Sorulara Dön

Fotonlar kütlesiz olduğu halde neden kütle çekiminden etkileniyor?

Karadeliklerin kutle cekimine kapılıp içine nasıl duşüyorlar?
1,075 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Soruyu Soranın Seçtiği Cevap

Sorunun cevabı aslında çok basit: Kütleçekimi aslen "iki cismin birbirini çekmesi" demek değil. Klasik Fizik ya da Newton Fiziği'ne göre bu böyle tanımlanır, evet. Bu yüzden okullarda hep bu basit versiyonu öğretilir. Ancak günümüzde Newton'un Kütleçekim Teorisi'ni büyük oranda ekarte etmiş ve bu teorinin kullanımını, sadece günlük yaşantımızdaki sıradan nesnelerle sınırlandırmış olan Einstein'ın Genel Görelilik Teorisi sayesinde biliyoruz ki, kütleçekimi "cisimlerin birbirine kuvvet uygulaması" olayı değil. Kütleçekimi dediğimiz olay, uzay-zaman dokusunun kütleli cisimlerin etrafında bükülmesiyle ilgili.

Özellikle büyük kütleli cisimler, içerisinde bulundukları uzay-zaman dokusunu, tıpkı gergin bir çarşaf üzerine bırakılan ağır bir top gibi bükerler:

Tüm Reklamları Kapat

Uzay-zaman dokusu 2 boyutta değil, 3 boyutta birden bükülür (hatta teknik olarak zaman da dahil 4 boyutta birden bükülür ama bu ayrı bir konu).

Yukarıdaki 3 boyutlu bükülmeyi anlamak zor olduğundan, şu şekilde 2 boyutta gösterimler yaygın:

Bu bükümün etki edebildiği bölgeden geçen her cisim, uzay-zamanın dokusundaki bu bozulmadan etkilenir. Buna kütleli-kütlesiz her cisim dahildir. Örneğin Ay'ın Dünya'nın yörüngesinde dönmesinin nedeni, aralarında bulunan çizgisel bir çekim kuvveti değildir. Dünya'nın uzay-zaman dokusunu bükmesinden ötürü oluşan çukur içerisinde Ay'ın dönüp durmasıdır.

Tüm Reklamları Kapat

Aynı şekilde, bu bükülmeden ışık da etkilenmektedir. Eğer ki ışığın geçtiği yolda büyük kütleli bir cisim varsa (bir karadelik gibi), bu cismin uzay-zaman dokusunu bükmesi, ışığın yolunu değiştirmek zorunda kalmasına neden olur. Çünkü ışık, kütlesinin var olup olmamasından bağımsız olarak uzay-zaman dokusu içerisinde ilerlemek zorundadır. Eğer ki bu doku bükülmüşse, ışık da onu takip etmek zorundadır:[1]

Dolayısıyla ışık, kütleçekiminden rahatlıkla etkilenebilir. Tabii kütlesiz bir cismin nasıl olup da enerjisinin olabildiği ayrı bir konu.

1. Ç. M. Bakırcı. Fotonlar Kütlesizse, Kütleçekiminden Neden Ve Nasıl Etkileniyorlar?. (2 Temmuz 2021). Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
Ögetay Kayalı
Astrofizikçi

Geçtiğimiz günlerde bu sorunun aynısını, Michigan Tech'te hocamın lisanslara verdiği tartışma sorusuydu aynı zamanda. Orada da çok farklı bir konsepte kadar gelmişti konu. Fotonların kütle çekimden etkilenmesinin nedeni, aslında tüm cisimlerin, bükülen uzay-zamandaki jeodeziklerde hareket ediyor olması. Bunu tıpkı bir arabanın kıvrımlı bir yoldaki hareketi gibi düşünebilirsiniz. Araç daima o yolun eğriliğini takip etmek durumundadır, kenarlardan çıkıp başka bir yere gidemez. Dolayısıyla bu olay fotonlar için değil her şey için geçerli.

Bir diğer gözden kaçan durum da gravitation kelimesini "kütle çekim" diye çevirmemizden kaynaklanıyor. Aslında uzay-zamanı büken şey stress-energy tensörüdür ve buraya basınç, elektromanyetizma gibi ifadeler de eklenebilir. Fakat bu durumda etkiler biraz daha farklıdır. Demem o ki aslında kütlesiz fotonlar da uzay-zamanı bükebilirler. Hatta öyle ekstrem koşullar olabilir ki, iki foton birbiri etrafında bir yörüngeye de oturabilir. Burada mesele tensörün adından da anlaşılacağı üzere enerjidir, kütle değil. Bu nedenle evrenin erken dönemlerinde (radyasyon dönemi), gravitasyon çoğunlukla fotonlar tarafından sağlanıyordu, çünkü enerjileri çok yüksekti.

Volkan Merih
Bilgisayar Mühendisi, bilim ve felsefe okuru
Orijinal Soru: Işığın bir kütlesi yoksa neden karadeliğin kütle çekimine kapılıyor?

Herhangi bir "enerji" aynı zamanda relativistik bir kütle gibi davranır.

Işığın "maddesel" bir kütlesi olmamasına rağmen enerjisi vardır ve gravitasyondan kütle gibi etkilenir.

Tüm Reklamları Kapat

Hatta pratikte çok mümkün olmasa da, dar bir hacimde yeterince yoğunlaşmış enerjinin kendisi de uzay-zamanı bükerek kütle çekim etkisi oluşturur.

Özgür Aras
Fizikçi, Yazılımcı ve Felsefeci

Kütle çekim yasaları Einstein tarafından geliştirilen Genel Görelelik kuramına uygun hareket eder.

Kütle çekimi uzay zamanı kendisine doğru büker. Işığın hızının ne olduğunun bir önemi yoktur. Tren yolunda giden trenin hızı ne olursa olsun rayları kendinize çekerseniz tren size doğru gelecektir. Olay başka bir şey değildir.

Tüm Reklamları Kapat

Sizin dediğiniz şeyin olabilmesi için bir kuantum kütleçekim kuramına ihtiyacımız var. Yani parçacıkların kütle çekimindeki etkilerini tanımlayan bir sistem gerekiyor fakat şu an elle tutulur bir kuantum kütle çekim kuramımız yok.

Kütle çekim de dahil evrendeki tüm hızlar ışık hızı ile sınırlıdır.

Karadelikler sadece kendi çekim alanlarında olan ışığı yutarlar. Bu alan olay ufku olarak adlandırılır. Olay ufku kenarından kaçan ışık karadelik tarafından yakalanamaz. Olay ufku içerisinde ise uzay-zaman aşırı eğrildiği için ve ışık da uzay-zaman dokusunu takip ettiğinden mecburen karadeliğe düşer. Yani karadelik ışığı çekmez. Uzay-zamanı, yani ışığın izleyeceği yolu büker.

Albus DUMBLEDORE
Cehalat Yüksek Lisansı

Merhabalar efendim. Bu konu o kadar mükemmel ve harika bir konu ki adeta mest oluyorum. Bunu bilmek için kütle çekimini anlamalıyız. 300 küsür yıl kabul gören Newton'ın kütle çekim kanunun yanlış olduğunu biliyoruz. Sizin sorunuzu cevaplayansa Einstein Amca'mızın mükemmel teorisi. Bu teoriye göre uzay gergin bir masa örtüsüne benzetilir. Ağırlığı olan her cisimde bu örtüyü biraz içe göçürür. Bu da aslında uzay-zamanı bükmek olarak adlandırılır. Anlamanız için bu teorinin basit bir uygulamasının linkini vericem bakabilirsiniz.

Şimdi gelelim sorunuza. Elimizde olan bilgileri bir sıralayalım önce.

Tüm Reklamları Kapat

1 Kütle çekim kuvveti adı üzerinde kütlesi olan maddelerin,cisimlerin birbirini çekmesidir.

2 Işık bir madde değildir çünkü bir ağırlığa sahip değildir.

Tüm Reklamları Kapat

3 Yani ışık kütle çekiminden etkilenmez.

Öyle mi? Elbette hayır. Peki nerde yanlış yaptık? Şurada yaptık ki kütle çekim sadece Newton'a göre sadece kütlesi olan cisimleri çeker. Einstein Amca ise bize her ağırlığı olan maddenin uzay-zamanı büktüğünü söylemişti. Ki bu durumda uzayı yol olarak düşünürsek ışık bir araba olur. Bükük bir yolda olan araç nasıl düz gidebilir öyle değil mi? Bu ışığın gezegenlerden etkilenmesidir. Karadelikler içinse durum biraz daha farklı. Karadeliğin oluşması çok uzun bir konu o yüzden ona çok girmiyorum ama bilmen gereken şey karadeliklerin çok yoğun bir kütleye sahip olmaları. Yani o kadar küçük alana o kadar kütle sığıyor ki uzay-zamanı bükmeyi bırak argo tabirle uzay-zamanın içinden geçiyor :) Daha iyi anlaman için şu kadarını söyliyim. Güneşin tüm kütlesini bak güneşin yani bir yıldızın tüm kütlesini sadece basketbol topu kadar bir yere hapsettiğini düşün. Yani üff. Tabii ki ışıkta üff diyor ve bükülmeyi bırak karadelikten kaçamıyor bile... Umarım bu harika konuda yardımcı olabilmişimdir. İyi günler...

1. Yazar Yok. Eniştemin Kütle Çekim Teori Videosu. (24 Haziran 2019). Alındığı Tarih: 24 Haziran 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Oğuz
Yazılım mühendisi

Işığın karadelikten kaçamamasının sebebi kütleyle ilintili değildir. Karadeliklerin gerçekleştirdiği eylem bizim halk ağzında kullandığımızın aksine kütleyi "çekmek" değildir, uzay zamanı bükmektir. Fizik yasaları dolayısıyla, herhangi bir kuvvet etkisi bittikten sonra boş uzayda hareket edecek bir cisim her zaman düz bir rotayı takip edecektir. Özellikle ışık, her zaman en kısa olan düz rotayı takip eder. Karadelikler ise bizim "düz" dediğimiz algıyı yamultur. Uzay artık bir A4 kağıdı gibi değil, kavisli bir şekile bürünmüştür. Ama ışığın fiziği altüst edecek hali yok, kavisli bir kağıtta düz bir rotayı izlemesi gerektiğinden, mecburen karadeliğin içerisine doğru hareket eder.

İlk yorum yapan arkadaşın verdiği enerji ile kütle çekim oluşturma konsepti de çok ilginçtir. Teorik olarak, yeterince ışık kullanarak bile bir karadelik oluşturabilirsiniz, bunun bilimsel terminolojisi Kugel-Blitz diye geçiyor.

Tüm Reklamları Kapat

Evrende cisimlerin tercih edeceği hareket doğrultularının nasıl hesaplandığını merak ediyorsanız, La grange fiziğine göz atmanızı tavsiye ederim.

Sorulara Dön