Güneş Sistemi'ndeki Gezegenler ve Güneş Ne Kadar Büyük?

Sistemimizdeki Cisimlerin Boyut Kıyası...

Güneş Sistemi'ndeki Gezegenler ve Güneş Ne Kadar Büyük?
Ekipman: Celestron 11
Mehmet Ergün
 MehmetErgün Fotoğrafçı Mehmet Ergün
2 dakika
26,065 Okunma Sayısı
Notlarım

Her ne kadar Güneş, sistemimiz içerisindeki en büyük gök cismi olsa da, Evren'de bulunan sayısız yıldız arasında Güneş, ortalama büyüklükteki yıldızlar arasında yer almaktadır.

Ülkemizin en önde gelen astrofotoğrafçılarından olan Mehmet Ergün'ün yukarıda çektiği fotoğraflar, Güneş Sistemi'mizdeki gök cisimlerinin büyüklüklerini kıyaslamak için güzel bir araç sunuyor (Mehmet Ergün'ün çalışmalarını Facebook ve Instagram üzerinden takip edebilirsiniz). Bu konuyla ilgili daha fazla bilgi edinmek için buradaki yazımızı da okumanızı ve aşağıdaki videomuzu izlemenizi tavsiye ederiz.

Güneş Sistemi'miz içerisindeki cisimlerin boyut farklarını gösteren harika bir diğer fotoğraf ise şöyle:

Cüce Gezegen Plüton, mavi Neptün'ün (Satürn'ün iki sağındaki gezegenin) hemen sağında yer alan ufaklık. Arkadaki dev ise, tahmin edebileceğiniz gibi, Güneş! Dünya, en soldan 3. sırada yer alıyor ve hemen yanında da Ay gözüküyor.
Imgur

Biraz daha yakından görebilmeniz adına, aşağıda yakınlaştırma yapılmış bir kısmını bırakalım:

Imgur

Bunu daha sistemli bir şekilde göstermek istediğimizde, karşımıza şöyle bir kıyas çıkıyor:

Visually

Aşağıdaki hoş görselde ise, sistemimizdeki birkaç gezegen (ve 1 adet cüce gezegen), çap bakımından Güneş ile kıyaslanmaktadır.

Eğer sistemdeki tüm gezegenlerin (ve Güneş ile Plüton'un) çaplarını bir arada görmek isterseniz:

• Güneş: 1,392,000 km
  • Merkür: 4,870 km
  • Venüs: 12,100 km
  • Dünya: 12,742 km
  • Mars: 6,794 km
  • Jüpiter: 143.000 km
  • Satürn: 120.500 km
  • Uranüs: 51.120 km
  • Neptün: 50.538 km
  • Plüton: 2,322 km

Ancak tüm bu ihtişamına rağmen Güneş, ortalama büyüklükte bir yıldızdır. Bazı yıldızlar çok ama çok büyüktür. Canis Majoris, bunlar arasındaki en irilerinden bir tanesidir (hatta bazı kaynaklarca bilinen en irisidir).

Canis Majoris'in büyüklüğü yanında, gezegenimizin yörüngesi bile önemsiz büyüklüktedir.
Reddit

Eğer sistemimizin merkezinde Güneş yerine Canis Majoris bulunsaydı, çapı neredeyse Satürn'e kadar ulaşırdı! Zira bu dev kırmızı hiperdevin yarıçapı, Güneş'imizinkinin ortalama 1420 katına eşittir!

İşin heyecan verici tarafı, Güneş'imizin de bir kırmızı dev haline geldiğinde, şu andaki yarıçapının ortalama 200 katına büyüyecek olması. Bu yarıçap, Güneş'in hemen hemen Dünya yörüngesine kadar büyümesi anlamına geliyor! Tabii bu, Dünya'mız da dahil olmak üzere aradaki gezegenlerin tümünün yıldızımız tarafından yutulması demek...