Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrim karşıtlarının bu iddiasının yalan olduğuna bilimsel bir kanıt bulamadım. Yirmi yaş dişleri atalarımızdan bir kalıntı?

Ancak harun yahya gibi evrim karşıtları yirmi yaş dişlerinin körelmiş olmayıp evrime kanıt olmadığını savunmuşlar. Bunu atalarımızın yumuşak gıdaları tüketmesine değil de son iki yüzyıldaki sanayi devrimi ile tüketilen yumuşak gıdalara dayandırıyor devrim öncesi dişlerin sorun yaratmadığını belirtmiş?

Yirmi yaş dişi, insanın evrimsel atalarına bitkileri öğütmede yardımcı olan körelmiş üçüncü azı dişidir. İnsanın atalarının kafataslarında daha çok diş içeren daha büyük çeneler olduğu düşünülüyor. Böylece insanın bitki hücre duvarını oluşturan selülozun sindirimindeki yetersizliğini kapatarak yeşillikleri çiğnemelerine yardımcı olmuştur. 10.000 yıl önce yaşanan tarım devrimi ile birlikte insanlar, karbonhidrat ve yüksek enerji içeren daha yumuşak besinler tüketmeye başlamışlardır. Böyle bir diyet sonucunda paleolitik atalarımızda olduğu gibi çenemiz daha ileri büyümemiş ve haliyle yirmi yaş dişine yer kalmamıştır.

(bilgelik dişi=20.yaş dişi)

Antropologlar, bilgelik dişlerinin veya üçüncü azı dişlerinin atalarımızın daha erken çiğneme gücü gerektiren ve dişlerin aşırı aşınmasıyla sonuçlanan kaba, kaba gıda - yaprak, kök, fındık ve et gibi erken diyetinin evrimsel cevabı olduğuna inanırlar. Yumuşak besinler ile modern diyet, çatal, kaşık ve bıçak gibi modern teknolojilerin harikaları, bilgelik dişlerine olan ihtiyacı ortadan kaldırmıştır. Sonuç olarak, evrimsel biyologlar artık bilgelik dişlerini körelmiş organlar veya evrim nedeniyle işlevsiz hale gelen vücut parçaları olarak sınıflandırmaktadır.

Bilgelik dişleri, diş perisi yastığınızın altında değişiklik bıraktıktan sonra neden patlar? Bebeğin birincil dişlerinden kalıcı dişlere kadar diş gelişimi, yıllar boyunca, ilk molar altı yaş civarında patlar ve ikinci molar 12 yaş civarında patlar, organize bir şekilde gerçekleşir. onuncu yaş gününüzün etrafında şekillenme, diş gelişimi zaman çizelgesindeki son azı dişleri kümesidir, bu nedenle genellikle 17 ila 25 yaşları arasında olana kadar patlamazlar. Çünkü bu, insanların daha akıllı oldukları söylenen yaştır, üçüncü azı dişleri seti “bilgelik dişleri” olarak adlandırılmıştır.

Bazı insanlar hiçbir zaman bilgelik dişleri almazlar, ancak Kanada Dişhekimleri Birliği'nde yayınlanan bir araştırmaya göre, sayı bir ila dört arasında herhangi bir yerde olabilir - ve çok nadir durumlarda dörtten fazla olabilir . Bilimsel literatür, birey başına diş sayısının neden değiştiğini henüz açıklayabilmiş değildir, ancak bu yabancı veya süpernümerer dişleri alanlar için her türlü soruna yol açabilir.

İnsan çeneleri evrimsel tarih boyunca daha küçük hale geldiğinden, bilgelik dişleri oluştuğunda etraflarındaki diğer dişlerden sıklıkla etkilenir veya tıkanırlar. Ayrıca, diş kısmen patlarsa, yiyecekleri çevreleyen sakız dokusunda sıkışabilir, bu da bakteri büyümesine ve muhtemelen ciddi bir enfeksiyona yol açabilir.

Patlamayan, ancak sıkışmış kalan bilgelik dişleri aynı zamanda kalıcı dişlerin kalabalıklaşması veya yer değiştirmesi gibi ağız sorunlarına da yol açabilir. Çok nadir durumlarda, etkilenen bilgelik dişini çevreleyen yumuşak dokuda bir kist (sıvı dolu kese) oluşabilir. Bu kistler kemik yıkımına, çene genişlemesine veya çevredeki dişlerde hasara yol açabilir. Daha nadir olarak, kistlerde tümörler gelişebilir, bu da tümör veya kist çok büyürse çenenin kendiliğinden kırılmasına neden olabilir.

Ağızdaki diğer tüm dişlerin yanı sıra işlev gören bilgelik dişleri geliştiren hastalar vardır ve sonuç olarak bıçağın altına girmeleri gerekmez. Ancak hiç kimse üçüncü molar komplikasyonların ne zaman ortaya çıkacağını tahmin edemez ve Amerikan Oral ve Maksillofasiyal Cerrahlar Birliği, bilgelik dişlerinin yaklaşık yüzde 85'inin nihayetinde çıkarılması gerektiğini tahmin eder.

Puan Ver

“Eğer ki uzaylılar Dünya'ya gelseydi, onlara halen enerji kaynağı olarak yerin derinliklerinden fosil yakıt çıkardığımızı söylemeye utanırdım.”