Hubble Teleskobu Ne Çekti: Yaratılış Sütunları'ndan Macellan Bulutu'na...

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Hubble Uzay Teleskopu, Discovery Uzay Aracı tarafından 24 Nisan 1990'da uzaya gönderildi. Yani bu sene, bize Evren'in sırlarını aralayan dev bir teleskobun 25. yılı içerisindeyiz. Boyu 13.2 metre ağırlığı ise 11.110 kilogram (11 ton) olan teleskopun ayna çapı 2.4 metredir (en geniş çapı 4.2 metredir). Yerden yaklaşık 559 kilometre yukarıda, Dünya yörüngesinde dönmekte olan teleskobun en erken 2021, en geç 2032 yılında görevinin tamamlanması ve yörüngeden indirilmesi beklenmektedir. Bunun nedeni, 2018 yılında yörüngeye oturtulması planlanan James Webb Teleskobu'dur.

Hubble, saniyede 7.5 kilometrelik devasa hızıyla, her 96-97 dakikada bir Dünya'nın etrafında 1 tam tur atmaktadır. Yani her gün Dünya'nın çevresini 14-15 defa turlamaktadır. Bu sırada, üzerindeki 4 aygıt sayesinde uzaydan gelen mor ötesine yakın, görünür ve kızılötesine yakın dalga boylarındaki dalgaları gözlemlemekte ve fotoğraflamaktadır.

Yeryüzünden teleskopla bakıldığında hava koşullarından dolayı görebileceğimiz cisimleri göremeyebiliriz. Bu atmosferin görüntüyü bulanıklaştırmasından kaynaklanır. Hatta ozon tabakası ışığın belli dalgaboylarını tuttuğu için morötesi ışınım gibi bazı dalgaboylarını göremiyoruz. Bu yüzden bilim insanları teleskopa yeryüzünden bakmak yerine, uzaya uzaydan bakmaya karar vermişlerdir ve Hubble Uzay Teleskobu'nu Dünya yörüngesine yerleştirmişlerdir.

Uzay Teleskopu uzaya fırlatılmasından bu yana toplamda 4000'den fazla gözlem programı gerçekleştirmiştir. 2011'in yaz aylarında, bu programlar kapsamındaki 1 milyonuncu gözlemini gerçekleştirmiştir.Bu 1 milyonuncu gözlem, dış gezegen HAT-P-7b'yi gözlemek olmuştur. Sadece Hubble'dan gelen veriler sayesinde bugüne kadar 10.000'den fazla bilimsel makale yayınlanmıştır. Bugüne kadar çektiği fotoğraflarla evrenin genişlemesi, gökadaların yaşamı, karadelikler, gezegenlerin oluşumu hakkında geniş çaplı bilgiler elde etmemize yardımcı olmuştur. Örneğin aşağıdaki fotoğrafta, Samanyolu Galaksisi'nin yörüngesinde olduğu düşünülen “Macellan Bulutu”’nun fotoğrafını Hubble Uzay Teleskopu sayesinde çekebilinmiştir.

evrimagaci.org/dosyalar/icerikler/67780107_opo0009ajpg.jpg" style="height: 448px; width: 560px;" />

25 yıla yakın bir süredir uzayda olan teleskop, daha önce "Yaratılış Sütunları" adı verilen gaz ve toz bulutlarının fotoğraflarını yeniden çekmiştir (ana görselde bu görülmektedir). Sütun benzeri bu yapılar isimlerini "yıldız yaratım ocakları" gibi görev görüyor olmalarından almaktadır. Bu sütınlar içerisinde ve etrafında yakın zamanda doğmuş yıldızlar yer almaktadır. Hubble sayesinde, insanlığın eline bugüne kadar "Yaratılış Sütunları"na ait en belirgin fotoğraflar geçmiştir. Ayrıca Hubble, Andromeda Galaksisi'nin 13 bin civarında yeni fotoğrafını çekerek elimizde ki en geniş fotoğraf albümünü oluşturdu.

Hubble Uzay Teleskopu ile Satürn'ün Halkaları, Carina Nebulası, Kelebek Nebulası, Atbaşı Nebulası ve bunun gibi birçok gök cisminin fotoğrafları çekilmiştir.

Daha fazla fotoğraf için buraya tıklayabilirsiniz.

Hazırlayan: ÇEB

Düzenleyen ve Geliştiren: ÇMB

1. Bilim Çocuk
  2. BBC Türkçe

Neandertaller Hakkında 20 Gerçek

2014 Yılında Hayvanlarla İlgili Yapılan Sıradışı Keşifler!