Tüm Reklamları Kapat

Bitkiler Karaları İşgal Etmeden Önce, Dev Mantarlar Karalarda Hüküm Sürüyordu!

2 dakika
9,632
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 10 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Günümüzden 420 ila 350 milyon yıl kadar önce, henüz bitkiler evrimsel süreç içerisinde birer "çocuk" iken ve en uzun bitkiler bile birkaç metre uzunluktayken, dev koniler halinde mantarlar yerden fışkırıyordu. National Geographic, 2007 tarihindeki bir yayınında, ne olduğunu tam olarak keşfedemedikleri türün fosili için şunları söylüyordu:

Antik organizmanın gövdeleri 8 metre uzunluğundaydı ve 1 metre genişliğindeydi.

Suudi Arabistan'dan yeni çıkarılan bir fosil sayesinde bu devasa ve gizemli türün ne olduğu anlaşıldı: bir mantar. En azından öyle düşünüyoruz...

Tüm Reklamları Kapat

New Scientist dergisi 2007'de bu olasılık için şunları yazıyor:

6 metre uzunluğundaki bir mantar, günümüz için yeterince acayiptir. Ancak en azından büyük ağaçlara alışığız. O zamanlar bitkiler sadece birkaç metre uzunluğundaydı ve omurgasız hayvanlar ufacıktı. Karasal hiçbir omurgalı henüz bulunmuyordu. Böylesine bir fosil, o dönemdeki ufak canlılar için fazlasıyla göze çarpacaktır.

Bu türe ait fosiller bugün Protoaxites olarak biliniyor. Cinse ait fosiller son 50 yıldır ve biraz daha öncesinden beridir farklı bölgelerden çıkarılıyor. İlk olaraksa 1859 yılında bir Kanadalı paleontolog tarafından keşfedildiler. Ancak fosil kayıtların bolluğuna rağmen, bu dev konilerin ne olduğunu kimse çözememişti. Chicago Üniversitesi konuyla ilgili şunları yazıyor:

Tüm Reklamları Kapat

Sonraki 130 yıl boyunca tartışmalar sürdü. Bazı bilim insanları Protoaxites cinsinin bir liken olduğunda ısrarcıyken, diğerleri mantar, bazılarıysa bir çeşit ağaç olduğunu iddia ediyordu. Chicago Üniversitesi Evrimsel Biyoloji Komitesi'nden olan ve jeofizik doçenti olan Boyce şöyle diyor: 'Problem ise eğer anatomisine yakından bakarsanız ortaya çıkıyordu: birçok farklı şeyi andırıyordu, ancak tam olarak hiçbiri değildi. Öylesine büyüktü ki, her ne zaman birisi bu fosilin bir şey olduğunu söylese, diğerleri hemen şöyle haykırıyordu: 'Bir liken nasıl 8 metre olabilir ki?''

Tüm bunlar 2007 yılında, bir makalenin bu koni yapılarının devasa bir erken mantar olduğunu ilan etmesiyle değişti.

Ancak herkes Protoaxites cinsinin bir mantar olduğu fikrini kabul etmedi. Kimse bu türün varlığını sorgulamıyordu, sadece bu kadar büyük bir mantarın nasıl var olabileceğini anlamlandıramıyorlardı. Bazı araştırmacılar, bu mantarların konilerinin devasa ciğerotu yapraklarının katlanması sonucu bu şekilde fosilleştiğini iddia ederek fikri çürütmeye çalışıyorlardı. Ancak sonradan yapılan bir araştırma, fosilin bir mantara olduğu fikrini 2 katıyla doğruladı.

Evet, bilim karışık bir iştir, bir asrı aşkın süredir kazarsınız, ancak ne bulduğunuzu bilemeyebilirsiniz. Hele ki bu yapılar bir zamanlar Dünya'yı domine etmişse...

Ancak her ne kadar bu mantarlar bir zamanlar Dünya üzerinde hüküm sürdülerse de, artık yok oldular. Ancak mantarlar için üzülmeyin: ABC'nin yaptığı bir habere göre, Dünya'nın en "yaygın" türü Oregon, ABD'deki 8.9 kilometre karelik bir alanı kaplayan bir mantar türü.

1. Çeviri Kaynağı: Smithsonian Magazine | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/03/2024 08:14:26 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1736

Semptom
Evrendeki Gizli Üst Boyutlar Nerede?
Kediniz Sizi Nasıl Seks Makinasına Çeviriyor?
Interstellar'daki Karadelik, Neden Gerçeğine Benzemiyor?
İlk Defa Ne Zaman Giysi Giydik?

C. Schultz, et al. Bitkiler Karaları İşgal Etmeden Önce, Dev Mantarlar Karalarda Hüküm Sürüyordu!. (3 Aralık 2013). Alındığı Tarih: 5 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/1736
Schultz, C., Bakırcı, Ç. M. (2013, December 03). Bitkiler Karaları İşgal Etmeden Önce, Dev Mantarlar Karalarda Hüküm Sürüyordu!. Evrim Ağacı. Retrieved March 05, 2024. from https://evrimagaci.org/s/1736
C. Schultz, et al. “Bitkiler Karaları İşgal Etmeden Önce, Dev Mantarlar Karalarda Hüküm Sürüyordu!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Çağrı Mert Bakırcı, Evrim Ağacı, 03 Dec. 2013, https://evrimagaci.org/s/1736.
Schultz, Colin. Bakırcı, Çağrı Mert. “Bitkiler Karaları İşgal Etmeden Önce, Dev Mantarlar Karalarda Hüküm Sürüyordu!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, December 03, 2013. https://evrimagaci.org/s/1736.