Hubble Teleskobu Ne Çekti: Yaratılış Sütunları'ndan Macellan Bulutu'na...

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Hubble Uzay Teleskopu, Discovery Uzay Aracı tarafından 24 Nisan 1990'da uzaya gönderildi. Yani bu sene, bize Evren'in sırlarını aralayan dev bir teleskobun 25. yılı içerisindeyiz. Boyu 13.2 metre ağırlığı ise 11.110 kilogram (11 ton) olan teleskobun ayna çapı 2.4 metredir (en geniş çapı 4.2 metredir). Yerden yaklaşık 559 kilometre yukarıda, Dünya yörüngesinde dönmekte olan teleskobun en erken 2021, en geç 2032 yılında görevinin tamamlanması ve yörüngeden indirilmesi beklenmektedir. Bunun nedeni, geliştirilmekte olan James Webb Teleskobu'dur.

Güneyli Yengeç Nebulası
Hubble Site

Hubble, saniyede 7.5 kilometrelik devasa hızıyla, her 96-97 dakikada bir Dünya'nın etrafında 1 tam tur atmaktadır. Yani her gün Dünya'nın çevresini 14-15 defa turlamaktadır. Bu sırada, üzerindeki 4 aygıt sayesinde uzaydan gelen mor ötesine yakın, görünür ve kızılötesine yakın dalga boylarındaki dalgaları gözlemlemekte ve fotoğraflamaktadır.

Samanyolu Galaksisi Etrafındaki Globüler Kümeler
Hubble Site

Yeryüzünden teleskopla bakıldığında hava koşullarından dolayı görebileceğimiz cisimleri göremeyebiliriz. Bu atmosferin görüntüyü bulanıklaştırmasından kaynaklanır. Hatta ozon tabakası ışığın belli dalga boylarını tuttuğu için morötesi ışınım gibi bazı dalga boylarını göremiyoruz. Bu yüzden bilim insanları teleskoba yeryüzünden bakmak yerine, uzaya uzaydan bakmaya karar vermişlerdir ve Hubble Uzay Teleskobu'nu Dünya yörüngesine yerleştirmişlerdir.

Bedin 1 Cüce Galaksisi
Hubble Site

Uzay Teleskobu uzaya fırlatılmasından bu yana toplamda 4000'den fazla gözlem programı gerçekleştirmiştir. 2011'in yaz aylarında, bu programlar kapsamındaki 1 milyonuncu gözlemini gerçekleştirmiştir. Bu 1 milyonuncu gözlem, dış gezegen HAT-P-7b'yi gözlemek olmuştur. Sadece Hubble'dan gelen veriler sayesinde bugüne kadar 10.000'den fazla bilimsel makale yayınlanmıştır. Bugüne kadar çektiği fotoğraflarla evrenin genişlemesi, gök adaların yaşamı, kara delikler, gezegenlerin oluşumu hakkında geniş çaplı bilgiler elde etmemize yardımcı olmuştur. Örneğin aşağıdaki fotoğrafta, Samanyolu Galaksisi'nin yörüngesinde olduğu düşünülen "Macellan Bulutu"nun fotoğrafını Hubble Uzay Teleskopu sayesinde çekebilmiştir.

M100 WFC3
Hubble Site

25 yıla yakın bir süredir uzayda olan teleskop, daha önce "Yaratılış Sütunları" adı verilen gaz ve toz bulutlarının fotoğraflarını yeniden çekmiştir (ana görselde bu görülmektedir). Sütun benzeri bu yapılar isimlerini "yıldız yaratım ocakları" gibi görev görüyor olmalarından almaktadır. Bu sütunlar içerisinde ve etrafında yakın zamanda doğmuş yıldızlar yer almaktadır. Hubble sayesinde, insanlığın eline bugüne kadar "Yaratılış Sütunları"na ait en belirgin fotoğraflar geçmiştir. Ayrıca Hubble, Andromeda Galaksisi'nin 13 bin civarında yeni fotoğrafını çekerek elimizdeki en geniş fotoğraf albümünü oluşturdu.

SPT0615-JD Lenslenmiş Galaksi
Hubble Site

Hubble Uzay Teleskopu ile Satürn'ün Halkaları, Carina Nebulası, Kelebek Nebulası, Atbaşı Nebulası ve bunun gibi birçok gök cisminin fotoğrafları çekilmiştir.

Daha fazla fotoğraf için buraya tıklayabilirsiniz.

• A. Zülal. Hubble Uzay Teleskobu. (2019, Haziran 03). Alındığı Tarih: 03 Haziran 2019. Alındığı Yer: Bilim Çocuk
  • BBC. Hubble 'Eski Dostunun' Fotoğraflarını Çekti. (2015, Ocak 06). Alındığı Tarih: 03 Haziran 2019. Alındığı Yer: BBC

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/08/2019 17:07:57 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3193

“Rahatlıkla söyleyebilirim ki hiç kimse kuantum mekaniğini anlamamaktadır.”