Bu Reklamı Kapat

T. rex'lerin Günümüzde Yaşayan En Yakın Akrabası Tavuklardır!

T. rex'lerin Günümüzde Yaşayan En Yakın Akrabası Tavuklardır! Home Xsplore
2 dakika
37,089
  • Ornitoloji
  • Moleküler Evrim

Evrimsel biyoloji sahasında yapılan araştırmalar, tavukların şu anda gördüklerinden biraz daha fazla saygıyı hak ettiklerini gösteriyor.

68 milyon yıllık bir Tyrannosaurus rex (T. rex) fosilinden izole edilebilen ufak bir protein parçasının, günümüzde yaşayan 21 modern tür ile 1 soyu tükenmiş mastodonun aynı proteinleri ile kıyaslanması sonucu yapılan evrimsel analiz, dinozorların günümüzdeki kuşlarla evrimsel akrabalığı bulunduğunu bir kez daha doğruladı.

Bu Reklamı Kapat

Bu pek şaşırtıcı değil, artık sıradan bir gerçek. Asıl şaşırtıcı olansa, T. rex'in modern kuşlar içerisinde en fazla tavuklarla akrabalık gösteriyor olması! Sonrasında ise, kuşların çok yakın akrabası olan timsahlar geliyor. Ki bu da, yine evrimsel biyoloji tarafından zaten öngörülen bir gerçekti...

Tyrannosaurus rex, "dehşet verici kertenkele" demektir. Bu araştırma sayesinde, kemiklerden doğrudan elde edilen bir kimyasalın analizi sayesinde, evrimsel biyolojinin öngörüsü doğrulanmış oldu ve bu dev dinozor, Evrim Ağacı üzerindeki yerini buldu. Bu protein parçasının izole edilmesi, 2003 yılında çıkarılan çok özel bir T. rex fosili sayesinde mümkün oldu.

Bu Reklamı Kapat

Harvard Üniversitesi'nde görev alan ve aynı zamanda Cambridge Karşılaştırmalı Zooloji Müzesi'nde çalışan Dr. Chris Organ ve arkadaşları, T. rex fosili içerisinde hapsolup kalmış kolajen lifleri izole etmeyi başardı. Sadece T. rex'ten değil, aynı zamanda 600.000 ila 160.000 yıl öncesinde yaşamış mastodon fosilinden de aynı lifler toplanabildi. Araştırmacılar, bu liflerden edinilen proteinleri 21 modern canlı türünün kolajen proteinleri ile kıyasladılar. Bunlar arasında tavuklar, devekuşları ve filler de bulunuyordu.

Edinburgh Üniversitesi

T. rex'ten alınan proteinler, en fazla kuşlarınkine benziyordu. Mastodon fosilinden çıkarılansa, tahmin edilebileceği gibi, fillerinkine en yakın akrabaydı. Bu araştırma, Science dergisinde yayımlandı. Dr. Organ şöyle söylüyor:

Bu sonuçlar iskelet anatomisinden yola çıkarak yapılan tahminleri doğruluyor. Ayrıca kuşların, kuş olmayan dinozorlarla olan akrabalığına ilk moleküler kanıtı da böylece sunmuş oluyoruz.

Araştırmanın eş yazarı, Beth Israel Deaconess Tıp Merkezi ve Harvard Tıp Fakültesi'ne bağlı Prof. Dr. John Asara ise şunları ekliyor:

T. rex'in gerçekten de devekuşları ve tavukları kapsayan kuşlarla en yakın akraba olduklarını doğruladık. Bu akrabalık, üzerinde çalıştığımız diğer tüm canlılardan daha fazla. Ayrıca bu dinozorun, günümüzdeki timsahlar ya da kertenkeleler gibi modern sürüngenlere kıyasla, günümüzdeki kuşlara daha yakın olduğunu da gösterdik.

Her ne kadar bilim insanları çok uzun yıllardır kuşların, dinozorların yaşayan en yakın akrabası olduğunu düşünüyor olsalar da, yıllardır bu kıyaslamalar yalnızca iskeletlere bakarak yapılabiliyordu. Bu yeni bulgular ise, fosillere bakarak bu akrabalığı öngören bilim insanlarının çıkarımlarını destekliyor: Dinozorların genetik yapısı, günümüz omurgalıları içerisinde en fazla kuşlara yakınlık göstermektedir. Benzer şekilde, soyu tükenmiş mastodonların genleri de, günümüz fillerine en büyük yakınlığı göstermektedir.

Bu da akla bir soruyu getiriyor: Tavukları dinozorlara dönüştürmek mümkün olabilir mi? Bunun yanıtını buradan alabilirsiniz.

1. Türev İçerik Kaynağı: The Telegraph | Arşiv Bağlantısı