Evrim Ağacı

Tembel Hayvanlar

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Tembelhayvanlar (Folivora)

Tembelhayvanlar, Orta ve Güney Amerika'da yaşayan, orta boylu memelilerdir. Folivora alttakımı olarak bilinen bu canlılara ait 6 farklı tür tespit edilmiştir. Dominant olarak otçuldurlar ve bitki gövdeleri, yaprakları ve kökleri ile beslenirler; ancak kimi zaman böcekler, küçük kertenkeleler, vb. ile beslenebilirler.

Tembelhayvanlar, ağaç üzerinde yaşama (arboreal yaşam) en adapte olmuş canlılardan biridir. Diyetlerinin büyük bir kısmını oluşturan yapraklar onlara çok çok az enerji verir ve besin açısından da kısıtlıdır, sindirimi çok uzun sürer. Bu sebeple tembelhayvanların çok büyük, özelleşmiş ve yavaş ama etkili sindirim enzimlerine sahip mideleri vardır. Midelerinde birden fazla bölme bulunur ve burada bol miktarda bakteri yaşar. Bu bakteriler ile simbiyotik yaşam kurmuş olan tembelhayvanlar, yaprakları bakteriler sayesinde sindirirler.

Tembelhayvanların midesinin ağırlığı, vücutlarının 2/3'ü kadardır. Bu devasa mideye rağmen sindirim işlemleri çok uzun sürebilir. Aldıkları bazı yaprak tiplerini 1 ay kadar sürede sindirebildikleri bilinmektedir. Bu yavaş sindirim sayesinde yaprağın her molekülünü değerlendirebilirler. Ancak bunun karşılığında, çok sıkı bir enerji ekonomisi uygulamaları gerekir. Metabolizmaları inanılmaz yavaştır (bu boyuttaki bir diğer hayvanın olması gerekenin yarı hızından daha yavaştır), vücut sıcaklıkları en aktif oldukları zamanda bile 30-34 derece arasındadır, dinlenirken sıcaklık daha da düşer.

Tembelhayvanlar, Pilosa takımı içerisindedirler, yani en yakın kuzenleri karıncayiyenlerdir. Aynı zamanda, Xenartha süpertakımı içerisinde yer alan bu hayvanlar, ilk olarak günümüzden 60 milyon yıl kadar önce evrimleşmişlerdir; hatta kökenlerinin 100 milyon yıl kadar geriye gidiyor olabileceğini gösteren veriler bulunmaktadır. Xenartha süpertakımında, tembelhayvanlar ve karıncayiyenler haricinde, armadillolar da bulunur. Günümüzde iki büyük tembelhayvan grubu bulunmaktadır: Megalonychidae ("iki-parmaklı" tembelhayvanlar) ile Bradypodidae ("üç-parmaklı" tembelhayvanlar). Üç parmaklı tembelhayvanların hem el hem de ayaklarında 3'er parmak bulunurken, iki parmaklı tembelhayvanların ayaklarında 3'er, ellerinde ise 2'şer parmak bulunur. Bu iki ailenin son ortak atasının günümüzden 35-40 milyon yıl kadar önce yaşadığı bilinmektedir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 11/07/2020 20:07:31 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/837

“Bana duracak bir yer ve uzun bir kaldıraç verin, size Dünya'yı kaldırayım.”
Archimedes