Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Mikroskop insana önemini gösterdi; teleskop da önemsizliğini... - Manly P. Hall

Gerçekten de çok yerinde bir tespit: Mikroskop sayesinde vücutlarımızın ne kadar engin bir evren olduğunu fark ettik. Ancak teleskopla gökyüzüne baktığımızda, tüm evren içerisinde bir toz zerresinden bile ufak ve önemsiz olduğumuzu gördük.

Mikroskoplar

Belki bunun sırası tam olarak böyle olmadı, çünkü mikroskopla teleskobun icatlarının tarihi oldukça karışıktır. Mikroskobun tarihi 1200'lerde Roger Bacon'un ilkel mikroskop denemesine kadar gider; ancak bunun kanıtları çok zayıftır. İlk mikroskop benzerleri, 1625 yılında Galileo tarafından kullanılmış ve Giovanni Faber tarafından "mikroskop" olarak isimlendirilmiştir.

İçerisinde yaşadığımız boyutun altına da baktığımızda
İçerisinde yaşadığımız boyutun altına da baktığımızda "evrenler" görüyoruz... İçerisinde yaşadığımız boyutun üstüne de baktığımızda "evrenler" görüyoruz... Bizler, evrenler içerisindeki evrenlerden biri gibiyiz.

Fakat bunlar bile tam bir "mikroskop" değildir ve herhangi bir keşfe yaramamıştır. Mikroskobun gerçek babası ise, 1660-1670'li yıllarda mikroskobu ilk defa gerçek anlamıyla kullanarak 9 Ekim 1676'da mikroorganizmaları keşfeden Antonie van Leeuwenhoek'tur.

Geçirimli Elektron Mikroskobu (GEM), İngilizcede Transmission Electron Microscope (TEM) kalıbının Türkçesidir. Taramalı Elektron Mikroskobu olarak bilinen SEM (Scanning Electron Microscope) ile birlikte en sık kullanılan mikroskop türlerinden birisidir.

Amfipod Üzerinde Duran Diatom Üzerinde Duran Bakteri!

Bu ara başlık biraz acayip gelebilir; ancak aşağıdaki videoda göreceğiniz tam da bu:

Amfipod Üzerinde Duran Diatom Üzerinde Duran Bakteri!

Boyutlar arası geçişi muhteşem bir şekilde gösteriyor, değil mi?

Bu yakınlaşmanın (zoom) birkaç büyüklük değerini geçtikten sonraki son durağı, ufak bir bakteridir. Bu bakteri, bir diatom üzerinde durmaktadır. Diatomlar, silika zırhlarıyla bilinen bir alg sınıfıdır. Bu diatom ise, bir amfipod üzerinde durmaktadır ki bu da, zırhsız kabuklulardan bir türdür.

Teleskoplar

Teleskobun tarihini ise 1608'de Hollandalı bilim insanları Hans Lippershey ve Zacharias Jansse'e kadar gitmektedir. 1668'de Isaac Newton ilk gerçek anlamıyla işe yarar teleskobu icat etmiş, 1733'te ise akromatik lensler icat edilerek modern teleskopların önü açılmıştır.

Arches Kümesi

Arches Kümesi, Samanyolu Galaksi'mizdeki en yoğun yıldız kümesidir. Elbette Arches Kümesi içerisinde 15.000 civarında yıldız vardır. Ancak ola ki Güneş ile Alpha Centauri arasındaki mesafeyi kaplayacak kadar geniş; ancak tıpatıp aynı yoğunlukta olsaydı, bu aralığa 100.000 yıldız sığardı.

Arches Kümesi

Halbuki Güneş ile Alpha Centauri arasında hiçbir yıldız yoktur (eğer onları sayarsanız, o ikilinin arasındaki mesafede sadece 2 yıldız vardır: Güneş ve Alpha Centauri).

Hubble Teleskobu ile çekilmiş çok daha fazla fotoğraf görmek için buradaki yazımıza bakabilirsiniz.

Sırası ne olursa olsun, mikroskop da, teleskop da türümüzün yepyeni evrenleri keşfetmesini sağlamıştır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/10/2019 18:21:43 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3154

“Sadece absürt olanı deneyenler imkansızı başarabilirler.”
Robin Morgan