Evrim Ağacı

Berilyum (Beryllium)

Berilyum (Beryllium) Deskgram

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Kısaltma: Be

Atom Numarası: 4

Standart Kütle Numarası: 9.0121 atomik kütle birimi (akb)

Grup: 2

Periyot: 2

Kaşifi: Louis Nicolas Vauquelin, 1797

İlk İzolasyon: Friedrich Wöhler ve Antoine Bussy, 1828

Renk: Metalik

Faz: Katı

Yoğunluk (NŞA): 1.85 g/cm3

Erime Noktası: 1287 C

Kaynama Noktası: 2469 C

İlginç Bilgiler:

- Berilyum kelimesi, Yunancadaki "zümrüt yeşili" anlamına gelen "beryllos" kelimesinden gelmektedir. Minerallerin içerisinde bu element kendisini yeşil-mavi bir renkte göstermektedir.

- Berilyum da diğer elementler gibi yıldızlarda, nükleosentez denen bir süreç sonucunda üretilir; ancak aşırı kısa ömürlüdür, bu sebeple yıldızların içeriğinde ve gezegenlerde çok nadir olarak bulunur.

- Berilyum, bu nadirliğinden ötürü mücevherlerin önemli bir katkı maddesi haline gelmiştir. "Beriller" olarak bilinen değerli taşlar grubu içerisinde çok yaygın olarak kullanılan zümrüt ve akuamarin bulunur. Normalde saf beril taşları renksizdir; ancak düzensiz kimyasal yapıları özellikle yeşil ve mavi tonlarında, son derece parlak renkler kazandırabilir.

- Berilyum, halen üzerinde araştırmaların sürdüğü ve tam olarak anlaşılamamış bir elementtir. En yaygın olarak X-Ray ışınlarının olduğu yerlerde pencere olarak ve parçacık fiziği deneyleridir. Oldukça düşük bir yoğunluğa ve düşük bir atomik ağırlığa sahip olmasından ötürü iyonik radyasyona son derece geçirgendir. Günümüzdeki birçok X-Ray penceresi ve boru sistemi Berilyum ile yapılmaktadır. Bu pencerelerin yapısındaki hatalar, X-Ray görüntüsünü doğrudan etkiler, bu yüzden büyük öneme sahiptir.

- Aşırı reaktif bir elementtir ve hemen hemen her şey ile tepkimeye girebilir.

- Berilyum ile ve ilgili minerallerle aşırı düzeyde temasa geçilmesi "beriloz" denen bir hastalığa neden olur. Berilyum madencilerinde ve Berilyum'un bu alanda kullanılmasının yasaklanmasından önce üretilen floresan lambalarına temas eden kişilerde bu hastalık sıklıkla görülür. Nefes darlığı, öksürük, göğüs ağrısı ve ateş ile kendini gösteren hastalık, tedavisizdir ancak büyük oranda kontrol altına alınabilir.

- Akustik özelliklerinden ötürü yüksek teknoloji ses sistemlerinin içerisinde de bulunur. Ancak aşırı pahalı olması ve zehirli olmasından ötürü diğer elementlerle birlikte kullanılmaktadır.

- ABD, dünyanın en büyük berilyum yataklarına sahiptir. Çin ve Kazakistan ile birlikte en büyük üreticiler arasındadır. 1998 ile 2008 yılları arasında, Dünya'nın Berilyum ihtiyacının %88'ini ABD karşılamıştır.

- Berilyum, eski nükleer bombaların tasarımlarında da bulunmaktadır. Başarılı kimyasal ve mekanik özellikleri onu iyi bir aday yapmaktadır.

- Berilyum'un bilinen hiçbir canlı için biyolojik bir faaliyeti bulunmaz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/09/2020 11:28:19 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/579