Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Tür adı Podura aquatica. Collembola (=Podura) (Kuyruklasıçrayanlar) takımından, Arthropleona alttakımından, Poduroidea üstfamilyasından ve Poduridae (Karpireleri) familyasından. Türün yer aldığı familyanın Yunanca karşılığı yaylıayak’tır. Tür tek başına tüm familyayı temsil eder ve Palearktik bölgenin durgun sularında ve kıyı kısımlarda yaşar, ülkemizde de bulunur.

Üzeri tüylerle kaplı olan türün karın bölgesinin altı segmenti belirgindir, son iki segmenti çok küçük olduğundan fark etmek zordur. Çiftleşme için dans yeteneklerinin sergileyen erkek üyeleri saplı su gibi saydam şekilde görülen spermatoforlarını bırakırlar.

50 defa deri değiştirme yapabilen kar pireleri eksilen kısımlarını da yenileyebilir. Bir yıllık ömürleri vardır ve kış aylarını yumurta halinde geçirirler. Akarlar, örümcekler, kınkanatlılar, kulağakaçanlar ve parazit nematotların çoğunluğu bu böceklerin doğal düşmanlarıdır. Yaklaşık 300 milyon yıldır (Devon döneminden beri) dünyamızda yaşamaktadırlar diğer kuyruklasıçrayan takımındaki türler gibi.

Nem yoksa yaşayamazlar ve hemen kururlar. Besin olarak çürümekte olan bitki, hayvan artıklarını, mantar, alg, bakteri, birhücreli ve polen tüketirler. Vücutlarının yüzeyindeki mikroorganizmaları da yemekte sakınca görmezler (pek misafirperver değildirler). Laboratuvarda yetiştirmek gibi ya da evde beslemek gibi uçuk fikirleriniz varsa hamurmayası ve haşlanmış patates ile kendilerini besleyebilirsiniz, ama nem oranına dikkat yoksa dakikalar içinde kuruyup giderler.

1. Demirsoy, A., 2006, Yaşamın Temel Kuralları, Cilt: 2, Kısım, 2, Omurgasızlar/Böcekler, Entomoloji, Dokuzuncu Baskı, Ankara, 2006
  2. Gullan, P, Cranston, P., The Insects - An Outline of Entomology, 4th ed

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/08/2019 04:48:27 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1530

“Ezilmişler eşit olabilmek, eşitler üstün olabilmek için baş kaldırır.”