Evrim Ağacı

Yeni Yapay Zeka Destekli Kan Testi, 50'den Fazla Kanser Türü İçin Kolay Tarama Vaat Ediyor!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Science Alert isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu haber 6 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Yapay zeka (YZ) ile çalışan yeni bir kan testi, özellikle bazı agresif veya zor olanlar da dahil olmak üzere 50 farklı kanser türünü tespit edebildiğini kanıtladı.

Kanserin erken teşhisinin hayat kurtarmak için kritik olabileceğini biliyoruz ve bilim insanları uzun zamandır basit ve güvenilir bir kan testi arıyorlar. Yeni test, hala geliştirme sürecinin erken aşamalarında olsa da, 6,689 kan örneğini içeren büyük bir deneme, bazı umut verici sonuçlar üretti.

Pozitif tespitlerin yüzde 99'undan fazlası doğruydu! Yani gereksiz yere stresli olan ve pahalı bir hata olan hatalı pozitif teşhislerin yaşanma ihtimali düşüktü.

Bununla birlikte, bu testin de hastalara yanlış güvence sağlama riski hala var. Test, 50 farklı kanser türünde vakaların sadece yüzde 44'ünde kanser varlığını tespit etti.

Ayrıca, kanser daha ileri derecede test edildiğinde, tespit daha hassastı. Erken evredeki kanserlerin %18'ini tespit edebilirken, daha ileri aşamadaki kanserlerde bu oran %90’ın üzerine çıkıyordu.

Test, normalde kanımızda dolaşan ve tümörlerden gelen parçaları tanımlayan DNA parçalarını elemek için eğitilmiş bir bilgisayar programına dayanıyor. Bu durumda araştırmacılar, programı bu DNA parçalarının nasıl metillendiğini tespit etmeye odakladılar. Metilasyon, genlerin hücrelerinin içinde "aktif" veya "aktif olmayan" olarak ayarlanıp ayarlanmadığının kimyasal bir göstergesidir.

Araştırmacılar, binlerce kan örneğinden DNA metilasyon kalıplarını analiz etmek için makina öğrenme algoritmasını, 1.531 kanserli ve 1.521 kanseriz kan örneğini göstermeden önce eğitti. Program bunları benzer kalıplara ayırdı ve araştırmacılar daha sonra teste koymadan önce hangi tür kanseri yansıttığını gösteren yapay zekaya eğitti. Dana-Farber Kanser Enstitüsü onkolog Geoff Oxnard yaptığı açıklamada şöyle diyor:

Önceki çalışmalarımız, metilasyon bazlı testlerin kan örneklerinde çoklu kanser formlarını tespit etmek için geleneksel DNA sıralama yaklaşımlarından daha iyi performans gösterdiğini gösterdi.

Metilasyonun bu epigenetik özelliğine odaklanmanın bir diğer avantajı, DNA parçalarının geldiği doku türlerine ipuçları sağlamasıdır. İmmünolog Michael Seiden, Healthday'e verdiği demeçte şöyle diyor:

Test, sadece kanserin varlığını göstermekle kalmıyor, aynı zamanda kanser türüne ve sağlık uzmanının malignite (kötü huyluluk) için nereye bakması gerektiği konusunda doğru bir adres sağlıyor.

Sistem, kanserin tespit edildiği deneme vakalarının yüzde 90'ından fazlasında kanserin kökenini tespit edebildi. Bu Bilgi, tedavi stratejilerinin çalışması için kritik öneme sahip. Oxnard, BBC'ye verdiği demeçte şöyle diyor:

Binlerce hastayı kapsayan bu başarılı klinik doğrulamaya dayanarak, bu testi kısıtlı bir şekilde klinik çalışmalarda da kullanmaya başladık.

Bununla birlikte, testin erken evre kanserin düşük tespit oranları gibi geliştirilmesi gereken bazı sorunları halen var. Aynı zamanda insan papilloma virüsünün (HPV) neden olduğu kanserlerin kökenini belirlemede sorun var gibi görünüyor.

Ne olursa olsun, bu çalışma Yapay Zekaya dayalı kan testlerinin potansiyeli için cesaret verici bir örnek sunuyor. Oxnard şöyle diyor:

Test performansını daha tam olarak anlamak için, Bu kan testi rutin olarak kullanılmadan önce, muhtemelen klinik çalışmalardan elde edilen sonuçları görmemiz gerekecek.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/10/2020 20:18:27 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8465

“Evrimsel süreçte ortaya çıkıp da, er ya da geç işlev kazanmayan bir özelliğe hiç rastlamadım.”
H. G. Wells