Yaratılış / Evrim Sürekliliği Skalası (Scott Skalası): Evrimin Felsefi Yorum Sürekliliği

Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Eugene C. Scott tarafından yazılan "Yaratılış / Evrim Sürekliliği" makalesinde, canlıların var oluşuna yönelik görüşler çeşitli kategoriler altında toplanmıştır. Bu kategorilerden haberdar olmak, kişilerin kendi görüşlerini şekillendirmesinde rol oynayabilir.

Bu ölçek, Evrim Ağacı olarak bizim tarafımızdan da üyelerimizin kişisel profillerinde detaylandırılmış bir şekilde kullanılmaktadır ve her bir maddenin tanımı özetle şu şekildedir:

1. Düz Dünyacı: "Kutsal kitaplar, özellikle de İncil, harfi harfine okunmalıdır. Bu yapıldığında görülecektir ki, bilim insanlarının iddia ettiğinin aksine Dünya küresel değil, düzdür. Canlılık, Tanrı tarafından son haliyle, bir anda var edilmiştir."
  2. Dünyamerkezci: "Modern fizik, astronomi ve biyoloji uydurmadır. Dünya, hem Güneş Sistemi'nin, hem de Evren'in merkezinde yer almaktadır. Canlılık, Tanrı tarafından son haliyle, bir anda var edilmiştir."
  3. Yaratılışçı (Genç Dünya): "Dünya küresel olsa da ve Güneş merkezde olsa da, Dünya 4.5 milyar yıl önce değil, sadece 6000-10000 yıl kadar önce, üzerindeki tüm canlıların son haliyle birlikte, Tanrı tarafından bir anda yaratılmıştır. Büyük Patlama asla yaşanmamıştır. Evrim de asla yaşanmamıştır."
  4. Yaratılışçı (Yaşlı Dünya): "Evreni ve tüm canlılığı Tanrı son halleriyle yaratmıştır; ancak bunun tam süresi ve biçimi tam olarak bilinemez. Muhtemelen Dünya 10.000 yıldan çok daha yaşlıdır; ancak bu, evrimin yaşandığı anlamına gelmez."
  5. Akıllı Tasarımcı: "Evren'in ve canlılığın karmaşıklığı, onların Tanrı tarafından özenle tasarlanarak var edildiğini göstermektedir. Eğer doğada Doğal Seçilim varsa bile, mutasyonlar ve seçilim bir türü diğerine dönüştüremez. Canlılar ortak ataları paylaşmamaktadır, paylaşsalar bile bu son derece sınırlıdır ve tüm canlılığa genellenemez."
  6. Teistik Evrimci: "Evren ve canlılık, Tanrı tarafından koyulan kurallar çerçevesinde var olmaktadır. Modern bilim, gerçeklere ulaşmak konusundaki en iyi yol göstericidir; fakat bilimin keşfettiği her şey Tanrı'nın ürünüdür. Bir tür bir diğerine tabii ki evrimleşebilir; ancak bunu kontrol eden (veya en azından kurallarını belirleyen) Tanrı'dır."
  7. Agnostik Evrimci: "Evrimin gerçekliği, Tanrı'nın var olup olmadığından tamamen bağımsızdır. Evrimin var olduğundan bilim sayesinde emin olabiliriz; ancak Tanrı'nın var olup olmadığını bilmemizin hiçbir yolu yoktur. Evrimin gerçekliği ile Tanrı'nın varlığı birbirini ilgilendiren konular değildir."
  8. Materyalist Evrimci: "Tanrı'nın var olma ihtimali zaten yok denecek kadar azdır (veya sıfırdır). Dolayısıyla Tanrı'yla ilgili konuları evrime dahil etmek anlamsızdır. Modern bilim ve onun metotları, Evren ve canlılığa dair gerçeklere ulaşmak konusunda sahip olduğumuz tek (veya en güçlü) araçtır. Evrim gerçektir."

Elbette ki, bu kategorilere de sığmayan kişiler ve görüşler bulunmaktadır. Dahası, burada sayılanların altında da çok sayıda kategori bulmak mümkündür. Ancak bu kategoriler, net tanımlanmamış kategorileri biraz daha netleştirerek, insanların yeni dünya görüşleri tanımasına katkı sağlayabilir.

Bu skalanın doğrudan din felsefesiyle ilgili olan versiyonuna (Dawkins Skalası) buradan ulaşabilirsiniz. Cinsel kimlik ile ilgili benzer bir diğer skalaya buradan erişebilirsiniz.

• E. Scott. The Creation/Evolution Continuum. (2019, Ağustos 14). Alındığı Tarih: 14 Ağustos 2019. Alındığı Yer: NCSE

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/09/2019 11:50:19 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5346

“İstikrar çok önemlidir. Bırakmaya zorlanmadığınız müddetçe asla bırakmamalısınız.”