Evrim Ağacı

Richard Dawkins, Kambriyen Patlaması'nın Yaratılışı İspatladığını İtiraf Etti mi? Religion News
Tavsiye Makale

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Gerçeklik Analizi Araştırmaları'nın bir parçasıdır. Bu sistem çerçevesinde analiz edilen iddialar, "Gerçek", "Karışık", "Sahte" şeklinde üç sınıfa ayrılmaktadır. Aynı analiz sistemi çerçevesinde, ünlü insanlara atfedilen sözler de incelenmektedir. Bu sözler, "Gerçek", "Hatalı Atıf", "İspatsız" ve "Sahte" şeklinde dört sınıfa ayrılmaktadır.

Evrimci düşüncenin dünya çapındaki en önde gelen savunucularından İngiliz biyolog Richard Dawkins, savunduğu tezleri temelinden geçersiz kılan bu gerçek hakkında şunları söylemektedir: "(...) Kambriyen katmanları, başlıca omurgasız gruplarını bulduğumuz en eski katmanlardır. Bunlar, ilk olarak ortaya çıktıkları halleriyle, oldukça evrimleşmiş bir şekildedirler. Sanki hiçbir evrim tarihine sahip olmadan, o halde, orada meydana gelmiş gibiler. Tabii ki, bu ani ortaya çıkış, yaratılışçıları oldukça memnun etmektedir."

Çarpıtılmış

Sözün Gerçeği Nasıl?

(...) günümüzden 600 milyon yıl önce oluşan kambriyen kayaç katmanları, ana omurgasız gruplarının çoğunu bulduğumuz, en eski kayaçlardır. Bu fosillerin çoğunu ilk ortaya çıkışlarında ileri bir evrim düzeyinde buluyoruz; sanki hiç evrimsel tarihleri yokmuş ve oraya bırakılmışlar gibi... Söylemeye hacet yok, bu ani ortaya çıkış yaratılışçıları çok mutlu ediyor. Fakat her gruptan evrimciler bunun fosil kayıtlarında çok büyük bir boşluğu temsil ettiğine inanıyor; bir nedenle 600 milyon yıl öncesindeki devirlerden gelen çok az sayıda fosil olmasından doğan bir boşluk var. İyi bir neden, bu hayvanların çoğunun vücutlarında yalnızca yumuşak bölümler olmasıdır; fosilleşecek kabuklar, kemikler yoktur. Eğer bir yaratılışçıysanız, bunun bir bahane olduğunu düşünebilirsiniz. Benim burada vurgulamak istediğim, bu boyutta boşluklardan söz ederken, “noktacılarla” “kerteciler”in yorumları arasında hiçbir farklılık yok. Her iki grup da bilimsel olduklarını iddia eden yaratılışçıları dikkate almaz büyük boşlukların gerçekten var olduğunu ve bunların fosil kayıtlarındaki mükemmel olmayan noktalar olduğunu kabullenir. Her iki grup da kambriyen devrinde bu denli çok sayıda, karmaşık hayvan çeşidinin aniden ortaya çıkışının tek alternatif açıklamasının Tanrısal yaratılış olduğunu kabul eder ve bu alternatifi reddeder. (...)

Sözün Kökeni

Richard Dawkins bu sözü Kör Saatçi isimli kitabının 263-264. sayfalarında söylemektedir.

1986 yılında Oxford Üniversitesi evrimsel biyologu Prof. Dr. Richard Dawkins yayınlanan Kör Saatçi isimli eserin bu bölümü, canlıların ufak basamaklardan geçerek, kademeli olarak evrimleşmesi gerektiğini düşünen "kerteciler" (ya da "adaptasyoncular") ile "noktacılar" (ya da "sıçramacılar") arasındaki tartışmayı ele almaktadır. Kambriyen Patlaması, buradaki ve buradaki yazılarımızda da anlattığımız gibi, evrim tarihinde sert kabuklu ve kemikli türlerin ilk evrimleşmeye başladığı dönemdir. Kabuk ve kemik gibi parçalar, bu canlıların atalarında bulunan yumuşak dokulara nazaran çok daha iyi bir şekilde fosilleştiği için, fosil kayıtları da bu dönemde oldukça hızlı bir şekilde çeşitlenmektedir. Bu olay birkaç gün ya da yıl değil; 12-50 milyon yıl kadar sürmüştür!

Bu veriden yola çıkarak, Stephen Jay Gould veya Niles Eldredge gibi evrimsel biyologlar, evrimsel sürecin uzun duraklama evreleri arasında meydana gelen kısmen hızlı evrimsel değişimlerden oluştuğunu ileri süren Sıçramalı Evrim Modeli'ni geliştirmişlerdir. Bu model, Darwin ve sonradan gelen diğer biyologlar tarafından genel geçer olarak kabul edilen Adaptasyoncu Evrim Modeli'ne bir alternatiftir. Bilimin içinden olmayan ve bilimsel tartışmalarla ilgilenmeyen, bunun yerine kamuoyu algısını kendi propaganda araçları ile yönlendirmeyi hedefleyen yaratılışçılar ise, aynı verilerden yola çıkarak bilim insanlarının ani, birdenbire yaratılışı ispatladığını ileri sürmüşlerdir. Öyle ki, Gould ve Eldredge gibi bilim insanlarının bilimsel hipotezlerini yaratılışın ispatı, evrimin çürütülmesi olarak yorumlamışlardır.

Buna rağmen hem sıçramalı evrimi savunanlar, hem de adaptasyoncu evrimi savunanlar, yaratılışçıların argümanlarını ciddiye almamıştır; çünkü yaratılışçılık, burada detaylıca incelediğimiz gibi, bilimsel bir yaklaşım değildir. Yine de yaratılışçıların durmaksızın sıçramalı evrimcileri propaganda aleti haline getirmeleri üzerine Richard Dawkins, zaten halihazırda katılmadığı sıçramalı evrim görüşünü eleştirdiği bölümde uzun uzadıya iki taraf arasındaki farklar ve benzerlikleri anlatmış, yaratılışçıların bu tartışmaya neden taraf olamayacak kadar bilimden uzak olduğunu göstermiştir. Yukarıdaki alıntı da bununla ilgili bir kısımdan cımbızlanmaktadır.

Tüm bu gerçeklere ve Kambriyen Patlaması'nın evrimsel biyoloji için hiçbir tehdit unsuru olmamasına rağmen, yaratılışçılar kulaktan kulağa, kitaptan kitaba bu cımbızlanmış alıntıyı yaymaya ve kamuoyu üzerinde kastî olarak yanlış bir algı yaratmayı sürdürmüşlerdir.

Yaratılışçılar ve Akıllı Tasarımcılar Kanıtlara Rağmen Yalana Devam Ediyor!

Günümüzdeki yaratılışçı akımın öncülerinden ve kendisi de aslında bir hukukçu olan yaratılışcı Philip E Johnson, 1998 yılında yazdığı The Gorbachev of Darwinism adli eserinde, Kambriyen devri öncesi fosillerin olmadığını ve Kambriyen canlılarının ‘aniden’ ‘birdenbire’ ortaya çıktıklarını iddia ederek, birçok bilim insanının da kendisiyle aynı fikirde olduğunu ileri sürer ve Dawkins’i de buna örnek verir. Johnson şöyle der:

Dawkins’in kendisininde söylediği gibi: "Onlar (fosiller) sanki hiçbir evrimsel geçmişi olmadan, oraya elle konulmuş gibidirler."

Yine yaratılışçı akımın bir versiyonu olan akıllı tasarımcıların en önde gelen yayınlarından olan Keşif Enstitüsü (Discovery Institute) ise şöyle yazmaktadır:

Kambriyen patlamasında, hiçbir evrimsel geçmişe ait bir iz göstermeyen, omurgalı balık bile var. Hatta Dawkins bile “Onlar (fosiller) sanki hiçbir evrimsel geçmişi olmadan, oraya elle konulmuş gibidirler” diyerek kabul etmek zorunda kalmıştır.

Böylece Discovery Institute, ünlü evrimsel biyolog Prof. Richard Dawkins’in bile bu gerçeği kabul ettiğini ileri sürmektedir. Bu, Keşif Enstitüsü tarafından yapılan ilk algı operasyonu değildir; meşhur bir diğer örneğini burada izah etmiştik. Yine başka bir yaratılışçı yayında, Dawkins’in itirafta bulunduğunu iddia ederek şöyle der.

Örneğin, Kambriyen devrinde, jeolojik göz çırpma’da, hemen hemen bütün hayvan grupları ortaya çıkmıştır. Richard Dawkins de, dürüst anlarından birinde, "Onlar (fosiller) sanki hiçbir evrimsel geçmişi olmadan, oraya elle konulmuş gibidirler” diyerek itiraf etmektedir.

Hatta bazı yaratılışçılar dahada ileri giderek, “Dawkins’in de kabul ettiği gibi, Kambriyen patlaması yaratılışın açık bir delilidir.” diyerek Dawkins’in de kendileri gibi düşündüklerini ileri sürmektedirler.

Yaratılışçılar tarafından sık sık kullanılan yukarıdaki alıntı, dikkatlice paragraftan çıkarılarak aynen bu şekilde konulup onlarca farklı yaratılışçı kaynak tarafından hiç değiştirilmeden tekrarlanarak kullanılmaktadır.

Öyle görünüyor ki, bu alıntıyı okuyan hiç kimse de merak edip bu sözlerin geçtiği kitabı alıp okumamıştır. Bırakın okumayı, Dawkins’in aynı paragrafta bu cümleden önce veya sonra ne dediğine bile bakmamıştır. İşte bu nedenledir ki, günlük hayatta, medyada, televizyon tartışmalarında “evrim çürütülmüştür”, “evrim ispatlanmamıştır”, “evrimciler bile artık evrime inanmıyorlar” gibi iddiaları sık sık duymaktayız.

Dawkins'in Gerçek İtirafı: "Yaratılışçıların Sinsiliğini Öngöremedim."

Dawkins yıllarca süren ve günümüzde hala devam eden bu cımbızlama kampanyasından oldukça sıkılmış olmalı ki, son yıllarda yazdığı Yeryüzündeki En Büyük Gösteri: Evrimin Kanıtları adlı kitabında, bu konudan bahsetmektedir. Dawkins, yukarıdaki alıntıya atıf yaparak, şöyle der:

[Hatalı alıntılarda verilen] son cümleden anlaşılıyor ki, yaratılışçıların Kambriyen patlamasını seveceklerini anlayabilecek durumdaymışım. Ama o zamanlar (1986), yaptığım açıklamayı dikkatlice cımbızlayıp, benim cümlelerimi bana karşı ve kendi çıkarlarına yönelik tekrar tekrar sinsice alıntılayacaklarını fark edecek kadar akıllı değilmişim.

Bu uzun açıklamamızdan da görüleceği gibi, bağlam bilgisi olmaksızın yapılan bu cımbızlamayı izah etmek oldukça zordur; çünkü kişinin kitabın tamamını okuması gerekmektedir. Bu yapılacak olursa, Dawkins'in herhangi bir şekilde yaratılışçı iddialara destek olabilecek bir itirafta bulunmadığı görülecektir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 03/07/2020 01:39:31 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/632

“Gizleyecek hiçbir şeyiniz olmadığı için kişisel gizlilik haklarının ihlaline karşı çıkmamak, söyleyecek hiçbir şeyiniz olmadığı için ifade özgürlüğü haklarının ihlaline karşı çıkmamak gibidir.”
Edward Snowden