Bu Reklamı Kapat

Tardigradın 16 Milyon Yıllık Bekleyişi Sona Erdi: Dominik Cumhuriyeti'nde Kehribar İçerisinde Yeni Bir Tardigrad Fosili Keşfedildi! Holly Sullivan
  • Zooloji
  • Paleozooloji

Bu haber 7 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Tardigradlar ya da bilinen bir diğer isimleri ile su ayıları keşfedildikleri dönemden bu yana 1.500’e yakın tür ile temsil edilen oldukça popüler bir şube olarak karşımıza çıkıyor. Elbette popülerliğini, pek çok farklı alanda sergilemiş olduğu dayanıklılıklarına ve diğer tuhaf özelliklerine borçlu. Bu özellikler öylesine ki onu, Panspermia Hipotezi'ni destekleyebilme potansiyeline sahip canlılar arasında ilk sıralara yerleştiriyor.

Sadece bir sene içerisinde onları tekrar yörüngeye gönderip uzay streslerine karşı ne gibi tepkiler verebileceğini gözlemlemekle birlikte hareketlerinin kendinden 500 bin kat büyük olan omurgasız canlılara benzediği ortaya konuldu. Tardigradlar, şimdi de beklemedik bir şekilde karşımıza yeniden çıktı: 16 milyon yıllık bir kehribar fosili içerisinde!

Fosil İçerisindeki Gizemli Hayvan: Tardigrad

Kehribar içerisindeki tardigrada geçmeden önce, dilerseniz kehribar fosilinden biraz bahsedelim. Kehribar fosili, temelde milyonlarca yıl önce oluşmuş ağaç reçinesidir. Bu reçine öylesine kuvvetlidir ki bu yüzden "kehribar taşı" olarak bile adlandırılır; fakat kehribar, bir taş türü veya mineral değildir. Ağırlıklı olarak organik moleküllerden oluşan bir fosildir. Kehribar, aynı zamanda fosil tiplerinden "doğal kapan" olarak adlandırılan, tüm vücudun fosilleşmesine imkân tanıyan ortamlardan biridir.

Dominik kehribarının bir parçası, ayrıca bu parça içerisinde tardigrada ek olarak üç karınca, bir böcek ve bir çiçek yer alıyor.
Phillip Barden

Bu doğal kapana yakalanan canlılar, diğer fosil türlerine nazaran çok daha az bozularak bir diğer tabir ile doğala en yakın halleriyle günümüze kadar gelebilmektedirler. Bunun en güzel örneği, bir doğal kapan türü olan buzullardan çıkan mamut, tüylü gergedan vb. fosillerdir. Özellikle geçtiğimiz sene buzullarda yapılan kazı sırasında keşfedilen bir tüylü gergedan fosilinin %84’ü korunmuş bir halde günümüze kadar ulaşabilmişti. Bu oldukça etkileyici bir değer!

Bu Reklamı Kapat

Buzul içerisinde sıkışıp kalmış bir tilki cesedi.
Demotywatory

Gelelim mikrometrik uzunluğa sahip tardigradların bir kehribar içerisindeki keşfine… Tardigradların boyları mikrometreler ile ölçüldüğü için, bu fosilleri eklembacaklılar gibi bir bakışta tespit etmek mümkün olmuyor. Kehribar fosili üzerinde çok daha fazla göz gezdirmek ve çok daha yakından bakmak gerekiyor. Konu tardigrad olduğunda ise kehribarlar içerisinde oldukça nadir rastlandığı için uzun bir süre de şansınız gülmeyebilir. Bu söylem, Marc A. Mapalo önderliğindeki ekibi için geçerli değildi...

Keşfedilen Üçüncü Tardigrad Fosili

Araştırma ekibi, yaptığı gözlemler sonucunda kehribar içerisinde tardigrad benzeri bir canlının kalıntılarına rastladı. İlk başta onu bir şeye benzetmekte zorlanan ekip, canlının ayakları olarak tahmin ettiği yerde gözlemledikleri pençeler sayesinde buldukları fosilin bir tardigrada ait olduğuna karar verdiler. Her ne kadar pençelerinden tardigrada şubesine ait bir canlı olduğu anlaşılsa da yapılan incelemeler sonucunda var olan herhangi bir tardigrad türü ile benzer morfolojik özellik göstermediği için başta kendisine yeni bir tür ismi ve cins seviyesinde dair benzerlik gözlemlenmediği için de kendisine ait bir cins oluşturuldu.

Stereo mikroskop altında Paradoryphoribius chronocaribbeus'un kehribar içerisindeki yan görüntüsü.
Ninon Robin

Paradoryphoribius chronocaribbeus adı verilen fosil, tam 16 milyon yaşındaydı! Bu fosil tardigradın özel bir yanı daha vardı: İlk defa kehribar içerisinde fosilleşmiş bir tardigradın iç yapısı modellenmişti. Bu, büyük bir başarı olmakla beraber büyükte bir şanstı. Öyle ki araştırmacılar bu konuda şöyle diyor:

Bir fosil tardigradın keşfi, gerçekten nesilde bir kez görülen bir olaydır.

Tardigradların sahip oldukları özellikler, onların sanki Dünya yerine başka bir gezegenin çevresel koşullarına adapte olup bir asteroit vasıtasıyla Dünya'ya geldiklerini düşünmemize sebep oluyor. Fakat yapılan moleküler araştırmalar, bulunan fosil kayıtları bizlere tardigradların kambriyen öncesi dönemde çok muhtemel Lobopodia adlı bir şubeden evrimleşen bir canlı olduğunu gösteriyor. Her geçen gün yepyeni bir özelliği ile karşımıza çıkan tardigradlar bizleri şaşırtmaya devam edecekmiş gibi gözüküyor...