Kuşların İlginç Dünyası: Dünya'nın Kuşları...

3 dakika
4,467 Okunma Sayısı
Notlarım
Evrim Ağacı Akademi: Canlıların Envai Çeşitliliği Yazı Dizisi

Bu yazı, Canlıların Envai Çeşitliliği yazı dizisinin 2. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Biyoloji Budur: Canlı Dünyasının Bilimi - Ernst Walter Mayr" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

Kara Balıkçıl ve "Sığınak Avlanma" Taktiği: Balıkları Kandıran Zeki Bir Avcı!

Aşağıdaki görselde gördüğünüz, avlanmakta olan bir kara balıkçıldır (Egretta ardesiaca). Ortalama 43-66 santimetre boyunda olan bu kuş, siyah tüylere ve sarı ayaklara sahiptir. Madagaskar da dahil olmak üzere Sahra Çölü'nün güneyinde kalan bölgede yaşar.

Türü meşhur eden özellikliği, görselde görülen sığınak avlanma yöntemidir. Kanatlarını bir şemsiye gibi açan balıkçıl, balıklara bir sığınak veya güvenli bir bölge gibi gözükür. Bu bölgelere sığınmak isteyen balıklar, kolayca kara balıkçılın avı olurlar. Tür, kimi zaman tekil avlanabildiği gibi, kimi zaman ortalama 50 bireyli gruplar halinde bu davranışı sergileyebilir. Kimi zaman grupça avlanma sırasında bireylerin sayısının 200'e kadar ulaştığı bilinir.

Kara balıkçıl, genellikle gün boyunca avlansa da, özellikle gün batımını tercih eder.

Uzun Sakallı Şemsiyekuşu

Rihanna'nın kimi zaman yaptığı saç stillerini taşıyormuşa benzeyen bu Cephalopterus penduliger türü, oldukça ilginç bir ötücü kuştur. Türün göğsünden ve boynundan aşağı doğru sarkan tüy kaplı "sakal" benzeri yapı, oldukça düzgün bir çubuk geometriye sahiptir. Bu garip yapısı sebebiyle kuşa sonradan eklenmiş gibi gözüken bu sakallar, özellikle dişilere kur yaptığı zamanlarda erkeklerin şişirerek kendilerini büyük göstermesine yaramaktadır. Bunun haricinde kuş, ağaçların üzerinden kertenkeleler avlarken ve tohumlar toplareken bu sakallarını ufaltır.

Ne yazık ki, birçok diğer türle aynı kaderi paylaşan şemsiyekuşlarının soyu tükenme tehdidi altındadır ve günümüzde sadece Ekvator ve Kolombiya'nın dar bir kısmında bulunmaktadırlar. Soylarının tehdit altında olma sebebi, aşırı avlanma ve karaların insanlar tarafından kullanımı sonucu yaşam alanlarının tahrip olmasıdır.

Balık Kartalı ve Avı

Fotoğrafta bir balık kartalı ve yakaladığı avı görülüyor. Fotoğrafın çekildiği anda balığın yüzündeki ifade epey bir şey anlatıyor, ne dersiniz?

Oryantal Cüce Yalıçapkını

Aynı zamanda Siyah Sırtlı Yalıçapkını veya Üç Parmaklı Yalıçapkını olarak da bilinen tür (Ceyx erithaca), Alcedinidae, yani yalıçapkınıgiller ailesindendir.

Bu küçük, sarı-kırmızı renkli kuşun ortalama boyu 13 santimetre civarındadır ve sarı renkli tüylerinin arasında mavimsi-siyah lekeler ve renkler bulunur. Genellikle Güneydoğu Asya ve Hindistan alt kıtasında bulunurlar. Bangladeş, Bhutan, Brunei, Kamboçya, Hindistan, Endonezya, Laos, Malezya, Myanmar, Singapur, Sri Lanka, Tayland ve Vietnam'da bolca bulunurlar.

Genellikle yoğun gölgeli ormanlarda yaşayan tür, yuva olarak bir metre uzunluğunda yatay tüneller oluşturur. 17 günde yumurtadan çıkan yavrular için hem dişi hem erkek kuş kuluçkaya yatar. Dişi, her seferinde 4-5 yumurta yumurtlar. Yavrular tüysüz olarak doğar ve 20 günde tüylenirler. Eğer bu ilk parti yavrular başarısız olursa, anne hemen ikinci bir set yumurta yumurtlar.

Yavrular genellikle gekolar, dağ kertenkeleleri, yengeçler, salyangozlar, kurbağalar, cırcır böcekleri ve helikopter böcekleri ile beslenirler.

Flamingo Sürüsü

Flamingolar, avlanma ve çiftleşme dönemlerinde on binlerce birey bir araya gelecek şekilde sürüler oluşturabilirler. Fotoğrafta, böyle bir sürünün havalanışı gözükmektedir. Fotoğraf, Martin Harvey tarafından çekilmiştir.

Flamingolar, ya da Phoenicopterus cinsi, toplamda 6 farklı türü içerisinde barındıran bir kuş grubudur. Flamingoların atalarının günümüzden 76 milyon yıl kadar önce yakın akrabaları olan aynaklardan ve kaşıkçı kuşlarından ayrıldığı bilinmektedir. Ayrıca yakın akrabaları arasında su kuşları da bulunur. Evrimsel süreçte bu ayrımdan yaklaşık 15 milyon yıl sonra, yani günümüzden 61 milyon yıl kadar önce bir diğer türleşme sürecinden geçmişlerdir ve flamingolara gidecek soy hattıyla en yakın akrabaları olan batağanlar birbirinden ayrılmıştır. Tüm bu canlıların ortak atasının ise günümüzden 143 milyon yıl kadar önce evrimleşmiş oldukça eski kuş cinslerinden biri olarak Eurolimnornis olduğu düşünülmektedir. Batağanlar, günümüzden 25-23 milyon yıl kadar önce hızlı bir evrimsel süreçten geçmişlerdir; flamingolar ise büyük oranda aynı hızla değişerek günümüze kadar ulaşmışlardır. Yapılan paleontolojik çalışmalar, flamingolar ile batağanlar arasında geçiş türleri olarak 3 ayrı cins tespit etmiştir. Bu cinsler, günümüzde Palaelodidae ailesi olarak bilinmektedir. Bu aile içerisindeki her bir tür, birer ara geçiş formu niteliğindedir.

Evrim Ağacı Akademi: Canlıların Envai Çeşitliliği Yazı Dizisi