Bitkiler Karaları İşgal Etmeden Önce, Dev Mantarlar Karalarda Hüküm Sürüyordu!

Yazar Colin Schultz
2 dakika
5,093 Okunma Sayısı
Notlarım
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 7 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Günümüzden 420 ila 350 milyon yıl kadar önce, henüz bitkiler evrimsel süreç içerisinde birer "çocuk" iken ve en uzun bitkiler bile birkaç metre uzunluktayken, dev koniler halinde mantarlar yerden fışkırıyordu. National Geographic, 2007 tarihindeki bir yayınında, ne olduğunu tam olarak keşfedemedikleri türün fosili için şunları söylüyordu:

Antik organizmanın gövdeleri 8 metre uzunluğundaydı ve 1 metre genişliğindeydi.

Suudi Arabistan'dan yeni çıkarılan bir fosil sayesinde bu devasa ve gizemli türün ne olduğu anlaşıldı: bir mantar. En azından öyle düşünüyoruz...

New Scientist dergisi 2007'de bu olasılık için şunları yazıyor:

6 metre uzunluğundaki bir mantar, günümüz için yeterince acayiptir. Ancak en azından büyük ağaçlara alışığız. O zamanlar bitkiler sadece birkaç metre uzunluğundaydı ve omurgasız hayvanlar ufacıktı. Karasal hiçbir omurgalı henüz bulunmuyordu. Böylesine bir fosil, o dönemdeki ufak canlılar için fazlasıyla göze çarpacaktır.

Bu türe ait fosiller bugün Protoaxites olarak biliniyor. Cinse ait fosiller son 50 yıldır ve biraz daha öncesinden beridir farklı bölgelerden çıkarılıyor. İlk olaraksa 1859 yılında bir Kanadalı paleontolog tarafından keşfedildiler. Ancak fosil kayıtların bolluğuna rağmen, bu dev konilerin ne olduğunu kimse çözememişti. Chicago Üniversitesi konuyla ilgili şunları yazıyor:

Sonraki 130 yıl boyunca tartışmalar sürdü. Bazı bilim insanları Protoaxites cinsinin bir liken olduğunda ısrarcıyken, diğerleri mantar, bazılarıysa bir çeşit ağaç olduğunu iddia ediyordu. Chicago Üniversitesi Evrimsel Biyoloji Komitesi'nden olan ve jeofizik doçenti olan Boyce şöyle diyor: 'Problem ise eğer anatomisine yakından bakarsanız ortaya çıkıyordu: birçok farklı şeyi andırıyordu, ancak tam olarak hiçbiri değildi. Öylesine büyüktü ki, her ne zaman birisi bu fosilin bir şey olduğunu söylese, diğerleri hemen şöyle haykırıyordu: 'Bir liken nasıl 8 metre olabilir ki?''

Tüm bunlar 2007 yılında, bir makalenin bu koni yapılarının devasa bir erken mantar olduğunu ilan etmesiyle değişti.

Ancak herkes Protoaxites cinsinin bir mantar olduğu fikrini kabul etmedi. Kimse bu türün varlığını sorgulamıyordu, sadece bu kadar büyük bir mantarın nasıl var olabileceğini anlamlandıramıyorlardı. Bazı araştırmacılar, bu mantarların konilerinin devasa ciğerotu yapraklarının katlanması sonucu bu şekilde fosilleştiğini iddia ederek fikri çürütmeye çalışıyorlardı. Ancak sonradan yapılan bir araştırma, fosilin bir mantara olduğu fikrini 2 katıyla doğruladı.

Evet, bilim karışık bir iştir, bir asrı aşkın süredir kazarsınız, ancak ne bulduğunuzu bilemeyebilirsiniz. Hele ki bu yapılar bir zamanlar Dünya'yı domine etmişse...

Ancak her ne kadar bu mantarlar bir zamanlar Dünya üzerinde hüküm sürdülerse de, artık yok oldular. Ancak mantarlar için üzülmeyin: ABC'nin yaptığı bir habere göre, Dünya'nın en "yaygın" türü Oregon, ABD'deki 8.9 kilometre karelik bir alanı kaplayan bir mantar türü.

1. Çeviri Kaynağı: Smithsonian Magazine | Arşiv Bağlantısı