Gece Modu

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Gerçeklik Analizi Araştırmaları'nın bir parçasıdır. Bu sistem çerçevesinde analiz edilen iddialar, "Gerçek", "Karışık", "Sahte" şeklinde üç sınıfa ayrılmaktadır. Aynı analiz sistemi çerçevesinde, ünlü insanlara atfedilen sözler de incelenmektedir. Bu sözler, "Gerçek", "Hatalı Atıf", "İspatsız" ve "Sahte" şeklinde dört sınıfa ayrılmaktadır.

Darwin, cinsel seçilimi henüz keşfedemediği dönemlerde tavuskuşlarının kuyruğunu evrimi kullanarak açıklayamadığı için bu kuyrukları düşünmenin kendisini hasta ettiğini söylemiştir.

Tavuskuşları, evrimin ikonik canlılarından biridir. Darwin 3 Nisan 1860'ta, Türlerin Kökeni'ni yazdıktan sadece 1 sene sonra, Doğal Seçilim ile açıklayamadığı bazı özellikler keşfetmişti. Amerika'da yaşayan dostu Asa Gray'e yazdığı bir mektupta şöyle diyordu:

Bir zamanlar göz üzerinde düşünmenin beni tamamen üşüttüğü zamanları hatırlıyorum; şimdi bu şikayetleri aşmayı başardım. Şimdi de can sıkıcı bazı detaylar beni rahatsız ediyor. Bir tavuskuşu kuyruğuna ne zaman bakacak olsam, bu beni hasta ediyor!

Çünkü Darwin, 1859'da yayınladığı Türlerin Kökeni isimli, tüm bilim tarihini kökünden değiştirecek olan eserde, daha çok Doğal Seçilim üzerinde durmuştu ve bu seçilimin, böylesine büyük, parlak, renkli kuyrukları evrimleştirmesi mümkün değildi! Göz gibi karmaşık organların bile evrimle kolaylıkla açıklanabileceğini düşünüyordu. O zamanlar pek detaylarını bilemiyor olsa da, ileride açıklanacağını düşünüyordu ve yanılmadı da... Ancak tavuskuşu kuyrukları (veya genel olarak hayvanlardaki "süsler") bambaşka bir konuydu. Çünkü bu kuyruklar hem tavuskuşlarının kaçmasını zorlaştırıyordu, hem de avcılara tabiri yerindeyse "kabak gibi" kendini belli etmesine neden oluyordu.

Fakat Darwin'in soru işaretinin cevabını bulması çok uzun sürmedi. 1860'tan sonra, öncelikle bir miktar bitkiler üzerinde, sonrasında ise cinsiyetler üzerinde çalışmaya başladı ve kısa sürede cevabı yine keşfeden kendisi oldu: Cinsel Seçilim. Aslında Türlerin Kökeni'nde birazcık bu yeni evrim türünü tanımlıyordu:

Bu tür seçilim, hayatta kalma mücadelesine değil, erkekler arasındaki dişilere sahip olma mücadelesine dayanmaktadır. Sonuç ölüm değil, başarısız olan yarışmacıların az yavru sahibi olmasına veya hiç yavrusu olamamasına neden olmasıdır. (...) Erkekler ve dişiler genel alışkanlıklara sahiplerse (...), ancak farklı yapı, renk, süsleri barındırıyorlarsa, bu değişikliklerin temel nedeni cinsel seçilimdir.
Bobby Joshi tarafından Hindistan'ın Sargur bölgesinde çekilmiş baş döndürücü bir fotoğraf...

Ancak bu iddialarını Türlerin Kökeni'nde test etme imkanı bulunmamıştı, bu yüzden iddiasına güvenemiyordu. Son derece dürüst bir bilim insanı olarak da, emin olmadığı bir konuda atıp tutmak istemiyordu. Bu yüzden bekledi ve 1871 yılında İnsanın Türeyişi ve Cinsiyete Bağlı Seçilim başlıklı 500 sayfalık kitabını yayımladı, sayısız araştırmayı derleyerek cinsel seçilimin altını dolduran, tanımını detaylandıran ve bu tür farklılıkların gerçekten de cinsel seçilimin doğal seçilime karşı etki etmesi sonucu evrimleşebileceğini gösterdi. 15 yıl kadar sonra, 6 Aralık 1875'te August Weismann'a şöyle yazacaktı:

Hayvan ve Bitkilerin Ehlileştirme Altında Çeşitlenmesi (1868) başlıklı kitabımda verdiğim 'Pavo nigripennis' türü olarak bilinen siyah-omuzlu tavuskuşu, birçok açıdan bakıldığında bildiğimiz diğer iki tavuskuşu türünün arasında bir geçiş türüdür.

Dolayısıyla Darwin, tıpkı gözün evrimiyle ilgili sorunlarını çözdüğü gibi, tavuskuşuyla ilgili sorunlarını da araştırmalarını sürdürerek çözmeyi başarmıştır. 2000'li yıllarda yapılan bir dizi araştırma da, bu sonuçları tekrar tekrar doğrulamış ve tavuskuşlarında Cinsel Seçilim'in etkisinin gücünü, kapsamını ve içeriğini detaylandırmayı başarmıştır.

Sözün Kötüye Kullanımı

Tabii ki tüm bu tarihsel ve bilimsel gerçeklere rağmen çok sayıda bilim karşıtı kaynak günümüzde evrimin halen kuşlardaki süsleri açıklayamadığını iddia etmektedir ve sözü çarpıtmaktadır. Bu kişiler ve iddiaları bilimsel değildir ve ciddiye alınmamalıdır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/10/2019 07:26:13 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2206

“Bir insana mantığını nasıl kullanacağını öğretin; bir ömür boyu düşünecektir.”
Phil Plait