Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Plüton ne olursa gezegen kategorisine girer?

Bildiğim kadarıyla cüce gezegen olarak kabul ediliyor plüton ,ne kadar büyüklüğe ulaşırşa gezegen sayılır

İnsanlar gezegenler için bazı kriterler belirlemiştir. Plüton bu kriterlere uymadığı için gezegen kategorisinden kaldırılmıştır.

Gezegen kategorisine uymayan bazı özellikleri.

Plüton’un diğer gezegenlere oranla belirgin derecede ufak olması

2005 yılı itibari ile Kuiper Kuşağı’nda keşfedilen binlerce gök cisminin Plüton’dan pek bir farklı olmadığının fark edilmesi Plüton’un da bu kuşağın bir üyesi olarak görülmesine neden olmuştur.

2000’li yıllardan itibaren Güneş Sistemi içerisinde cüce gezegen, uydu ve asterorit keşfi son derece hızlanmıştır. Bu durum sistemimizin yapısını anlamamıza ve Plüton’un gezegen kriterleri taşımadığı kanaatine varmamıza neden olmuştur. Çünkü o yıllarda keşfedilen bazı gök cisimleri Plüton kadar veya ondan daha büyük olmasına rağmen cüce gezegen olarak tanımlanmıştır. Bu durumda Plüton’un diğer cüce gezegenlerden bir ayrıcalığı olmadığı anlaşılmıştır.

Öncelikle, Batuhan'ın söylediği doğru ama Plüton'un gezegen statüsünden çıkartılma sebepleri içinde, gezegenin büyüklüğü en alt sıralarda yer alır.

Plüton gezegenlikten çıkartıldı. Çünkü;

1- Gezegenin yörüngesi, diğer 8 gezegenin yörüngesine göre çok farklıdır. Yaklaşık 17 derecelik bir eğiklik söz konusudur ki, yörüngedeki bu açı, astonomide çok büyük sayılır. Daha çok bir kuyruklu yıldız yörüngesine benzer.

2- Plüton, uydusu Charon ile gezegen-uydu ilişkisinden çok çift gezegen ilişkisi bulunur. Bir uydu bağlı bulunduğu gezegenin kütle merkezi etrafında döner. Oysa Plüton ve Charon 3. bir kütle merkezine bağlıdır.

3- Neptün ile Plüton'un yörüngeleri çakışır. Hatta bazı gökbilimciler, Plüton'un eskiden Neptün'ün uydusu olabileceğini savunmaktadır. Bir gezegenin, gezegen statüsünde sayılabilmesi için, yörüngesindeki tüm gök cisimlerini temizlemiş olması gerekir.

Bunların yanında, gezegenin büyüklüğü çok da önemli değildir. Uluslararası Astronomi Birliği, cüce-gezegenler için belli bir çap belirlememiştir. UAB, 2006 yılında bir gökcisminin hidrostatik dengeye ulaşabilme oranını açıklamış fakat her cismin farklı değerde hidrostatik dengeye ulaşabileceği ispatlandıktan sonra, formül bir sonraki taslağa konmamıştır. Buna göre formül, kütlesi 5 x 1020km, yarıçapı 800km den büyük gök cisimlerini kapsamaktaydı.

Sonuç olarak; Plüton hiç bir zaman gezegen statüsüne alınmayacaktır çünkü gezegenin yörüngesi ve uydusu ile olan ilişikisi çok uzun zaman düzelmeyecektir.

1. Evrim Ağacı Plüton Nedir? Neden Artık Bir Gezegen Değil? Tekrar Gezegen Olacak mı?
  2. Bilim Fili Plüton’un Sahip Olduğu Farklılıklar ve Gezegenlikten Çıkarılma Süreci
  3. Wikipedia Cüce Gezegenler

“Yapmadığınız atışların yüzde yüzünü ıskalarsınız.”
Wayne Gretzky