Fizik & Kuantum

Meaaa Feaaa
28,605 görüntülenme
Hatırla (1)
Takip
Trenin içinde zıplarsak aynı yere düşeriz ama üstünde zıplarsak farklı yere düşeriz neden? Her yerde hava deniyor ama bence öyle değil sadece yerçekimi olan bi uzay gemisi düşünelim içinde zıpladığında aynı yere düşersin ama üstünde zıpladığında farklı yere hava yok.Açıklayabilecek varsa sevinirim
Özgür Aras , Fizikçi, Yazılımcı ve Felsefeci

Uzay gemisinde farklı yere düştüğünüzü denediniz mi ? Tamamen kendinize göre bir yorum yapıp gerçeklerin de öyle olduğunu sanıyorsunuz.

Yeryüzünde havada hareket eden her şey hava direnci ile karşılaşır. Ne kadar hızlıysa o kadar geriye düşersiniz. Tren içinde de dışında da hava direnci olmadığında aynı yere düşersiniz. Siz günlük hayattaki deneyimleriniz ile bunu hayal etmekte zorlandığınız için olayların gerçek yüzünü görmekte zorlanıyorsunuz.

Aşağıdaki resimde görülen astronot, uluslararası uzay istasyonun dışındadır ve dışarıya zıplayarak çıkmaktadır. Buna rağmen onunla birlikte hareket etmektedir. Hem de 27.600 km/sa hız ile !

Eğer okuyorsanız okulunuzdaki mekanik derslerini daha dikkatli takip etmenizi öneririm.

22,070 görüntülenme
Teşekkür (3)
Aykut Alp
Dünyanın hem teğetsel hem de radyal ivmesinden dolayı lise eylemsizlik sorularında olduğu gibi lambaların da dik açıdan farklı açıyla durması ve hatta ipin toplanması gerekmez mi?
Cengiz Altun
Yusuf İğın
Doğa Mutlu , Fen lisesi mezunuyum

Merhaba Yusuf,

Kuantum Atom Modeli ile sıkça kullanılmaya başlanan orbital, enerji katmanları gibi ifadeler; insanların anlatımı kolaylaştırma ve daha somut düşünebilme amaçlı kullandığı ifadelerdir. Atom incelendiğinde fiziksel olarak orbital görmek, katmanları gözlemlemek mümkün değildir çünkü elektronların doğası gereği sabit konumları yoktur. Fakat bulunma olasılıklarının yüksek olduğu bölgeler vardır - ki biz bu olasılıkları orbital olarak adlandırırız.

Bu durumdan yola çıkarak diyebiliriz ki atomun var olmasıyla birlikte, elektronlarının konumu için oluşan olasılıklar (orbitaller) da var olur. Atomun elektron alması durumunda elektronlar, atomun çevresine dağılmak isteyeceklerdir, dolayısıyla daha üst orbitallerde bulunma olasılıkları artacaktır. Bunun sonucunda da bizler, alınan elektronların üst katmanlara yerleştiğini kabul ederiz.

Hatırla (1)
Takip
eğer mümkünse nasıl elde edilir,nasıl bir düzeneğe ihtiyaç vardır?
Aykut Alp
Yani gezegenler ve yıldızların kütlelerinden dolayı ışığı bükmesi sanki atmosferleri varmış görüntüsü yaratamaz mı?

Hayır yaratamaz. Daha doğrusu bu iki etki birbirinden çok rahat ayrıştırılabilir. En basit yolu spektroskopi ile gözlemlerini yapmaktır. Gelen ışığın bir nevi kimliğine baktığımız zaman, atmosferdeki elementlere ve bunların oranlarına kadar birçok şeyi bilebiliyoruz. Zaten halihazırda aşırı küçük olan kütle çekimsel merceklemenin etkisi gezegenlerde yok denecek kadar az. Zaten bunun olabilmesi için arkasında bir ışık kaynağı olması demek. Bu da arkasında ışık kaynağı olmadığında farklı bir veri alınması anlamına gelir, ama böyle bir durum yok.

Selin Güzel
Teşekkür (2)
Takip
Oturduğumuz yerde bile bir hızımız var çünkü dünyamız,güneş sistemiiz,galaksimiz vs hareket halinde peki ya bunların içinde olmasaydık.Kendimizi her şeyden soyutlasaydık göreceli olan bu zaman bizim için nasıl olurdu?

Mekandaki hızımız, zaman boyutundaki hızımızı doğrudan etkiliyor. Mekandaki hız arttıkça, zaman yavaşlar. Hızımız ışık hızına ulaştığında, zaman DURUR. Eğer biz mekandaki hızımızı sıfıra indirirsek, uzay zaman dokusunun bükülmediği ve minimum hareketi sağlayabilirsek, zaman boyutundaki hızımız maximum noktasına yaklaşır. Yani zamanın etkisi en üst düzeye çıkar. Kütle, uzay zamanı büktüğü için zamanın geçişi yavaşlar. Kütle etkisi bizim bedenimiz için de geçerli aslında. Biz de uzay zamanı büküyoruz.

Tersini düşünürsek, karadelik yakınına gittiğimiz sürece karadeliğin devasa kütle etkisi zamanı o kadar bükecektir ki, zaman ileri düzeyde yavaşlayacaktır.

Ancak bu zamanın geçiş hızının bilinç tarafından okunması mümkün değildir. İçinde bulunduğumuz şartlara ait zamana tabi oluruz, zamanın geçiş hızını anlayamayız. Herşey normaldir farklı zaman akış hızları altında. Bu farkı gözlemci anlayabilir. Bütün bu yorumları DÜNYA ŞARTLARINDAKİ ZAMANI referans alarak yapıyoruz. Böyle bir referans da yok aslında. Her nokta, kendine özel bir zaman akışına sahiptir ancak bu farklar yakın noktalarda çok az olduğu için gözardı edilir tarafımızdan.

Anıl Alpaslan
Teşekkür (4)
Hatırla (4)
atomların sahip oldukları elektronlar sürekli bir hareket halinde olduğuna göre elektronlar enerjisini nerden alıyor? enerjisi nasıl bitmiyor?
Orijin Paradox
Teşekkür (1)
Hareket halinde olan bir galaksi icinde bulunan kara delikler bulundukları konumda sabit olarak kalıyor mu? Yoksa galaksi ile beraber aynı yön yada doğrultuda yer değiştiriyor mu?
Anıl Yılmaz
Teşekkür (1)
Bunun matematiksel ve fiziksel izahını yapabilir misiniz? Düşünen herkese teşekkürler.
Yüksel Kenaroğlu
Takip
Güneşin merkez bölgesinde doğan bir fotonun Güneşin yüzeyine ulaşma süresinden bahsedilebilir mi ? Evrim Ağacı (You Tube) videosu... Gerçekte, merkezde doğan ilk foton ile, yüzeye ulaşıp, gözümüze kadar gelen foton farklı ve çok çok daha genç bir foton olmuyor mu ?

Teknik olarak soğurulduktan sonra tekrar salınma gerçekleştiğinde bu iki fotonu ayırt etmek (kimliklendirmek diyelim) o kadar kolay değil ve genel bir kanı olarak bunları aynı foton olarak düşünmeyiz hatta düşünemeyiz. Çünkü Güneş'in merkezi gibi yoğun bir bölgeden bu şekilde soğurulup salınarak, saçılarak vb. çeşitli süreçlerle yolculuk eden bir foton, artık merkezde ilk oluşan fotonun bilgisini taşımaz. Bu nedenle evrene dair çıkarımlarımız da evrenin artık kayda değer miktarda soğuyup, fotonların serbest hareket edebildiği 380 bin yıl yaşındaki halinden gelen fotonların oluşturduğu kozmik mikrodalga arka plan ışınımına dayanıyor. Çünkü öncesinde fotonlar serbest hareket edemiyor ve böyle olduğunda, oraya dair bir bilgi taşıyamıyorlar. Lakin bir başka açıdan baktığımızda da foton, fotondur. Bu bakış açısıyla, merkezde üretilen bir enerjinin, ne tür süreçlerden geçerek ne kadar sürede bize ulaştığını betimlemiş oluyoruz. Ama dediğim gibi, bu kullanılabilir, o merkezdeki koşula ait bir foton değil artık.

Sevgili Çağrı'nın burada anlatmaya çalıştığı konsept, aslında mean free path olarak adlandırdığımız kavram. Yani bir fotonun serbest bir halde (herhangi bir etkileşime girmeden) hareket edebileceği ortalama mesafe. Zaten videoda da göreceğiniz üzere net bir süre vermeyip geniş bir aralığa sahip olabileceğini ifade ediyor. Bunun nedeni bu hesabın olasılığa dayanması. Teknik açıdan bakılacak olursa merkezde üretilen bir foton doğrudan bize gelebilir de, fakat bu muhtemelen sıfır kabul edebileceğimiz kadar küçük bir olasılıktır.

Teşekkür (2)
Mahsun Yaşar
Takip
3 cismin birbiriyle etkileşimi iki cismin etkileşimiden çok daha karmaşık veya hesaplanamaz gibi bir şey var mı?
Anıl Yılmaz