Evrim Ağacı

Kilisenin Yükselişi, Antik Yunan Düşünürlerinin Fosilleri ve Evrimi Keşfetmesini Nasıl Önledi?

Antik Yunan Düşünürleri ve Takipçileri, Evrimi ve Diğer Gerçekleri Çok Daha Erken Keşfedebilirdi!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu yazı, Evrim, Bilim ve Din yazı dizisinin 26. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

Antik Yunan Dönemi'nde bile fosillerin varlığından haberdar olunduğunu biliyor muydunuz? Böyle bir şeyi öğrenip de Antik Yunan bilgeliğine hayran kalmamak mümkün değil.

Normalde dağların tepelerinde denizlerde yaşayan canlılara ait fosiller bulmayı beklemeyiz. Öyle ki, asırlar boyunca bu fosiller, "Nuh Tufanı" gibi mitolojik masallara kanıt olarak kullanılmıştır. Bu açıklamanın gerçeklikle bir ilgisi yoksa da, bu tip mitolojik hikayelerin doğuşundan önce, Antik Yunan'da gerçek açıklamaya çok daha yakın açıklamaların yapılmış olması gerçekten Antik Yunan bilgeliğini göstermektedir.

MÖ 400'lerde Herodotus, dağ tepelerindeki denizel canlı fosillerinin deniz ve karaların hareketiyle açıklanabileceğini yazmıştır. Gerçekten de bugünkü modern Tektonik Teorisi ve onun bir alt başlığı olan Orogenez (Dağ Oluşum) Teorisi sayesinde biliyoruz ki, Dünya yüzeyini oluşturan levhaların hareketleri sayesinde eskiden deniz dibinde olan karalar, yükselerek dağları oluşturur. Dağlar oluşurken, okyanus diplerindeki fosiller de dağ tepelerine taşınmış olur.

Elbette Antik Yunan zamanında bu dağ oluşumunun tam olarak nasıl olduğu bilinmiyordu; ama yine de müthiş bir gözlem ve mantık gücünü görüyoruz! Örneğin, Aristo şöyle yazıyor:

Dünya için hayatî olan tüm süreçler çok yavaş ve çok uzun zaman dilimlerinde olur. Bu zaman dilimleri, bizim ömrümüze göre aşırı uzundur. Bu nedenle biz bu değişimleri ömrümüz içerisinde gözleyemeyiz. Bunların olduğu süre zarfında koca uluslar var olur ve yok olur.

Bu, gerçekten muazzam bir tespit ve kelimesi kelimesine doğru!

Ne yazık ki Hristiyanlık'ın yükselişi dolayısıyla, bu tip gözlem ve açıklamalara "yasaklar" uygulanmaya başladı. Antik Yunan'ın son 6 asrına denk gelen kilisenin yükselişi ve giderek artan baskılar nedeniyle, gerçeklere daha yakın olan açıklamalar zaman içinde unutuldu. Kilise otoritesi ve bu otoriteden gücünü alan gericiler, Dünya'nın yaşını kutsal saydıkları kitaplara bakarak "hesapladılar" ve gezegenimizin yaşının 4000-7000 yıl civarında olması gerektiğini buyurdular. Bu hesabın hiçbir geçerli tarafı yoktur ve gerçekte olan, Dünya'nın 4.54 milyar yıllık yaşından komik derecede uzaktır. Ama bu otoriter inanç, Antik Yunan bilgeliğinin üzerini örttü.

Bu noktada sorabilirsiniz: Sonuçta kilise yanlış bir açıklama yaptığı için fosiller ortadan kalkmıyordu. Bu antik canlıları nasıl izah ettiler, soranlara ne cevap verdiler? Sorgulayan herkese ceza veremeyeceğini bilen kilise, Dünya'nın kilise tarafından biçilen bu kısacık ömrü çerçevesinde bu antik fosilleri ne olarak açıkladı?

"Doğanın bir şakası" dediler ("lusi naturae")! Gerçeği görmezden geldiler, izahlarının bariz hatasını umursamadılar. Halbuki gerçeği görmek için ihtiyaçları olan her şey, gözlerinin önünde, burunlarının dibindeydi.

Bu örnekten de bir kez daha görüyoruz ki, gerçekler biz onları görmezden geldik diye yok olmamaktadır. Asla da yok olmayacaklardır. Karanlık Çağlar en nihayetinde bitti, gerçekler yine ortaya çıktı.

İşte tam olarak bu nedenle, 21. yüzyılda insanlığa karanlık çağları yaşatmaya çalışanlara karşı aydınlanma mücadelesini her yerde, her an vermek zorundayız.

Çünkü karanlık çağları bir kez daha yaşamayı göze alamayız.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 14/07/2020 22:17:47 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5167

Evrim, Bilim ve Din

“Hatalı bir argümanın tedavisi daha iyi bir argüman geliştirmektir; düşünceleri bastırmak değil.”