Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Bir sorum var!!! Aynı canlıların fosillerinin farklı kıtalarda bulunması?

Şahsen evrim hakkında yeterince bilgim olduğunu düşünüyorum ama bunun cevabını bir türlü bulamadım. Kristof kolomp amerika kıtasını keşfettiğinde orda da insanlarla karşılaşmıştı (üstelik onlar da da sünnet geleneğin olduğunu gördü. Çok ilginç. ). Biz homo sapiensin 4-4. 5 milyon yıl önce primattan yavaş yavaş ayrıldığını biliyoruz. Ama amerika kıtası afrika dan bir buçuk milyar yıl önce ayrıldığını biliyoruz. Oradaki primatlar insana, afrikadaki kuzenlerine nasıl bu kadar benzer evrimleşebildiler

Oralarda yaşayan insanlar farklı primatlardan gelişen farklı insan ırkları değiller onlar biziz. Yani onlar homo sapiens. Amerika kıtasına geçmek insanlığın tarıma geçmesiyle doğru orantılı yani insanlık tarıma geçtiği zaman ile Amerika kıtasını keşfetmesi aynı zamanlara denk geliyor. (Günümüz) Rusyasının ucundan Bering boğazı üzerinden Amerika kıtasına kolay bir geçiş yapılabilir ki o zaman ki şartları düşünecek olursa havalar daha soğuk olduğu için boğazdan geçmek daha kolay olur. Yani kısaca onlar farklı insan değiller onlar biziz.

Bering boğazı üzerinden Amerika’ya geçiş
Sapiens “Yuval Noah Harari”

Bence sorunun can alıcı noktası. fosiller.Daha açık bir değişle soru ve sorun, bir zamanlar yaşamış canlıların artık yaşamıyor ve yeryüzünden silinmiş olması, ama geride kalan fosillerinin, neden farklı kıtalarda bulunmuş olmasıyla ilgili. Bu doğruysa, yanıt çok basit: Bu fosilleşmiş canlılar, yaşadıkları dönemde aynı ortak ve tek coğrafyayı (kıtayı) paylaşıyorlardı. Ama daha sonra milyar yada yüz milyonlarca yıl süren jeolojik olaylar sonucunda bulundukları coğrafya (ya da ana kıta) birinden ayrılarak dağıldı. Böylece bu hayvanlar, yeni oluşan farklı kıtalarda yaşamlarını sürdürmeye devam ettiler. Öldüklerinde ise, fosilleri doğal olarak bu farklı kıtalarda ortaya çıktı. Ayrıca bir dünya haritasına bakarsanız, karşılıklı duran bütün kıtaların neredeyse tüm girinti ve çıkıntılarının bir yapboz oyunu (lego) gibi birbirlerine denk gelip karşılıklı yerleşecekmiş gibi durduklarını kolayca görürsünüz. Ama bu olay, homo sapies ve onunla yakın zamanda oluşmuş diğer canlılar için geçerli değildir. Çünkü bu "yeni" canlıların evrimleşip oluşma süresi, kıtaların kayma dağılma sürecinden çok çok kısa ve yenidir.

Bu durum kıtaların önceden tek bir kıtanın ayrılarak farklı kıtaları oluşturduğunu kanıtlar niteliktedir ve farklı kıtalarda olsalar da ortam değişse bile bir şekilde canlıların hayatta kalmaya devam ediceğinin de kanıtıdır. Bu sadece aynı türlerin fosillerini bulmaktan ibaret değil aynı zamanda evrimleri de birbirine yakın şekilde gelişmiştir .Çünkü canlılar avcılar ve avlar olarak farklı kıtalarda bulunmuşlardır . Aynı avcılar da avlarla beraber gelmiştir yani . Evrimleri de genelde iklimsel farklılık yüzünden fenotip olarak canlıları farklılaştırmışlardır. Tabi baştan beri bahsettiğim değişimler 1 yılda yaşanmış şeyler değiller 😀 . YouTube bu kıtaların ayrılması konusunda güzel videolara sahip . İstersen Kör Saatçi'yi de okuyabilirsin .

“Başkalarına sana davranılmasını beklediğin gibi davranma. Zevkleri bambaşka olabilir.”