Eğer seçtiğiniz seviye reklamsız deneyim ayrıcalığı sunuyorsa, destek olduktan sonra YouTube tarafından gösterilecek olan bağlantıdaki formu doldurarak reklamsız deneyime erişebilirsiniz. YouTube destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi, formu doldurduktan sonra 24-72 saat alabilmektedir.

Diğer Platformlar

Bu 3 platform haricinde destek olan destekçilerimize ne yazık ki reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. Destekleriniz sayesinde sistemlerimizi geliştirmeyi sürdürüyoruz ve umuyoruz bu ayrıcalıkları zamanla genişletebileceğiz.

Giriş yapmayı unutmayın!

Reklamsız deneyim için, maddi desteğiniz ile ilişkilendirilmiş olan Evrim Ağacı hesabınıza üye girişi yapmanız gerekmektedir. Giriş yapmadığınız takdirde reklamları görmeye devam edeceksinizdir.

Destek Ol
Türkiye'deki bilimseverlerin buluşma noktasına hoşgeldiniz!

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close
“Bilimin amacı gerçeği keşfedip aydınlatmaktır. Bana kalırsa biyografi veya kurgu fark etmeksizin edebiyatın da öyledir. Bu nedenle edebiyattan ayrı bir bilim literatüründen söz edilemez.”
Rachel Carson
Geri Bildirim Gönder