Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Evrimsel süreçte denizlerden karalara geçişin lop yüzgeçli balıklar ve spesifik olarak akciğerli balıklar üzerinden olduğunu ve yüzgeç yapılarının öncelikle ayaksı yapılara, sonrasında karaya geçişle birlikteyse bildiğimiz dört üyeli (uzuvlu) hayvanların bacaklarına evrimleştiğini biliyoruz. İrlanda'da bulunan Valentia Adası'nda, 385 milyon yıl önce karalara adımlarını yeni yeni atmaya başlayan atalarımızın eksiksiz ayak izleri keşfedildi.

Görselden de inceleyebileceğiniz ayak izleri gibi çok sayıda ve hayvanların büyüklüğüne bağlı olarak değişen şekillerde ayak izleri tespit edildi. "Manus" adı verilen el ve "pes" adı verilen ayak izleri, çapraz adım hareketine uygun bir şekilde izler bırakmıştır. Yukarıdaki görseldeki izler, görselin altından üstüne doğru yürümüş bir canlının izleridir. Görselin "b" kısmının sol tarafında tipik deniz-kara geçişi örnekleri olan Ictyostega ve Acanthostega cinslerinden örnekler bu adımlara uygun hale getirilerek gösterilmektedir. Sağ taraftaysa Tiktaalik canlandırması görülmektedir. Görselin "c" şıkkında ise, çaprazlamasına atılan adımların (sol el ile sağ ayak ileri, sonrasında sağ el ile sol ayak ileri şeklinde) nasıl göründüğü ve fosilleşmedeki karşılıkları gösterilmektedir.

Aşağıda, bu fosillerin daha kapsamlı hallerini görebilirsiniz:

Böylelikle sadece yakın atalarımıza değil, aynı zamanda çok çok uzak atalarımıza ait ayak izlerine de böylesine net sahip olduk. Üstelik her bulunan verinin, evrimsel çıkarımlarla birebir örtüşüyor olması da, evrimsel biyolojinin açıklayıcı gücü konusunda bize önemli bilgiler veriyor.

Teşekkür: Barış Dallı

Kaynak: Nature

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/09/2019 18:35:48 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1144

“Bilimde gerçek arayışı, ulusal sınırların ötesinde bir çabadır. Bizi nefretten, öfkeden, korkudan arındırır. İçimizde var olan en iyi şeydir.”
Arthur Eddington