Sorulara Dön
Bu soruya yönlendirilmiş başka bir sorudan geldiniz: Ölünce bize neler oluyor?

Ölüm nedir ve ölüm sırasında ve sonrasında vücudumuza ne olur?

Öldükten sonra ne olur veya ölürken ne olur?
39,760 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Ali Zengin
127K UP
Öğrenci-Okur
Orijinal Soru: Ölümün ardından vücutta gerçekleşen deformasyonlar sırasıyla nelerdir? Bu durum ile ilgili yazılmış bir kaynak veya gözlem var mıdır?

Öldükten birkaç dakika sonra vücudumuzdaki son oksijen tükenir ve beyin dalgalanmaya başlar nöronlar çalışmayı bıraktıkça beyin bedeni düzenleyen hormonları salgılamayı bırakır. Birkaç dakika boyunca vücutta kalan son ATP sayesinde vücut bazı bedensel aktivitelere devam edebilir. Daha sonrasında kaslar gevşemeye başlar (vücut kendini bırakır). Yaklaşık 15/20 dakika içerisinde vücut ölüm beyazlığı rengini alır. Kalp çalışmayı durdurduğu için aktif bir kan akışı yoktur bu sebeple kişinin duruşuna göre kan aşağıda birikir. (yerçekimi nedeniyle) Bir kaç saat böyle bekledikten sonra vücutta morlaşmalar görülmeye başlar bu morlaşma devam eder ve yaklaşık 12 saatin ardından bedende belirgin bir morlaşma gözlenir. 3/6 saat sonra "rigor mortis" devreye girer. Hücresel organellerde bulunan kalsiyum kas hücrelerine sızmaya başlar ve bu kas kalmalarından sorumlu proteinlere bağlanır bu da kasların kontrolsüz kasılmasına ve bedenin sertleşip katılaşmasına sebep olur. Beden bundan dolayı 24/48 saat kasılı kalabilir. Bundan sonra hücrelerin ölmesiyle vücut ayrışmaya başlar bu ölü hücreler CO2 biriktirir. Hücre zarının zayıflaması nedeniyle hücrelerde bulanan hücre sıvısı dokulara daha da zarar vermeye başlar. Vücudumuzda bedenimizin parçalanmasına yarayacak yaklaşık 100 trilyon mikroorganizma bulunur. Bu mikroorganizmalar vücudu parçalarken kokuşma dikkat çekmeye başlar (çürüme işlemi somut bir şekilde başlamıştır) bu organizmalar, bakteriler sayesinde dokuya yumurta bırakan kurt sineği leş böcekleri gibi canlılar vücuda hücum etmeye başlar. Bıraktıkları larvalar büyüyene kadar vücuttan beslenirler. 1 hafta içinde bu kurtçuklar bedenin yaklaşık yüzde 60 kadarını bitirirler. 20/25 gün sonrasında ise kuru çürüme evresine girer bu süreç (kuru çürüme) bir yıl kadar bile devam edebilir.

2,025 görüntülenme
  • Mantık Hatası Bildir

Aslında ölüm en yalın tanımıyla enerji kullanarak entropi artışına karşı koyamayacak noktaya gelmek demek. Bu tanım yalın olsa da bazı teknik terimler içeriyor; fakat işin özü gerçekten de bu: Bizler, etraftan aldığımız "besin" adını verdiğimiz kimyasal ve düzenli enerji paketlerini vücudumuza alarak parçalıyoruz; yani entropilerini (düzensizliklerini) arttırıyoruz. Bu sırada açığa çıkan enerjiyi kullanarak, kendi entropimizin (düzensizliğimizin) artışına karşı koyuyoruz. Yani vücudumuz açık bir sistem olduğu için, enerji sarfiyatı yoluyla ikinci yasaya direnebiliyoruz. Ancak bu süreçte parçalarımız yaşlanıyor, çünkü durmaksızın bölünmek, yenilenmek, parçaların değişmesi, vb. nedenlerle en nihayetinde fiziksel olan bu yapılar bozunmaya başlıyor. Düşünsenize, en yüce dağlar bile milyonlarca yılda aşınıp ufacık tozlara dönüşüyor; çok daha dirençsiz olan biyolojik yapıların buna uzun süre katlanması pek kolay değil. Dolayısıyla nihayetinde biz de "ufalanıyoruz". Buna "ölüm" diyoruz.

Tabii ki bu süreci birçok farklı açıdan değerlendirmek mümkün. Genetikte telomer kısalması, tıpta kalp veya beyin durması gibi farklı şekillerde bu süreci tanımlamak mümkün. Ama en özünde olan yukarıda anlattığım gibi.

Tüm Reklamları Kapat

Etrafımızdaki atomların bir araya gelmesi sonucu karmaşık sistemler (mesela gezegenler, yıldızlar, insanlar, galaksiler, dağlar) oluşuyor; ancak hiçbiri sonsuza kadar aynı konfigürasyonda kalamıyor. Dolayısıyla bir yerde parçalanıyorlar ve bu onların "ölümü" oluyor. Galaksiler de ölüyor, dağlar da, yıldızlar da, gezegenler de, insanlar da...

Bu açıdan bakıldığında ölüm doğum kadar sıradan bir şey. Var oluşun kaçınılmaz bir parçası.

3,339 görüntülenme
257K UP
Düşünür
Orijinal Soru: Ölünce bize neler oluyor?

merhabalar Mehmet Yaprak

Ölüm, bir canlı varlığın hayati faaliyetlerinin kesin olarak sona ermesidir diye tanımlanır. beyin ölümünden sonra bütün canlılar ölür. yani illa bütün hücrelerinin ölmesi gerekmez. beyin hücreleri vücudu yönetemeyecek kadar yada hayati görevleri yerine getiremeyecek kadar zarar görürse ölmüş olursun. her bir hücren ölene kadar var olmazsın, hatta en geç göz hücreleri 24 saatte ölüyor diye biliyorum (yanlışım varsa affola).

Tüm Reklamları Kapat

ruh denilen şey inanç meselesidir. ruh, bu dünyadaki bedeninin Tanrı katındaki karşılığıdır. bu dünyada fiziksel beden diğer dünyada soyut ruh vardır. benim kendi dini inancım gereği diğer dünya yoktur yada ruh yada tanrı. tek ve gerçek dünya budur, ölmek bilincin sonsuza kadar yok olmasıdır. şahsi fikrimi söylüyorum, diğer dünyanın yada ölümden sonra hayatın var olması o kadar küçük bir olasılık ki tanrıyı ve ölümü düşünmeyerek hayatını doğru yolda harcamak en iyisidir.

sağlıklı günler dilerim