Tüm Reklamları Kapat

Tırtıların Dışkısı, İklim Değişimine Etki Ediyor Olabilir!

Tırtıların Dışkısı, İklim Değişimine Etki Ediyor Olabilir! Flickr/Libor Kubát
Çingene güvesi tırtılı (Lymantria dispar)
3 dakika
3,226
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 2 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Tırtıllar çok fazla besin tüketirler ve bu konuda pek de seçici değillerdir. Ana besin kaynakları olan bitki yapraklarını, hem yaprak döken bitkilerden hem de iğne yapraklılardan alabilirler. Bu kadar fazla yemek, haliyle, fazla dışkı anlamına gelmektedir. Bugüne kadar tırtıl dışkısının etkileri, ekolojik etki veya toprak döngüsüne katkıları gibi çeşitli sebeplerle araştırılmıştır. Ancak bu dışkının iklim üzerindeki etkisi, bugüne kadar görmezden gelinmiş gibi görünmektedir. Her ne kadar tırtıl dışkısı gibi "ufacık" bir unsurun, küresel ısınma gibi devasa bir iklim değişimiyle ilgili olmayacağını varsaymak kolay olsa da, bu varsayım bizi hataya düşürecektir.

Bitkileri Dışkıyla Kandıran Tırtıllar

Bitkilerin dışarıdan gelen zararlılara karşı kendi savunma mekanizmaları olduğunu biliyoruz. Görünüşe göre tırtıllar, bunlardan birkaç tanesini aşmayı başarmıştır. Bu olay, özellikle mısırlarda görülmektedir. Mısırlar, mantar enfeksiyonlarını önlemek veya otçul hayvanları uzak tutmak için kullandıkları kimyasallara sahiptirler. Ancak bu bitkiler aynı anda sadece bir çeşit kimyasalı kullanabilmektedir. Yani ya mantar enfeksiyonundan korunacaklar ya da otçul hayvanlardan...

Tüm Reklamları Kapat

Tırtıl dışkısı ise burada devreye girmektedir: Bitkiyi gözüne kestiren tırtıl, dışkısını bırakır. Mısır bitkisi ise dışkıyı bir mantar enfeksiyonu olarak algılar ve mantar enfeksiyonundan korunmak için gerekli kimyasalları çalıştırır. Tabii bu sırada otçullardan korunmak için gerekli kimyasallar salgılanmadığı için, tırtıllara sadece ziyafet çekmek kalır.

Bu etkiyi fark eden Pennsylvania Eyalet Üniversitesi Tarım Bilimleri'nden araştırmacılar, bu etkiyi bir nevi doğal tarım ilacına çevirmek istiyorlar. Hedefleri, mısırın mantar karşıtı kimyasalları salgılamasına sebep olan kimyasalları kesin bir şekilde belirleyerek bunu kullanmak. Böylece bitkiye uzun vadede zarar verecek yapay kimyasallar da kullanılmamış olacak; çünkü bitkinin halihazırda yapabilecek biçimde evrimleştiği bir şeyi tetiklemiş olacaklar.

Tüm Reklamları Kapat

Euchaetes egle türü tırtılın dışkısı
Jungle Dragon

Tırtıl Dışkısı ve İklim İlişkisi

Tırtıl dışkısının iklim üzerindeki etkisini gözlemlemek içinse araştırmacılar, büyük ölçekli ve uzun dönemli çalışmalar yapmak zorunda kaldılar.

Bir çalışmada, Ontario'daki (Kanada) 430.000 kilometrekare alanda yaşayan çingene güvesi tırtılı (Lymantria dispar) ve Çadır Tırtılı (Malacosoma americanum) türlerinin, 32 yıl boyunca faaliyetleri gözlemlendi ve karşılaştırıldı. Araştırmacıların üzerinde durdukları fikir, bu tırtılların azot bakımından zengin dışkılarının sulara karışarak döngülere etki etmiş olabileceğiydi. Tırtıllar, yaprakları yiyerek, bitkilerin depolamış olduğu karbon ve azotu vücutlarına alıyordu. Daha sonra dışkılayarak bu elementleri tekrar doğaya salmış oluyor, yani döngüye sokuyorlardı. Araştırmacılardan Cambridge Üniversitesi'nde küresel değişim ekolojisi profesörü Andrew Tanentzap şöyle diyor:

Tırtıllar azotu alır ve arka taraftan ortama fırlatıverirler.

Ancak iş burada bitmiyor. Azot dolu dışkıların, yakınlardaki su kütlelerine karıştığı tespit edilmiştir. Bu da sudaki azot bakterilerinin artmasına sebep olur ve bu bakteriler de atmosfere karbondioksit yayar. Karbon, ayrıca sulardaki algleri besleyerek onların çoğalmasına da yol açabilir. Buradaki elementlerin düzensiz artışı, özellikle gölleri etkiler.

Göller, azotla yüklü hale gelebilir ve bu, su yaşamı için pek de iyi bir şey değildir. Tanentzap, 32 yıllık gözlemleri sonucunda tırtıl sayılarının yükselişte olduğu yıllarda göllerdeki karbon seviyesinin %30'a varan düşüşler yaşarken, azot seviyesinin neredeyse %100 arttığı sonucuna varmıştır.

Ancak çalışmanın sonuçlar henüz net değildir. Tanentzap, bu çalışmanın sonuçlarını daha ayrıntılı incelemek istediğini söylüyor:

Göl ve atmosfer arasındaki karbon alışverişinin tüm göl ölçeğindeki bu etkiyi ölçmek, yapmayı çok istediğim bir çalışma.

Tırtıl dışkısının, gübre veya başka şekillerde tarımsal bir ilaç olarak kullanımı işte tam da burada akıllara kötü etkileri getiriyor. Eğer firmalar ve çiftçiler bu tür ürünler kullanmak istiyorlarsa, ürünlerin iklim üzerindeki etkilerini düşünmek zorundalar.

Tanentzap, bu çalışmanın daha çok iklim değişikliği için açıklayıcı bir çağrı olduğunun altını çizerken, Clark Üniversitesi'nden C. Williams, bu konuda pek de endişelenmediğini söylüyor. Bu çalışmayı sadece iklim değişikliğine etki eden başka bir unsur olarak yorumluyor ve şöyle diyor:

Daha çok gördüğümüz, iklim değişiminin bir kısmına bir yanıt oluşmuş olması. Bu, böceklerin ve diğer zararlıların ekosistemleri geçmişten farklı şekillerde etkilemesinin bir göstergesi.
  • Alıntılı Paylaş
  • Tekrar Paylaş
  • Alıntılı Paylaşımları Göster

• E. Spivack. The Surprising Link Between Caterpillar Poop And Our Climate. (3 Kasım 2021). Alındığı Tarih: 30 Kasım 2021. Alındığı Yer: Popular Science | Arşiv Bağlantısı
  • D. Nasowitz. How Caterpillar Poop Might Become The Next Great Pesticide. (1 Aralık 2021). Alındığı Tarih: 1 Aralık 2021. Alındığı Yer: Modern Farmer | Arşiv Bağlantısı
  • K. Piercy. What Does Caterpillar Poop Look Like? (Insect Frass). (1 Aralık 2021). Alındığı Tarih: 1 Aralık 2021. Alındığı Yer: meodowia | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/02/2024 10:34:21 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/11201

Dışkı
Nanoteknoloji

G. Kaçıra, et al. Tırtıların Dışkısı, İklim Değişimine Etki Ediyor Olabilir!. (2 Aralık 2021). Alındığı Tarih: 25 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/11201
Kaçıra, G., Ağacı, E. (2021, December 02). Tırtıların Dışkısı, İklim Değişimine Etki Ediyor Olabilir!. Evrim Ağacı. Retrieved February 25, 2024. from https://evrimagaci.org/s/11201
G. Kaçıra, et al. “Tırtıların Dışkısı, İklim Değişimine Etki Ediyor Olabilir!.” Edited by Evrim Ağacı. Evrim Ağacı, 02 Dec. 2021, https://evrimagaci.org/s/11201.
Kaçıra, Göktuğ. Ağacı, Evrim. “Tırtıların Dışkısı, İklim Değişimine Etki Ediyor Olabilir!.” Edited by Evrim Ağacı. Evrim Ağacı, December 02, 2021. https://evrimagaci.org/s/11201.