Tüm Reklamları Kapat

Vejetaryen ve Vegan Beslenme, Kas Protein Sentezi İçin Yeterli Olabilir!

Vejetaryen ve Vegan Beslenme, Kas Protein Sentezi İçin Yeterli Olabilir! Soccer Inter Action
Kas gelişiminde bitkisel kaynaklı beslenme
3 dakika
1,982
  • Beslenme Bilimi
  • Bilim Haberciliği
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 11 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

İnsanlarda kas kütlesi, kas protein sentezi ve yıkımı arasındaki denge ile düzenlenmektedir. Hem direnç egzersizleri hem de protein alımının bağımsız veya sinerjistik olarak kas protein sentezini uyarabildiği, zamanla kas hipertrofisine neden olduğu bilinmektedir.[1], [2], [3], [4], [5]

Kas Protein Sentezinde Besin Kaynaklarının Etkisi

Esansiyel olan, yani diyetle alınması gereken amino asitlerden olan lösin, kas protein sentezi için gereklidir. Yeni kas proteinleri yapmak için bir yapıtaşı sağlamanın yanı sıra, kas protein sentezini başlatmak için de bir sinyal görevi görmektedir. Hayvansal proteinlerin lösin içeriği (%8-13) bitkisel proteinlere kıyasla (%6-8) daha yüksektir. Bu, diğer esansiyel amino asitler için de geçerlidir. Peynir altı suyu, süt ve kazein gibi hayvansal protein kaynakları, yüksek esansiyel amino asit içeriğine sahiplerdir.

Tüm Reklamları Kapat

Bitkisel protein kaynakları, genelde lizin ve metionin gibi amino asitlerden eksiktir. Dolayısıyla kas protein sentezinde protein kaynakları, amino asit profillerinin farklılığından dolayı önemlidir ve hayvansal besin kaynakları, kas protein sentezinde daha etkili görülmektedir.[6] Bu görüşü destekleyen çalışmalarda, kuvvet antrenmanı yapan genç erkeklerin egzersiz sonrası kas protein sentezi, soya proteinine kıyasla peynir altı suyu ve süt tüketen grupta daha yüksek bulunmuştur.[7], [8]

Süt, et ve yumurta dahil olmak üzere çoğu hayvansal protein kaynağı; soya, buğday, pirinç ve patates gibi bitkisel protein kaynaklarından daha sindirilebilirdir. Bu, hayvansal kaynaklardan elde edilen ve ince bağırsakta başarılı bir şekilde ilerleyip dolaşıma katılan amino asit yüzdesinin daha yüksek olduğu anlamına gelmektedir. Böylece kas protein sentezi için daha fazla amino asit kullanılabilir duruma gelir.

Tüm Reklamları Kapat

Fakat hayvansal besin tüketmeyen sporcular için umut niteliğinde istisnalar da vardır. Örneğin, bitkisel protein kaynağı olan mısır, çoğu hayvansal kaynaktan daha yüksek olan %12'lik bir lösin içeriğine sahiptir. Ayrıca kinoa, alışılmadık derecede yüksek bir lizin (%7) ve metionin (%3) içeriğinden oluşur. Soya ve buğdayın yanı sıra mısır ve kinoa gibi bitkisel protein kaynakları, süt veya et kaynaklarından elde edilen yüksek kaliteli hayvansal proteinler kadar etkili olabilir.[9]

Kas Protein Sentezinde Bitkisel Kaynakların Yeterliliğini Araştıran Bir Çalışma

Sports Medicine dergisinde 2021 yılında yayınlanan ve hayvansal kaynakların daha elverişli olduğuna meydan okuyan bir çalışmaya göre, kas protein sentezinde, yüksek proteinli sadece bitki bazlı bir diyet ile optimal protein alımı sağlandığında, kas protein sentezinin yeterli olduğu görülmüştür.

Çalışmaya 19 vegan ve 19 omnivor beslenen toplam 38 genç erkek alınmış ve haftada iki kez olmak üzere 12 haftalık bir direnç antrenmanı programı uygulanmıştır. Alışılmış protein alımları başlangıçta değerlendirilmiş ve ek protein alımlarıyla (veganlar için soya, omnivorlar için peynir altı suyu) 1,6 g/kg/gün olarak diyet proteini ayarlanmıştır. Her dört haftada bir diyet alımları izlenmiştir. Bacak yağsız kütlesi, kas kesit alanı ve kas güçleri müdahaleden önce ve sonra değerlendirilmiştir.

Bitkisel proteinli beslenme ve kas gelişimi
Elevate

Sonuçlar, Vegan Sporcular İçin Umut Vaadedici!

Araştırmanın sonucunda her iki grubun da yağsız bacak kütlesinde ve kas kesit alanlarında önemli artış görülmüştür. Gruplar arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Uzmanlar, kas kuvvetini ve kütlesini desteklemede protein kaynağının yeterli miktarda protein tüketen genç erkeklerde direnç antrenmanına bağlı adaptasyonları etkilemediğini ifade etmişlerdir. Yüksek proteinli (1,6 g/kg/gün), yalnızca bitki bazlı bir diyet (bitkisel besinler ve soya proteini eki), aynı proteini içeren karma bir diyetten (hayvansal besinler ve peynir altı suyu eki) farklı bulunmamıştır.[10]

Kas gelişimi için hangi protein kaynağının en iyi olduğunu kesin olarak söyleyebilmek için daha fazla çalışmaya ihtiyaç duyulmaktadır.

• ^ G. Biolo, et al. (1995). Increased Rates Of Muscle Protein Turnover And Amino Acid Transport After Resistance Exercise In Humans. American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism, sf: E514-E520. doi: 10.1152/ajpendo.1995.268.3.E514. | Arşiv Bağlantısı
  • ^ K. E. Yarasheski, et al. (1993). Acute Effects Of Resistance Exercise On Muscle Protein Synthesis Rate In Young And Elderly Men And Women. American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism, sf: E210-E214. doi: 10.1152/ajpendo.1993.265.2.E210. | Arşiv Bağlantısı
  • ^ W. M. Bennet, et al. (1989). Increase In Anterior Tibialis Muscle Protein Synthesis In Healthy Man During Mixed Amino Acid Infusion: Studies Of Incorporation Of [1−13C]Leucine. Clinical Science, sf: 447-454. doi: 10.1042/cs0760447. | Arşiv Bağlantısı
  • ^ M. J. Rennie, et al. (1982). Muscle Protein Synthesis Measured By Stable Isotope Techniques In Man: The Effects Of Feeding And Fasting. Clinical Science, sf: 519-523. doi: 10.1042/cs0630519. | Arşiv Bağlantısı
  • ^ B. Pennings, et al. (2011). Exercising Before Protein Intake Allows For Greater Use Of Dietary Protein–Derived Amino Acids For De Novo Muscle Protein Synthesis In Both Young And Elderly Men. The American Journal of Clinical Nutrition, sf: 322-331. doi: 10.3945/ajcn.2010.29649. | Arşiv Bağlantısı
  • ^ O. Witard. What Is The Best Protein Source For Building Muscle?. Alındığı Tarih: 7 Şubat 2022. Alındığı Yer: My Sports Science | Arşiv Bağlantısı
  • ^ S. B. Wilkinson, et al. (2018). Consumption Of Fluid Skim Milk Promotes Greater Muscle Protein Accretion After Resistance Exercise Than Does Consumption Of An Isonitrogenous And Isoenergetic Soy-Protein Beverage. Oxford University Press (OUP), sf: 1031-1040. doi: 10.1093/ajcn/85.4.1031. | Arşiv Bağlantısı
  • ^ J. E. Tang, et al. (2009). Ingestion Of Whey Hydrolysate, Casein, Or Soy Protein Isolate: Effects On Mixed Muscle Protein Synthesis At Rest And Following Resistance Exercise In Young Men. Journal of Applied Physiology, sf: 987-992. doi: 10.1152/japplphysiol.00076.2009. | Arşiv Bağlantısı
  • ^ S. V. Vliet, et al. (2015). The Skeletal Muscle Anabolic Response To Plant- Versus Animal-Based Protein Consumption. The Journal of Nutrition, sf: 1981-1991. doi: 10.3945/jn.114.204305. | Arşiv Bağlantısı
  • ^ V. Hevia-Larraín, et al. (2021). High-Protein Plant-Based Diet Versus A Protein-Matched Omnivorous Diet To Support Resistance Training Adaptations: A Comparison Between Habitual Vegans And Omnivores. Sports Medicine, sf: 1317-1330. doi: 10.1007/s40279-021-01434-9. | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 30/01/2023 11:00:09 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/11454

Tüm Reklamları Kapat

L. Z. Bakkal, et al. Vejetaryen ve Vegan Beslenme, Kas Protein Sentezi İçin Yeterli Olabilir!. (16 Şubat 2022). Alındığı Tarih: 30 Ocak 2023. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/11454
Bakkal, L. Z., Bakırcı, Ç. M. (2022, February 16). Vejetaryen ve Vegan Beslenme, Kas Protein Sentezi İçin Yeterli Olabilir!. Evrim Ağacı. Retrieved January 30, 2023. from https://evrimagaci.org/s/11454
L. Z. Bakkal, et al. “Vejetaryen ve Vegan Beslenme, Kas Protein Sentezi İçin Yeterli Olabilir!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 16 Feb. 2022, https://evrimagaci.org/s/11454.
Bakkal, Leman Zeynep. Bakırcı, Çağrı Mert. “Vejetaryen ve Vegan Beslenme, Kas Protein Sentezi İçin Yeterli Olabilir!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, February 16, 2022. https://evrimagaci.org/s/11454.